Split tukikohtana

suunnitellaan_taas

En ole koskaan käynyt Kroatiassa ja nyt voisi kokeilla. Ajankohta syyskuun alussa, silloin on vielä lämmintä, mutta onko kokemusta siitä, voiko olla myös sadepäiviä?

Pääseekö Splitistä julkisilla kulkuneuvoilla Mostariin tai Sarajevoon tai kumpaankin? Ihan vain päiväseltään. Muita suositeltavia retkikohteita? Split itsessään ei varmaankaan riitä koko viikoksi, pitää olla vaihtelua. Rannalla makoilu ei kiinnosta kuin ehkä puoli tuntia kerrallaan, meri toki on kaunis elementti muutoinkin.

Matkavinkkejä otetaan vastaan muutoinkin. Toki niitä löytyy netistä, mutta omat kokemukset kiinnostavat enempi. Autoa emme aio vuokrata. Eli siis julkisilla mennään minne sitten mennäänkin. Paikan päällä voi tietenkin käyttää taksia. Onkohan niissä mittarit?

Totesin, että vaikka Kroatia onkin EU-maa, niin eihän siellä euro ole virallinen valuutta. Jos menee Bosnia-Herzegovinan puolelle, niin sinnekin täytyy varmaan ottaa sen maan omaa valuuttaa.

6

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menolippumenolippu

      Ihan vinkkinä vaan. Osta pelkkä menolippu.

    • kotkaperhe

      Suosittelen lämpäimästi Kroatiaa. Turkoosi kirkas vesi, jylhät vuoristot, ok ruoka. Syyskuussa voi sataa niinkuin muulloinkin. Silloin on vielä lämmintä ja usein hienoja päiviä. Splitistä pääsee julkisilla kulkuneuvoilla esimerkiksi Mostariin. Se on helppoa, mutta rankkaa. Suosittelen matkanjärjestäjien retkiä, jotka eivät ole niin rankkoja. Kroatissa raha on kuna ja eurot käy mm. Montenegrossa. Suosittelen veneretkiä mm. Hvar, Brac...Kansallispuistot kuulemma upeita vesiputouksia, maisemia.
      Itse olen lähdössä 6 viikon päästä Kroatiaan Dubrovnikiin tällä kertaa ja Montenegroon.

    • sryjyjsyt

      Trogir on hyvä päiväkohde ja lähelläkin.

    • a-antti

      suunnitellaan_taas,
      Suosittelen myös järjestettyä matkaa, ellette tosiaankaan aio vuokrata autoa. Mostariin itse ajaen menee reilu pari tuntia ja Sarajevoon noin neljä. Takaisinkin on yleensä tultava, joten Sarajevon reissusta tulee rankka (vrt. edellä kotkaperhe).

      BiH -maan virallinen valuutta on "Marka", joten voitte taas ostaa markalla ;-) Kroatialaiset maksavat näädännahoilla; kuna = näätä. Montenegrossa eurot eivät pelkästään "käy", vaan ovat valtion virallinen maksuväline. Tehtävä: selvittäkää miksi!

      Splitistä lähikohteita
      - Solin - areenan ja 1200-luvun kirkkojen rauniot, sarkofagit - 4km
      - Trogir, jo mainittukin, liekö 10..15km
      - Krka -luonnonpuisto 40km
      - Kornatin luonnonpuisto, kalliosaari ja sen naapurisaari
      - Sibenik - ainakin maailmanperintökirkko - 30km
      - Omis - huikeat maisemat ja vuoresta tuleva joki, kanjoni, hiekkarantaa kuulemma - 20km
      - Lähisaaristo ehdottomasti - vuorolautat: jadrolinija.hr

      Jos uskallatte ajaa autoa Tampereella, en näe miks'ette myös Kroatiassa. Toki täytyy sielläkin tietää mihin on menossa, ja lukutaito auttaa kummasti ;-)

      Hyvät ennakkosuunnitelmat mahdollistavat stressittömän loman, tai ainakin vähentävät. Suunnitelmien teko on jo puoli matkaa (eikös: "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty"?) - itse asiassa, tämähän tuplaa matkan keston - eikö?
      Suunnitelmia ei kannata orjallisesti nodattaa, ne antavat vain hyvän pohjan ex-tempore -jutuille ja estävät mahdollisen turhauttavan tyhjäkäynnin. Suunniteltu tyhjäkäyntihän onkin suotavaa.

    • Ara3000

      Splitistä bussi menee mostarin kautta sarajevoon. Laadukas bussiyhtiö. Bosnia ja Herzegovinan valuuttana toimii Bosnian ja herzegovinan markka. Suosittelen käymistä ja olla ainakin enemmän kun päivän(olen itse siis käynyt sarajevossa). Todella mukava paikka, ystävillisiä ihmisiä ja hieno tunnelma. Suosittelen osallistumaan kaupunkikierrokselle niin siitä saa kaiken irti.

      • Ara3000

        Myös splitätissä ja dubrovnikissa olen käynyt ja molemmat todella hienoja paikkoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe