Terveisiä Jerseystä

62

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten niin usein olen kirjoittanut.
      Äänestämämme kansan-edustajat muodostavat valio-kuntia sekä hallituksia.
      Niissä päätetään mitä suositaan ja mitä ei.
      Ja kuten olemme huomanneet, edustajat ovat nyt enimmäkseen lapsiamme.
      -
      Suomessa ei kannata enää kuin asuntojen vuokraus ja vanhusten hoito.
      Nuokin loppuvat kun me lopumme.
      Vain harva tuo maahamme enää rahaa mitä jaella.

      H.

      • Kiinittäkää siis huomionne omiin lapsiinne.
        Kaikki muu on turhaa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kiinittäkää siis huomionne omiin lapsiinne.
        Kaikki muu on turhaa.

        H.

        Ehkä kannattaa myös ajatella syvällisesti muinaisia kasvatus-metodejaan.

        H.


    • Kapitaatio vai suorite palkkio? siinäpä pulma kerro sinä paloma vastaus kun oot ylioppilas ja mailmaa nähny kosmopoliitti.
      Minuu lähinnä kiinostaa toi vaihdettavan vaipan painon määrittely ,otetaanks se pois ja punnitaan ja alipainonen laitetaan takasin vai miten se menee?

      • Kokemuksen syvällä rintaäänellä lausun näin:
        Kyllä sen hoitaja heti tunnistaa, että onko yhdet vai kolmet pisut vaippaan lirisseet.
        Jos on tanakampaa tavaraa, pitää vaihtaa, vaikkei olis kuin vähän pissaa.
        Jos roikkuu jo polvissa ja on molempia, ei ole kiva siivota.


      • Ancelina kirjoitti:

        Kokemuksen syvällä rintaäänellä lausun näin:
        Kyllä sen hoitaja heti tunnistaa, että onko yhdet vai kolmet pisut vaippaan lirisseet.
        Jos on tanakampaa tavaraa, pitää vaihtaa, vaikkei olis kuin vähän pissaa.
        Jos roikkuu jo polvissa ja on molempia, ei ole kiva siivota.

        Kuvamas tapa on normaali tapa mut kun toi jerseyn juttu vaatii täsmennyst kun niist ulkomaan elävist ei aina tierä .
        Varsinkin toi Mehiläinen arveluttaa .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Kuvamas tapa on normaali tapa mut kun toi jerseyn juttu vaatii täsmennyst kun niist ulkomaan elävist ei aina tierä .
        Varsinkin toi Mehiläinen arveluttaa .

        Totta, ulkomaan elävillä saattaa olla omat sääntönsä.
        Meillä mennään omilla ja hyväksi todetuilla konsteilla.


      • Ancelina kirjoitti:

        Totta, ulkomaan elävillä saattaa olla omat sääntönsä.
        Meillä mennään omilla ja hyväksi todetuilla konsteilla.

        Noista säännöistä tuli mieleen kun tuntuu kurjalle kun itte yrittää pelata reilusti ja elämä fuskaa ja muuttaa sääntöjä kesken pelin.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Noista säännöistä tuli mieleen kun tuntuu kurjalle kun itte yrittää pelata reilusti ja elämä fuskaa ja muuttaa sääntöjä kesken pelin.

        Minä taas luulen ettei elämällä mitään sääntöjä olekaan, tulee mitä tulee, ei elämää voi mistään syyttää.
        Eletään vain sen mukana, hetkemme ja aikamme.


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Noista säännöistä tuli mieleen kun tuntuu kurjalle kun itte yrittää pelata reilusti ja elämä fuskaa ja muuttaa sääntöjä kesken pelin.

        Elämä ei mene aina suunnitelmiemme mukaan, siihen on vaan tyytyminen. Kyllä jokainen 60 vuotias on sen elämässään kokenut tavalla tai toisella.

        Itsesäälissä rypeminen on hyödytöntä.
        Yhtä tarpeetonta on myös aloittajan toistuva "nälviminen".

        Rehdisti ja rehellisesti pelaaminen kannattaa aina. Puhdas omatunto on paras tyyny.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Elämä ei mene aina suunnitelmiemme mukaan, siihen on vaan tyytyminen. Kyllä jokainen 60 vuotias on sen elämässään kokenut tavalla tai toisella.

        Itsesäälissä rypeminen on hyödytöntä.
        Yhtä tarpeetonta on myös aloittajan toistuva "nälviminen".

        Rehdisti ja rehellisesti pelaaminen kannattaa aina. Puhdas omatunto on paras tyyny.

        Kuin myös sinä uskollinen kommentoijani , lopettaisit ton ns nälvimisen ja vastaa kysymykseeni.
        kapitaatio vai suorite?


      • Minulta kysyt noin vaikeita asioita?
        Kysymys lienee mihin lääkärien palkkaus perustuu.
        Eikö suurimmalla osalla lääkäreitä jotka ovat julkisen terveydenhoidon piirissä ole kiinteät palkat? Onko siinä jotain vikaa?
        (Käyn kesällä neuvottelemassa asiasta lääkärisisareni kanssa.)
        Ja jos minuun viittasit nälvimisellä niin haukut väärää puuta.


      • terveesti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minulta kysyt noin vaikeita asioita?
        Kysymys lienee mihin lääkärien palkkaus perustuu.
        Eikö suurimmalla osalla lääkäreitä jotka ovat julkisen terveydenhoidon piirissä ole kiinteät palkat? Onko siinä jotain vikaa?
        (Käyn kesällä neuvottelemassa asiasta lääkärisisareni kanssa.)
        Ja jos minuun viittasit nälvimisellä niin haukut väärää puuta.

        Kylmään totuuteen hän käsittääkseni viittasi.


      • terveesti kirjoitti:

        Kylmään totuuteen hän käsittääkseni viittasi.

        Tuolla ylempänä hän tinkasi minulta selvitystä kumpi on paree kapitaatio vai suoritepalkkio "kerro sinä Paloma kun olet ylioppilas ja maailmaa nähnyt kosmopoliitti" tai jotain sinne päin. :)) Totta, mutta miten se liittyy Suomen sote-uudistuksen kiemuroihin. Nälvimistä?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuolla ylempänä hän tinkasi minulta selvitystä kumpi on paree kapitaatio vai suoritepalkkio "kerro sinä Paloma kun olet ylioppilas ja maailmaa nähnyt kosmopoliitti" tai jotain sinne päin. :)) Totta, mutta miten se liittyy Suomen sote-uudistuksen kiemuroihin. Nälvimistä?

        No niin paloma ,aamulenkki on tehty ja aletas purkamaan tätä soppaa.
        Teit alotuksen sotesta ja noi kapitaatio ja suorite palkkiot nimenomaan liittyy siihen koska niillä maksetaan palvelut.
        kapitaatio on könttäsumma ja suorite toimenpide kohtainen ,niitten molempien hyviä ja huonoja puolia olisin kuullut.
        Luotin siihen että mainittuja tapoja olisi ollut käytössä asumissasi maissa ,olin väärässä.
        Koska olet asunut useimmissa maissa ja olet lukenut ihminen uskoin sinun pystyvän kertomaan kokemuksiasi eri tavoista ja maista.
        Koska kumminkin kysyin niin omalaatuisesti että se pilkaksi tulkittiin niin annetaan olla .
        Orotellaan sitten mitä meille annetaan hallituksen toimesta.
        Kylmän totuuren analyysiä mielialastani en kaivannut koska pieleenhän se meni.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        No niin paloma ,aamulenkki on tehty ja aletas purkamaan tätä soppaa.
        Teit alotuksen sotesta ja noi kapitaatio ja suorite palkkiot nimenomaan liittyy siihen koska niillä maksetaan palvelut.
        kapitaatio on könttäsumma ja suorite toimenpide kohtainen ,niitten molempien hyviä ja huonoja puolia olisin kuullut.
        Luotin siihen että mainittuja tapoja olisi ollut käytössä asumissasi maissa ,olin väärässä.
        Koska olet asunut useimmissa maissa ja olet lukenut ihminen uskoin sinun pystyvän kertomaan kokemuksiasi eri tavoista ja maista.
        Koska kumminkin kysyin niin omalaatuisesti että se pilkaksi tulkittiin niin annetaan olla .
        Orotellaan sitten mitä meille annetaan hallituksen toimesta.
        Kylmän totuuren analyysiä mielialastani en kaivannut koska pieleenhän se meni.

        Minulla on kokemuksia vain potilaana ja olen saanut asiallista hoitoa jokaisessa maassa jossa olen asunut, mutta jenkeissä enoikein uskaltanut sairastaa, kun minulla ei ollut sairasvakuutusta. Koska olin työssä tohtorin toimistossa niin lääkärillä käynti kuului työni etuisuuksiin.
        Täällä Ruotsissa josta jättiosa kokemuksiani sairaanhoidosta ja lääkäripalveluista tulee, en ole joutunut pohtimaan könttäsummia tai suorituksia: hoitoa olen saanut ja lääkäriin olen päässyt ihan kohtuuajassa ja akuutit tapaukset on hoidettu kiitettävällä nopeudella ja ammattitaidolla. Tukholman alueella asuva tyttäreni joutuu käyttämään yksityisiä, koska kunta on ulkoistanut suurimman osan lähihoitoa landstingilta pois. Ei tosin kaikkea.
        Meillä on lähellä parikin terveyskeskusta (kunnallisia) joissa on täysi miehitys ja jotka toimivat hyvin. Miksi mennä rikkomaan systeemiä joka toimii hyvin täysin poliittisista syistä ja siksi että ne eivät tavoittele voittoa, kuten uusliberaaliemme mielestä terveydenhoidon pitäisi ideologista syistä tehdä? Kysymys ei ole oikeastaan mistään muusta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minulla on kokemuksia vain potilaana ja olen saanut asiallista hoitoa jokaisessa maassa jossa olen asunut, mutta jenkeissä enoikein uskaltanut sairastaa, kun minulla ei ollut sairasvakuutusta. Koska olin työssä tohtorin toimistossa niin lääkärillä käynti kuului työni etuisuuksiin.
        Täällä Ruotsissa josta jättiosa kokemuksiani sairaanhoidosta ja lääkäripalveluista tulee, en ole joutunut pohtimaan könttäsummia tai suorituksia: hoitoa olen saanut ja lääkäriin olen päässyt ihan kohtuuajassa ja akuutit tapaukset on hoidettu kiitettävällä nopeudella ja ammattitaidolla. Tukholman alueella asuva tyttäreni joutuu käyttämään yksityisiä, koska kunta on ulkoistanut suurimman osan lähihoitoa landstingilta pois. Ei tosin kaikkea.
        Meillä on lähellä parikin terveyskeskusta (kunnallisia) joissa on täysi miehitys ja jotka toimivat hyvin. Miksi mennä rikkomaan systeemiä joka toimii hyvin täysin poliittisista syistä ja siksi että ne eivät tavoittele voittoa, kuten uusliberaaliemme mielestä terveydenhoidon pitäisi ideologista syistä tehdä? Kysymys ei ole oikeastaan mistään muusta.

        Itte olisin laittanut lisää rahaa ,korvamerkittyä rahaa tarkemmin sanoen nykyiseen systeemiin .
        Sote on puliveivaajien paratiisi.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Itte olisin laittanut lisää rahaa ,korvamerkittyä rahaa tarkemmin sanoen nykyiseen systeemiin .
        Sote on puliveivaajien paratiisi.

        No sittenhän me ollaan ihan samaa mieltä asiasta :))


      • kylmätotuus
        piikkiö kirjoitti:

        Kuin myös sinä uskollinen kommentoijani , lopettaisit ton ns nälvimisen ja vastaa kysymykseeni.
        kapitaatio vai suorite?

        Sinä koti-kiusattu alias piikkiö alias ??? olet sinnikäs pyöräilijä, joka olet kohtapuoliin lähtemässä 100:n kilometrin päivittäiselle pyöräilyreissullesi.....

        Minä sain tämän konerähjäni toimimaan lähes 5:n tunnin sitkeän työn jälkeen, joten on varhaisaamu, kun tätä kirjoitustani väkerrän.

        On sinulla otsaa vaatia minulta vastausta, kun et itsekään ole vastannut minun kysymykseeni, jonka sinulle esitin "Asumistuki ja muutos ketjussa" 29.4. !
        Aikaa vastaamiseen on ollut aivan riittävästi.

        Kerrohan veliseni, mitä kaikkia kauheuksia näit vuokralaisten aiheuttaneen huoltomiehenä toimiessasi?
        Seiso kerrankin kuin mies kirjoitustesi takana, äläkä vain heittele pelkkiä huulia ilman esimerkkejä!

        Minä en harrasta nälvimistä.
        Jos koet kirjoitukseni sellaisiksi, niin se on sinun ongelmasi.
        Satuja en puraisematta niele koskaan, kertoilipa niitä kuka tahansa ja niistä kyllä huomautan tulevaisuudessakin.

        Mitä soteen tulee, niin minulla ei ole selvää kuvaa, miten sen rahoitus järjestetään.
        Ei sitä taida tietää edes hallituskaan. Kaikki asiat ovat levällään kuin "leskisen eväät".
        Sote-uudistusta ajetaan väkisin eteenpäin, eikä ministereillä saati kansanedustajilla ole sen vaikutuksista hajuakaan.

        Sen minäkin ymmärrän, että perustettava maakuntahallitus lisää byrokratiaa ja tuo hyödyttömille virkamiehille lisää työpaikkoja.
        Heidän palkkoihinsa uppoavat rahat olisi järkevämpää kohdistaa terveydenhoitoon.

        Ei tässä tavallinen kansalainen voi muuta kuin odottaa lisää informaatiota koko uudistuksesta ja vasta sitten muodostaa mielipiteensä asiasta.

        Henkilökohtaisesti minulla on tuntuma, ettei hallituksen odottamia säästöjä synny.
        Päinvastoin kustannukset vaan kasvavat. Yksittäisen potilaan hoitoketju katkeaa ja sen seurauksena hänen kokonaisvaltainen hoitonsa heikkenee.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinä koti-kiusattu alias piikkiö alias ??? olet sinnikäs pyöräilijä, joka olet kohtapuoliin lähtemässä 100:n kilometrin päivittäiselle pyöräilyreissullesi.....

        Minä sain tämän konerähjäni toimimaan lähes 5:n tunnin sitkeän työn jälkeen, joten on varhaisaamu, kun tätä kirjoitustani väkerrän.

        On sinulla otsaa vaatia minulta vastausta, kun et itsekään ole vastannut minun kysymykseeni, jonka sinulle esitin "Asumistuki ja muutos ketjussa" 29.4. !
        Aikaa vastaamiseen on ollut aivan riittävästi.

        Kerrohan veliseni, mitä kaikkia kauheuksia näit vuokralaisten aiheuttaneen huoltomiehenä toimiessasi?
        Seiso kerrankin kuin mies kirjoitustesi takana, äläkä vain heittele pelkkiä huulia ilman esimerkkejä!

        Minä en harrasta nälvimistä.
        Jos koet kirjoitukseni sellaisiksi, niin se on sinun ongelmasi.
        Satuja en puraisematta niele koskaan, kertoilipa niitä kuka tahansa ja niistä kyllä huomautan tulevaisuudessakin.

        Mitä soteen tulee, niin minulla ei ole selvää kuvaa, miten sen rahoitus järjestetään.
        Ei sitä taida tietää edes hallituskaan. Kaikki asiat ovat levällään kuin "leskisen eväät".
        Sote-uudistusta ajetaan väkisin eteenpäin, eikä ministereillä saati kansanedustajilla ole sen vaikutuksista hajuakaan.

        Sen minäkin ymmärrän, että perustettava maakuntahallitus lisää byrokratiaa ja tuo hyödyttömille virkamiehille lisää työpaikkoja.
        Heidän palkkoihinsa uppoavat rahat olisi järkevämpää kohdistaa terveydenhoitoon.

        Ei tässä tavallinen kansalainen voi muuta kuin odottaa lisää informaatiota koko uudistuksesta ja vasta sitten muodostaa mielipiteensä asiasta.

        Henkilökohtaisesti minulla on tuntuma, ettei hallituksen odottamia säästöjä synny.
        Päinvastoin kustannukset vaan kasvavat. Yksittäisen potilaan hoitoketju katkeaa ja sen seurauksena hänen kokonaisvaltainen hoitonsa heikkenee.

        Et pettänyt tälläkään kertaa , sinuun voi luottaa.
        Jopa sinnukin pitäs tietää et talkkarilla ja lääkärillä on vaitiolo velvollisuus.
        Olet oikees lenkkien suhteen , tosin tänään vain 60km kun kylään meno painaa päälle.
        Ei muuta ku juoman tekoon ja menoks.
        Ai niin 1700 poljettu täs kevään mittaan .


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinä koti-kiusattu alias piikkiö alias ??? olet sinnikäs pyöräilijä, joka olet kohtapuoliin lähtemässä 100:n kilometrin päivittäiselle pyöräilyreissullesi.....

        Minä sain tämän konerähjäni toimimaan lähes 5:n tunnin sitkeän työn jälkeen, joten on varhaisaamu, kun tätä kirjoitustani väkerrän.

        On sinulla otsaa vaatia minulta vastausta, kun et itsekään ole vastannut minun kysymykseeni, jonka sinulle esitin "Asumistuki ja muutos ketjussa" 29.4. !
        Aikaa vastaamiseen on ollut aivan riittävästi.

        Kerrohan veliseni, mitä kaikkia kauheuksia näit vuokralaisten aiheuttaneen huoltomiehenä toimiessasi?
        Seiso kerrankin kuin mies kirjoitustesi takana, äläkä vain heittele pelkkiä huulia ilman esimerkkejä!

        Minä en harrasta nälvimistä.
        Jos koet kirjoitukseni sellaisiksi, niin se on sinun ongelmasi.
        Satuja en puraisematta niele koskaan, kertoilipa niitä kuka tahansa ja niistä kyllä huomautan tulevaisuudessakin.

        Mitä soteen tulee, niin minulla ei ole selvää kuvaa, miten sen rahoitus järjestetään.
        Ei sitä taida tietää edes hallituskaan. Kaikki asiat ovat levällään kuin "leskisen eväät".
        Sote-uudistusta ajetaan väkisin eteenpäin, eikä ministereillä saati kansanedustajilla ole sen vaikutuksista hajuakaan.

        Sen minäkin ymmärrän, että perustettava maakuntahallitus lisää byrokratiaa ja tuo hyödyttömille virkamiehille lisää työpaikkoja.
        Heidän palkkoihinsa uppoavat rahat olisi järkevämpää kohdistaa terveydenhoitoon.

        Ei tässä tavallinen kansalainen voi muuta kuin odottaa lisää informaatiota koko uudistuksesta ja vasta sitten muodostaa mielipiteensä asiasta.

        Henkilökohtaisesti minulla on tuntuma, ettei hallituksen odottamia säästöjä synny.
        Päinvastoin kustannukset vaan kasvavat. Yksittäisen potilaan hoitoketju katkeaa ja sen seurauksena hänen kokonaisvaltainen hoitonsa heikkenee.

        Piti oikein tarkistaa heti ku lenkiltä tuli ,kun olen kuulema vastaamatta kylmälle totuurelle jättäny.
        Löysin semmosen nikin ku äimän käki , miten se on mahrollista kun kylmä totuus kirjottaa vain yhrellä tunnuksella ,olet sä ny erinomanen lööperin puhuja ja vaarit toisilta sanojen takana seisomista.
        Sinuna menisin nyt nurkkaan häpeemään ku tommosta touhua pirät.
        äimän.käki
        27.4.2017 18:22
        koti-kiusattu kirjoitti:
        Rosaliinille.
        Ollessani muutaman vuoden talkkarina näin ihan kummallisia vuokralla asumisen tapoja ja aina veronmaksaja maksoi.
        En oikein ymmärrä miksi porukat on närkästyneet asumistukeen puuttumisesta varsinkin kun taustalla on huoli ,jatkuvasti nousevista vuokrista .
        Ellei nyt ihan tykkänään poistettais tukia niin ainakin tiheällä kammalla tutkittava mitä ja kelle maksetaan .
        Toi kohta missä porukkaa nöyrytetään antamalla rahaa sai pikku hymyn suupieliin ,uskoisin monenkin olevan mielellään nöyryytettävänä kuhan vaan rahaa tulee oikein ison nöyryytyksen verran .
        Näytä lisää
        Mitä ovay kummalliset vuokralla asumisen tavat ja miten veronmaksaja ne maksaa ?


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Piti oikein tarkistaa heti ku lenkiltä tuli ,kun olen kuulema vastaamatta kylmälle totuurelle jättäny.
        Löysin semmosen nikin ku äimän käki , miten se on mahrollista kun kylmä totuus kirjottaa vain yhrellä tunnuksella ,olet sä ny erinomanen lööperin puhuja ja vaarit toisilta sanojen takana seisomista.
        Sinuna menisin nyt nurkkaan häpeemään ku tommosta touhua pirät.
        äimän.käki
        27.4.2017 18:22
        koti-kiusattu kirjoitti:
        Rosaliinille.
        Ollessani muutaman vuoden talkkarina näin ihan kummallisia vuokralla asumisen tapoja ja aina veronmaksaja maksoi.
        En oikein ymmärrä miksi porukat on närkästyneet asumistukeen puuttumisesta varsinkin kun taustalla on huoli ,jatkuvasti nousevista vuokrista .
        Ellei nyt ihan tykkänään poistettais tukia niin ainakin tiheällä kammalla tutkittava mitä ja kelle maksetaan .
        Toi kohta missä porukkaa nöyrytetään antamalla rahaa sai pikku hymyn suupieliin ,uskoisin monenkin olevan mielellään nöyryytettävänä kuhan vaan rahaa tulee oikein ison nöyryytyksen verran .
        Näytä lisää
        Mitä ovay kummalliset vuokralla asumisen tavat ja miten veronmaksaja ne maksaa ?

        Tässä ensin sinun kirjoituksesi.

        kylmätotuus

        29.4.2017 0:47

        koti-kiusattu kirjoitti:
        Rosaliinille.
        Ollessani muutaman vuoden talkkarina näin ihan kummallisia vuokralla asumisen tapoja ja aina veronmaksaja maksoi.
        En oikein ymmärrä miksi porukat on närkästyneet asumistukeen puuttumisesta varsinkin kun taustalla on huoli ,jatkuvasti nousevista vuokrista .
        Ellei nyt ihan tykkänään poistettais tukia niin ainakin tiheällä kammalla tutkittava mitä ja kelle maksetaan .
        Toi kohta missä porukkaa nöyrytetään antamalla rahaa sai pikku hymyn suupieliin ,uskoisin monenkin olevan mielellään nöyryytettävänä kuhan vaan rahaa tulee oikein ison nöyryytyksen verran .
        Näytä lisää

        Ja tässä minun kysymykseni.

        Valottaisitko hieman aivan omin sanoin, millaisia tapauksia kohtasit talkkarina ollessasi?!

        Minua kiinnostaa myös se millaisessa taloyhtiössä teit työtäsi.
        Oliko kyseessä yksityisten vai kunnan omistama yhtiö ja mille vuosikymmenelle kokemuksesi sijoittuvat.

        Nykyisin kampa on tiheä, kun Kela päättää kenelle asumistukea maksetaan.

        Heittoja voi heitellä, mutta olisi suotavaa, että niiden perusteluksi annettaisiin myös joitain konkreettisia esimerkkejä.


        Nyt kysyn sinulta seuraavaa.
        Oletko menettänyt lukutaitosi vai oletko sellainen hätähousu, ettet malttanut etsiä kommenttiani, vaan vedit liian hätäisiä johtopäätöksiä?

        Kumpikohan meistä joutuukaan marssimaan nurkkaan häpeämään joutavia kirjoituksiaan?

        Olin aivan äimänkäkenä, kun syytöksiäsi luin.

        Jos olisit miehekäs mies, niin pyytäisit rehdisti anteeksi aiheettomia syytöksiäsi.
        Turhaa taitaa olla sellaista tekoa taholtasi odotella.

        Vetoat vaitiolovelvollisuuteen, kun et halua kertoa näkemistäsi vuokralaishirviöiden tekosistasi. Tuskinpa kukaan sinua tunnistaisi, vaikka jonkin esimerkin kertoisitkin. Vetoamisesi on pelkkää veruketta ja kiemurtelua.
        Tarkoituksesihan olikin vaan heittää lisää vettä myllyyn asiassa, jossa vuokralaisia mustamaalattiin.

        Suosittelen, että luet vielä kertaalleen kaikessa rauhassa "Asumistuki ja muutos" ketjun. Saatat hyvinkin päästä sen tehtyäsi jyvälle, mitä itse kukin kirjoitti. Ainakin toivon niin tapahtuvan.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Tässä ensin sinun kirjoituksesi.

        kylmätotuus

        29.4.2017 0:47

        koti-kiusattu kirjoitti:
        Rosaliinille.
        Ollessani muutaman vuoden talkkarina näin ihan kummallisia vuokralla asumisen tapoja ja aina veronmaksaja maksoi.
        En oikein ymmärrä miksi porukat on närkästyneet asumistukeen puuttumisesta varsinkin kun taustalla on huoli ,jatkuvasti nousevista vuokrista .
        Ellei nyt ihan tykkänään poistettais tukia niin ainakin tiheällä kammalla tutkittava mitä ja kelle maksetaan .
        Toi kohta missä porukkaa nöyrytetään antamalla rahaa sai pikku hymyn suupieliin ,uskoisin monenkin olevan mielellään nöyryytettävänä kuhan vaan rahaa tulee oikein ison nöyryytyksen verran .
        Näytä lisää

        Ja tässä minun kysymykseni.

        Valottaisitko hieman aivan omin sanoin, millaisia tapauksia kohtasit talkkarina ollessasi?!

        Minua kiinnostaa myös se millaisessa taloyhtiössä teit työtäsi.
        Oliko kyseessä yksityisten vai kunnan omistama yhtiö ja mille vuosikymmenelle kokemuksesi sijoittuvat.

        Nykyisin kampa on tiheä, kun Kela päättää kenelle asumistukea maksetaan.

        Heittoja voi heitellä, mutta olisi suotavaa, että niiden perusteluksi annettaisiin myös joitain konkreettisia esimerkkejä.


        Nyt kysyn sinulta seuraavaa.
        Oletko menettänyt lukutaitosi vai oletko sellainen hätähousu, ettet malttanut etsiä kommenttiani, vaan vedit liian hätäisiä johtopäätöksiä?

        Kumpikohan meistä joutuukaan marssimaan nurkkaan häpeämään joutavia kirjoituksiaan?

        Olin aivan äimänkäkenä, kun syytöksiäsi luin.

        Jos olisit miehekäs mies, niin pyytäisit rehdisti anteeksi aiheettomia syytöksiäsi.
        Turhaa taitaa olla sellaista tekoa taholtasi odotella.

        Vetoat vaitiolovelvollisuuteen, kun et halua kertoa näkemistäsi vuokralaishirviöiden tekosistasi. Tuskinpa kukaan sinua tunnistaisi, vaikka jonkin esimerkin kertoisitkin. Vetoamisesi on pelkkää veruketta ja kiemurtelua.
        Tarkoituksesihan olikin vaan heittää lisää vettä myllyyn asiassa, jossa vuokralaisia mustamaalattiin.

        Suosittelen, että luet vielä kertaalleen kaikessa rauhassa "Asumistuki ja muutos" ketjun. Saatat hyvinkin päästä sen tehtyäsi jyvälle, mitä itse kukin kirjoitti. Ainakin toivon niin tapahtuvan.

        Vai vielä anteeks pyytämään tollaselta moninikiltä ,aina toisinaan ilmestyt palstalle mukamas kertomaan totuuren asioista.
        jaat kirjottajat vuohiin ja lampaisiin ,olet se lahjomaton oikeamielinen , sitten taas puskassa hämmentämässä eri nikillä.
        Lipsahtiko kiireen keskellä kun kysyit ,ÄIMÄN KÄKENÄ vaikka olet aina ja ainoastaan mustalla kirjottava kylmä totuus ?
        Sinuna harkittisin lämpimän hutun ottamista tunnukseksi.
        asumistuki ,työttömyysavustus ,toimeentulotuki , kaikis noissa systeemeis on pikku porukka mikä käyttää niitä väärin.
        En todellakaan aio kertoa missä alueella olin talkkarina , yhren tapauksen voin teoreettisella tasolla kertoa , eli on tullut vastaan , pari asuu samasa osoitteessa ,molemmilla oma asunto , nostetaan yksinelävän tuet ja toinen kämppä diilataan edelleen vironpojille asunnoksi .


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Vai vielä anteeks pyytämään tollaselta moninikiltä ,aina toisinaan ilmestyt palstalle mukamas kertomaan totuuren asioista.
        jaat kirjottajat vuohiin ja lampaisiin ,olet se lahjomaton oikeamielinen , sitten taas puskassa hämmentämässä eri nikillä.
        Lipsahtiko kiireen keskellä kun kysyit ,ÄIMÄN KÄKENÄ vaikka olet aina ja ainoastaan mustalla kirjottava kylmä totuus ?
        Sinuna harkittisin lämpimän hutun ottamista tunnukseksi.
        asumistuki ,työttömyysavustus ,toimeentulotuki , kaikis noissa systeemeis on pikku porukka mikä käyttää niitä väärin.
        En todellakaan aio kertoa missä alueella olin talkkarina , yhren tapauksen voin teoreettisella tasolla kertoa , eli on tullut vastaan , pari asuu samasa osoitteessa ,molemmilla oma asunto , nostetaan yksinelävän tuet ja toinen kämppä diilataan edelleen vironpojille asunnoksi .

        Älähän polta hihojasi veliseni! Kiihtyminen ja huutaminen ovat vaaratekijöitä sydäntautiselle.

        Väitteesi minun moninikkisyydestäni jääköön omaan arvoonsa.
        Minulle riittää, kun tiedän itse kirjoittavani vain "kylmätotuus" nimimerkillä.
        Luulotautiset saavat puolestani ajatella aivan mitä haluavat.

        Pieni huomautus vielä lukutaidosta.
        Nimimerkkini on "kylmätotuus" ei "kylmä totuus".
        Sinun nimimerkkejäsi ovat "koti-kiusattu" ja "piikkiö", eivätkä "kotikiusattu" tai "piikki-ö".

        Aina löytyy henkilöitä, jotka käyttävät tai yrittävät käyttää väärin etuuksia.

        Meillä jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuus ilmoittaa viranomaisille havaitsemistamme väärinkäytöksistä.
        Vaitiolovelvollisuutta ei ole tällaisissa tapauksissa. Pikemminkin vaikenemalla hyväksytään rikkomukset.

        Tässä kaikki minun osaltani tähän keskusteluun.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Älähän polta hihojasi veliseni! Kiihtyminen ja huutaminen ovat vaaratekijöitä sydäntautiselle.

        Väitteesi minun moninikkisyydestäni jääköön omaan arvoonsa.
        Minulle riittää, kun tiedän itse kirjoittavani vain "kylmätotuus" nimimerkillä.
        Luulotautiset saavat puolestani ajatella aivan mitä haluavat.

        Pieni huomautus vielä lukutaidosta.
        Nimimerkkini on "kylmätotuus" ei "kylmä totuus".
        Sinun nimimerkkejäsi ovat "koti-kiusattu" ja "piikkiö", eivätkä "kotikiusattu" tai "piikki-ö".

        Aina löytyy henkilöitä, jotka käyttävät tai yrittävät käyttää väärin etuuksia.

        Meillä jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuus ilmoittaa viranomaisille havaitsemistamme väärinkäytöksistä.
        Vaitiolovelvollisuutta ei ole tällaisissa tapauksissa. Pikemminkin vaikenemalla hyväksytään rikkomukset.

        Tässä kaikki minun osaltani tähän keskusteluun.

        Siinäpähän selittelet ,tosiasia on kumminkin se että 27.4 .2017 klo 18,22 asumistuki ketjussa käytit äimän käki nikkiä.
        Annetaan vaan olla koko jutun kun kielioppi virheet on suurin murhe , ei nii pikkasist kannat jahnat .


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Siinäpähän selittelet ,tosiasia on kumminkin se että 27.4 .2017 klo 18,22 asumistuki ketjussa käytit äimän käki nikkiä.
        Annetaan vaan olla koko jutun kun kielioppi virheet on suurin murhe , ei nii pikkasist kannat jahnat .

        Intetään sitten, koska tunnut siitä niin kovasti tykkäävään.
        Mitäpä en puolestasi tekisi tuodakseni sinulle hyvän mielen.

        Nimim. "äimän.käki" kirjoitti 27.4.2017 18:22 .
        "Mitä ovay kummalliset vuokralla asumisen tavat ja miten veronmaksaja ne maksaa?"

        Ensiksi en käytä t:n paikalla y:tä.
        Toiseksi, miksi olisin jättänyt käsittelemättä veronmaksajan osuuden, jos kirjoitus olisi minun kirjoittamani?
        Kolmanneksi kyseisenä päivänä en kirjoittanut sanaakaan ko.ketjuun.

        Olen syvästi pahoillani siitä, että harhaisuus on vallannut mielesi. Auttaisikohan asiaa, jos pyöräilisit muutaman kilometrin avopäin? Ehkäpä silloin suurimmat höyryt ja luulot lentäisivät päästäsi taivaan tuuliin.
        Kokeile edes! Muista myös tarkistaa käyttäessäsi kypärää, ettei se purista pääkoppaasi!

        Mukavia pyöräilyretkiä. Rentoudu, nauti näkemistäsi maisemista ja lintujen livertelyistä.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Intetään sitten, koska tunnut siitä niin kovasti tykkäävään.
        Mitäpä en puolestasi tekisi tuodakseni sinulle hyvän mielen.

        Nimim. "äimän.käki" kirjoitti 27.4.2017 18:22 .
        "Mitä ovay kummalliset vuokralla asumisen tavat ja miten veronmaksaja ne maksaa?"

        Ensiksi en käytä t:n paikalla y:tä.
        Toiseksi, miksi olisin jättänyt käsittelemättä veronmaksajan osuuden, jos kirjoitus olisi minun kirjoittamani?
        Kolmanneksi kyseisenä päivänä en kirjoittanut sanaakaan ko.ketjuun.

        Olen syvästi pahoillani siitä, että harhaisuus on vallannut mielesi. Auttaisikohan asiaa, jos pyöräilisit muutaman kilometrin avopäin? Ehkäpä silloin suurimmat höyryt ja luulot lentäisivät päästäsi taivaan tuuliin.
        Kokeile edes! Muista myös tarkistaa käyttäessäsi kypärää, ettei se purista pääkoppaasi!

        Mukavia pyöräilyretkiä. Rentoudu, nauti näkemistäsi maisemista ja lintujen livertelyistä.

        Täähän on suarastaa kivaa, täs ketjus syytit kun en vastannu asumistukiketjus esitettyy kysymykseen
        Siellä oli vain yksi kysymys jonka esitti äimän käki ,ellet sinä sitä esittänyt niin miksi syytit etten vastannut sinulle?
        Tilanne on kiusattu6 kylmä touus 0 , jatkahan kiemurtelua.


      • kylmätotuus
        piikkiö kirjoitti:

        Täähän on suarastaa kivaa, täs ketjus syytit kun en vastannu asumistukiketjus esitettyy kysymykseen
        Siellä oli vain yksi kysymys jonka esitti äimän käki ,ellet sinä sitä esittänyt niin miksi syytit etten vastannut sinulle?
        Tilanne on kiusattu6 kylmä touus 0 , jatkahan kiemurtelua.

        Kävitkö pyöräilemässä aamulla ja kokeilitko antamiani neuvoja? Oliko niistä kenties apua? Toivottavasti oli.

        Tiesinhän, että pystyisin tuomaan sinulle hyvän mielen. Siksipä olenkin tyytyväinen, kun kirjoitit, että sinulla on nyt suorastaan kivaa.

        Jos tämä on joku kilpailu, niin kuka on tuomari? Hänen täytyy ainakin olla täysin sokea.

        Olemme tärvelleet tätä Paloman aloitusta jo riittämiin, joten illalla siirryn "Asumistuki ja muutos" aloitukseen, koska se on oikea paikka jatkaa inttämistä.
        Nyt minulla ei ole enempää aikaa tälle jaaritukselle.


      • suvenkorento12
        Ancelina kirjoitti:

        Minä taas luulen ettei elämällä mitään sääntöjä olekaan, tulee mitä tulee, ei elämää voi mistään syyttää.
        Eletään vain sen mukana, hetkemme ja aikamme.

        Kiitos viisaasta kommentistasi. Noin se menee.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kävitkö pyöräilemässä aamulla ja kokeilitko antamiani neuvoja? Oliko niistä kenties apua? Toivottavasti oli.

        Tiesinhän, että pystyisin tuomaan sinulle hyvän mielen. Siksipä olenkin tyytyväinen, kun kirjoitit, että sinulla on nyt suorastaan kivaa.

        Jos tämä on joku kilpailu, niin kuka on tuomari? Hänen täytyy ainakin olla täysin sokea.

        Olemme tärvelleet tätä Paloman aloitusta jo riittämiin, joten illalla siirryn "Asumistuki ja muutos" aloitukseen, koska se on oikea paikka jatkaa inttämistä.
        Nyt minulla ei ole enempää aikaa tälle jaaritukselle.

        "On sinulla otsaa vaatia minulta vastausta, kun et itsekään ole vastannut minun kysymykseeni, jonka sinulle esitin "Asumistuki ja muutos ketjussa" 29.4. !
        Aikaa vastaamiseen on ollut aivan riittävästi."

        Tuo lainaus on sinun kirjoituksesta ja sen kysymyksen esitti äimän käki .
        Kun et ymmärrä tai tai halua vastata selvään kysymykseen niin kumpikohan sitä tuuletusta tarvii.
        Sun lupaustes ja sanojes painoarvo nyt sun omasta toimesta punnittu ja lämmintä huttua on .


      • Mistä mahtaa johtua, että 60 plus-ryhmässä on monta sininikkistä, jotka ovat hyvin epäluuloisia ja olettavat joidenkin vakimustanikkisten kirjoittavan milloin milläkin nimimerkillä? Epäilys ei kohdistu kaikkiin, vaan tulilinjalle joutuvat ainoastaan tietyt nimimerkit.


    • veroja-suomeenkin

      Blogi on vuodelta 2011. Asiat ovat muuttuneet Mehiläisenkin osalta.

      • Joo, valitan en ollut vilkaissut julkaisupäivää. Joku lähetti sen minun FB-sivulleni ja linkitin nopeasti.
        Mutta, miten asiat ovat ovat muuttuneet Mehiläisen osalta? Eikö sen omistaja olekkaan edelleen kansainvälinen riskikapitaali/verenimijäkonserni?


    • EiksvaanNäin

      Avaaja ei uskaltanut rinnastaa asiaa suoraan siihen, mihin tapaus kuuluu Terveisiä Perseystä.

      • Mihin tapaus kuului?
        Mehiläisen myymiseen riskikapitaaliin? (tapahtui kai 2010)


    • kylmätotuus

      Toivottavasti katsoitte tänään A-studion, jossa käsiteltiin soteuudistusta Suomessa.

      Valinnanvapaus yksityisten terveyspalvelujentarjoajien (lääkäriasemat) tai julkisen terveydenhoidon (terveyskeskukset) väliltä tuli esille voimakkaasti.
      Keskustelussa tuli myös hyvin selväksi, että yksityiset lääkäriasemat tulevat todennäköisesti hoitamaan potilaita, joilla on vain "pikku vaivoja" suhteellisen harvoin.

      Uudistuksen tarpeellisuutta perustellaan julkisen puolen pitkillä jonoilla. Lääkärille voi päästä jossain kunnassa vasta 6:n viikon päästä.

      Se on varmaankin totta suurissa kaupungeissa, joissa palveluita on karsittu kovalla kädellä vuosien mittaan.
      Terveydenhoitoa on supistettu ja rahaa on käytetty lyhytnäköisesti johonkin muuhun tarkoitukseen.

      Haastateltavana ollut professori totesikin, että terveyskeskusten johtavat lääkärit ovat hoitaneet tehtävänsä huonosti, jos noin pitkiä jonoja on päässyt syntymään.

      Ihmettelen, miksi esim. oman asuinpaikkakuntani pitäisi muuttaa hyvin toimivaa terveydenhoitomalliaan siksi, että suuret kaupungit tunaroivat.

      Olisi viisasta aloittaa soteuudistus suurista asutuskeskuksista ja katsoa, miten se vaikuttaa.

      Tätä uudistusta on valmisteltu kauan, joten pari lisä vuotta ei merkinne enää mitään.

      Jos yksittäinen ministeri tai hänen puolueensa kärsivät arvovaltatappion siitä, ettei uudistus toteudukaan heidän suunnitelmiensa mukaan, niin se on heidän ongelmansa.

      Koko kansan etu on tärkempi.
      Olen vakuuttunut, ettei tästäkään uudistuksesta säästöä synny.

      • vailla.nikkiä

        Juuri nuo "pikku vaivat" aiheuttavat jonoja, kun usein tarpeettomasti lääkäriin hakeudutaan.
        Moni näärännäppyyn verrattavissa oleva vaiva paranisi muutenkin.
        Jos jonottaa kuusi viikkoa, ei kyseessä voi kovinkaan vakava sairaus olla.
        Täällä vakavasti sairas pääsee lääkärin juttusille heti tai samana päivänä. Ja sairaalaan, jos tilanne sitä vaatii.


      • siilenä

        Terveyskeskusten johtavilla lääkärilläkin on ylhäältä annetut raamit, minkä puitteissa toimia. Päätäntävalta on minimaalinen. Tosin joissain kunnissa jo priorisoidaan niin että heikkopäisempää hirvittää.


      • siilenä
        vailla.nikkiä kirjoitti:

        Juuri nuo "pikku vaivat" aiheuttavat jonoja, kun usein tarpeettomasti lääkäriin hakeudutaan.
        Moni näärännäppyyn verrattavissa oleva vaiva paranisi muutenkin.
        Jos jonottaa kuusi viikkoa, ei kyseessä voi kovinkaan vakava sairaus olla.
        Täällä vakavasti sairas pääsee lääkärin juttusille heti tai samana päivänä. Ja sairaalaan, jos tilanne sitä vaatii.

        Kuinka moni viikonlopun yhteispäivystykseen menijöistä on todella sellaisia, joiden vaivat eivät voisi odottaa maanantaina. Minusta noissa pitäisi olla tiukempi seula.


      • New-age

        Pähkäily kosteista vaipoista voidaan hoitaa kosteusmittarilla. Sen tosin pitää olla parempi kuin, mitä käytin ennen kylppäriremppaani. Jollain ultraäänilaitteella sitten löytynee pökäleet, jos hoitsun nenä on turtunut dunkkikseen.
        Kuten jossain toisessa ketjussa joku mainitsi ikäihmisten kartoituksen, voidaan kysyä, onko tarkoitus hyvä vai katsastetaanko potentiaaliset asiakkaat.


      • siilenä kirjoitti:

        Kuinka moni viikonlopun yhteispäivystykseen menijöistä on todella sellaisia, joiden vaivat eivät voisi odottaa maanantaina. Minusta noissa pitäisi olla tiukempi seula.

        Jotain näärännäppyä tai syylää tai vastaavaa voi täällä meilläpäin käydä näyttämässä sairaanhoitajalla joka työskentelee yhdessä lääkärien kanssa samassa tiimissä ja sille pääsee yleensä aika nopeasti. Monikaan pikkujuttu ei edes tarvi lääkärin toimenpiteitä, vaan pätevät aluesairaanhoitajat keventää tohtorien työtaakkaa ja nopeuttaa hoitoa.


      • siilenä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jotain näärännäppyä tai syylää tai vastaavaa voi täällä meilläpäin käydä näyttämässä sairaanhoitajalla joka työskentelee yhdessä lääkärien kanssa samassa tiimissä ja sille pääsee yleensä aika nopeasti. Monikaan pikkujuttu ei edes tarvi lääkärin toimenpiteitä, vaan pätevät aluesairaanhoitajat keventää tohtorien työtaakkaa ja nopeuttaa hoitoa.

        Juu niin meilläkin. Mutta näärännääpy tai syylä tai vastaava ei vaadi viikonloppuna päivystysluonteista lääkärissäkäyntiä vaan ne voivat odottaa arkipäiviin.


      • New-age

        No, pahan näärännäpyn poisti aikanaan minulta kirurgi-urologi.
        Hmmm. Kaksiko tutkintoa? Ei mulla lasipäätä ole.
        Toisaalta, jos olisi kaksipäinen vaiva, hoituisi hoitovallan tehokkaasti.


    • tööttt

      Lie kyse vain markknoinnista ja suurien firmojen tukemsisista - - niitä ihmisiä jotka työskentelevät yötäja päivää potilaiden lähihoidossa - ilmanmuuta alati tietävät, mitä on karu ja raskas arki - ja kotona aina odottaa työstä palattua oma työsarkansa --
      siinäkin tosityötä kylliksi - poliitikkojen juhlapuheet ja maljojen killistelyt lienee toisesorttista humua.

    • plusnolla

      6 vuotta vanhoja juttuja ja ne maistuu

    • eppu2

      Asiaa on käsitelty monissa ajankohtaisohjelmissa.
      Hallituspuolueet väittää, että säästöjä tulee ja ettei verorahat valu ulkomaille, pitävät kuulemma siitä huolen.
      Oppositio on toista mieltä. Perusteluja löytyy sekä puolesta, että vastaan.
      Tänään päättävät valinnanvapausesityksestä eduskunnalle.
      Totuutta tästä asiasta ei varmaan hallitse kukaan täydellisesti, nähtäväksi jää. V. 2019 pitäisi astua voimaan.
      Mitä vaippoihin tulee, nykyään niissä on värimittari, joka näyttää, koska on vaihdon aika ja ovat myös pintakuivia.

      • Vihroinkin asiaa eppu se osaa , aivan uus asia mulle toi mittari .


      • eppu2
        piikkiö kirjoitti:

        Vihroinkin asiaa eppu se osaa , aivan uus asia mulle toi mittari .

        Kiitos.
        Jo silloin, kun vielä olin töissä oli ainakin hyvänlaatuisissa vaipoissa oli raita, joka muutti väriään kosteuden lisääntyessä.
        Varmaan on kehitys siitäkin mennyt eteenpäin.


      • kylmätotuus

        Tänäänhän hallitus julkaisi muutosehdotuksia mm. valinnanvapauteen, muttei se juurikaan tuonut lisää selkeyttä koko sote-juttuun.

        Minua huolestuttaa eniten, miten käy pitkäaikais- ja monisairaillepotilaille tässä sote-uudistuksessa, kun kenelläkään ei näytä olevan todellista tietoa uudistuksen tuomista vaikutuksista.
        Mainitsemani potilasryhmät tarvitsevat hoitosuhteen, joka on pitkäkestoinen.

        Tulee tunne, että hallitus on hyppäämässä tuntemattomaan.
        Toivoa sopii, että eduskunnasta löytyy riittävästi kansanedustajia, joilla on jalat maassa ja sote-uudistusta lykätään yli seuraavien vaalien.

        Vaippa-asia on toki tärkeä yksityiskohta, mutta paljon tärkeämpää on ihmisen kokonaisvaltainen huomiointi, niin vanhustenhoidossa kuin terveydenhoidossakin.

        Ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitämiseen tähtäävä työ toisi huomattavia säästöjä, jos siihen kohdennettaisiin riittävästi varoja.

        Mielenterveysongelmat taitavat olla suurin syy ennenaikaiseen eläköitymiseen Suomessa nykyään.
        Pääsyä hoitoon voi joutua odottamaan jopa kuukausia. Usein nämä potilaat ovat hyvinkin nuoria.
        On uskomatonta, että Suomen valtiolla on varaa maksaa heille eläkettä, muttei löydy rahaa hoitaa heitä ajoissa. Joukossa on paljon korkeasti koulutettuja nuoria, joiden osaaminen menee suoraan "Kankkulan kaivoon".
        Mikäli he pääsisivät hoitoon välittömästi, niin useimmat heistä työllistyisivät, elättäisivät itsensä/perheensä ja maksaisivat veroja.

        Monista oletetuista säästöistä syntyykin mielettömän suuria kustannuksia.

        Ikäihmisiä ja mielenterveyspotilaita koskevat asiat olisivat hoidettavissa nytkin, jos tahtoa vaan olisi ja niihin ymmärrettäisiin satsata tarpeeksi.

        Ovatko ne vaan arvokysymyksiä?
        Mielestäni ovat.


    • Aloitukseen,
      Sote uudistus / rakenneuudistus / maantiede / - toimivuus / tasa-arvo
      Kun syksyllä useat alueet aloittavat uudistuksen kokeiluvaiheen konkreettisesti voidaan nähdä mistä todellisuus *lopultakin näyttää.
      Suomi on iso maa kun pohditaan väestöä, nythän lyhyiden etäisyyksien piirissä asuu 2 miljoonaa ihmistä. Heidän (meidän) sosiaali-, ja terveyspalvelujen kaikkinaisella tasolla saatavuus myös kaikentasoisten tuottajien /tekijöiden osalta on helppoa /nopeaa ym.
      Ongelma on yhtäläisen palvelun tuottamisen mahdollistaminen haja-asutusalueiden väestölle *samankaltaiset palvelut yhtä tasokkaasti.
      Mielestäni nyky teknologia erilaiset liikkuvat palvelut ja henkilöstön mahdollisimman hyvin organisoitu mahdollisuus konsultoida erikoislläkäreitä ym myös tehokkaita hyvin varustettuja ambulansseja erikoislääkäri mukana -joissa voidaan jo tehdä matkalla alustavia toimia -konsultoida sairaaloihin ym.
      Aivan varmasti löydetään hyvät muodot toimia ihmishenkiä pelastavat toimintamallit. Tuo terveysasemien ja yksityisen sekä kolmannen sektorin yhteistyö toimii jollain lailla jo nyt.
      Täysin tasa-arvoiseksi ei saada koskaan, vaikuttavia tekijöitä on aina, mutta tehokkuuden lisääntyminen on aina säästöä lyhentyvinä sairaslomina- teknologia kehittyy ja sitä kannattaa hyödyntää.
      Vanhusten hoito kulkee mukana ja on hyvä että epäkohdat ovat esillä- kokemuksesta voin sanoa, että suomalainen hoitotaso on hyvää, huolehtivaa, mutta on esimiesasemassa olevien tehtävä huolehtia kuinka henkilöstö toimii jaksaa tehdä arvokasta työtään
      Käytännön työ v. 2019 alusta vasta alkaa luoda kaiken tekemisen muotoa - hyvä siitä tulee-

      • kylmätotuus

        Olen erimieltä kanssasi siitä, että suurissa kaupungeissa terveyspalvelut olisivat helposti ja nopeasti saatavilla. Tarkoitan nyt julkisensektorin palveluita. Yksityiselle puolelle kyllä pääsee, jos kukkarossa valuuttaa riittää.

        Otan esimerkiksi Vantaan kaupungin, jossa asuu n. 280 000 ihmistä.
        Siellä terveyskeskuksiin pääsee lääkärin vastaanotolle vasta viikkojen päästä, jos kyseessä ei ole aivan hätätilanne.

        Jos sairastut viikonloppuna, niin terveyskeskukset ovat kiinni ja ainoa päivystyspaikka on Peijaksen sairaalassa. Sairaala sijaitsee itä-Vantaalla, jonne länsi-Vantaalta on matkaa kymmeniä kilometrejä.
        Vastaanottoaikaa ei voi varata, vaan paikalle on mentävä ottamaan vuoronumero ja odotella saa joskus lähes vuorokauden ennenkuin lääkärille pääsee, jos huono tuuri käy. Se on pitkä odotusaika sairaalle ihmiselle.

        Toiseksi esimerkiksi otan oman asuinkuntani, jossa on vajaat 8000 asukasta.
        Täällä lääkärille pääsee usein samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä, kun ajan on tilannut.
        Päivystävälle lääkärillekin saa varatun ajan, eikä tarvitse mennä jonottelemaan.

        Yksityiset lääkärit eivät tänne tule, koska asukasmäärä on liian pieni, joten siinä mielessä sote-uudistus ei meitä koske.

        Nyt on kuitenkin vähennetty koko maassa päivystyspaikkoja tai supistettu niiden aukioloaikoja. Niin myös täällä.
        Päivystys on osittain keskitetty viikonloppuisin, ilta-ja yöaikaan Kuopioon.

        Tilanne Kys:ssa on kaoottinen.
        Potilaita on pitkin käytäviä, eikä hoitohenkilökuntaa näy suurimmilla suorillakaan. Ja jos näkyy, he ovat niin uupuneita ja kärttyisiä, ettei heiltä uskalla edes mitään kysyäkään.
        Jos vähän tilannetta kärjistän, niin siellä saa kuolla aivan rauhassa kenenkään häiritsemättä.

        Täällä on loistavasti toimiva terveyskeskus, jossa on 6-7 lääkäriä ja konsultointi Kysin erikoislääkäreiden kanssa pelaa. Potilastiedot ovat molempien osapuolten nähtävissä, jos potilas on antanut siihen luvan.

        Minun pieneen päähäni ei mahdu ajatus, miksi tämä systeemi pitäisi romuttaa?
        Pienehkö, hyvin organisoitu yksikkö voi toimia erittäin tehokkaasti ja joustavasti.
        Siitä kertoo se, että lääkärit ja hoitajat viihtyvät työssään ja vaihtuvuus on tosi vähäistä.
        Ns. keikkalääkäreitä ei terkkarissamme ole.


    • eppu2

      Jos ajatellaan, että liikkuvia yksiköitä olisi tarpeellinen määrä kaikkien kyläteiden päähän.
      Ei tule onnistumaan. Raha tulee vastaan aivan varmasti.
      Hienoahan se olisi.
      Harvaan asutussa pitkässä maassa ei saavuteta tässä asiassa tasa-arvoista palvelua kaikille.
      Minä en ainakaan siihen usko.
      Jos esimerkiksi pieneltä paikkakunnalta on 100km ensimmäiseen yksityislääkäriin ja ihminen haluaa valita sen. Maksetaanko matka sinne ja takaisin täysimääräisenä?
      Ei tiedä, mutten usko ainakaan tällä syömisellä. Joten köyhä pysyy julkisella puolella.
      Paljon on asioita auki.
      No puolen tunnin päästä alkaa keskustelu, katsotaan tuleeko tässä hullua hurskaammaksi.

      • Katsoin keskustelun ja en tullut hullua hurskaammaksi, on opposito ,hallituspuolueet ja ns asiantuntijat , kaikilla eri näkemys.
        Onneksi asun lähellä sivilisaatiota ja jotenkin se sairaanhoito jatkossakin toimii mutta perinpohjin hämilläni olen .
        Tekis mieli sanoa että ,on minulla mielipire ja tarvittaessa joku muukin mielipire.


      • kylmätotuus
        Kiitos palautteestasi- hyvin perusteltua, käytännönläheistä....
        Vantaalla asuu pari vuotta sitten eläköitynyt terveysaseman ylilääkäri ystäväni. Se, että terveysasemat eivät pysty toimimaan sujuvammin, ruuhkautumatta, on esim. väestön ikärakenne ja se miten traumapotilaiden hoitoketju järjestyy.
        ""Edelleen nostan osastojen esimiesasemassa olevien kyvyn johtaa ryhmänsä käytännön työtä ilman hierarkiaa- tilannekohtaisesti, sillä on suuri merkitys asioiden etenemisessä. Hyvä, kunnioittava suhtautuminen työyhteisössä näkyy potilaiden voinnissa, henkilöstön sairastumispoissaoloissa ja tehokkuudessa- poistaa osaltaan ruuhkia hehän siellä sen lähityön tekevät. Tietysti aseman johto on ensisijaisessa vastuussa toiminnasta.""
        Tämä toimii yksityisellä puolella, jotain siellä tehdään henkilöstön osalta motivoinnin eteen oikein- on *ehdottomasti *kustannustehokasta lyhyiden odotusaikojen/sairaslomien vuoksi.
        Aiemmassa tekstissä mainitsin jo maan koosta johtuvan eriarvoistavan tekijän, mutta toin esille niitä keinoja joilla kompensoidaan matkoja tuomalla palveluja lähelle ihmisten elämää, liikkuvaa hammashoitoa, neuvolaa, lääkäreitä- hyödynnetään teknologiaa.
        Helppoa tämä ei ole, mutta kun rakenne kevenee paljon, jää resursseja ruohonjuuritasolle enemmin kehittää palvelujen käytännön tasoa- teknologiaa, lisätä resursseja.

        Katsoin tv1- sote keskustelun, jossa oppositio keskittyi epäolennaisesti yksityisiä palveluja käyttäviin, hehän maksavat kaiken itse, ei se ole julkiselta puolelta pois.
        Nyt olisi pitänyt keskittyä tavallisten ihmisten, (väestöstä suurin osa )palvelujen tarjonnan hoitumisen sujuvuuteen. Toisaalta nyt on keskustelun, kritiikin ym aika, että saadaan paras malli toimia.


      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        kylmätotuus
        Kiitos palautteestasi- hyvin perusteltua, käytännönläheistä....
        Vantaalla asuu pari vuotta sitten eläköitynyt terveysaseman ylilääkäri ystäväni. Se, että terveysasemat eivät pysty toimimaan sujuvammin, ruuhkautumatta, on esim. väestön ikärakenne ja se miten traumapotilaiden hoitoketju järjestyy.
        ""Edelleen nostan osastojen esimiesasemassa olevien kyvyn johtaa ryhmänsä käytännön työtä ilman hierarkiaa- tilannekohtaisesti, sillä on suuri merkitys asioiden etenemisessä. Hyvä, kunnioittava suhtautuminen työyhteisössä näkyy potilaiden voinnissa, henkilöstön sairastumispoissaoloissa ja tehokkuudessa- poistaa osaltaan ruuhkia hehän siellä sen lähityön tekevät. Tietysti aseman johto on ensisijaisessa vastuussa toiminnasta.""
        Tämä toimii yksityisellä puolella, jotain siellä tehdään henkilöstön osalta motivoinnin eteen oikein- on *ehdottomasti *kustannustehokasta lyhyiden odotusaikojen/sairaslomien vuoksi.
        Aiemmassa tekstissä mainitsin jo maan koosta johtuvan eriarvoistavan tekijän, mutta toin esille niitä keinoja joilla kompensoidaan matkoja tuomalla palveluja lähelle ihmisten elämää, liikkuvaa hammashoitoa, neuvolaa, lääkäreitä- hyödynnetään teknologiaa.
        Helppoa tämä ei ole, mutta kun rakenne kevenee paljon, jää resursseja ruohonjuuritasolle enemmin kehittää palvelujen käytännön tasoa- teknologiaa, lisätä resursseja.

        Katsoin tv1- sote keskustelun, jossa oppositio keskittyi epäolennaisesti yksityisiä palveluja käyttäviin, hehän maksavat kaiken itse, ei se ole julkiselta puolelta pois.
        Nyt olisi pitänyt keskittyä tavallisten ihmisten, (väestöstä suurin osa )palvelujen tarjonnan hoitumisen sujuvuuteen. Toisaalta nyt on keskustelun, kritiikin ym aika, että saadaan paras malli toimia.

        Katsoin myös. Kova on vääntö.
        Tällä hetkellä yksityiselle menijä maksaa itse.
        Entä, kun valinnan vapaus tulee voimaan, tilannehan muuttuu. Kuka silloin maksaa itse, jos kerran kaikki ovat samalla viivalla ja on valinta. Eikös se silloin mene sitten niin, että omavastuuta lukuunottamatta, loppu menee verovaroista. Näin olen ymmärtänyt. Mutten tietenkään ole varma ymmärsinkö oikein.
        Meillä täällä on hieman erilainen systeemi, jolla esim. on saatu kuntataloutta tasapainotettua.
        Itse pääsin perusterveydenhuollon kautta korvalääkäriin omavastuusummalla, sain valita kahdesta paikasta. Eikä tällä systeemillä ole sotekokeulujen kanssa tekemistä. Se on ihan kunnan oma.


      • eppu2 kirjoitti:

        Katsoin myös. Kova on vääntö.
        Tällä hetkellä yksityiselle menijä maksaa itse.
        Entä, kun valinnan vapaus tulee voimaan, tilannehan muuttuu. Kuka silloin maksaa itse, jos kerran kaikki ovat samalla viivalla ja on valinta. Eikös se silloin mene sitten niin, että omavastuuta lukuunottamatta, loppu menee verovaroista. Näin olen ymmärtänyt. Mutten tietenkään ole varma ymmärsinkö oikein.
        Meillä täällä on hieman erilainen systeemi, jolla esim. on saatu kuntataloutta tasapainotettua.
        Itse pääsin perusterveydenhuollon kautta korvalääkäriin omavastuusummalla, sain valita kahdesta paikasta. Eikä tällä systeemillä ole sotekokeulujen kanssa tekemistä. Se on ihan kunnan oma.

        Teillä on jo ilmeisesti sovellettu tulevan toimintamallin kokeilua valinnasta- norm. omavastuulla.

        Sote´ssa sitoudutaan tietyksi ajaksi valittuun tuottajaan ja ne sote alueet huolehtivat rahoituksesta jää pois kunnilta- näin rakenneuudistus tapahtuu, kun hallintoa jää paljon pois.
        Yksityisiä terveyspalveluja käyttävät maksavat esim. 300€ /v. vakuutusta, tarvitsevat tai eivät heidän palvelujaan. Se hyvä puoli tuossa on , että sinne pääsee hyvin nopeasti ja erikoislääkärit saatavilla joten sairaslomat lyhyitä kun myös operaatioiden odotusaika jää pois. Nähtäväksi jää miten sitten.. ??
        Käytän yksityisistä vain hammashoitolaa - vuosittain kutsuvat- tod näppärää..


      • kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

        Katsoin myös. Kova on vääntö.
        Tällä hetkellä yksityiselle menijä maksaa itse.
        Entä, kun valinnan vapaus tulee voimaan, tilannehan muuttuu. Kuka silloin maksaa itse, jos kerran kaikki ovat samalla viivalla ja on valinta. Eikös se silloin mene sitten niin, että omavastuuta lukuunottamatta, loppu menee verovaroista. Näin olen ymmärtänyt. Mutten tietenkään ole varma ymmärsinkö oikein.
        Meillä täällä on hieman erilainen systeemi, jolla esim. on saatu kuntataloutta tasapainotettua.
        Itse pääsin perusterveydenhuollon kautta korvalääkäriin omavastuusummalla, sain valita kahdesta paikasta. Eikä tällä systeemillä ole sotekokeulujen kanssa tekemistä. Se on ihan kunnan oma.

        Minäkin ymmärsin niin, että jos laki valinnavapaudesta tulisi voimaan, niin jokainen maksaisi saman omavastuun, valitsipa hän yksityisen- tai julkisen palveluntuottajan.

        Tilanne on nyt kuitenkin sellainen, että omavastuumaksuja vasta selvitellään.
        Kukaan ei tiedä, minkä suuruisia ne tulevat olemaan.
        Varmaa on vain, että omavastuun ylittävä osa maksetaan verovaroista.

        Täysin mysteeriksi minulle jäi sekin, minkä suuruisia ovat lähes terveisiin ja monisairaisiin kohdennetut rahamäärät ja millä kriteereillä ne määritellään.

        Kuinka käy, jos lähes terveeksi määritelty ihminen sairastuukin sellaiseen sairauteen, jonka hoito onkin todella kallista? Jätetäänkö hänet hoitamatta, kun häneen kohdistetut rahat eivät riitä alkuunkaan?
        Todennäköisesti niin ei käy.

        Kysymyksiä vailla vastauksia on niin paljon, että tulen aina vaan vakuuttuneemmaksi siitä, että viisainta olisi ottaa aikalisä, ennenkuin lakiehdotusta valinnanvapaudesta tuodaan eduskuntaan.

        Asiaan voitaisiin palata uudelleen, kun uudistusta olisi kokeiltu pilottikunnissa riittävän kauan ja kokemuksia siitä olisi tarpeeksi paljon.
        Sitten arvioitaisiin toimiiko systeemi vai ei. Mahdolliset puutteet voitaisiin korjata tai hylätä koko juttu.

        Sote- uudistus on niin suuri asia, ettei siitä saa tulla hallitus- ja oppositiopuolueiden välistä arvovalta kiistakapulaa.

        Lisäksi on vielä epäselvää, onko uudistus ristiriidassa perustuslakimme kanssa.

        Maltti olisi nyt valttia.


      • kylmätotuus

      • eppu2
        kawe kirjoitti:

        Teillä on jo ilmeisesti sovellettu tulevan toimintamallin kokeilua valinnasta- norm. omavastuulla.

        Sote´ssa sitoudutaan tietyksi ajaksi valittuun tuottajaan ja ne sote alueet huolehtivat rahoituksesta jää pois kunnilta- näin rakenneuudistus tapahtuu, kun hallintoa jää paljon pois.
        Yksityisiä terveyspalveluja käyttävät maksavat esim. 300€ /v. vakuutusta, tarvitsevat tai eivät heidän palvelujaan. Se hyvä puoli tuossa on , että sinne pääsee hyvin nopeasti ja erikoislääkärit saatavilla joten sairaslomat lyhyitä kun myös operaatioiden odotusaika jää pois. Nähtäväksi jää miten sitten.. ??
        Käytän yksityisistä vain hammashoitolaa - vuosittain kutsuvat- tod näppärää..

        Meillä kaupunki ja yksityinen toimija perustivat yhtiön onkohan tuosta nyt noin 3 vuotta (en ihan varma ajasta, aika tuore asia kuitenkin).
        Tiedottavat, että kulut on saatu kuriin. Paikallislehdessäkään ei ole moitteita näkynyt.
        Muistelen, että tuossa tulevassa sotesysteemissä se valinta-aika on vuodeksi kerrallaan.


      • eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

        Laitan tähän linkin parin vuoden takaisesta lehtikirjoituksesta, josta käy hyvin ilmi Kepun halu ja motiivi perustaa maakuntahallinto. Ko. hallinto on yksi merkittävästi byrokratiaa lisäävä elin.

        Lehti, josta artikkelin nappasin on vahvasti kepulainen.

        http://www.ksml.fi/paakirjoitus/Maakuntahallinto-on-historiallinen-suuruudistus/382236

        Kepuhan on ajanut tuota maakuntahallintoa, kun käärmettä pyssyyn.
        Nyt sen sitten saavat.
        Nähtäväksi jää mitä tuleman pitää.
        Itse ajattelee aina sitä, että mitä se tarkoittaa pienen ihmisen kannalta.
        Tuossa jutussa humioni kiinnittyi myös siihen, kun luki, että kulut katetaan, verovaroista ainakin aluksi.
        Tuo ´ainakin aluksi´ pisti silmään. Hinataanko omavastuita ylemmäs vuosien saatossa vai keksitäänkö uusia veroja.
        Sitä, kun sanovat, ettei kokonaisverotus kasva, kun kuntavero laskee, en ihan usko. Toki aluksi voi vähän aikaa olla niin.
        No mietteitähän nämä. Aika näyttää.


    • Keskustelu markkinataloudesta ja terveydenhuollosta jatkuu. Nyt on maailmankuulu taloustieteilijä Jeffrey Sacs antanut lausuntonsa asiasta: " markkinatalous ja terveydenhuolto ovat huono yhdistelmä"
      Asiasta kiinnostuneet voivat lukea lisää tämänpäivän hesarin taloussivuilta. En laita linkkiä häiritsemään pohjoiskorealaisen keinoälyn eli suomikakskytneljän kompuroivan robotin päiväunia.

      • Siis kysymys oli Jeffrey Sachsista.
        Hän sanoo mm. että
        Pohjoismaiden ja Kanadan terveydenhuoltojärjestelmät olisivat hyvä esikuva Yhdysvalloillekin. Ne ovat julkisesti rahoitettuja, kattavat kaikki kansalaiset, ovat tasa-arvoisia ja huomattavasti amerikkalaista järjestelmää halvempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2188
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1673
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1500
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1453
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1322
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      219
      1203
    7. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      209
      1192
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      50
      1168
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1091
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      952
    Aihe