Näinä päivinä on mediassa juttua, kuinka Keski-Suomessa hyödynnetään kauko-ohjattavaan lennokkiin asennettua lämpökameraa kanalintujen pesien etsimiseen. Sen jälkeen pesien ympärille levitetään kierros saippuasta vuoltuja lastuja hajukarkotteeksi pienpetoja varten. Jutussa kehuttiin karkottimen erinomaista tehoa. Lähes kaikki pesät säästyvät pienpetojen tuhoilta, kun niistä käsittelemättömien pesien kohdalla tuhotaan lähes puolet tapauksista.
Tästä tuli mieleen, että tämä keino jos mikä pitäisi ottaa jokaisen metsästysseuran riistanhoitotoimien ykköshankkeeksi. Seurojen taloudelle ei aiheuta kovinkaan suurta lommoa hankkia em. varusteet, joihin kuvittelisin kuuluvan myös GPS paikantimen. Kun pesät olisi karttaan merkitty, saataisiin vähällä vaivalla todella merkittäviä tuloksia aikaan.
Se juuri tuntuu kaikkein turhauttavimmalta, jos ankarasta talvesta selvinneiden kanalintujen pesintätulos tuhotaan jo ennen, kuin poikaset ehtivät edes kuoriutua.
Kanalintujen pesien merkkaus
MehtoMies
0
146
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674557
- 1053505
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373228Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262648- 472563
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52139- 222014
- 1981931
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3961554Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91428