Miten muotoillaan kuvakirjan käsikirjoitus

Kuvakirjoittaja

Olen kirjoittanut lasten kuvakirjan käsikirjoituksen ja aikomukseni on yrittää saada sille kustannussopimus. Olen siis kirjoittanut vain tekstit, en piirtänyt kuvia, mutta kuvien sisältö pitäisi kuitenkin saada mukaan jonkinasteisena kuvailuna. Myös siitä minulla on selkeä mielipide mikä osa tekstistä kuuluu millekin sivulle. Miten muotoilen tämän lähettämääni käsikirjoitukseen? Laitanko esim. "sivu 1 teksti", "sivu 2 kuva" vai vaihdanko wordissa aina sivua kun sivun on tarkoitus vaihtua, vaikka tekstiä tulisikin vain muutama rivi? Onko tähän olemassa jotain mallia/säännöstöä vai käykö mikä tahansa tapa?

15

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 432424

      Lähetä teksti erikseen omana tiedostonaan ja lähetä yksi mallikuva. Se riittää. JOS kustantaja kiinnostuu, sinuun otetaan yhteyttä ja kaikki järjestyy.

    • Kuvakirjoittaja

      Kiitos, mutta taisin ilmaista itseäni epäselvästi: en osaa piirtään, joten ei minulla ole yhtään mallikuvaa lähettää. Tarjoan vain tekstiä ja suunnitelmaa. Kuvien sisältö on kuitenkin oleellinen osa tarinaa, joten kuvailen jokaisen niistä lyhyesti (sanallisesti).

      Miten tuon tekstitiedostossa ilmi
      - kuvien sisällön
      - sivujaon
      ?

      • 432424

        Okei, sitten unohda kuvat kokonaan ja keskity tekstiin. JOS saat kustantajan, kustantaja huolehtii kuvituksesta.


      • Kuvakirjoittaja2
        432424 kirjoitti:

        Okei, sitten unohda kuvat kokonaan ja keskity tekstiin. JOS saat kustantajan, kustantaja huolehtii kuvituksesta.

        Kirjani tapauksessa se ei ole mahdollista. Kuvilla on niin suuri rooli, ettei käsiksestä tajuaisi yhtään mitään jos kuvat unohdettaisiin.


      • 432424

        Okei, jos mistään ei tajua mitään ilman kuvia, ainoa vaihtoehtosi on hankkia kuvittaja itse. Kun kokonaisuus on valmis, lähettäkää koko täydellinen paketti kustantajalle.


    • jeöajwtp

      Kuvittaja ratkaisee kuvan sisällön.

    • Kuvakirjoittaja

      Kuvittaja tietysti ratkaisee millainen kuva on, mutta joissain kuvakirjoissa (kuten omassani) kuva ja teksti täydentävät toisiaan. Jos tekstissä vaikkapa sanotaan että sängyn alla on hirviö ja vain kuvasta näkee että se on hiiri, käsikirjoitukseen täytyy kirjoittaa että kuvassa sängyn alla näkyy hiiri.

      Samoin sivujako on tässä tapauksessa oleellista jo käsikirjoituksessa, jotta lukijalle tulee lopputuotteesta oikeanlainen kuva.

      Eli miten tuon tekstitiedostossa ilmi
      - kuvien sisällön
      - sivujaon
      ?

    • 8549

      Esitystapa ei tule käsikirjoitustasi kaatamaan. Kuvailet vain mitä kullakin sivulla mielestäsi pitäisi olla, "Sivu 1" jne. Kuvittaja ei ole imbesilli, vaan teoksen toinen taiteilija, hän ratkaisee mitä kuva sisältää.

      • ljkdsfkldsj

        Facepalm.


      • 8549
        ljkdsfkldsj kirjoitti:

        Facepalm.

        Kiva ilmapiiri täällä.


    • yksinäinenkirjoittaja

      Itse lähetin kerran sekä pelkän käsikirjoituksen, että toisen liitteen, jossa oli teksti kuva-aihein eli pätkä tekstiä ja siihen liittyvä kuvaehdotus sulkeissa. Kirjoitin yhteen pötköön ja sivut erotin "s. 1" jne. merkinnöin.
      Eivät innostuneet. Siksi harmi, koska itse en osaa piirtää, niin jää kirja tekemättä. Jos osaisin, voisin itsekin julkaista.
      Nyt on taas kuvakirjan käsikirjoitus valmiina. Tällä kertaa aion lähettää pelkän tekstin ja jos innostuvat, tarjoan kuva-aiheita sitten tarvittaessa.
      Jos sinulla on muutama tärkeä asia, mikä ei käy tekstissä ilmi, voisit alkuun kirjoittaa, että sulkeissa on tärkeitä asioita, joita kuvista pitää löytyä, ja pistät ne asiat sulkeisiin siihen tekstikohtaan, mihin kuuluvat.
      Ymmärrän hyvin, että tekisi mieli ideoida mahdollisimman pitkälle.

      • Kuvakirjoittaja

        Kiitos yksinäinenkirjoittaja!


    • ldkjfkldsfj

      Äärimmäisen turhauttava ketju. Suurin osa kommentoijista ei tunnu ymmärtävän, että aloittajan suunntelmassa kuvat eivät kuvita tarinaa, vaan ova OSA sitä.

      Aloittaja: Kirjoita jokaisen sivun teksti omalle liuskalleen, ja sen alle suluissa mitä kuva kertoo sanallisen version lisäksi.

      • Kuvakirjoittaja

        Kiitos neuvosta, teen näin!


    • kirijoottelen

      lähetitkö eteenpäin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe