Marsun koulutus ja virikkeet

Minäjamarsut

Hei!
Olen 13-vuotias tyttö, ja minulla on kolme tyttömarsua. Itse asiassa kaksi niistä on siskojeni, minulla siis yksi ikioma. Tietenkin samassa häkissä kaikki.
Eli, huoneeni lattialla on suuri aitaus, johon päästän marsut päivittäin moneksi tunniksi juoksentelemaan. Noh, innoissaan ne sinne menevät, ja varsinainen sota syntyy, jos tyttöjä edes yrittää ottaa sieltä pois. Ei siis epäilystä, etteivät pitäisi aitauksesta. Ongelmana on se, että hetken juostua ja seikkailtua aitauksessa, marsut jämähtävät paikoilleen pimeään "luolaan", jossa on pehmeä nukkumapaikka. Ymmärrän, että juokseminen väsyttää jne.
Mutta siis todella kauan vain kököttävät paikoillaan, sitten vähän liikkuvat, sitten taas paikoillaan.
Aitaukseen olen yrittänyt keksiä kaikenlaisia virikkeitä, jotka innostavat marsuja liikkumaan, mutta eivät nekään kauan kiinnosta. Koko ajan pitäisi vaihtaa virikkeiden järjestystä!
Aitauksessa on tällä hetkellä:
•suuri "luola"
•pajusilta
•riippumatto
•erittäin pehmeä nukkumapaikka
•tyyny, jonka taakse pääsee
•tunneli, josta pääsee "luolaan"
Haluaisin siis kuulla, mitä teillä on aitauksissanne/häkeissänne!
Pyrin vaihtamaan järjestystä ainakin joka toinen päivä.

Koulutus
Olen opettanut marsuille...en varsinaisesti vielä mitään. Tytöt ovat 8kk:n ikäisiä. Tekevät mitä vain saadakseen salaattia, kurkkua, tai vesimelonia. Ne ovat ylitse muiden.
Esim. osaako jonkun marsu tulla kutsusta luokse? Miten olet opettaut sen?
Mitä temppuja sinun marsusi osaa, ja miten opettaa niitä?
(Meillä marsut kyllä reagoivat avautuvan jääkaapin oven ääneen).
PIKAISIA VASTAUKSIA KIITOS🌼
KIITOS KAIKILLE JO ETUKÄTEEN
🌼😊🌼😊🌼😊🌼😊🌼😊🌼😊🌼

7

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten marsut edes pääsee tuonne riippumattoon? Edesmenneeltä pikkusiskoltani jäi kaksi poika marsua, enkä elääkseni pysty kuvittelemaan niitä pääsemässä minkäänlaiseen riippumattoon 😂
      Marsuista en nyt muutenkaan kauheasti välitä. Ovat sen verran tylsää seuraa mun makuun. Hieman pelottavan näköisiäkin ne musta jotenkin on. Poikaset on söpöjä mut en tiiä miks ne aikuset on niin karmivan näkösiä mulle 😂 Taidan olla allerginenkin joten en nyt niitten kanssa edes kamalasti mitään tee. Ja juu meilläkin iltaisin aina jääkaapin aukaistessa alkaa kiljunta kuulua, varsinkin jos jokin rapisee vielä sen jälkeen (ovat tottuneet saamaan salaattia ja porkkanaa, molemmat kun on pusseissa jääkaapissa niin siitä varmaan oppineet senkin). Mitään muuta ne ei kyllä osaa kun olla semi ärsyttäviä metelöitsijöitä ja kököttää taloissaan haha.

      YouTubesta varmaan löytää jotain temppu ohjeita marsuille? Rotille ja hiirille olen ainakin nähnyt mut noista pelottavan näkösistä muumeista en tiiä (kyllä musta ne näyttää muumeilta, varsinki meidän toinen ku se on valkonen)

      Noh onnea matkaan! 👋👍

    • Zedä

      Kaikkien eläinten koulutus toimii pääpiirteittäin samoin. Kannattaa tutustua naksutinkoulutuksen perusteisiin ja katsella edellisen vinkkaamia videoita ideoita tuomaan. Mä olen kouluttanut rottia ja kaneja. Marsut on yleensä melko laiskoja, mutta olet onneksi jo löytänyt herkun jolla niitä saa motivoitua! Esimerkiksi pyöriminen ja tassu on aika helppoja temppuja.

      Olisiko mahdollista laittaa aitaus niin että marsut voisi olla siinä koko ajan vapaana eikä vain vahdittuina?

    • LumijaKaneli

      Olen opettanut marsuni kuulemaan oman nimensä ja tulemaan luokseni. Se tietysti riippuu marsun rohkeudesta. Annoin sille salaattia ja kutsuin se tuli hakemaan sitä😃😄. Sitten se rupesi tulemaan itse.

    • Marsutyttööö

      Oon 12v tyttö ja meillä on 2 marsua. Meidän marsut ei osaa mitään temppuja. En oo jaksanut opettaa😂 Ne on nyt n. vuoden ikäisiä. Sitten tosta virikejutusta.

      Tossa häkissä missä ne on niin se on kaksikerroksinen ja siinä on:
      Alakerta:
      • Iso tunneli
      • Loiva mäki yläkertaan (Ne tykkää oleskella siinä mäen alussa)
      • Pari herkkutikkua
      • Eläinkaupasta ostettuja marsun leluja 2kpl
      • Sellanen "luola" meilläkin on
      Yläkerta:
      • Heinää
      • Kahdessa kupissa 2 ruokalusikallista siemensekotusta missä on esim. kuivatettua banaania, siemeniä ja pellettiä
      • Sellanen eläinkaupasta ostettu juomavesipullo jyrsijöille esim. marsuille ja kaneille

      Ja häkki on tehty 2 valkosesta muovilaatikosta ja taikakuutiosta. Molempien tasojen pohjalla on ensin sanomalehtiä, sitten puhdas lakana ja sitten fliissiä ;D Juu tässä tällanen nopea esittely!

      • Marsutyttööö

        Ja niin vielä että ne pääsee aidattuun huoneeseen niin monta kertaa päivässä kuin tarvitsee!


    • Aloittajaaa

      Kiitos mukavista vastauksista kaikille!
      Oli paljon apua!

    • marsunainen

      miulla on kaks tyttö marsuu (toinen on kantavana) ja yks uros. oon opettanu sen uroksen tulemaan kutsusta luokse kutuin vaa sitä nimeltä nii pitkään kunnes tuli vähä lähemmäks ja palkitsin heti kurkulla. Ja jo edesmennyt marsuni osasi antaa tassun ja pyörähtää ympäri mutta siitä on jo aikaa nii en muista miten opetin ne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe