Äidilläni (87-vuotias) on 9 vuotias kissa. Kissa on ollut hänellä 1-vuotiaasta lähtien. Kissa on seurallinen, kiltti, utelias ja aina minua kohtaan ystävällinen. Samoin äitiäni kohtaan. Kissa on sisäkissa kerrostalossa ja öition hoitanut sitä hyvin. Siis olosuhteet ja hoito pitäsi olla kohdallaan.
Nyt on viimeisen vuoden aikana ryvennut esiintymään tilanteita, joissa kissa käy äitini jalkoihin kiinni kynsin ja hampain. Viimeksi eilen, kun olin lähtenyt pois äidiltäni. Tämä ei ollut ensimmäine kerta, vaan usein aina äidiltäni lähdettyäni tapahtuva tilanne. Käyn äitini luona usaan kertaan viikottain. Minua kohtaan kissa ei ole koskaan käyttäytynyt tällä tavalla. Eikä äitiänikään kohtaan koskaan minun ollessa paikalla. En siis ole koskaan nähnyt tilannetta, vain kissan tekemät jäljet äitini jaloissa.
Eilisessä päivässä oli kylläkin sellainen poikkeustilanne kun madotimme kissan yhdessä äitini kanssa. Muissa, aiemmissa tilanteissa ja päivissä ei ole olut mitään poikkeavaa.
Onko kellään ajatuksia tällaisesta kissan käyttäytymisestä, mistä voisi johtua. Minua kummastuttaa se että tilanne syntyy useimmiten sen jälkeen kun olen lähtenyt pois äitini luota. Toisaalta kissa käyttäytyy erilailla minua ja äitäni kohtaan. Kissa oli kaksi kuukautta sitten eläinlääkärillä tarkastuksessa ja silloin kissa todettiin kaikinpuolin terveeksi ja kunnossa olevaksi.
Kissa käy jalkoihin kiinni
8
239
Vastaukset
Hei
Ikävä tilanne, mutta onko kissalla raapimispuita tarpeeksi ? Entä onko se opetetettu käyttäytymään kunnolla, oletko yrittänyt kieltää sitä tekemästä niin ? Sanot van ei saa tehdä noin. Mulla on 3 raapimislautaa, ja se tykkää niistä tosi paljon, se ei käy mun jalkoihin kiinni koskaan. Se on vähän yli 4-v, tarkkaa ikää en tiedä, se on ollut mulla 7.1.15 lähtien, jolloin se oli n. 2-v. Ostimme sen äidin kanssa mulle synttärilahjaksi viikkoa ennen omia synttäreitäni eläinkodista. Sekin on sisäkissa, ja pääsee ulos aina, kun on lämmintä ja aurinko paistaa vailajissaan. Talvellakin. Kokeilkaa siis vain kieltoa sille monta kertaa, kyllä se aikanaan menee varmasti perille. Ja koeta siirtää omia jalkojasi pois sen kynsien lähettyviltä aina, kun se on niin tekemässä.- SisäkissaMisse
Kyllä Missellä on aksikin raapimispuuta ja niitä myös käytetään. Kuten kirjoitin, Misse on aina ollut hyväkäytöksinen ja ei ole koskaan, ei nytkään kohdistanut mitään huonoa käytöstä minuun. En siis asu Missen kanssa. Äitini asuu ja ongelma onkin äidilläni. Minua Misse kyllä tottelee minissakin asioissa.
Äitini asuu "päivät pitkät" Missen kanssa ja miellä, äidilläni Misseenja minulla Misseen on ilmeisesti erilainen suhde, myös laumakäyttäytymisen puolesta. Kuten ymmärrätte, äidilleni Misse on tärkeä ja hän ei varmastikaan ohjaa, aseta sille rajoja kuten minä teen. Voisiko olla tästä kyse, pohdin. - Himuli
Olisikohan tekemisen puutetta? Meidän Himmun kanssa on aina iltaisin pieni leikkihetki heitellään leluja ja heilutellaan huiskua, johon on kiva tarttua. Kokemusteni mukaan vähän vanhempikin kisu tykkää leikkiä. Se ei vaadi paljonkaan vaivaa, joten uskon, että äitisi vielä jaksaa tähän. Onnea!
- SisäkissaMisse
Tämä on kyllä ollut mielessäni. Olemme keskustelleet asiasta äitini kanssa. Ja hän myöntää, että Missen kanssa leikkiminen on jäänyt vähäiselksi.
Itse kyllä aina käydessäni leikitän Misseä. Ymmärrän, että se ei varmastikaan riitä.
- Kisuliinuja
Kissalla on joku hätä. Se pyytää apua. Mitä eläinlääkäri tutki kun sitä käytettiin siellä?
Otettiinhan laajat verikokeet?- SisäkissaMisse
Kyllä otettiin ja paljonmuutakin. Misse on kyllä saanut tällaista hoitoa varmastikin keskimääräistä enemmän.
- kisuleittenomistaja
Mridän katti on ollut pienestä asti tuollainen. Jälkeenpäin vasta sain tietää, että kissan kanssa ei koskaan saisi leikkiä omalla kädellä tai jalalla. Olisi kiva tietää, että hyökkääkö kissa vain yhtäkkiä kiinni, vai heiluttaako äitisi leikkimielessä jalkaansa ja kisu ottaa sen sitten leikkinä?
- LisääVirikkeitäKissalle
Hyvinvointia sisäkissalle
Sisäkissan tyytyväisyyttä ja onnellisuutta voi edistää monin eri tavoin. Kissaa voi aktivoida erilaisin leikein ja tuoksuin, ulkoilemalla valvotusti sekä lajitoverin seuralla. Koska kissalla on luontainen tarve saalistaa, tulisi sille päivittäin antaa mahdollisuus korvata metsästäminen leikin avulla. Metsästykseen kuuluvat olennaisesti eri vaiheet: vaaniminen, hyökkäys ja tappo. Siksi olisi hyvä, että joka leikkikerralla kissalla olisi mahdollisuus toteuttaa saalistuksen eri vaiheet. Kissan kanssa olisi hyvä pitää yhteinen leikkihetki päivittäin.
Ehkä merkittävin kissan hyvinvointia edistävä asia on kuitenkin lajitoverin seura. Etenkin päivisin poissa olevan omistajan tulisi aina vakavasti harkita kissakaverin ottamista lemmikilleen. Kaikki kissat eivät toki siedä lajiseuraa, mutta useimmille lajitoverin tarjoama sosiaalisuus on korvaamatonta. Kissojen painileikit tarjoavat myös omistajalleen hauskaa ohjelmaa.
Ruualla leikkiminen piristää myös kissan päivää. Kuivanaksuja voi heitellä kissalle yhden kerrallaan tai niitä voi piilottaa jonnekin kissan löydettäväksi. Eläintarvikeliikkeissä on myös myynnissä leluja, jotka saa täytettyä kuivaruualla ja jotka sitten tippuvat ulos yksitellen lelua liikuteltaessa. Uudet hajut myös piristävät kissaa. Sille voi tuoda haisteltavaksi ulkoa esimerkiksi lehtiä ja käpyjä, mutta kaikki uudelta tuoksuvat esineet ja asiat tuovat mielenkiintoa kissan päivään.
Sisustuksessa voi myös ottaa kissan huomioon monella tavalla. Kiipeily- ja raapimispuut antavat lemmikille mahdollisuuden sekä teroittaa kynsiään että tähystää valtakuntaa korkealta paikalta. Lähes kaikki kissat rakastavat tähystyspaikkoja, joten niitä olisi hyvä olla asunnossa tarjolla edes muutama, esimerkiksi korkean kissatornin tai hyllyn päältä.
Turvallinen ulkoilu sisäkissan kanssa tuo sille uutta sisältöä elämään. Ulkoillessaan se näkee, kuulee ja haistaa uusia asioita, jotka kohottavat kissan mielialaa. Kissakaverin kanssa valjastelu on mukavaa molemmille osapuolille, kun molemmat voivat nauttia raittiista ilmasta ja toistensa seurasta. Valjaiden ja remmin kanssa ulkoilun lisäksi kissa voi turvallisesti ulkoilla myös tarkoitusta varten rakennetussa tarhassa. Rivitalon tai omakotitalon pihalle kissatarhan rakentaminen on helppoa ja se antaa lemmikille aivan toisenlaisen mahdollisuuden tarkastella ulkomaailmaa. Kerrostaloissa asuvat ihmiset voivat antaa kissalleen mahdollisuuden kuunnella ulkomaailman ääniä parvekkeen tai ikkunan kautta, kunhan ne ovat asianmukaisesti verkotettu.
Monet kissat ovat kuitenkin hyvin kiintyneitä ihmisseuraan, jolloin ne hakeutuvat samaan huoneeseen omistajansa kanssa aina näiden ollessa kotona. Siksi olisi hyvä muistaa, että esimerkiksi virikkeellistetyn kodin tai ulkotarhan lisäksi kissa tarvitsee myös hellyyttä sille sopivien huomionosoitusten muodossa.
Seuraavia teoksia mukailtu tekstissä:
Telkänranta, Helena. Matka kissan mieleen.
Stockelberg, Ylva; Rasehorn, Eivor. Onnellinen kotikissa.
Molempia teoksia voi suositella jokaiselle kissanomistajalle!
Artikkelia päivitetty 21.9.2016 (lisätty 29.10.2011).
Eläinsuojeluyhdistys Dewi ry 2010
Lähde: http://www.dewi.info/2011/10/29/onnellinen-sisakissa/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418