Ihmepelastuminen telkkaruudussa eilenillalla.

Oli näitä Yellowstone-dokumentteja. No. Mitä lie Yelloswtonen virtaavaa jokea ähti ylittämään biisonilauma vasikoineen.
Kamera seurasi biisoiemon yritystä pitää pieni vasikka emosta ylävirran puolella että voi töniä tarvittaessa turvallaan pikkuista jaksamaan rantaan.
Voimakas virta teke tepposet. Se vei vasikan mukanaan kuin pienen jäätelin. Kameramies on sinnikäs. Ottaa kuvan alajuoksun riutalla kyyröttävästä pienestä biisoninvasikasta.

Vastarannalla jolkottava roteva susi huomaa helpon uhrin. Jolkotta onnettoman luo alkaen tätä raadella katkaistakseen pienen kurkun.
Vasikka herääkin taistelemaan. Se on säkäkorkeudeltaan vain suden luokkaa. Susi taas kokematon nuori uros.
Se hämmästyy, miten tuo pikkuelukka pistää vastaan. Etuoikealta alkaa kuulumaan töminää ja mylvintää - Emo on lähtenyt etsimään.
Se näkee verivihollisensa suden pikkuistaan raatelemassa. Susi todella äimistyy...miten näin voi käydä.
Vasikkakin aivan kuutamolla. Se on nälkiintynyt ja väsynyt. Emo tökki sitä turvallaan - pikkuinen, syömään siitä. Sitten vasikka saa vahvaa maitoa.

Kuvaus viipyi vielä mielessä vieä goisimaan käydessäkin. Mitä jos iso susilauma yllättäisi. Ne repisivät seka emon että vasikan, ja vuoren varmasti.

Tuo on vain otos luonnosta. ja nyt unta palloon, kuuli komentavan itseään.

5

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie.ja.Mörön.Martti

Juuh. VT-12, Matkakeitaan kahviossa tuota näytelmää joukolla seurattiin. Pidettiin 10-0 vasikan menona. Tuli hyvä mieli tuosta luonnonnäytelmästä.

• Kerroit niin elävästi, että sen ihan näki! Sääli etten sattunut katsomaan, niihin eläytyy jännittäen pienen puolesta. Olen vastaavan joskus nähnyt, krokojen ollessa silloin uhkana, vasan ajauduttua alajuoksulle.

Tosiasiassa itse luonto ei osoita armoa, vain vahvat selviytyvät, mikä tietenkin on lajin kannalta vain hyväksi. Silti en halua nähdä petojen raatelevan, vaikkakin nälkänsä pakoittamina.

Luen parast'aikaa italialaisen filosofin, runoilija Ciacomo Leopardin Mietteitä, ja hämmästelen ja naurahtelenkin hänen varsin teräville mielipiteilleen ihmiskunnasta.

Roistoja ja huijareita suurin osa, ja ne harvat kunnolliset tai ylevät saavat roistoilta turpiinsa, ja kaikki syytökset niskaansa mitä keksiä voi!

Ja tämä jo 1700 luvun lopussa, joten ei mitään uutta auringon alla. Hän oli vaikeasti vammautunut älykkö, nuorena vain luki isänsä laajassa kirjastossa, piittaamatta fyysisestä kunnostaan, ja rappeutui fyysisesti pahoin. Kuoli jo 37 vuotiaana, mutta loi erittäin herkkää luontoa ylistävää runoutta Laulujen muodossa.

Luin alle 30 vuotiaana runojaan luonnosta, ja ihastuin niiden herkkyyteen ja universaalisuuteen.
      Toki siinä iässä on itse hyvin vastaanottavainen kauneudelle, samoin koin Leinon ajatusmaailmassa.

Naisten seurassa hän ei saavuttanut menestystä, joten pieni sarkasmi sai ikää myöten vallan tällä ihmiskuntaa sivusta seuraavalla yksinäisellä.

• Kiitos-tarinasta-Kapu-

Ihanaa että vasikka pelastui. ( En ole ohjelmaa nähnyt.)

• captcöpenick

Luonnosta ne monet koskettavat aiheet ja elämykset saadaan. On taas kevät, valoa Lehtipuihin ja pensaisiin hiirenkorvia odotellaan.

• Himmelsauge

Minä en olisi pystynyt katsomaan, pelkkä ajatuskin tuosta kertomuksesta tuntuu järkyttävältä. Kaikki luonto-ohjelmat on pilattu julmuudella, onko pakko näyttää saalistusta alituiseen. Sama jos näytettäisi jatkuvasti miten ihmisen syömät
        eläimet tapetaan, lihansyönti loppuisi heti, taatusti. Empä juuri lihaa enää olekaan syönyt, vaikka tunnustan että olen metsästänyt nuorempana, jonkinverran. Se on sitten vähän erijuttu...ymmärtää metsästyksen periaatteet..
        🤔🐕

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      14
      2032
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      166
      2028
    3. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      77
      931
    4. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      797
    5. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      35
      756
    6. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      156
      732
    7. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      726
    8. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      723
    9. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      694
    10. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      50
      664
    Aihe