Karilla käynyt

Mauri6666

Kävin eilen katsomassa myytävää 8 vuotiasta purkkaria, joka oli käynyt pari vuotta sittn karilla. Myyjä väitti, että on nyt korjattuna parempi kuin uytena on ollut. Voiko se oll totta? Onko varmaa että rakenne on yhtä luja pohjassa ja kaikki halkeamat on löydetty? Kannattaako jättää ostamatta kun hinnassa ei näy tämä? Tuleeko näissä vaurioita myös takilaan, rusteihin ym? Otetaanko niitä huomioon vakuutuskorjauksissa?

78

3598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ei vene karille ajossa parane. Tiedän 39ft veneen, mikä 20v. sitten korjattiin suomalaisella laadukkaalla korjaustelakalla ja korjauksesta annettiin kirjallinen raportti. Vika myohemmin uusiintui ja uudet korjaukset. Ostaa voit mutta riski pitää näkyä hinnan alennuksena. Ja myöhempien riitojen välttämiseksi sopikaa kuka korjaa, jos ei olekaan kunnossa.

    • tyytyvainen_ostaja

      Toisaalta, tiedän myös että karilleajon jälkeen rakenteita on jopa vahvistettu alkuperäisestä ja hyvin on toiminut ja kestänyt jo 14 vuotta. Riippuu nyt ihan siitä miten on korjattu ja kuka on korjannut. Korjauksen etenemisestä otetut kuvat olisi hyvä lisä.

    • kuitutietoinen

      Totuus on seuraava että ei yksikään vene, joka on ajettu karille ja korjattu ei voi olla parempi kuin uusi!
      Kun lasikuituvene ajetaan kivelle ja vauhti pysähtyy syntyy törmäys, joka säteilee kölin takaosasta säteittäin koko veneeseen varsinkin törmäysikohdasta taaksepäin ja tämä aiheuttaa näkyviä ja näkymättömiä vaurioita, eli kuidut katkeilevat ja jää aina pieniä mikrohalkeamia koko veneeseen ja jos venettä vielä säilytetään suomessa ulkona pakkasessa syntyy lisää vaurioita, sillä kuitu imee kuin sieni kosteutta ja kun sitä on kuidussa ja se jäätyy syntyy lisää vaurioita ja vuosien varrella ne vauriot suurenevat ja vene rupeaa tihkumaan sisälle vettä ja myös kuitujen rasituskestävyys on heikentynyt heti karille ajon jälkeen , että se siitä vielä uuttakin paremmasta veneestä!!!

      • FaktaaPukkaa

        Vailtettava tosiasia on, että todellakin useat veneet ovat korjattuna karille ajon jäljiltä huomattavasti vahvempia ja parempia kuin "veistämön" jäljiltä.


    • EiAinaNoin

      Entä jos veneen rakennusaine ei olekkaan lasi vaan joku kestävämpi materiaali?

      • rikkimikärikki

        Ns. kuitu ei tarkoita sitä, että se on vain lasikuitua vaan se voi olla paljon parempaa ja kestävämpää ainetta, mutta isku on isku ja se aiheuttaa kaikkiin kuitu materiaaleihin eri määrän kuitujen katkeamisia eri tapauksissa eri tavalla.


      • EiAinaNoin
        rikkimikärikki kirjoitti:

        Ns. kuitu ei tarkoita sitä, että se on vain lasikuitua vaan se voi olla paljon parempaa ja kestävämpää ainetta, mutta isku on isku ja se aiheuttaa kaikkiin kuitu materiaaleihin eri määrän kuitujen katkeamisia eri tapauksissa eri tavalla.

        Joo, mutta käsittäääkseni puu-, teräs- ja alumiinikuitu eivät katkea ja säröile eikä vauriot etene piilossa rakenteen sisällä. Kolahdus pohjaan ei siis aiheuta materiaalin vettymistä ja piilovaurioita jotka havaitaan vasta pitkän ajan päästä.

        Kysyjä kun ei maininnut ostokohteena olevan veneen rakennusmateriaalia.


      • Joakim1

        Puu on kuiduista koostuvaa ja voi tietysti haljeta (myös piilossa). Alumiini ja teräs ovat homogeenisia, mutta paikallinen ylirasitus voi aiheuttaa muodonmuutoksia ja repeämiä, joista voi myöhemmin tulla isompia väsymismurtumia.

        Vaurioitunut puurakenne voi vettyä. Vaurioitunut metallirakenne voi päästää vettä halkeamiin, joissa voi tulla korroosio-ongelmia. Haponkestävä teräskin ruostuu raoissa. Esimerkiksi veden vuotaminen kölipultteihin voi aiheuttaa pahoja onglmia pidemmän päälle, vaikka pultit olisivat haponkestäviä.


      • EiAinaNoin
        Joakim1 kirjoitti:

        Puu on kuiduista koostuvaa ja voi tietysti haljeta (myös piilossa). Alumiini ja teräs ovat homogeenisia, mutta paikallinen ylirasitus voi aiheuttaa muodonmuutoksia ja repeämiä, joista voi myöhemmin tulla isompia väsymismurtumia.

        Vaurioitunut puurakenne voi vettyä. Vaurioitunut metallirakenne voi päästää vettä halkeamiin, joissa voi tulla korroosio-ongelmia. Haponkestävä teräskin ruostuu raoissa. Esimerkiksi veden vuotaminen kölipultteihin voi aiheuttaa pahoja onglmia pidemmän päälle, vaikka pultit olisivat haponkestäviä.

        Jopo, mutta teräs- ja alumiinikuidun murtumat näkee paljailla silmillä. Jopa maalipinnan läpi. Sitten jos murtuman loppuun poraa reiän ja sen jälkeen hitsaa umpeen (murtuman ja reiän) niin eipä jää ylläri-pylläreitä tuleville omistajille.


      • faktaON
        EiAinaNoin kirjoitti:

        Jopo, mutta teräs- ja alumiinikuidun murtumat näkee paljailla silmillä. Jopa maalipinnan läpi. Sitten jos murtuman loppuun poraa reiän ja sen jälkeen hitsaa umpeen (murtuman ja reiän) niin eipä jää ylläri-pylläreitä tuleville omistajille.

        Alumiini heikkenee hitsauksen vierestä, vaikka sauma on vahva


      • Räpeltäjäkö
        faktaON kirjoitti:

        Alumiini heikkenee hitsauksen vierestä, vaikka sauma on vahva

        Alumiini EI heikkene myöskään hitsauksen vierestä, jos hitsaus tehdään oikein. Jos hitsataan virheellisesti, niin kuin useimmat harrastelijahitsaajat tekevät, kaikki teräkset yleensä heikkenevät sauman läheltä. Laadukas hitsaaminen on vaativaa työtä, se edellyttää myös teoriatietämystä eri materiaaleista ja niiden käyttäytymisestä, erilaisista lämpökäsittelytarpeista yms.


    • vanhalasikuitu

      Tämä lekendaa, että vene on parempi kuin uusi kun se on korjattu, on täysin puppua ja todella harhaanjohtavaa. Sen on kehittäneet veneitä korjaavat lakikuitukorjaamot, eikä asialla ole mitään tekemistä totuuden kanssa!
      Eihän kuitujen katkeamisen jälkeen vene edes kestää voimakasta takilan rasitusta vaan kuidut antavat lisää myöden jatkossa.
      Eihän vakuutusyhtiöt ole kiinnostuneita korjaamaan koko venettä vaan korjataan ns. näkyvät osat eli pohja ja sen läheisyydessä olevat asiat, mutta ei koko venettä sillä silloin pitäisi tehdä uusi vene!
      Törmäyksessä kuidut murtuvat ja katkeilevat aina ja niitä ei saa uusiksi pelkällä palkkien ja pohjan lisälaminoinnilla vaan ne muut kohdat eli lasikuituveneessä koko vene saa iskussa eri määrän kuituvaurioita tapauksesta riippuen ja ne yleensä jäävät korjaamatta, kun korjataan vain kölin ympäristö ja siitä otetaan kuvat.

      • FaktaaPukkaa

        Taitaa olla kuitukorjaukset sulle vieraita? Muuten et tuollaista höpöttelisi. Todellakin useat veneet parenevat ja vahvistuvat korjauksen jäljiltä. Veistämöillä mennään yleensä sen minimin mukaan.
        Korjaus on huomattavan tarkkaa puuhaa, nimenomaan vakuutusyhtiön teettämät. Valvovat todellakin tarkkaan, että tulee kaikki korjattua.
        Olisi mukavaa jos nämä palstahörhöt edes joskus perehtyisivät asioihin, eivätkä esiintyisi asiantuntijoina asioissa, joista heillä on selvästikin vain "google" tietoa, jota soveltavat kovinkin vapaasti aiheeseen kuin aiheeseen.


    • dsgsd

      aika harvassa ovat purjeveneet, jotka eivät ole karilla käyneet. Käytettyä ostaessa lähtisin perusolettamuksesta, että kaikilla on kolisteltu.

      • Mauri6666

        Minä olin saanut käsityksen, että täällä meillä on parhaat käytetyt veneet. Nekö onkin kaikki karille ajettuja? Onko sulla sattumalta yksi tai kaksi täklaista myynnissä?


      • uskomatonta_tuubaa

        No ei kyllä pidä paikkaansa. Tumpelo koittaa perustella itselleen, että on ihan normaalia ajaa karille.

        On paljon osaavia ja huolellisia veneilijöitä, jotka eivät aja kivelle. Kivelle ajo on aina huolimattomuutta, varomattomuuta, kokemattomuutta tai muutoin turhaa riskinottoa. Joskus myös ihan puhdasta hölmöyttä.

        Se on varmaan totta, että valtaosa veneistä saa pohjakosketuksen pienellä nopeudella matalissa satamissa. Mutta tästä ei tule kun naarmu maaliin. Jos sitäkään.


      • timppa01

        Samaa mieltä dsdsg:n kanssa. Jos karilleajetut hirvittävät on parasta ostaa uusi. Sillä voi purjehtia rauhassa kunnes ensimmäisen kerran kolahtaa. Joko rantautuessa tai muuten. Sen jälkeen voi sitten selitellä itselleen että ei siihen mitään tullut kun vauhti oli niin hiljainen.


    • Skandivaan

      Oikein korjattu on vahvempi kuin uusi. Jopa HRssä palkistot liimattu, korjatussa laminoitu.

    • Tiesinmä

      Täällä huutelevat jenbavbenejä nettiveneessä myyvät väyläpurjehtijat. Jos haveri on käynyt ja asianmukaisesti korjattu, on vene lähtökohtaisesti kunnossa ja sen purjehdusominaisuudet sekä lujuudet vaatimukset täyttäviä vaikka pallon ympäri x pi.

    • TarkkanaNyt

      Jos oikein kunnolla tökkää, niin varsinkin painavampi tavara haluaa jatkaa matkaa, kuten esim moottori, eli moottoripeti kannattaa tsekata, ja mastonjalan ympäristö, on se sitten kannella seisova tai kölin päällä, rustit jne..

      • sjvaq

        Tämän kaiken löysit ihan ilman aivoja "googlesta" totta kai.


    • tykkääTuhdeista

      Mietin sitä kun laminoidaan uudestaan vaikka niitä poikittais jäykisteitä kölin takana, jos niistä tekee reilusti vahvemmat, niin miten seuraavaksi, kun jysäyttää kiville. Kait ne on suunniteltu alun alkajin siten, että niiden kuuluukin ritsahtaa irti rungon painuessa sisään, mitä sitten rätsähtää rikki jos ei palkit?

      Eli onko se lähtökohtaisesti sittenkään hyvä, että korjataan tuhdimmin?

      • IsompiReikä

        Samaa mieltä. Tiedän Murenan joka täräytti kivelle, ei tullut vuotoa, ja jonka kölivaurio korjattiin ammattiliikkeessä. Pari kesää hyöhemmin taas kiville, ja nyt tuli isompi alue pohjasta sisään ja kunnon vuoto, melkein upposi kunnes pääsivät rantaan, isommat pumput päälle siksi aikaa kun saivat nostettua kuiville.


      • Hii-o-hoii

        Kyllä vahvemmilla jäykisteillä on vahvempi. Kuvittele vanerilevy (= on niinkuin veneen pohja), jossa on toisella puolella puurimoja jäykisteinä. Kyllä siitä vanerilevyä on vaikeampi rikkoa, jos jäykisteet on tuhtia kamaa (kakkosnelosesta esim.) kuin että jos ne ovat pienempiä (vaikka 25x25)


      • Hii-o-hoii
        IsompiReikä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Tiedän Murenan joka täräytti kivelle, ei tullut vuotoa, ja jonka kölivaurio korjattiin ammattiliikkeessä. Pari kesää hyöhemmin taas kiville, ja nyt tuli isompi alue pohjasta sisään ja kunnon vuoto, melkein upposi kunnes pääsivät rantaan, isommat pumput päälle siksi aikaa kun saivat nostettua kuiville.

        Voi pyhä yksinkertaisuus! Tämä tarina ei nyt kerro yhtään mitään korjauksen hyvyydestä.
        Kukaan ei pysty sanomaan millainen olisi se toinen karilleajo ollut, jos sitä ensimäistä korjauksineen ei olisi ollut ollenkaan. Olisi voinut olla pienempi, samanlainen tai suurempi.
        Varmaan on vain se, että jokainen karilleajo on erilainen "veneen rikkomisvoimaltaan". Vaikka olisi sama vauhtikin.


      • tykkääTuhdeista
        Hii-o-hoii kirjoitti:

        Kyllä vahvemmilla jäykisteillä on vahvempi. Kuvittele vanerilevy (= on niinkuin veneen pohja), jossa on toisella puolella puurimoja jäykisteinä. Kyllä siitä vanerilevyä on vaikeampi rikkoa, jos jäykisteet on tuhtia kamaa (kakkosnelosesta esim.) kuin että jos ne ovat pienempiä (vaikka 25x25)

        voi hyvinkin olla näin. Herää sitten tästä ajatus, miksi ne eivät tehtaalta saakka ole sitten hieman tuhdimmin tehty, lasikuitua ei pohja tukkeihin kauheasti kulu vaikka olisivat tupla paksut?

        Vai onkohan suunniteltu ja laskettu kineettisen energia suunnat ja energiat siten, että niiden tukkien kuuluukin hajota/repeyttyä pohjasta irti, jotta saadaan liike-energia pysähtymään siten, että pohjaan ei tule reikää vaan tukit ottivat ne vastaan. Jos ne olisivat tuhdimmat mahdollisesti runko pohjasta puhki?


      • tyytyvainen_ostaja
        tykkääTuhdeista kirjoitti:

        voi hyvinkin olla näin. Herää sitten tästä ajatus, miksi ne eivät tehtaalta saakka ole sitten hieman tuhdimmin tehty, lasikuitua ei pohja tukkeihin kauheasti kulu vaikka olisivat tupla paksut?

        Vai onkohan suunniteltu ja laskettu kineettisen energia suunnat ja energiat siten, että niiden tukkien kuuluukin hajota/repeyttyä pohjasta irti, jotta saadaan liike-energia pysähtymään siten, että pohjaan ei tule reikää vaan tukit ottivat ne vastaan. Jos ne olisivat tuhdimmat mahdollisesti runko pohjasta puhki?

        Niitä ei tehdä tuhdimmasta jo "tehtaassa" koska se maksaa. Ja asiakas ei ole valmis siitä maksamaan. Toisaalta, valmistaja tekee rakenteet mahdollisimman halvalla ja kevyenä mutta kuitenkin niin, että lujuuslaskelmat täyttyvtä. Apuna käytetään tietokoneohjelmistoja joissa vene on mallinnettuna. Korjaustelakka taas ei taas voi joka ikistä venettä laskea lujuusoppien mukaan, vaan se korjaa veneen vanhojen sääntöjen mukaan, tehdään riittävän lujaksi. Joskus myös korjaukset tarkoituksellisesti tehdään lujemmaksi kuin alkuperäinen rakenne, jos asiakas maksaa. Tiedän tälläisiä tapauksia.


    • Komposiittikorjaaja

      Oikein korjattu vene on käytännössä ihan yhtä hyvä kuin ennen karille ajoa.

    • Minunmielestä

      Riippuu varmaan miten hyvin tuo pohja on alun perin tehty. Huolimattomasti ruiskulaminoidun pohjan kun huolellisesti korjaa riittävän isolta alueelta niin on varmaan parempi kuin uusi. Jos on viimesen päälle hyvin tehty ollut alun perin niin voi olla ettei aivan yhtä hyvä tule korjauksesta. Kuitenkin kestää kunnes osuu riittävän kovaa taas kiveen.

    • Mutua

      ...ja sitten on tietty nämä hiilikuitu-uutuudet, suunnatut kuidut yms. sandwichit.

      Varmasti saa korjattua ennalleen, mutta ainakin hiilikuitu taitaa ottaa nokkiinsa helposti kun jäykkyyttä uhmataan kiville ajolla tms.

      Mutta ymmärtääkseni ainakin rapeat ranskikset vaan paranevat korjaamolla ja on toki muitakin paatteja joiden jäykistyksissä on parantamisen varaa.

    • Dfo

      Vai rapeat ranskikset, mihin "faktaan" tuo mahtaa perustua?
      Joka tapauksessa kaikki veneet vaurioituvat kivilleajossa. Näitä olen itse kotitelakan korjsuspajalla nähnyt: HR, Arcona, Bene, Elan, Bavaria, Afrodite - ja kaikissa kutakuinkin samat oireet.
      Vaarallisin myyjä on se, joka luulee että hänen ruiskulaminoitu skandinsa kyllä on kestänyt monet pohjakosketukset ilman vaurioita.

    • Skandivaan

      Haa. Kumman ottaisin jos tarjolla 2 HR372sta, toinen kivilleajettu ja palkit sen jälkeen laminoitu vai sen jota vielä ei ole kiville ajettu ja palkit vielä vain liimattu runkoon? Totta hemmetissä kivilleajetun jos sen korjauksen on suorittanut vakuutusyhtiön valvonnan alla vaikka Leevene, Ajola, Lindgren, Top tai Vela jne jne

      • miten_vaan

        Tai sitten ostat sen jota ei ole ajettu kiville ja laminoit palkit itse, koska se ei ole vaikeata eikä kallista itse tehtynä. Jälleenmyyntiarvon kannalta ajateltuna taitaa silti olla parempi jättää vahvistamatta ja antaa veneen olla heikompi.


      • ihmeRatkaisujaLiimata
        miten_vaan kirjoitti:

        Tai sitten ostat sen jota ei ole ajettu kiville ja laminoit palkit itse, koska se ei ole vaikeata eikä kallista itse tehtynä. Jälleenmyyntiarvon kannalta ajateltuna taitaa silti olla parempi jättää vahvistamatta ja antaa veneen olla heikompi.

        Eikö HR olekaan laatuvene? Laatuvenettä ei mielestäni tarvitse alkaa itse jäykistelemään.


      • dsahgshg

        En usko, että laminoimalla voit parannella HR 37:n palkiston kiinnitystä. http://www.ljb-marine.com/tl_files/hallberg-rassy/hr372/En construction/Hallberg-Rassy 372 99949.jpg

        Oman kokemuksen mukaan polyesterillä kuidutetut laipiot ovat aika höllästi kiinni lasikuidussa. Vanerilaipioon kiinnitys on parempi. Karilleajossa laipio irtoaa rungosta eikä toisinpäin. epoksi pitää paljon paremmin. Uudet liimat ovat aivan ylivoimaisia verrattuna polyesterillä tehtyihin korjauksiin. Koita veitsellä kammeta sika 292:lla tai 3M 5200:lla kiinnitettyä helaa kannesta.Voin vannoa että polyesterillä kiinnitetty lähtee irti kampeamalla, mutta liimattu pysyy. Jos et luota kokemuksiini, tuloksia löytyy lisää googlaamalla. HR:n kuvasta näkyy n. 15 cm laipat, joihin liima pursotetaan, joten kiinnityksen pinta-ala vastaa kuidtutettua.

        http://www.ljb-marine.com/tl_files/hallberg-rassy/hr412/En construction/Hallberg-Rassy 412 99899.jpg

        Polyesterillä jälkeenpäin korjattu palkiston kiinnitys heikentäisi sen kiinnitystä runkoon 70 %. Tuoreeseen runkoon polyesterillä laminoitu palkisto olisi parhaimmillaan yhtä hyvin kiinni kuin liimattu. Liimat lisäksi sallivat aika paljon venymistä ennen irtoamista. Epoksikin venyy noin 2 x sen mitä polyesteri.

        yester Primary bond strength = 350 to about 450 PSI

        Vinylester primary bond strength = 475 to about 550 PSI

        Polyester secondary bond (repair work) = 150 to 300 PSI (this range depends on the age of the substrate being adhered to.)

        Epoxy bond strength = 1500 PSI and up usually in the 2000 PSI range primary or secondary..

        Just for comparison sake.

        3M 5200 adheres with bond strengths from 500 to over 700 PSI


      • Joakim1

    • maailmaanmahtuupuhetta

      Yhtä hyvin voi kysyä, onko kolaroitu auto parempi kuin uusi.
      Kaikki purjeveneet, ainakin yli 20 vuotta vanhat, on ajettu karille joskus. Piste. Silti ne ovat kaikki liikenteessä. Tietysti korjaukset tulee tehdä asianmukaisesti. Mutta lasikuitu-nimistä materiaalia voi myös korjata hämmästyttävän paljon. Eikös hjalliksenkin Belmontista otettu jalka pois pituudesta kisaa varten? Korjatkaa jos olen väärässä.
      Oma purkkarini on karilleajon jäljiltä korjattu joskus 20 vuotta sitten: Tyypilliset vauriot, kölin takakulmasta pohjan laminaatti säteisesti halkeillut. Onneksi veneessä on yli 300 mm korkuinen kölipalkisto ja lyijyköli. Ikinä ei pilssiin ole tullut vettä tihkumalla. Joskus kondenssivettä puoli kahvikupillista. Yleensä pilssi on aivan kuiva.
      Mielestäni turhaa levittää hysteriaa tällaisesta. Kaiken voi korjata ja kaiken voi tehdä hyvin. Maailma ei ole täydellinen paikka. Jos lähtee analysoimaan puhki ja spekuloimaan asioita tyyliin: "toisaalta ja toisaalta..." ajaa itsensä helposti umpikujaan, eikä mikään hanke etene.

      • Joakim1

        Kolarikorjattu auto on kovin eri asia kuin karilleajokorjattu vene. Kolarikorjatussa autossa on monta asiaa selkeästi huonommin kuin enennen kolaria. Peltikorjauksissa ei uusita galvanointia, joten korjatut alueet ruostuvat herkemmin kuin ennen. Korin ja palkiston vääntymät korjataan muokkaamalla teräs tai alumiini takaisin lähelle vanhaa muotoa. Tarkkuus ei välttämättä ole sama ja osien muoto ei yleensä ole sama, vaan niihin jää "ryppyjä". Varsin usein myös osien istuvuus ei ole aivan samaa luokkaa kuin ehjässä autossa.

        Tietysti tehtäessä korjaus täysin uusilla osilla lopputulos voi olla yhtä hyvä tai jopa parempi kuin ennen (vanha osa vaihtuu uuteen), mutta vähänkin isommassa kolarissa vahingoittuu aina osia, joita ei voi vaihtaa.

        Lasikuitu on sen sijaan varsin kiitollista korjattavaa. Laatukorjaamoissa korjaaminen tehdään vähintään yhtä tukevaksi kuin ennen. Ruiskulaminoitu vene korjataan käsinlaminoimalla pidemmillä kuiduilla jne. Yleensä myös materiaalivahvuudet kasvavat eli veneestä tulee vahvempi, mutta myös painavampi.


    • deece

      Onnettomuus korjattu on aina korjattu, niin hyvässä kuin pahassa mielessä. En maksaisi täyttä hintaa.....

    • NoMorePiss

      "Älkää levitelkö hysteriaa!"

      Pelkäätkö uusien purjehtijoiden pelästyvän ja jättävät paskat ostamatta. Itsellesi sinä valehtelet ja jos vielä kerrosrakennetta veden alaisissa osissa, niin avot!

      Kait sitä voi sitten ylpeänä lisätä, että kun umpisolu täyte imenyt itsensä täyteen vettä, niin alus on vakaampi menijä, kun massa kasvanut ja vielä kaiken lisäksi useasti karilla käynyt on vieläkin parempi, kuin vain kerran karilla käynyt yksilö.

      Melkoisia velikutia ja kauppamiehiä, varokaa ensi ostajat näitä kusettajia!

    • Örupp

      Kyllä laadukkaasti tehty korjaus yleensä parantaa venettä. Tämän on todennut jopa ns. kiistattomat ammattilaiset joilla ei ole taloudellisen hyödyn tuomaa "painetta". Kaveri ajoi ranskattaren kiville ja kölin aluetta korjattiin. Runko jäykistyi, veneen tuntuma muuttui täysin ja jopa nousukulma parani.

      Yllä oli listattukin aikalailla kaikki suomen korkeaa laatua tekevät venekorjaamot.

      Eri asia on miten se vaikuttaa hintaan. Todennäköisesti ei mitenkään tai ei ainakaan hintaa nostavasti. Tosin jos on parannettu huomattavasti ,kuten esim. ennen liimatut rakenteet on täysin laminoitu, niin vaikutus hintaan on periaatteessa hieman positiivinen, veneen kestävyyteen huomattava. Liimatut palkit jne. irtoavat joskus myös itsestään eikä välttämättä vaadita kivillä käyntiä.

    • Mauri6666

      Kyllä tässä taitaa melkein kaikki heittä mutulla näitä kommentteja ja ainakin puolet meistä puhui paskaa. Valitettavasti. Tästä ei siis ole oikeaa tietoa! Miten mahtaa vakuutusyhtiö suhtautua siihen toiseen ja kolmanteen korjaukseen? Alkavatko väittämään, että vauriot johtuu aiemmista vaurioista eivätkä siksi korjaa kokonaan? Taitaa olla parasta ostaa sittenkin se auringon pilaama vene välimereltä! Vanhat on varmaan siksikin karitettuja kun ei ollut plottereita yms.

    • ostajaskandi

      Mistä se vakuutusyhtiö tietää aiemmista korjauksista?
      Veneen ostaja tuskin ilmoittaa vakuutusyhtiölle korjauksista
      vakuutusta ottaessaan.

    • Mökkirules

      Jokaisen purkkarin köli kolahtaa pohjaan ennemmin tai myöhemmin, joko luikkeellä ollessa tai rantautuessa. Nopeudesta riippumatta syntyy tällöin rasitusta ja vauriota. Lisäksi lähes kakissa, myös monissa ns laatuveneissä on liimapalkit. Jos ei siis hyväksy veneessään tai katselemassaan veneessä ko korjausta ja sitä kautta jopa vahvempaa rakennetta on ehkä syytä vaihtaa intressiä ja ostaa vaikka kesämökki.

    • Juurihan siinä Cheeki Rafikin tapauksessa todettiin, että karilleajot aiheuttivat kölialueen irtoamista muusta rungosta, jota ei pysty katselemalla havaitsemaan, vaan se vaatii tarkempia tutkimuksia. Samaa kehitystä havaittiin joissain sisarveneissä, joita tutkijalautakunta tarkasti.Eli kannattaa ehkä käyttää ammattilaisen tarkastusta.

      "‘Cheeki Rafiki capsized and inverted following a detachment of its keel,’ it reads. ‘In the absence of any apparent damage to the hull or rudder other than that directly associated with keel detachment, it is unlikely that the vessel had struck a submerged object. Instead, a combined effect of previous groundings and subsequent repairs to its keel and matrix had possibly weakened the vessel’s structure where the keel was attached to the hull."

      http://www.yachtingworld.com/blogs/matthew-sheahan/the-official-maib-report-into-the-loss-of-cheeki-rafiki-has-now-been-published-by-the-maib-63786/2

      • kunhan.muistaa

        Tässä pitää kuitenkin muistaa, että Cheeki Rafikin kelpoisuudet eivät olleet kunnossa juuri puutteellisesti tehtyjen korjausten takia. Heikentynyt rakenne kölin alueella oli siis ennakkoon tiedossa.


      • kunhan.muistaa kirjoitti:

        Tässä pitää kuitenkin muistaa, että Cheeki Rafikin kelpoisuudet eivät olleet kunnossa juuri puutteellisesti tehtyjen korjausten takia. Heikentynyt rakenne kölin alueella oli siis ennakkoon tiedossa.

        Samoja heikennyksiä havaittiin muutamassa muussa saman sarjan veneissä. Kyllähän se veneen arvoa alentaa, ja tuollaisen korjaaminen on kallista.


      • Joakim1

        Minä kyllä laitan tuon Cheeki Rafikin täysin puutteellisen ylläpidon ja huonosti tehdyn korjauksen piikkiiin. Kölipalkistoa oli korjauslaminoitu laajalta alueelta, mutta köliä ei oltu irroitettu. Suomessa karillleajokorjaukset aloitetaan lähes aina irrottamalla köli, jolloin nähdään rakenteet paljon paremmin.

        Ko. venemallissa palkisto on osa modulia ja kölipultit tulevat sen läpi. Köli irrottamalla olisi varmasti ollut helppo havaita, että modulin liimaus on pettänyt ja vaatii korjausta.

        Tuohan ei ollut läpäissyt vuokrakäytön vaatimaa tarkastusta ja korjauksia oli tehty vasta pakon edessä. Ko. tarkastus olisi pitänyt tehdä jo uudestaan ja korkeampaan luokkaan, jotta tuollla olisi saanut purjehtia noin kaukana UK:sta. Korjauksen jälkeen oli ajettu useamman kerran taas karille.


    • slitaochslänga

      Jos käytetään luovan ongelmanratkaisun menetelmiä, ja käännetään kysymys toisin päin: Mitä mielestänne sitten tulisi tehdä veneelle, jolla on tapahtunut pohjakosketus? Ja siitä on aiheutunut näkyviä vaurioita.
      Tätä kuitenkin sattuu, halusimmepa tai emme. Plottereiden tietokin on vain niin hyvää, kuin tuntemiemme matalikkojen kivet. Näitähän löydetään uusia joka sesonki. Kaikki keltainen vesi on periaatteessa riskialuetta. Ja jos ei osuta kivelle, osutaan laituriin, aallonmurtajaan, toiseen veneeseen, varsinkin kilpailutilanteessa. You name it.
      Niin meneekö kaikki tuo kalusto kuluttajasuojan nimissä hylkyyn, purkuun, sementtitehtaalle, jne?

      • Huskyn_laulu

        Keltaisesta lumesta on syytä varoittaa, mutta jos "kaikki keltainen vesi on periaatteessa riskialuetta", suosittelen uusimaan kartaston.

        Pohjakosketusten jäljet on varmasti järkevä tarkastaa, ja sen jälkeen päättää mahdollisista korjaustoimenpiteistä.

        Aloittajan kannattaisi kysellä, miten on kolaroitu, mitä vaurioitui ja miten vauriot korjattiin, ja sen jälkeen arvioida miten sen pitäisi näkyä hänen ostokäyttäytymisessään.


      • eedenistäitäitään

        Kartaston voi uusia, mutta uutta tietoa se ei pidä sisällään. Maanmittaushallitus ei ole luodannut alle 10 m syvyistä vettä, ja syyn voi jokainen itse järkeillä?


      • eedenistäitäitään kirjoitti:

        Kartaston voi uusia, mutta uutta tietoa se ei pidä sisällään. Maanmittaushallitus ei ole luodannut alle 10 m syvyistä vettä, ja syyn voi jokainen itse järkeillä?

        Kyllä siellä itse asiassa on uutta tietoa. Syvyyslukematkin on monessa paikassa muuttuneet. Itse olen monta kertaa ollut ongelmissa, kun pahassa kelissä kivikoiden keskellä on väärät viitat väärissä paikoissa, ja on joutunut arpomaan, missä väylä menee.


    • Kivimiess

      Vastauksista päätellen uusi vene kannattaa ajaa tahallaan karille vakuutusyhtiön piikkiin jolloin siitä tulee entistä ehompi ja kulkukin paranee. Onko tämä ns. sisäänajo veneelle? Ajoitus on tärkeää, eli kannattaa tietysti tehdä kauden päätteeksi. Onko sisäpiirintietoa hyvistä kivistä Kirkkonummen seudulla, liian teräviä kulmia ei saa olla?

      • IdiootitPalstalla

        Ainahan on näitä tyyppejä, jotka eivät vaan tajua, ja tällaisia kommentteja sitten ketju täynnä, osa autoilee ja joku haluaa romuttaa suunnattomassa älykkyyden puuskassa uuden veneen.


    • B-tuote

      Ostin 8 vuotta sitten saksalaisen B:llä alkavan tuotteen. Se on sarjavalmisteinen ja siinä on 4 pyörää. Siihen ehti vuosie varrella takapuskurin viereen tulla muutamia lommoja, jotka johtuivat huolimattomuuudestani/ hölmöilystäni jne. Sitten 2 vuotta sitten peruutin kunnolla puuhun. Korjautin peltivahingot ilmoitettuani vakuutusyhtiöön vahingosta. En kuitenkaan kertonut aiemmista pikkulommoista vakuutusyhtiölle mitään.
      Ajattelin, että asia on nyt kunnossa mutta sitten luin Suomi24 palstalta asiantuntijoiden kommentit ja säikähdin. Ovatko entiset pikkulommot sittenkin heikentäneet autoani? Entä uusi korjattu alue? Kulkupelihän ei siis ole enää edes entisensä eli epäilyttävä sarjavalmisteinen B:llä alkave tuote. Myin äkkiä sen pois puoleen hintaan kun ajattelin, ettei se kelpaa kenellekään. Ja tätähän Suomi24 -asiantuntijatkin olivat toitottaneet.
      Sitten ostin uuden ruotsalaisvalmisteisen auton kun niissä kuulemma ei ole lainkaan ongelmaa vaikka ne olisivat vanhojakin. Nyt en kuitenkaan uskalla ajaa sillä, ettei se varmasti mene rikki ja pidän sitä tallissa.

    • pelkopois

      Voin kertoa, että lähes jokainen purkkari on käynyt jossakin vaiheessa kivellä. Meillähän on maailman kivikkoisin saaristo. Mitä tästä voisi päätellä? Kaikki vanhoja paskoja vai hyvin korjattuja? Totuus lienee siltä väliltä, mutta tuo ei siis vaikuta hintaan ellet todella näe/tiedä, että veneessä on vikaa juuri tuosta haverista johtuen.
      Erikseen ovat tietysti ne tapaukset jossa vene on mennyt pahasti tärviölle (lunastukseen) ja sen jälkeen joku on "pelastanut" veneen kiertoon. Silloin hinnanalennus on paikallaan ja itse en välttämättä tuota ostaisi. Tällaisia tapauksia on kyllä tosi vähän.

    • murphynlaki

      Mikään mikä on kolaroinut ole enään entisensä saati parempi kuin uusi.

      • ÄlyhoiÄläJätä5

        Lukemisen ymmärtäminen? Kukaan ei ole sanonut että ON parempi, vaan että voi olla (riippuen mitenkä on korjattu).


    • huhuuhuu

      ostakaa ihmeessä vanhoja karille kunnolla ajettuja veneitä , koska ne ovat parempia kuin mikään muu!

      • joulupukkiinuskojat

        kyllä aivan samoin kannattaa ostaa kahdeksaakymppiä kalliota päin ajettu auto kyllä ne runkoa suoristamalla ja muut paikat paklaamalla ovat entistä parempia.


      • taas.autot
        joulupukkiinuskojat kirjoitti:

        kyllä aivan samoin kannattaa ostaa kahdeksaakymppiä kalliota päin ajettu auto kyllä ne runkoa suoristamalla ja muut paikat paklaamalla ovat entistä parempia.

        Autovertaukset äärimmäisen harvoin toimivat. Tässä oli esimerkki äärimmäisen huonosti toimivasta sellaisesta.


    • diipadaapadaadaa

      Ei kai ne parempia ole, mutta ei pieni kolinasta nyt kannata hermostua. Mä olen tullut siihen tulokseen, että on kahdenlaisia purkkareita saaristomerellä: niitä jotka on ajettu kivelle ja niitä joita ei vielä ole ajettu kivelle. Sitten on vielä ne, joita ei lasketa mereen ollenkaan.

      Jos meidän saaristossa purjehtii vuosikausia eikä kertaakaan ole kolahtanut, niin puhdasta väyläpurjehdusta ja hyvää tuuria. Käytettäväksi ne veneet on tehty.

    • Flfkfkfkfkfk

      Jokainen karrilleajo on oma tapauksensa, niinkuin korjauksetkin. Periaatteessa lasikuituveneet voidaan aina korjata lujuudeltaan uutta vastaavaksi tai lujemmaksi. Kyse on korjaajan ammattitaidosta. Jos vene on korjattu tunnetulla telakalla vakuutusyhtiön laskuun, kenties lisäksi veistämön ohjeiden mukaan, korjaukseen on voitava luottaa. Jälleenmyyntiarvoon korjauksen mielestäni kuitenkin pitää vaikuttaa pudottavasti. Kuinka paljon, se on ostajan ja myyjän välinen asia.

    • TelakalleVaan

      Eikös venevalmistajien kannattaisi ottaa oppia miten kiville ajetut veneet on korjattu alkuperäistä paremmiksi ja alkaa tekemään suoraan semmoisia ?!

      • realiteetti_

        Pitäisi, mutta ei kannattaisi.


      • Hyvää_päivää

        Niinkö? Jos veneet mitoitettaisiin kiville ajettavaksi ne olisi A kalliita B painavia.


    • doctorphil

      Älkää horjuttako tasapainoa. Nämä karilleajon fataalisuudesta meuhkaavat kirjoittajat ovat samaa porukkaa kuin käytettyjen veneiden pyyntihintojen kauhistelijat. Koko tuo negatiivinen ajattelu estää heitä hankkimasta koskaan omaa venettä. Siksi se on niin tärkeää. Tämä kirjoittelu toimii heille ikään kuin defenssinä. He luulevat olevansa veneilijöitä, mutta heillä ei ole venettä eikä koskaan tule olemaankaan. Ja koska kukaan ei halua vaikuttaa nössöltä, he perustelevat päätöstään näillä argumenteilla. 1) Veneet ovat järjettömän hintaisia ja 2) veneet voivat kätkeä sisäänsä jotain tunnistamattomia ja huonosti korjattuja VIKOJA!!!! sekä 3) Tuhat muuta epävarmuuden aiheuttajaa, joita kyllä löytyy, vaikkei nyt tule mieleen.

      • elämänomavastuuhukassa

        Mitä joskäytetyn auton jakohihna katkeaa, mitä jos talossa on hometta, kuka ottaa vastuun jos lapsi loukkaa itsensä taloyhtiön pihalla, saako rahat takaisin jos kanarialla sataa


      • Sen verran monta tonnia olen piilovikojen takia saanut tappioita erinäisissä kaupoissa, että otan ne nykyjään tosissani. Nytkin pihassa seisoo yksi traktori, jonka myyntiä suuresti haittaa piilovika, jonka huolellisempi ostaja olisi huomannut. Tappiota tulee varmasti pari tonnia sen takia.


    • rftyyyyyyyyyyyyy

      Karilla käynyt korjattu vene on yhtä hyvä kuin uusi jos korjauksen on tehnyt osaava ammattitaitoinen vakuutusyhtiöiden hyväksymä telakka. Heillä on valokuvat korjausprosessista. Jos korjaaja on veneenomistaja, en ostaisi.

    • ariel371

      Pari huomioitavaa asiaa. Jos vene on toteutettu sisämoduulirakenteisena, on siitä modulista löydyttävä jäljet lattiasta että se on leikattu auki. Muutoin kölin alueen runkovaurioita ei ole päästy korjaamaan sisäpuolelta. Pelkkien pienten turkkiluukkujen kautta homma homma ei onnistu. Silloin, ilman avausjälkiä, on syytä olettaa että sisäpuolen vahingot rungossa on korkeintaan peitetty epoksilla.

      Myyjä varmaan omaa asiakirjat remontista, joten ne kannattaa käydä läpi. Työselosteessa lukee tehdyt työt. Seloste on luotu maksajaa, eli vakuutusyhtiötä varten. Se ei tarkoita että korjaustelakka olisi välttämättä tehnyt kaikkia siinä selosteessa lueteltuja töitä. Ne on itse tarkistettava.

      Jos vene "on tarkoitettu karilleajettavaksi", eli on Pohjoismaista tai brittiläistä tuotantoa, se kestää karilleajon paremmin kuin Välimerelle ja muualle selviin vesiin tehdyt halvemmat veneet. Kallis vene myös yleisesti korjataan paremmin kuin tusinapursi. Tusinapurressa karilleajo on hintaa laskeva tapahtuma, laatupurressa kunnon korjausten jälkeen ei juurikaan aihetta hinnanpudotukseen ole.

    • EmmaKarillaKäynyt

      Kuka venevalmistaja keksii ensimmäisenä myydä valmiiksi karilleajettuja veneitä? Nehän ovat vahvempia ja kulkevat paremmin. Ideaa saa vapaasti käyttää mutta ei ole pakko.

      • kyllästyminen

        Kävisit sinäkin vain Karilla, jos ei järkevämpää sanottavaa ole.


    • Gullervo17

      Vanhaa purjevenettä ostettaessa, jos omat taidot ei riitä, kannattaa ottaa avuksi joku kokenut pitkään purjehdusta harrastanut. Jos tällaista ei ole niin sitten venetarkastaja. Itse käytin venetarkastajaa kun kävin niin kuumana löytämääni veneeseen että pelkäsin etten pysty olemaan objektiivinen. Vene on nyt ollut 10 vuotta minulla ja toiminut hyvin. Olen myös itse löytänyt kaksi kiveä. Purjehdittaessa joutuu luovimaa ja silloin mennään pakosta alueille joita ei ole kartoitettu. Joten se että purjeveneellä käydään joskus kivellä on ihan tavallista.
      Gullervo17

    • Jeeeessss

      https://youtu.be/TGWjmboWcYc

      Jos ei tiedä miten karille ajo näyttää niin tossa . Samoin ratkaisu jos aihe pelottaa mutta purkkaa haluaa.

      Tää Linjetin ratkaisu on tänne ennenkin linkitetty.

    • Lähistön telakalla kotisatamaansa pitävä reilu 30-jalkainen moderni saksalaisvalmisteinen pursi kävi karilla joku viikko sitten. Veneeseen ei tullut vuotoa ja matka jatkui normaalisti. Vakuutusyhtiö kustansi veneen kuljetuksen rekkakyydillä sopimustelakalle, jossa pohja tutkitaan kunnolla. Ei siis vielä tiedetty, pitääkö pohjalle tehdä mitään. Näyttää siis siltä, että vakuutusyhtiöt ottavat nuo korjaukset tosissaan. Ennen vanhaan ei olisi tullut mieleen nostaa venettä tuollaisen takia ylös, jos ei tullut näkyviä vaurioita. Onko sitten piilevät viat pahentuneet tai vakuutusyhtiöt muuttuneet tarkemmiksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe