Jackrussellin todellinen luonne?

Nannuliina

Meillä on tällä viikolla 4 kk täyttävä tappijalkatyttö. En ole ikinä oikein ollut terrieri-ihminen, mutta mies sai ylipuhuttua ottamaan tämän meidän kultsumummelin (10 v) kaveriksi, kun toinen koiramme piti lopettaa ja kultsu meni apaattiseksi.
Jackrussellin luonne, tai ainakin tuon meidän neidin, yllätti todella. Eihän tuo olekaan mikään hyperaktiivinen häseltäjä/räksy! Koirista meillä on toki kokemusta, ja joissain asioissa olen aika tiukka (esim. turhia ei haukuta, edes pentuna ei sallita näykkimistä leikkinä, sisällä ei riehuta jne.), mutta emme ole kuitenkaan koulutusnatseja emmekä edes hirveän aktiivisia. Koirat toki ulkoilutetaan (hihnassa) säännöllisesti, yleensä osittain metsässä, ja saavat omalla aidatulla pellolla juosta vapaana ainakin tunnin verran joka päivä.
Sisällä pentu sitten onkin ihan sylikoira, jatkuvasti jaloissa pyörimässä ja kaikista mieluiten sohvalla jonkun vieressä ketarat ojossa kuorsamassa ;). Tykkää ihan hirveästi ihan kaikista ihmisistä (varsinkin lapsista) ja muista koirista (mitä isompi sen parempi), häntä heiluen mielistelee ja kerjää rapsutuksia ja nuolee kuoliaaksi (lenkillä ei onneksi enää moikkaile kaikkia vastaantulijoita, vaikka halukkaita riittäisi kun tuo on niiiin "pieni ja söpö").
Onko muiden russellit myös tällaisia vai onko meille vaan sattunut "viallinen" (:D) tapaus??

17

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnonkoira

      Jaskat ovat fiksuja koiria... ja jos rotta hyppii nurkissa, niin oikea jaska tappaa sen iloiten ja sitten vaati kiitokseksi kunnon kehut ja rapsutukset..

      • nopeatreagtiot

        Juu, ja ei tarvii olla rotan kokonenkaan, kaikki kelpaa, kun metsästysvietti herää.Kiinnostuu räkäteistä,hiireitä, kissoista,ketuista ja supikoirista,ja se on ihan rodulle ominaista.Kaikki napsii kiinni, ja ravistelee.Pysyy piha siistinä haittaelukoista, harmillista on se, että myös lintuja napsii ;/


    • siirimamma

      Hei Nannuliina,

      olisi kysyttävää sinulta pentuusi liittyen, miten saisin laitettua yksityisviestin...

      • Samantapainen

        En ole Nannuliina mutta vastaan silti, pitää olla rekisteröitynyt käyttäjä että voi lähettää yksäreitä sivustolla.

        Sitten mitä tulee russeleihin, niin omani käyttäytyy melko lailla samanlaisesti, joka tuli itsellenikin yllätyksenä koska minulla oli käsitys että ovat tosi sähliä ja haukkuvat ulkona kaiken. Alunperin ei tähän perheeseen edes pitänyt tulla russelia vaan joku ihan muu rotu mutta muutaman sattuman kautta semmoinen perheeseen tupsahti ja olen todella iloinen siitä.


    • Nannuliina

      Siirimamma, en ole tosiaan rekisteröitynyt tänne, mutta voit kysyä kyllä tässä ketjussakin tai laittaa edes jotain osviittaa siitä, mitä haluaisit kysyä (tarpeen tullen voin tehdä väliaikaisen s-postitilin)?

      Meillä ei edes metsästysvaistosta ole vielä tietoakaan, linnut saanut hyppiä ihan rauhassa muutaman sentin päässä ja naapurin kanitkaan eivät kiinnostaneet. Rotat ja hiiret saisi kyllä ilomielin laittaa kuriin.

      • Siirimamma

        Nannuliina, olisin ollut kiinnostunut Russelisi kennelistä, etsinnässä on rauhallisen luonteen omaava pentu ;)


      • Nannuliina

        Siirimamma, vähän tämäntyylistä kysymystä aavistelin, mutta minusta tuskin on apua koska asumme ulkomailla. Pentu on ystävän ystävän vahinkopentueesta, aika "mielenkiintoisista" oloista (koirat keskenään tyhjillään olevassa asunnossa, ei minkäänlaista sosialisointia ennen kotiinhakua, ei osannut edes kunnolla kävellä koska olivat olleet sen 2 kk pelkästään vajaan neliön kokoisessa pentulaatikossa jossa kokolattiamattopohja) ja vanhemmat olivat kaikkea muuta kuin rauhallisia, eli joko vanhan koiran maneerit ovat tarttuneet pentuun tai meillä on ollut onni matkassa. Olemme tietysti parhaamme mukaan totuttaneet penskaa kaikkeen mahdolliseen muista eläimistä kaupunkielämään, alussa oli tosi arka mutta pikkuhiljaa on rohkaistunut ja luottosuhde vahvistunut niin että uudet jutut eivät enää pelota vaan ne otetaan yleensä innolla vastaan. Selkeästihän jo rodun puolesta neiti vaatii johdonmukaisuutta ja selviä rajoja (mutta kyllä nuo ovat ihan perusjuttuja kaikille koirille mielestäni).
        Viime viikolla kun käytiin viimeisellä rokotuksella tältä erää niin ell kehui pikkuista ihanaksi ja hirveän tasapainoisen oloiseksi koiraksi (toisin kuin kuulemma russellit yleensä), olin kyllä hirveän ylpeä :).


      • eihyvätolot
        Nannuliina kirjoitti:

        Siirimamma, vähän tämäntyylistä kysymystä aavistelin, mutta minusta tuskin on apua koska asumme ulkomailla. Pentu on ystävän ystävän vahinkopentueesta, aika "mielenkiintoisista" oloista (koirat keskenään tyhjillään olevassa asunnossa, ei minkäänlaista sosialisointia ennen kotiinhakua, ei osannut edes kunnolla kävellä koska olivat olleet sen 2 kk pelkästään vajaan neliön kokoisessa pentulaatikossa jossa kokolattiamattopohja) ja vanhemmat olivat kaikkea muuta kuin rauhallisia, eli joko vanhan koiran maneerit ovat tarttuneet pentuun tai meillä on ollut onni matkassa. Olemme tietysti parhaamme mukaan totuttaneet penskaa kaikkeen mahdolliseen muista eläimistä kaupunkielämään, alussa oli tosi arka mutta pikkuhiljaa on rohkaistunut ja luottosuhde vahvistunut niin että uudet jutut eivät enää pelota vaan ne otetaan yleensä innolla vastaan. Selkeästihän jo rodun puolesta neiti vaatii johdonmukaisuutta ja selviä rajoja (mutta kyllä nuo ovat ihan perusjuttuja kaikille koirille mielestäni).
        Viime viikolla kun käytiin viimeisellä rokotuksella tältä erää niin ell kehui pikkuista ihanaksi ja hirveän tasapainoisen oloiseksi koiraksi (toisin kuin kuulemma russellit yleensä), olin kyllä hirveän ylpeä :).

        Tehdas penikalta vaikuttas.Ompa kumma ystävänystävänystävä, jos penikoira tuollalailla kohtelee, ei menis täälläkään tarkistuksesta läpi.Mutta eihän sekotuksi kukaan tarkistele, miten ovat...huolestuttavaa kyllä.Luultavammin ei ole ekat,eikä vikat vahingot silläkään naapalla.


      • raukkaparat

        Tää tuli mullakin heti mieleen. Todella huonot olot ollut ja mitä todennäköisimmin pentutehtailua. Ei välttämättä ole teidän koira puhdasrotuinen ollenkaan. Tommosissa tapauksissa sitä pentua ei missään nimessä pitäisi ottaa koska se vaan saa koko tehtailun kannattavaksi.


    • Nannuliina

      Niin ja rakastaa anopin kissoja, joista vain yksi tosin suostuu viereen nukkumaan tai nuoltavaksi. Vieläkin epäilen että voiko tämä tosiaan olla näin helppo ja lunki tapaus.

    • Siirimamma

      Nannuliina,

      kiitos kattavasta vastauksestasi.
      Olette tehneet todella arvokkaan ja humaanin teon antamalla hyvän elämän huonoista oloista lähteneelle pennulle, mahtava juttu <3

      Mutta rotuna siis nämä russelit taitavat siis olla aika mukavia, mutta tuon pennun rauhallisuus/superaktiivisuus liebee sitten onnen kauppaa.
      Mutta kaikenkaikkiaan, on ollut mahtavaa lukea tästä rodusta, lämpimät kiitokset :)

      • raukkaparat

        Ei ole humaani eikä arvokas teko, vaan pentutehtailun ja huonoissa oloissa olevien koirien kasvatuksen tukemista. Arvokkain teko olisi se että ihmiset lakkaisivat tukemasta tuommoisista oloista lähtöisin olevia koiria niin loppuisi tehtailu kun se ei kannata. Ei varmaan mene kauaa kun tolla nartulla on taas pennut. Ja sen jälkeen taas. Kunnes se ei enää voi tuottaa pentuja maailmaan jolloinka se hävitetään ja sen korvaa uusi narttu.


      • Nannuliina

        Siirimamma, vähän epäilen että tuo superaktiivisuus on myös kotioloista kiinni, joko koiralle ei opeteta rauhoittumista - käytännössä "omaan paikkaan" (häkki, peti, joku tietty huone) totuttamista kun alkaa väsyneenä riehumaan, ja mielestäni myös se, ettei tarjota koko ajan jotain aktiviteettia vaan koira oppii hyväksymään myös "luppoajan" - tai sitten sen luullaan pärjäävän 2-3 viiden minuutin pissatuksilla jolloin kyllästynyt koira keksii itse tekemistä.
        Monelta ihmiseltä olen kyllä pennun tulon jälkeen kuullut että nartut olisivat tässä rodussa huomattavasti rauhallisempia ja "sylikoiramaisempia".
        Onnea matkaan pennunetsintään, toivottavasti tärppää ja saatte juuri teille sopivan uuden perheenjäsenen!


    • nopeatappijalka

      Tiedän muutaman nartun, joita ei tarvitse edes ihnassa viedä, kun kulkevat lähellä vapaasti.Uroksilla enempi pullistelua kohdatesssa muita, mutta vasta, kun ikää on reilun vuoden.Ja sekin vähenee iän myötsä.Kouluttamalla ongelmista selvitään, kyllä pienetkin kouluttaa tavoille pitää.Russelin kanssa voi harrastaa jälkeä, hiirien lynkkausta yms,omatoimisestikkin.

      • Nannuliina

        Ihmettelen kyllä kuka ei tämänrotuista saa koulutettua, fiksuja ovat kyllä, ehkä kyse on viitseliäisyyden puutteesta ja liiasta hemmottelusta.
        Minulla olikin suunnitelmissa jonkuntasoinen jälkiaktiviteetti tuon neidin kanssa, selkeästi tykkää käyttää nenäänsä.


    • Nannuliina

      Emme siis maksaneet pennusta. En todellakaan halua tukea pentutehtailua millään tavalla. Vanhempien omistajalla oli hieman omituisia mielipiteitä koiranpidosta, ja ilmeisesti muu perhe ei oikein välittänyt sisäkoirista (asuinmaassamme on hyvin yleistä pitää koirat pihalla ympäri vuoden), kuitenkin väitti rakastavansa koiriaan yli kaiken ja etsi pennuille loppuelämän kotia, eikä halunnut myydä niitä lasten leluiksi jotka päätyvät täällä usein tienpintareelle vähän kasvettuaan. Saimme onneksi yhdessä yhteisen ystävämme kanssa suostuteltua vanhempien omistajan pitämään pennut sopivaan luovutusikään asti (en ole ihan varma olisinko vaatinut tätä jos olisin tiennyt pentujen oloista tarkemmin, emme päässeet katsomaan ennen pennun hakua koska välimatkaa oli muutama sata km). Pennut myös rokotettiin ja madotettiin ennen luovutusta. Olen silti sitä mieltä, että tämä ystävänystävä oli täysi idiootti, ja koirat todella huonosti pidettyjä. Jos asuinmaassamme olisi minkäänlaista eläinsuojeluyhdistystä tai valtion tahoa joita yhtään kiinnostaisi yksityishenkilön koiranpito, olisin ilmoittanut tuosta tyypistä sinne heti. Valitettavasti täällä koirat on tosiaan suurimmalle osalle väestöstä kertakäyttöleluja, eli noitten resurssit menee hyvin pitkälti katukoirien ja hylättyjen koirien huoltoon, eikä itse asiassa riitä siihenkään.

    • Mulla on ollut muutama russeli hoidossa, koska tuttuni kasvattaa niitä.

      Mulla hoidossa olleet ovat olleet ihan tavallisia pirteitä pikkukoiria, ei mitään hirviöitä eikä kukaan ole juuri haukkunutkaan. Ei ne pyöri hyrränä tai räksytä taukoamatta. Mutta heti kun jotain tapahtuu, on russeli varmasti mukana!

      Mutta russeli ei silti ole mikään sohvaperunan seurakoira. Tuttuni kasvateista kaksi on tietääkseni vaihtanut kotia, koska alkuperäisillä omistajilla iski ajanpuute tms. Toinen oli kuulemma kehittänyt jotain ongelmiakin, mutta en mä huomannut mitään, kun se täällä oli muutaman päivän. Kerrostalon portaat sille piti opettaa. Yksi mulla hoidossa ollut russeli on perheessä, jolle olisi ehkä sopinut paremmin joku sporttimallinen seurakoirarotuinen tai rauhalllisenpuoleinen isompi koira, koska ihailevat aina mun pehkocollieta, joka taas on kuin hidastettu elokuva aktiivisten rotujen rinnalla. Se hoitokoira on kova vetämään remmissä, mutta ei se tiettävästi muuten häiriköi.

      Ja laumassa nuo räköttää. Tuttuni koirat pitävät aika mekkalan, kun sinne menee. Mulla hoidossa olleet ovat ehkä vähän puhisseet lehdenjakajalle, mutta muuten ollut hiljaista. Oma koirani ei hauku sisällä.

      Mun hoidokit ovat olleet yhtä lukuun ottamatta uroksia, joten varmuuden vuoksi lenkillä ei ole tervehditty uroksia ollenkaan. Pienikin kipinä voi antaa terrierille syyn tappeluun. Narttujen kanssa olen antanut seurustella, jos ei ole juoksua.

      Ja yhtä lukuunottamatta kaikki tapaamani russelit ovat olleet ihmisrakkaita ja rakastavat rapsutuksia.

      Tuttuni harrastaa russelien kanssa verijälkeä ja rallitokoa. Aiemmin ohjelmassa oli myös agility ja toko. Yksi kasvatti harrasti koiratanssia. Russeli olisi varmaan oiva kaveri myös nosework-nimiseen uuteen lajiin. Kotona koiran voi opettaa etsimään vaikka erilaisia mausteita. Temppuvinkkejä voi saada etsimällä Youtubesta Just Jesse-russelin videokoosteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      476
      3589
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      159
      3383
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2623
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 264
      2019
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      105
      1436
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe