Työhuonevähennys

sdhdghjfjfj

Oliskohan täällä kokeneempia sijoittajia jolla olisi tietoa työhuonevähennyksen käytöstä.
Eli teen päätyökseni normaalia palkkatyötä mutta aloitin myös sijoittamisen viime vuonna ja tein osakkeilla reilut parikymmentä kauppaa viime vuoden puolella ja tuli voittoa vajaa kolme tonnia.

Olenko oikeutettu Työhuonevähennykseen ja jos niin minkä verran?
Verottajan sivuilla näyttäis olevan kolme vaihtoehtoa sen määrälle mitä voisi vähentää

Työhuonevähennys
1.niille verovelvollisille, joille työnantaja ei ole järjestänyt työhuonetta ja jotka käyttävät työhuonetta pääansiotulonsa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi freelancer-toimittajille, 820 euroa/vuosi
2.niille verovelvollisille, jotka käyttävät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulonsa tai pysyväisluontoisten tai huomattavien sivutulojensa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi eri oppilaitosten opettajille ja sivutoimisille isännöitsijöille tai komitean sihteereille, 410 euroa/vuosi
3.niille verovelvollisille, jotka käyttävät asuntoa satunnaisten sivutulojen hankkimiseksi, 205 euroa/vuosi.

Kiitos jos jollakulla on tästä kokemusta

Juuso

9

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jklkg

Ei tuohon kukaan pysty tarkkoja rajoja antamaan, mutta kyllähän vähintään 3. tasoon pitäisi olla selvä oikeus.

Itse olen laittanut 410 euron vähennyksen viime vuosina, ja se on "mennyt läpi". Tosiasiassa läpimeno useimmiten tarkoittaa, että verottaja ei ole vilkaissutkaan vähennyksiä, vaan tietokone on hyväksynyt ne automaattisesti. Sitten joskus, jos osuu otantaan tai jostain muusta syystä verottaja katsoo tarkemmin tietoja, selviää oikeasti kelpaako ne verottajalle vai ei. Ja sittenkin ratkaisu saattaa riippua verovirkailijan henkkoht mielipiteestä.

Omassa salkussa on hyvin vähän myyntejä, mutta kohtuullisen hyvän kokoinen salkku kasvaa kaiken aikaa ostoilla. Vaikka melkein puolet salkusta on rahastoja/etf:iä, osinkojakin tuli viime vuonna reilusti enemmän kuin kuukauden bruttopalkan verran, joten mielestäni kyseessä on sekä pysyväisluontoinen että huomattava sivutulojen hankinta.

• Vakuusvaje

Tämä vähennys on tosiaan harvinaisen epäselvästi määritelty ja tarjoaa verottajalle väljästi tulkinnanvaraa. Vähennykselle on sitä paremmat perusteet, mitä suurempia ovat salkku, osinkotulot, luovutusvoitot ja kaupankäyntimäärä.

Itse olen vähentänyt parina viime vuonna 410 euroa "huomattavien sivutulojen" perusteella, kun osinkoja ja luovutusvoittoja on ollut 30 - 50 % vuosituloista. Tänä vuonna en enää saa juurikaan ansiotuloja, joten ensi keväänä pitänee esittää 820 euron vähennystä päätulon hankinnasta. Teen vuodessa vain muutamia kauppoja, mutta salkun kokonaisarvo ja osingot ovat melkoiset.

Sinulla on mielestäni hyvät perusteet ainakin 205 euron vähennykseen. Kolmentuhannen vuositulot ja parinkymmenen kaupan aktiviteetti ovat varmasti vähintään "satunnaisia sivutuloja", eikä vähennys ole tuloihin nähden kohtuuttoman suuri.

• oloneuvos.-

205€ tuntuisi sulle sopivalta. Itseä harmittaa kun monen vuoden ajalta en hoksannut tätä vähennystä ollenkaan. Luultavasti ajattelin, että liian pieni rahamäärä vaivan arvoiseksi. Nyt kun olen jättäytynyt työelämästä pääomatulojen varaan, niin paremmin tulee huomioitua kaikki. tältä vuodelta laitan 820€ ehdolle.

• oloneuvos.-

lisään vielä tähän, että muutamasta läppäristäkin ja tietoliikenteesä jäi vähennykset (ehkä 50%) tekemättä useammalta vuodelta. siitä jo olisi kertynytkin jotain.
        Ilmeisesti näitä voisi anoa jälkikäteen, en ole varma, mutta jääkööt tämä tekemättä.

• oloneuvos-
        oloneuvos.- kirjoitti:

lisään vielä tähän, että muutamasta läppäristäkin ja tietoliikenteesä jäi vähennykset (ehkä 50%) tekemättä useammalta vuodelta. siitä jo olisi kertynytkin jotain.
        Ilmeisesti näitä voisi anoa jälkikäteen, en ole varma, mutta jääkööt tämä tekemättä.

lisään vielä lisäyksen. kuten tuolla alempana sanotaankin. tehdään nämä vähennykset pääomatuloista. jos tämä ei sitten ole itsestäänselvyys.

• sdhdghjfjfj

Nämä tiedot hyödyttivät paljon, kiitoksia kaikille asiantuntevista kommenteista :)
      Ja lisääkin saa kertoa jos vielä tulee mieleen...

Juuso

• Gustafsson

Tee vähennys pääomatuloista, ei ansiotuloista.

• gummeli

Ei niin voi tehdä.

• Primalogi

Kyllä nimenomaan voi, jos perusteena oleva toiminta kuuluu pääomatulon hankkimiseen. Normaalisti töissäkäyvä, joka tekee kotoa käsin sivutoimista osakekauppaa, voi vähentää työhuonevähennyksen pääomatuloistaan ja vieläpä ilman omavastuuta. Ansiotuloista ei voi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe