Arman Alizadista kumpuaa Ääretön Rakkaus

Katsantoa1

"näin äärimmäisen paljon rauhaa ja rakkautta ja meitä kohdeltiin kuin omia perheen jäseniä"

Noilla sanoilla - sen ainoan kerran koko dokumentin aikana - Arman otti kantaa lestadiolaisiin ja lestadiolaisuuteen. Hän ei käyttänyt "äärimmäinen"- sanaa muissa yhteyksissä, ei edes puhuessa uskonnoista yleensä. Ja mikä vieläkin oleelisempaa - lause ei jatkunut perinteisellä "mutta"- sanalla, vaan kaikki olikin siinä - ehdoitta. Lause toki jatkui "minussa se herätti toisen kysymyksen lähimmäisen rakkaudesta... jne"

Arman Aliza on konkreettinen esimerkki ihmisestä, jonka elämää ohjaa rakkaus. Aistin hänessä paljon samaa kuin Dalai-lamassa. Olen varma että rakkautta kumpuava ihminen on ainoa mahdollinen ihminen näkemään myös rakkauden vastavoiman.
Pidän selvänä että hän näki sekä Erkki Hurtigin, kuin myös Minna Kangastien sisälle, kaksi mainitakseni. Siitä ei ole epäilystäkään. Jos rakkautta täynnänsä oleva ihminen ei näe, niin kuka sitten näkisi? On selvää, että hänelle muotoutui "kattava" käsitys sekä Erkistä että Minnasta. Ajattelen ettei rakkaus ole koskaan sokea!

Arman tuo dokumentissa esille lestadiolaista elämää suviseuroissa. Hänen käytöksensä on ihailtavan aitoa. Kuvaukset ovat aitoja ja luonnollisia,. Kaikesta loistaa äärimmäinen kunnioitus kanssaihmisen erilaiselle vakaumukselle. Ehtoolliskuvauksissa silmään pistää vilpitön kunnioitus, eikä kasvokuvilla mässäillä. Kuvausotannat nuorten kanssa esim. kenttäalueella nostattavat pintaan mielikuvia pakolaisleiristä Palestiinassa, tai Afrikassa. Hetkessä elämistä, iloisia lapsia ja nuoria ilveilee yhdessä Armanin kanssa. Älypuhelimet vilkkuvat ja kamerat rapsuttaa. Arman hymyilee, nauttii ja loistaa mukana kuin Naantalin aurinko.
Dokumentin alusta loppuun on aistittavissa oman kokemuksen merkitys jotta hedelmä löytyisi. Hedelmänä on havainto yhteisön sisäisestä "yhteisöllisestä yksimielisyydentunteesta". Taustalta kuuluu saarnaa jossa on jokin sanoma ja yhtäkkiä hän kysyy eri tilanteessa ikään kuin samaa asiaa yksittäiseltä ihmiseltä, josta vahvistui sama asia samalla tavalla ajateltuna.

Armanissa vaikuttavan AIDON rakkauden aisti joka hetkessä, myös perhevierailuilla --> "kuka tuli"- kysyi perheen äiti lapselta. Yksityiskohta vahvisti että Armanista pitivät IHAN kaikki :-). Liikuttavan kaunista.

Rakkauden aisti myös siinä pöydässä jossa hän jutteli Erkki Hurtigin kanssa. Hän kuunteli Erkin kertomuksia "tapauksesta" "tapauksista", "anteeksi antamisen väärinkäytöstä", " näitä on paljon" tai "suurin osa ei ole poliisin tiedossa." Arman vastasi aina yleisellä tasolla - Rakkaudella. Yleisellä tasolla jo siitäkin syystä ettei konkretiaa ollut esillä, ainoastaan Erkin kertomuksia sukunsa tutkimuksista.
Arman lausui ihailtavan viiltävästi: "mutta niinhän on hyvä, aina pitää antaa anteeksi" tai "tuollainen sotii kristillisiä perusarvoja vastaan".
Moni "vaiheeseen jäänyt" vihapuhuja haluaa kokea Armanin kommenttien olevan hänen tuomionsa lestadiolaisille yleisellä tasolla ja että Erkki puhuu asiaa eikä lainkaan mässäile "sedästä ja tytöstä"
Arman ei siihen ottanut kantaa suoraan, vaan laittoi lopuksi sanallisen lainauksen, vanhasta videopätkästä jossa lestadiolainen johtaja tiivistää " yhteisömme on pääosin terve".
Arman oli päätynyt samaan omien kokemusten kautta, joihin hän viittasi loppukaneetissaan - siinä ainoassa kohdassa jossa otti kantaa lestadiolaisiin ja vain omien kokemustensa kautta. Ei toisen käden tiedoilla.
Sitten aihe vaihtuikin -nopeasti- ja joka se sitten päättyi läpinäkyvään hirvittävään ristiriitaan - Erkin sanailun ja hänelle syntyneen tunnereaktion välillä.

Erkki kertoo sukulaissuhteestaan, vihasta jne. Hän kertoo kuinka hänen sisarensa käyttäytyvät.
Ristiriidat paistavat läpi, enemmän ja enemmän. Tiedän ettei Arman - rakkautta täynnänsä sisältävänä ihmisenä - voinut olla ristiriitaa huomaamatta ja siksi hän ei leikannut niitä pois. Hän halusi näyttää kaiken siinä muodossa kuin kaiken itsekin koki.

Arman kysyy helvetistä. Erkki vastaa - kasvoista nousee enenevässä määrin esille kärsimystä, tuskaa, ahdistusta, silmät lasittuvat ja sitten kostuvat, ego saa lopullisen vallan - "joo, haluan uskoa, mutta sitä en hyväksy että meillä on valta että sinä et pääse taivaaseen ja sinä et, vaan meidän pitäisi pikemminkin rohkaista ettei sinne joudu" (mitä eroa noilla sanamuodoilla on toim.huom).

Arman jatkaa: "oletko miettinyt miten Kaarlelle käy".
Lopun voitte tulkita itse, ken ohjelman katsoi. Itku ja vastaus näytettiin loppuun asti, kuin myös Armanin "kiusallinen" reagointi - rakkaudessaan.

Uskontopiireissä en ole koskaan törmännyt noin ristiriitaiseen persoonaan kuin Erkki Hurtig, ensin sanahelinää täynnä oleva tuomio helvetinpelottelusta ja perään tuomitseva "säälikohtaus" lapsensa tulevaisuudesta helvetistä.

PS:
Yhdyn Armanin loppusanoihin(kin) " usko on aidoimmillaan universaali tunne sydämessä" ja vahvistan ettei helvettiä ole, kuin palstan helluntai-narsistien päässä :)

97

2867

Vastaukset 97

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LainausTähtiryhmältä
    • hyvinhoidettu

Hyvin Armanin pokka piti kaiken ton taikauskon ja huuhaan keskellä.

• tarkennustasinulle

Kysymys ei ollut siitä, vaan kunnioituksesta. Hän toi selvästi esille sen ettei usko itse mihinkään auktoriteetteihin ja uskontoihin, vaan Jumalaan. Itse ajattelen juuri samalla tavalla. en usko edes Jumalaan tosin, vaan tiedän/tunnen että sellainen on.

Toisen ihmisen ja toisen elämän kunnioitus on se pointti.

• tarkennustasinulle
        tarkennustasinulle kirjoitti:

Kysymys ei ollut siitä, vaan kunnioituksesta. Hän toi selvästi esille sen ettei usko itse mihinkään auktoriteetteihin ja uskontoihin, vaan Jumalaan. Itse ajattelen juuri samalla tavalla. en usko edes Jumalaan tosin, vaan tiedän/tunnen että sellainen on.

Toisen ihmisen ja toisen elämän kunnioitus on se pointti.

Vaikka sitten niin, mutta mielestäni huuhaan kunnioittamisessa ei ole mitään hienoa.

• lisätarkennus

Vaikka sitten niin, mutta mielestäni huuhaan kunnioittamisessa ei ole mitään hienoa.

Ihmisten kunnioitus.

Hän kunnioittaa sinunkin ajatusmaailmaa.

Eikö vaan avaudu :)

• werewrefdv

yhdelläkään ihmisellä ei ole täyttä totuutta ja tietoa miksi kaikki on olemassa ja mitä kaikkea on joten ajattelullasi kaikki on huuhaata

• tarkennustasinulle
        lisätarkennus kirjoitti:

Ihmisten kunnioitus.

Hän kunnioittaa sinunkin ajatusmaailmaa.

Eikö vaan avaudu :)

Kunnioitus pitää ansaita.

• tarkennustasinulle
        werewrefdv kirjoitti:

yhdelläkään ihmisellä ei ole täyttä totuutta ja tietoa miksi kaikki on olemassa ja mitä kaikkea on joten ajattelullasi kaikki on huuhaata

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki vaihtoehdot ovat yhtä todennäköisiä.
        Kukaan ei myöskään tiedä kuinka monta tähteä on olemassa, mutta jos joku sanoo että niitä on alle sata, en kunnioita sitä ihmistä.

• Jaana_Ka

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki vaihtoehdot ovat yhtä todennäköisiä.
        Kukaan ei myöskään tiedä kuinka monta tähteä on olemassa, mutta jos joku sanoo että niitä on alle sata, en kunnioita sitä ihmistä.

Kunnioituksella ei tarkoiteta tässä yhteydessä tiedon tai materian kunnioittamista, paitsi tietty materialistit niin tekevät. Materialistit saattavat kunnioittaa pelkkää buddhan patsastakin, pelkkänä patsaana, jonka olettavat olevan Jumala.
        Tässä yhteydessä puhutaan näkymättömän kunnioituksesta, voiman joka on mutta ei näy. Materialisti ajattelee kaiken alkaneen räjähdyksestä, tai eivät pohdi koko asiaa, eikä sitäkään mitä oli ennen räjähdystä, vaan kunnioittavat katoavaista materiaa, ihmisen viisautta, tässä ja nyt. Mikään näkyvä ei kuitenkaan ole ikuista, ei se tähtikään, jota kunnioitat.

• tarkennustasinulle
        Jaana_Ka kirjoitti:

Kunnioituksella ei tarkoiteta tässä yhteydessä tiedon tai materian kunnioittamista, paitsi tietty materialistit niin tekevät. Materialistit saattavat kunnioittaa pelkkää buddhan patsastakin, pelkkänä patsaana, jonka olettavat olevan Jumala.
        Tässä yhteydessä puhutaan näkymättömän kunnioituksesta, voiman joka on mutta ei näy. Materialisti ajattelee kaiken alkaneen räjähdyksestä, tai eivät pohdi koko asiaa, eikä sitäkään mitä oli ennen räjähdystä, vaan kunnioittavat katoavaista materiaa, ihmisen viisautta, tässä ja nyt. Mikään näkyvä ei kuitenkaan ole ikuista, ei se tähtikään, jota kunnioitat.

Olet meedio kun osaat lukea muiden ajatuksia?

• sano_jottai-äkkiä

saako jakaa tän suljetussa faseryhmässä????

varmaan??

Halooooo??

• Katsantoa1

Saa JAkaa!

• avaajannaurunremakka
        Katsantoa1 kirjoitti:

Saa JAkaa!

Saa toki jos kelpaa, hehheh, mutta sinä et ole minä :))

• rakkauttarakkautta

En lukenut vielä viestiä ajatuksella mutta ihminen joka elää rakkaudessa on hyvä olla kun taas ihminen joka elää uskossa ei ole hyvä olla itsensä kanssa. En ole itse lainkaan uskovainen (uskon siihen että kaiken on jokin/joku suunnitellut mutta se ei ole persoonallinen jumala jota pitää palvoa ) mutta ymmärrän niin että maailma jossa eletään on turvaton ja rauhaton ollut jo tuhansia vuosia jolloin uskon kautta ihmiset saavat mielensä rauhoitettua. Lestadiolaisuus ei ole milläänlailla aitoa uskomista vaan käyttäymissääntöjen noudattamista koska tällöin srk:ta ei tarvittaisi ihmisen ja jumalan väliin kertomaan miten saa elää vaan.. Ihminen joka on rakkaudessa ei tuomitse ketään vaan ymmärtää toista. Kun kaikki muut tuomitaan helvettiin tällä ei ole rakkauden kanssa mitään tekemistä missään muodossa.

Minulla on uskomus että juuri tuollainen ääretön rakkaus on se joka tulee uskontojen tilalle ihan luonnostaan. Rakkaus on se mitä kaikki ihmiset tarvitsevat ja haluavat. tällöin ei tarvitse pelätä helvettiin menemistä jos tekee jotain "syntiä". Mikään usko ei tätä maailmaa paranna vaan rakkaus.

Täytyypä katsoa tuo ohjelma juuri tuosta näkökulmasta joten kiitos avauksesta.

• katsantoa1komment

>>>En lukenut vielä viestiä ajatuksella mutta ihminen joka elää rakkaudessa on hyvä olla kun taas ihminen joka elää uskossa ei ole hyvä olla itsensä kanssa. >>>

Mielenkiintoinen näkemys. En osaa ottaa suoraa kantaa, sillä en ole ollut koskaan "uskossa". Sinäkään et sanonut olleen, joten me molemmat arvailemme. Minä arvailen näin: Ihmisen usko on henkilökohtainen asia, jota kukaan muu ei voi nähdä, ei uskonystävä, eikä uskoton. Sen sijaan olen kokenut että ihmisistä voi nähdä lähes kaiken hedelmien kautta. Vaikka näin onkin, niin hedelmätkin voi kukin nähdä eri tavalla, huolimatta että pyrkisi näkemään ne vilpittömästi. Ego estää näkemästä paljon asioita, vaikka olisi kuinka vilpitön. Mikään siis ei ole ihmiselle varmaa, kaikkein vähiten toisen käden tieto hedelmistä.

>>(uskon siihen että kaiken on jokin/joku suunnitellut mutta se ei ole persoonallinen jumala jota pitää palvoa ) mutta ymmärrän niin että maailma jossa eletään on turvaton ja rauhaton ollut jo tuhansia vuosia jolloin uskon kautta ihmiset saavat mielensä rauhoitettua. >>

Aika pitkälle ajattelen samalla tavalla. Karl Marx myös ehkä ajatteli tai näki elämän samalla tavalla. Siitä miehestä en juuri muuta halua tietääkään :)

>>Lestadiolaisuus ei ole milläänlailla aitoa uskomista vaan käyttäymissääntöjen noudattamista koska tällöin srk:ta ei tarvittaisi ihmisen ja jumalan väliin kertomaan miten saa elää vaan.>>

Niin, itsekin jatkan arvuuttelua. Minä en saanut dokumentista, enkä myöskään omista aiemmista kokemuksistani, kuvaa että lestadiolaisten elämä olisi sääntöjen noudattamista. Voi se sitä monilla olla, en vain näe sitä laajalla tasolla, vaan ehkä yksilöissä, sen mitä nyt näen. Dokkarissa puhunut entinen lestadiolainen kertoi syntilistoista, voi olla että niitä jotkut kirjaimellisesti noudattaa.

He itse kyllä painottivat että Raamatun ohjeen mukaan mennään, sikälihän kaikki uskonnot perustavat Raamattuun ja sen sääntöihin. Pitäisin ihmeellisenä asiana että Raamattua, kristittyjen pyhää kirjaa uskovaisten osalta ikään kuin kierrettäisiin. Uskovainen joko uskoo Raamattuun tai ei ja kaikki siltä väliltä.
        Jos on Raamatun tulkinta tai omanlainen tulkinta ja pyrkimys elää tulkintojen mukaan, niin sitten se on sääntöelämää. Jos se sitä on, niin tulokset näkyvät hedelmissä. Entisen lestadiolaisen kertomuksen mukaan yksi hedelmä on 25 nuoren leipoma pulla kyläilykohteen perheen äidille.

>> Ihminen joka on rakkaudessa ei tuomitse ketään vaan ymmärtää toista. Kun kaikki muut tuomitaan helvettiin tällä ei ole rakkauden kanssa mitään tekemistä missään muodossa. >>>

Tuo on totta. Kristittyjen pyhä kirjan - Raamatun mukaan, on myös helvetti. Itse en usko Raamattuun. Kysymys on siis Raamattuun uskomisesta, ei jonkun uskovaisen mielipiteestä onko helvetti olemassa.

>>Minulla on uskomus että juuri tuollainen ääretön rakkaus on se joka tulee uskontojen tilalle ihan luonnostaan. >>

Ei se tule. Se on kokoajan ollut ja tulee aina olemaan. Se on useimmilla vaan piilotettuna - Egon suojapanssariin, jota torjunnaksi kutsutaan.

• No johan oli tunteellinen keskustelunavaus. Armanistakin tuli melkein, jos ei suorastaan kaiken läpi näkevä "rakkauden jumala" niin ainakin äiti-Ammaan verrattava Suuri ihmissydänten tutkija ja rakkauden ehtymätön lähde...

Uskoisin aloituksen kaikessa maailmaa syleilevässä "rakkaudellisuudessaan" olevan vähän vierasta ilmaisua niille joista on puhe eli vanhoillislestadiolaisille.

Mutta dokumentin katsottuani pitää kyllä antaa vilpittömästi pisteet Armanille siitä että uskalsi välittää lestadiolaisuudesta myös sellaista kuvaa jossa lestadiolaiset itse saivat puheenvuoron, -ei siis sitä kulahtanutta iänikuista propagandaa, jolla lestadiolaisuutta tavallisesti tiedotusvlineissä kohdellaan. Vaatii paljon jaksaa myöskin kuunnella.

Itsekin huomaan ajattelevani, vaikka olenkin varsin luterilainen opinkäsityksiltäni ja pidän siten tiettyjä vl -liikkeen opetuksia selkeästi harhaoppisina, niin huomaan arvostavani monia asioita vl -liikkeessä, paljon erilaista uskonnollisuutta nähneenä.

esim.:

-lestadiolaiset eivät pidä meteliä uskostaan mutta vastaavat kun kysytään.
      -aitous ja vilpittömyys uskon asian kanssa
      -yksinkertaisuus ja kristillisyyden perusasioissa pysyminen
      -lestadiolaisuudesta puuttuu helluntailaisten "uskolla melskaaminen"
      -jämeryys eli paikoillaan pysyminen (vaikka sen kääntöpuolena on ettei toki ole hyvä pysyä paikoillaan harhassa)

LIsäksi suurin osa ko. liikkeen jäsenistöstä vaikuttaa onnellisilta uskossaan vaikka varmasti sitä ankeaa arkeakin on eletty. Sallittakoon tämä heille, mutta soisin että liikkeessä vielä palattaisiin evankelisluterilaiseen uskonoppiin. Lestadius oli lähempänä sitä. Esikoisuus vastaa kyllä enemmän luterilaiseen näkemykseen mutta en minä vanhoillisiakaan yhtään halveksu.

• avajaankommentti

>>No johan oli tunteellinen keskustelunavaus. Armanistakin tuli melkein, jos ei suorastaan kaiken läpi näkevä "rakkauden jumala" niin ainakin äiti-Ammaan verrattava Suuri ihmissydänten tutkija ja rakkauden ehtymätön lähde.>>

Tunne on tärkeintä, "miltä minusta tuntuu". Tunne on minulle satakertaa tärkeämpi asia kuin esim. Raamattu. Itse en tarvitse Raamattua mihinkään. En siten usko Raamatun Jumalaan, enkä mihinkään Jumalaan, vaan koen Jumalan ja Jumaluuden olevan muuta kuin uskon asia. Mitä tulee Armaniin, niin hän ei ole Jumalaan verrattavissa oleva auktoriteetti. Hän ei ole myöskään ihmisyydentutkija, eikä rakkauden ehtymätön lähde, vaan dokumenttien tekijä.
        Voisitko pysyä asiassa?

Sen sijaan aistin hänessä ihmisen jolta ostaisin käytetyn auton. Ei tässä sen kummemmasta tunteenpurkauksesta ollut kysymys. Kun on seurannut lestadiolaiskohuja ja sit näkee kerrankin ihmisen joka tekee ohjelman lestadiolaisuudesta ilman asennetta, tahi pyrkimistä antaa joku tietty kuva, niin koen, että "tunteen purkaukseni" on vain paikallaan. Omasta mielestäni. Sinulla on eri käsitys.

>>>Uskoisin aloituksen kaikessa maailmaa syleilevässä "rakkaudellisuudessaan" olevan vähän vierasta ilmaisua niille joista on puhe eli vanhoillislestadiolaisille.>>>

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat, mutta rakkauskäsite ainakin minulle on muuta kuin maailman syleilyä, tai ihannointia. Minulle se ei ole mitään ihannointia, vaan Rakkaus on hetkessä elämisen käyttövoima. Lestadiolaisille tärkeintä näyttää olevan Raamatun mukaan eläminen. Monelle muullekin, ehkä sadoille miljoonille ihmisille. Eri konstein ja eri tavoin. Minä en elä Raamatun mukaan, vaan omantunnon mukaan. Joskus se luistaa, joskus ei.

>>Mutta dokumentin katsottuani pitää kyllä antaa vilpittömästi pisteet Armanille siitä että uskalsi välittää lestadiolaisuudesta myös sellaista kuvaa jossa lestadiolaiset itse saivat puheenvuoron, -ei siis sitä kulahtanutta iänikuista propagandaa, jolla lestadiolaisuutta tavallisesti tiedotusvlineissä kohdellaan.>>

Hyvä huomio. Dokumentti oli loistava mielestäni juuri siitä syystä ettei siinä juuri sanallisesti otettu kantaa.
        Hetkeksi havahduin pohtimaan, että miksi noin hyvin toteutettu dokkari pilataan "maallisilla" väitteillä ja haastateltavan sisarusten julkisella "nolaamisella". Kenen etua palvelee se, että sekaan lyödään tarinoita "sedästä ja tytöstä", olipa ne totta tai ei? Suhteellisuuden taju hämärtyi siinä kohden. Arvuuttelu ja faktat eivät vaan sovi samaan ohjelmaan. Siltä osin välillä siis tuntui, ettei se vaan sopinut dokumentin vapaasti muotoutuvaan loogiseen juoksuun. Löysin kuitenkin sille ehkä selityksen myöhemmin. Toisaalta paremmin siihen olisi sopinut vaikka käräjäoikeuden päätökset, koska ohjelmahan perustui muilta osin tosiasioihin, ei toisen käden tietoon - joita esitteli "häiriintynyt yksilö". "Häiriintynyt yksilö" taas ei ole toisen käden tietoa, vaan se oli havainto ko. dokkarissa, kaikkine ristiriitoineen.

Mutta, kuten sanoin löysin ehkä selityksen. Ajattelen, että Arman tekee ohjelmia intuitiolla ja että ilman lopun "murtumiskohtausta" hän ei olisi esittänyt ristiriitaisen Hurtigin arvuuttelua pedofileista ja helveteistä lainkaan. Onhan pedofiliakohua ollut aiemmin eri ohjelmissa jo ehkä "ylimitoitetustikin".
        Miten vaan, mutta onhan se vähän oloa kun veli nolaa puolustuskyvyttömiä siskoksia "tosi- tv-ohjelmassa" ilman mahdollisuutta puolustautua. Olipa hän oikeassa tai ei, sillä ei ole merkitystä. Ehkä Arman halusi puolustaa nolattuja sisaruksia vallan erikoisella tavalla. En tiedä, ainakaan hän ei leikannut sitä "itsesääli-itkua" pois. fifty sixty??

>>Itsekin huomaan ajattelevani, vaikka olenkin varsin luterilainen opinkäsityksiltäni ja pidän siten tiettyjä vl -liikkeen opetuksia selkeästi harhaoppisina, niin huomaan arvostavani monia asioita vl -liikkeessä, paljon erilaista uskonnollisuutta nähneenä.>>

Itse pidän käytännössä kaikkia oppeja harha-oppeina. Myös sinun jalkapuuperinne kirkkoasi.

>>LIsäksi suurin osa ko. liikkeen jäsenistöstä vaikuttaa onnellisilta uskossaan vaikka varmasti sitä ankeaa arkeakin on eletty.>>

Juuri näin ajattelen itsekin. Hedelmistä se puu lopulta tunnetaan. Rauhan voi saavuttaa eri tavoilla, näin olen havainnut sivusta. Alkoholikin antaa rauhan muutamaksi tunniksi, tenox, koko yöksi ja morfiini loppuelämäksi.

• Miltä_tuntui

Miltähän Armanista tuntui käyskennellä vanhoillislestadiolaisten saatanallisten Raamatun vastaisten valheoppien keskellä?

"""Kaikkivaltiassyrjäytetty
      10.5.2017 11:46

Eilen tuli tv nelosella Arman Pohjantähden alla- sarjassa ohjelma vanhoillislestadiolaisuudesta.
      Erinomainen toteutus- ääni annettiin liikkeen edustajille johtoportaasta tavalliseen suviseurakentän tallaajaan.
      Mutta yhteistä kaikille , vauvasta vaariin, oli, että he pitävät joukkoaan ainoana JumalanValtakuntana ja iankaikkisen autuuden perillisenä, eivätkä näe tätä suurinta mahdollista itsekkyyttä lainkaan syntinä."""

• arvioiniteistämolemmista

Hän ei kallista korviaan tuommoiselle narsistiselle helluntai-ajatuksellesi. Arman ajattelee elämästä eri tavalla, kun esim. lestadiolainen. Piste.

Sinulla ei ole pistettä. Siinä oleelisin ero sinuun - Melperiin..

• hallelujaa__

Helluntailainen ulostus, harmittaako? Fiksu kaveri tuo Arman, kun lienee havainnut, ettei helluntaista ole mitään kerrottavaa.

• etteitotuusunohtuisi
        hallelujaa__ kirjoitti:

Helluntailainen ulostus, harmittaako? Fiksu kaveri tuo Arman, kun lienee havainnut, ettei helluntaista ole mitään kerrottavaa.

Minua ihmetyttää tämä teidän heluuntailaisten haukkuminen, MISTÄ SE KUMPUAA ?
        Huonosta itsetunnostako vai siitä, että syvällä sydämessänne olette kateellisia helareille, että he elävät Raamatun mukaan eivät vain ESITÄ ELÄVÄNSÄ.

Katsoin myös tuon Armanin ohjelman ja aistin siinä lämpöä ja Arman on ammattilainen tekemään tuonkaltaisia ohjelmia.
        Ja voi tehdä ja toivon , että tekee ohjelman myös HELLUNTAILAISISTA ihan vertailunvuoksikin.
        Arvostin tuossa ohjelmassa juuri tätä Hurtingin vanhempaa miestä joka oli REHELLINEN kertoessaan mitä liikkeen sisällä on (jäävuorenhuippu ).
        Sisko hylkää veljensä, ei edes tervehdi samassa pöydässä istuvaa, ei anna kovinkaa RAKKAUDELLISTA KUVAA ko. liikkeestä.
        Ja pidin myös siitä liikkeestä eronnutta Hurtingia oliko poika vai kuka ? Jumalan valtakunnan avaimia ei omista mikään poppoo, ei lestat, ei Ev.lut. ei helarit. Vaan yksin JUMALA !

Se mikä pistää silmiin lestoissa, on ihmisten pelotteleminen helvetillä, Raamatun mukaan se on olemasssa. Mutta ei sillä pelotella tarvitse.

Ja lasten opettaminen valehtelemaan jo pienestä, näin sanoi itse lestatyttö.
        Kun kuri on kova, niin ollaan isän edessä mielinkielin ja puhutaan mitä isän haluaa kuulla, vaikka se ei totta ole.
        Työkaverina tämä ilmenee pomon nuoleskeluna, työstä poissaolona milloin milläkin keksityllä syyllä.

• eisenväliä

Hyvä pätkä. Täytyy sanoa että kuulun ilmeisesti vähemmistöön, koska en tunne ketään lestadiolaista. Kahvipöytä keskusteluja kuunnellessa kuulee kyllä kaikkea heistä. Aina sitä on kuunnellessa miettinyt että kateellisten jorinaa. En vain tiennyt mistä olla kateellinen "lestoille".
      Nyt tiedän. Olen jo pitkään kerännyt rohkeutta mennä seuroihin mutta en toistaiseksi ole uskaltanut. Tuntemattomia kaikki siellä.
      Lisäksi tuntuu mahdottomalta että kaikki pahat mitä olen tehnyt voisi antaa anteeksi ja unohtaa noin helposti. (sitä pahaa on paljon)

Hieno usko, hieno dokkari ja jäädään keräämään rohkeutta.

• Hieno_uskoko

Jos olet vanhoillislestadiolainen, niin sinut saarnataan taivaaseen vl-rauhanyhdistyksellä. Jos olet vl-herätysliikkeen ulkopuolinen uskovainen, niin sinut saarnataan helvettiin vl-rauhanyhdistyksellä.

• vain_sitä
        Hieno_uskoko kirjoitti:

Jos olet vanhoillislestadiolainen, niin sinut saarnataan taivaaseen vl-rauhanyhdistyksellä. Jos olet vl-herätysliikkeen ulkopuolinen uskovainen, niin sinut saarnataan helvettiin vl-rauhanyhdistyksellä.

Vl = todella saatanallista pakanuutta.

• pitkäänhellari

Ihminen voi olla ja onkin usein Jumalan rakkauden verhoama vaikka ei ole vielä kohdannut Kristusta henkilökohtaisesti. Arman on kasvanut islamin vaikutuksessa ja ei ole vielä kohdannut persoonallista Jumalaa Kristuksessa niin kuin hän ohjelman lopussa sanoikin. Jollakin tavoin minulle huokui valtava Pyhän Hengen läsnäolo koko ohjelmaa katsoessa ja tarkoitan sillä Suviseuroja. Ohjelmassa puhuttiin avoimesti myös ikävistä asioista, joita oli tapahtunut liikkeessä vuosikymmenien aikana.
      Arman puhui Jeesuksesta ja viittasi hänen rakkauteensa vaikka ei ole vielä tullut uskoon.
      Kannattaa rukoilla tämän miehen puolesta ja myös lestadioliikkeen ja helluntaiherätyksen puolesta.
      Ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta ei ihminen pääse Jumalan valtakuntaan.

• Jeesuksenpieru

Ihan täyttä paskaa!

• vl-niilo

Arman on kyllä peräisin islamilaisesta maasta, Iranista, mutta hänen isänsä oli bahailainen ja äiti kristitty. He siis eivät kumpikaan olleet muslimeita hänen vanhemmistaan. Arman kannatti pitkään isänsä uskontoa, bahaita, mutta jätti bahai-uskonnon jossakin vaiheessa, koska ei uskonut (enää?) sen virallisiin pyhiin kirjoihin, oppeihin, auktoriteetteihin ja profeettoihin (mm Zarathustra, Muhammed, Buddha, Jeesus). (En tiedä: Ehkä hän saattaa uskoa Jeesukseen jollakin tavalla...; sitä pitäisi kysyä häneltä itseltään, jos haluaa tietää.)

Arman sanoi radiossa sen tapaista, että hän uskoo (en ole varma, käyttikö juuri tätä sanaa) nykyään johonkin "korkeampaan entiteettiin", mutta ei usko minkään uskonnon pyhiin kirjoituksiin tai profeettoihin tai opetuksiin. Arman ei siis kannata nykyään mitään uskontoa, mutta uskoo tai arvelee olevan olemassa jonkin jumalan tai "korkeamman entiteetin".

Saatan erehtyäkin näissä, joten lukekaan tätä kirjotustani kriittisillä silmillä.

Mutta Arman kertoi jotakin uskostaan (tai elämänkatsomuksestaan) eilen tai toissapäivänä kuuntelemassani radio-ohjelmassa, jossa Mahadura ja Özberkan haastattelivat bahai-uskonnon kannattajia ja puhelimitse bahai-uskonnon jättänyttä Arman Alizadia. Lisäksi Arman kertoi jotakin uskostaan (tai elämänkatsomuksestaan) tuon Arman Pohjantähden alla: Suviseurat -dokumentin lopussa. Lisäksi olen saattanut lukea tai kuulla hänen uskostaan joistakin muistakin lähteistä.

• vl-niilo

Jos haluaa nimetä Armanin uskon jollakin virallisella termillä, niin häntä ehkä voisi kutsua yleisteistiksi tai kenties agnostikoksi tai jotakin siltä väliltä. Jos asia kiinnostaa, niin sitä voi ehkä kysyä häneltä itseltään.

• nojaa-a
        vl-niilo kirjoitti:

Jos haluaa nimetä Armanin uskon jollakin virallisella termillä, niin häntä ehkä voisi kutsua yleisteistiksi tai kenties agnostikoksi tai jotakin siltä väliltä. Jos asia kiinnostaa, niin sitä voi ehkä kysyä häneltä itseltään.

Arman kyllä kertoi dokumentin lopussa hyvin tyhjentävästi mitä ajattelee. Ei hänen ajatteluun tai "uskomiseen" etuliitettä tarvitse laittaa, kun sellaista ei ole. Hän on tavallinen ihminen joka uskoo Jumalaan..

• ttkkl

"JOKAISEN polvn PITTÄÄ NOTKISTUMAN HERRAN Jeesuksn Kristuksen edessä ja tunnustaman Jeesus Kristus on Jumalan Poika!""Olkaa Jumalallea ALAMAISET!!!!" RAAMATTU
      "Jumala käskee kaikkia ihmisä kaikkialla tekemään parannuksen ja uskomaan Jeesuksen nimessä synnit anteeksi! Vakuudesi Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ensimmäisenä kuolleista ylösnousseista!"
      Edellinen Apostoluen teoista jA 1.Johaneksen kitJe 1-luku kirkstettu tetsti

Jeesus tuli pelastamaan, ei tuhoamaan!
      Jeesus käski justamaan Evankeliumia maailman loppuun asti.
      Islam ei ole tuota Evankeliumia, jota Jeesus käski julistamaan!
      Vain Jeesukseen uskomalla voi pelastua Jumalan luo!
      Jeesus sovitti koko maailman synnit Jumalan suhteen.
      Joka uskoo Jeesukseen saa syntinsä anteeksi ja perii iankaikkisen elämän!

"Jumala loi kaiken Kristukseen ja kaikki kuoli Golgatalla. " Joka uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen ja liittyy Kristilliseen Seurakuntaan!Jeesus pelastaa!
      Raamattu, Galattaiskirje 1. luku
      "Apostoli toivottaa Galatian seurakunnille Jumalan armoa ja rauhaa 1 – 5, ihmettelee heidän pikaista luopumistaan Kristuksen evankeliumista, sanoo sen vääristelijäin olevan kirouksen alaisia 6 – 10 ja osoittaa, ettei hän ole saanut saarnaamaansa evankeliumia ihmisiltä, vaan Jeesuksen Kristuksen hänelle antaman ilmestyksen kautta 11 – 24.

1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
      2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
      3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
      4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
      5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
      6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

"eI OLE t´jEESUKSENTEEN12aamattu LISÄKSI TOISTA N
      NIMEÄ , JOSSA MEIDÄN nON PELASTUMINEN jUMTUUALAN LUO AU

• siinäjoo

Olipa jäätävää kuunneltavaa kun puhuttiin mitä ihmisen pitää tehdä jos on lestadiolainen homo. Miehet kertoo kuinka laitat sydämesi tilan oikeaksi ja olet hetero...olisiko mahdollista antaa ihmisen olla sitä mitä on ja rakastaa häntä sellaisena?

• hjhjhgjjgh

Miten sitten ennenvanhaan melko homoksi tiedetyllä miehellä oli vielä yleensä perhe kun kuitenkin vielä yhteisön reaktiota pelättiin ja suvun jatkaminen oli tärkeätä.
        Veronmaksajien toimittaja olisi kyllä saanut ohjelmasta aikan taas ilkkumisen ja irvailun aikaan omassa agendassaan.

• 1-5
        hjhjhgjjgh kirjoitti:

Miten sitten ennenvanhaan melko homoksi tiedetyllä miehellä oli vielä yleensä perhe kun kuitenkin vielä yhteisön reaktiota pelättiin ja suvun jatkaminen oli tärkeätä.
        Veronmaksajien toimittaja olisi kyllä saanut ohjelmasta aikan taas ilkkumisen ja irvailun aikaan omassa agendassaan.

Suomessakin reilustli yli puolet ihmisistä pitää homoja outoina. Heistä 90 % eivät ole uskonnollisia ihmisiä.

Noissa prosenteissa jonkun uskonnollisen lahkon käsitys homoista ei pitäisi olla merkitsevä.

• Hehkulamppuh

eikai siinä heterolupausta annettu, vaan pikemminkin hyväksymään tila ja sydämen kautta ymmärtämään homostelun olevan syntiä.

Kieltämättä ilmaisivat asian epäselvästi ;)

• olaaaaaa
        1-5 kirjoitti:

Suomessakin reilustli yli puolet ihmisistä pitää homoja outoina. Heistä 90 % eivät ole uskonnollisia ihmisiä.

Noissa prosenteissa jonkun uskonnollisen lahkon käsitys homoista ei pitäisi olla merkitsevä.

"Suomessakin reilustli yli puolet ihmisistä pitää homoja outoina. "

Tämä johtuu siitä että elämme kilpailevassa yhteiskunnassa jossa täytyy olla jotakin ja erilaisuus on outous eikä pelkästään homoudessa. Tunteiden ilmaisu on heikkous ja kovuudella pärjää.

• eimitään.kilpailua
        olaaaaaa kirjoitti:

"Suomessakin reilustli yli puolet ihmisistä pitää homoja outoina. "

Tämä johtuu siitä että elämme kilpailevassa yhteiskunnassa jossa täytyy olla jotakin ja erilaisuus on outous eikä pelkästään homoudessa. Tunteiden ilmaisu on heikkous ja kovuudella pärjää.

luulen että homojen outona pitäminen johtaa ajatuksesta homostelun luonnottomuudessa.
        outoutta korostaa myös heteron vastenmieliset ajatukset homoseksistä, siinä on ne esteettiset kysymykset.

en usko tuohon sinun erilaisuusjuttuun, erilaisuus esim. ihonvärin suhteen ei häiritse kuin äärirasisteja.... nooo, ehkä kaappihomot voivat ajatella siten, moni homohan vastustaa julkisesti ja hyvin tiukasti homoja, ennen kaapistatuloaan.

• SuomuuraimenMaku

Raamatun mukaan ääretön rakkaus tulee vain Jumalaltamme joka konkretisoitui siinä, että Hän lähetti rakkaimpansa eli oman poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo joutuisi kadotukseen, iankaikkiseen vaivaan, meidän vajavaisten puutteet ja viat korjaamaan.

Suurempaa rakkautta ei voi olla.

Ihmisten, maantomuisten rakkaus on vain kalpeaa varjoaa siitä.

Mitenkään väheksymättä Armanista huokuvaa #ihmishyvyyttä#.

• Katsantoa1

>>>Raamatun mukaan ääretön rakkaus tulee vain Jumalaltamme>>>

Miksi tarvitset tuohon Raamatun? Sehän on itsestään selvä asia, että Rakkaus tulee ihmisen ulkopuolelta. Toki olet oikeassa, mutta outoa että päivän selvä asia pitää lukea kirjasta.

>>> joka konkretisoitui siinä, että Hän lähetti rakkaimpansa eli oman poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo joutuisi kadotukseen, iankaikkiseen vaivaan, meidän vajavaisten puutteet ja viat korjaamaan.>>>

Tuo on taas uskon asia. Sekoitat faktat ja uskomukset.

>>Suurempaa rakkautta ei voi olla.>>

Ei niin, tai jos on, niin siitä ei ole mitään näyttöä väitteiden tueksi.

>>Ihmisten, maantomuisten rakkaus on vain kalpeaa varjoaa siitä>>

Mikä on maantomuiste?

>>Mitenkään väheksymättä Armanista huokuvaa #ihmishyvyyttä#. >>

Kyllä Armanista huokuu ihan sama Rakkaus, muuta ei ole. Ihmishyvyyttä ei ole olemassakaan. Ei se ole hyvyyttä sellainen johon mahdollisesti viittaat. Viitannet "itserakkauteen", joka se on Egon tyydyttämistä.

• sitäainaepäilee

Kummasti tämä teelmä tuli ulos näin Porin suviseurojen kynnyksellä. Ettei vaan ollut SRK:n maksettu mainos. Sitä tuppaa aina epäilemään näitä vellujen hehkutusten tarkoitusperiä.

Rakkauttahan vellut ovat tulvillaan, samoin haastattelija, kun hän esittää rakkaudella kysymyksiä ja vastaukset ilman jatkokysymyksiä ovat rakkaudella kuitattu. Tuo torniolainenkin (EH) oli varmaan haalittu ohjelmaan sitä varten, että tämä täällä kaikentietävä kirjoittelija ja kommenttien poistaja/poistattaja voi hieman tölväistä tätä harhaveljeä.

Muuten, mitä ehtoja tälle haastattelijalle on laitettu, että on saanut tehdä ohjelman suviseuroista neloselle? Tuo aloittajako tietää ja vastaa?

• aloittajaa

>>>Muuten, mitä ehtoja tälle haastattelijalle on laitettu, että on saanut tehdä ohjelman suviseuroista neloselle? Tuo aloittajako tietää ja vastaa? >>

En tiedä varmaksi, mutta kakkonen on kuulemma pannassa??
        Oletko itse sitä kokeillut, tai osutkokaan muuhun edes vahingossa?

• sitäainaepäilee

"Oletko itse sitä kokeillut, tai osutkokaan muuhun edes vahingossa?" Siis, siis harmaa. Rakkaudella.

• varma_tieto

Ei melperi ole kakkosenpoika, mutta tyhmä se on. Laskin seitsemän eri kohtaa hänen viestistä, joista voi päätellä hänen olevan tyhmä helluntailainen melperi.

• sitäainaepäilee
        varma_tieto kirjoitti:

Ei melperi ole kakkosenpoika, mutta tyhmä se on. Laskin seitsemän eri kohtaa hänen viestistä, joista voi päätellä hänen olevan tyhmä helluntailainen melperi.

Et sinä tiedä. Olisit jo poistanut viestin, jos sinulla olisi varma tieto.

Menepä Twitteriin. Siellä ollaan ihastuneita ko. ohjelmaan. Arman, Arman... Rakkaudella.

• Onkolinkkiä
        sitäainaepäilee kirjoitti:

Et sinä tiedä. Olisit jo poistanut viestin, jos sinulla olisi varma tieto.

Menepä Twitteriin. Siellä ollaan ihastuneita ko. ohjelmaan. Arman, Arman... Rakkaudella.

Mikä se semmonen vitterii on##

Kysyi kerran Seppo Räty, kun joku oli ottanut Twitterin käyttöön Sepon nimellä...

• OutokumpuN

Käsitevirhe. Heijastuu, ei kumpuaa.
      Kumpu on lähde.

• vl-niilo

Kumpu ei ole lähde, vaan se on pieni mäen nyppylä, eli tavallaan pieni kukkula.

Kumpuaminen (verbinä: "kummuta") tosin viittaa esimerkiksi veden virtaamiseen jostakin, esimerkiksi lähteestä tai vesihanasta. Ehkäpä siis kumpu saattaa tarkoittaa myös lähdettä jossakin suomenkielen murteessa tai muinaissuomen jossakin murteessa tai yleisemminkin muinaissuomen kielessä. Muutenhan olisi vaikea selittää verbin "kummuta" alkuperää eli etymologiaa.

• Kesltas
        vl-niilo kirjoitti:

Kumpu ei ole lähde, vaan se on pieni mäen nyppylä, eli tavallaan pieni kukkula.

Kumpuaminen (verbinä: "kummuta") tosin viittaa esimerkiksi veden virtaamiseen jostakin, esimerkiksi lähteestä tai vesihanasta. Ehkäpä siis kumpu saattaa tarkoittaa myös lähdettä jossakin suomenkielen murteessa tai muinaissuomen jossakin murteessa tai yleisemminkin muinaissuomen kielessä. Muutenhan olisi vaikea selittää verbin "kummuta" alkuperää eli etymologiaa.

Et löytänyt kontekstissa possiissiivifuksia. Tämä on aina hyvä huomioida kun puhuu käsitteillä.

Siunauksella

Kes

• nauru-piäsi-kyllä

Kieltämäti erikoinen tokumentti. Ohjelman luonteeseen ehkä vain välttävästi istuva sukuriita nousi pääosaan ja perhetraaman pääosan esittäjä nolaa ensin läheisensä ja sen jälkeen ohjaaja nolaa pääosan esittäjän. Nauttikaa tästä joka hikinen omissa intresseissään................................

• Jopas oli mielenkiintoinen avaus. Mikäs siinä, jos ohjelma tuollainen oli. Enemmän tuo teksti kyllä jo meni kornin puolelle.

Täytyypä katsoa ohjelma, niin voin sitten kommentoida sitä, oliko ohjelma tuollainen vaiko ei.

• PaakariPitkonVääntäjä

ohjelmaa ei liene tarkoitettu apukoulutasoiselle apukoulunopettajalle ;)))).

tosin mistäpä sen tietää kun en itsekään ole katsonut ja en aio katsoakaan :)))

• InhottavaRealistieikirj
        PaakariPitkonVääntäjä kirjoitti:

ohjelmaa ei liene tarkoitettu apukoulutasoiselle apukoulunopettajalle ;)))).

tosin mistäpä sen tietää kun en itsekään ole katsonut ja en aio katsoakaan :)))

En ole vielä ehtinyt katsoa.

Juttusi apukoulunopettajista on hupaisa. Apukouluja ei enää ole. Erityisopettajat ovat pitemmälle koulutettuja kuin me luokanopettajat.

Helpottiko Sinua?

• Luulin_mieheksi
        InhottavaRealistieikirj kirjoitti:

En ole vielä ehtinyt katsoa.

Juttusi apukoulunopettajista on hupaisa. Apukouluja ei enää ole. Erityisopettajat ovat pitemmälle koulutettuja kuin me luokanopettajat.

Helpottiko Sinua?

Sinä oletkin näköjään nainen. Luokanopettajan työ on naisten hommaa.

Aika säälittäävää, että pienten lasten opettajana on tuollainen ateisti. :((

• Buaaahhhaahhh!

Ei veeduta. Huvittaa. Ainako Sinä asut täällä? Kahdeksan minuuttia tekstistäni ja johan alkaa taas paskaa sataa Sinun taholtasi.

Lähden tästä salille. Minulla katsos on muutakin elämää kuin tämä. Ymmärrän hyvin, että Sinulla ei ole. Koeta nyt keksiä vaihteeksi jokin uusi haukkumasana taas?

• fiskula

Fiksu mies on ei mulla muuta.

• Jeesuspieru

Ihan täyttä paskaa ja pedofiilijä täynnä koko liike! Lasten raiskaaja claani . Vittu on tyhmää sakkia

• dsfaorgere

Aika raikkaasti ilmaistu karu totuus.

• kiertokulku
        dsfaorgere kirjoitti:

Aika raikkaasti ilmaistu karu totuus.

Helluntai taavin tenoxin vaikutus lakkasi ja päänhajoamisprosessi alkoi taas alusta.

• enkerromissä

törmäsin tähän avaukseen tai sen kopioon toisaalla

• Mukava.jos-näin

Kerro silti??????

• lestadiolaisuudenkokenut

Armanin rakkaus on sisäinen rauha mitä ei lestadiolaisella ole samalla tavalla. Hän pystyy olemaan suviseuroissa eikä tarvitse saarnaa jotta pysyy uskossa vaan hänellä on sisäinen yhteys suoraan jumalaan (sillä tavalla kuin itse uskoo mihin hän viittasi lopussa). lestadiolaiset joita hän haastatteli oli kuin vapisevat lehdet peläten milloin jumala suuttuu tai milloin lankeaa syntiin eikä itseensä luottamista ollut lainkaan. Ei se ole sisäistä rauhaa ja rakkautta vaan pelkoa ettei toimi seurakunnan opetusten mukaan koska se on määritellyt ettei ole soveliasta olla esim. kaupungilla iltaisin jossa ryypätään tai televisiota ei pidetä (olipa uskomattoman naurettava selitys tältä pappiko se oli miksi sitä ei pidetä). Samaan aikaan näkyi kuinka kännyköistä katsottiin televisiota keskellä suviseuroja.

• kiitoskommentistasi

>>>Armanin rakkaus on sisäinen rauha mitä ei lestadiolaisella ole samalla tavalla.>>

Arvostan mielipidettäsi, mutta arvostan enemmän Armadin mielipidettä, syystä että hän kertoi mielipiteensä sekä dokumentilla, kuin myös omilla kasvoillaan. Kuitenkin kaikkein eniten luotan omaan kokemukseeni joka taas vahvistaa minulle ainakin sen, että Armanin mielipide on lähempänä omaa käsitystäni. Mutta korostan, arvostan myös sinun mielipidettä!

>>>Hän pystyy olemaan suviseuroissa eikä tarvitse saarnaa jotta pysyy uskossa vaan hänellä on sisäinen yhteys suoraan jumalaan (sillä tavalla kuin itse uskoo mihin hän viittasi lopussa). >>>

Minäkin "uskon" samalla tavalla. Laitoin sitaatit, koska minulle se ei ole uskoa. Minä siis jaan Armanin kanssa kaikki ajatukset ja mielipiteet, piiruakaan muuttamatta - ei edes yksityiskohtien yksityiskohtia. Muutamia asiavirheitä ohjelmassa oli, mutta itse laitan ne - minun mielestä - häiriintyneen yksilön piikkiin. ( minun mielestä häiriintyneen yksilön). Korostan tätä siksi ettei Armanin piikkiin menisi nämä arvioni.
        Ihmisiä on helppo aivopestä kirjoituksilla ja joku saattaa luulla että tarkoittaisin Armanin olevan tuota mieltä, tästä "häiriintyneestä yksilöstä". Arman toki oli myös kokoajan jotakin mieltä kaikista, mutta ne kaikki jäivät katsojan arvioitaviksi. Mielestäni Armania oli helppo lukea.

>>>lestadiolaiset joita hän haastatteli oli kuin vapisevat lehdet peläten milloin jumala suuttuu tai milloin lankeaa syntiin eikä itseensä luottamista ollut lainkaan.>>>

Mielenkiitoinen näkökulma. Minustakin siellä asuntovaunussa pariskunnan ääni vähän värisi. Minun mielestä se johtui jännityksestä puhua julkkiksen kanssa. Mutta arvostan myös sinun näkemystä vapinasta. Toinen meistä ainakin on väärässä. Mutta se ei tarkoita että kumpikaan meistä olisi tehnyt tilanteesta oikean havainnon.

>>Ei se ole sisäistä rauhaa ja rakkautta vaan pelkoa ettei toimi seurakunnan opetusten mukaan>>>

Voit olla oikeassa ja oletkin jos sinulla on siitä havainto joka vahvistaa väitteesi. Miten päädyit tuohon? Toisaalta puhuit jo vapinasta, se on pelon oire, toki se voi olla myös parkkisoonitaudin esiaste? Mene ja havaitse läheltä - on mottoni.

Itse olen tehnyt erilaisen havainnon ja erilaisissa yhteyksissä samanlaisen havainnon hedelmä on aina sama. Pelko on egon tunne, ei siis ihmisen alkuperäinen tunne. Egon tunteet näkyvät helposti ja yleensä nopeasti, kun taas luontaiset tunteet koetaan nopeasti, mutta näkyvät yleensä viiveellä. Pelko tuottaa pahuutta, enemmän kuin mikään muu maailman historian aikana koskaan.
        Nimenomaan egon tunteet, kuten esim. pelko näkyy selvästi hedelmissä. Luontaisen tunteen hedelmä vaatii pikkasen enemmän näkökykyä, varsinkin jos valta on egolla, kuten yleensä on - valitettavasti.

>>>koska se on määritellyt ettei ole soveliasta olla esim. kaupungilla iltaisin jossa ryypätään tai televisiota ei pidetä (olipa uskomattoman naurettava selitys tältä pappiko se oli miksi sitä ei pidetä). >>

Tuo on viiltävän totta. Itsekin hekotan usein kippurassa kun noita mainitsemisiasi asioita käyn läpi. Koska en tunne sinua, niin en ole varma onko naurumme peruste sama. Mutta nauramme molemmat, tai ainakin minä, juuri täälläkin hetkellä. Kohta pääsee kotiinkin nauramaan, tässähän se aika nyt kuluu perjantai ilta-päivän ratoksi.

>>>Samaan aikaan näkyi kuinka kännyköistä katsottiin televisiota keskellä suviseuroja. >>

Me (minä ja sinä) katsomme asioita eri vinkkelistä, sinä ikään kuin toteutat ja tarkkailet itse - heidän puolesta, heidän syntilistaansa ja katsot sillä silmällä. Minä taas katson pelkästään hedelmiä, sekä hetkessä, että hetken jälkeen. Minusta kaikki oli suloista ja suloisuustunteeni sain heidän kasvoista ja eleistä.

Olisitko sinä ollut iloisempi jos he olisivat istuneet penkissä körttipuku päällä ja kaikki älypuhelinlapset olisikin murjottaneet kädet ristissä ja huutaneet "herra jeesus" herra jeesus" tai kuten Jukolan Simeoni "lusifeerus lucigeerus" "minä näin LUSIFEEERUKSEN", ittensä PERKEELEEN;" ?

:)

Jos, niin miksi? Suotko ihmisille hyvän olon vain siinä tapauksessa jos ja kun se hyvään oloon päättynyt toimintatapa on sama kuin sinun egosi sen hyväsi näkee?
        Itse arvostan lopputulosta ja mielestäni hyvään lopputulokseen ei koskaan päädytä ulkopuolisten käskyillä, siis ulkopuolisen egolla.

Halellujaa hallelujaa

:)

Meillä on siis erojakin, kirjaimellisesti - näkemysero.
        Näkemys on tavallaan näkemisenkin hedelmä sisällämme, ei pelkästään kokemisen, josta saakin nopeasti aasin sillan rakennettua vaikkapa silmiin. Siitä tulee mieleeni huvittava saarna joka kuului dokumentista. Ehkä joskus kannatta repäistä se toinen silmä irti, niin kuin saarnaaja saarnasi ja vinkkasi sieltä pöntöstä.

Hei taas :)

• Ev.Lut.vaan

Mukava ohjelma ja lämminhenkinen, Kiitos.

• OilinTheLamp

Ihmettelen, miksi vanhoillislestadioloaisia vihataan. Minäpä koetan tarkentaa hieman teidän käsityksiänne heistä.

- Vl:lla ei ole syntilistaa, he seuraavat oman tunnon ääntä ja pyrkivät välttämään asioita, jotka voivat johtaa syntiin, uskon kautta ihmiselle tulee sydämen halu välttää syntiä, ei heitä kukaan siihen pakota vaan se on oma päätös.

- VL:t eivät tuomitse, ketkä joutuvat kadotukseen ja ketkä eivät vaan he jättävät sen päätöksen ylemmälle tuomarille.

- Nimityksellä " Vanhoillislestadiolaisuus" ei ole sinänsä mitään merkitystä, Vanhoillislestadiolaisuus ei ole ainoastaan liike, joka on syntynyt Lestadiuksen kautta vaan kyse on samasta joukosta, jolla on elävä usko sydämellään. Vuosisatoina heistä on vain käytetty erilaisia nimityksiä.

- Kuinka

KOSKAAN, EN KOSKAAN ole nähnyt uutista tai artikkelia, jossa vanhoillislestadiolaiset yrittäisivät tuoda itseään esille tai tuomita toisia, mutta siltikin AINA vaan löytyy lukemattomia määriä vihatekstejä ulkopuolisilta, kuinka lestadiolaiset ovat hulluja ja kuinka kaikilla on oikeus haukkua ja tuomita heitä ja nitistää maanrakoon ja käyttää ovimattona, vaikka VL:t eivät muita ihmisiä kaltoin kohtele.
      Eikö se jo jotain kerro vanhoillislestadiolaisten kunnioituksesta ja myötätunnosta kaikkia ismisiä kohtaan, että vaikka kuinka ahtaalle viaton ja syytön koira ajetaan, niin siltikään se ei pure.

Mutta se on heidän osansa tässä maailmassa. Aivan kuten Raamatussa sanotaan pilkkamisesta:

[Juud. 1:17-19]
      Rakkaat ystävät! Muistakaa te, mitä Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat ennalta puhuneet. Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa.Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla.

Ja vielä tällainen tuli mieleen:
      [Matt. 7:14]
      Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

• Teme52

Olihan ohjelma joka ei mennyt pintaa syvemmälle. Ei rakkaudesta ja anteeksiannosta puhuminen oikeuta niihin kauheuksiin joita miehet käyttävät naisiaan kohtaan.
        Jos vaimo on raskaana joka vuosi, hoitaa talouden pyörittämisen, lapsien hoidon ja siinä sivussa on ilotyttö miehelleen, ei voi miehenä olla ylpeä!
        Lapsille ei anneta oikeutta ja vapautta valita elämäänsä, vaan tietyssä vaiheessa heidät erotetaan lapsuuden ystävistään ja pakotetaan mukaan vanhempien yhteisöön, sairasta!
        Ja pahinta on että yhteiskunnan merkittävässä virassa häärää lestadiolainen ja tuloksethan näkyvät. Pls herätkää ihmiset todellisuuteen!

• Älä.ihmettele

""Ihmettelen, miksi vanhoillislestadioloaisia vihataan.""

VAIN ME.

• huhhuhhuu
        Teme52 kirjoitti:

Olihan ohjelma joka ei mennyt pintaa syvemmälle. Ei rakkaudesta ja anteeksiannosta puhuminen oikeuta niihin kauheuksiin joita miehet käyttävät naisiaan kohtaan.
        Jos vaimo on raskaana joka vuosi, hoitaa talouden pyörittämisen, lapsien hoidon ja siinä sivussa on ilotyttö miehelleen, ei voi miehenä olla ylpeä!
        Lapsille ei anneta oikeutta ja vapautta valita elämäänsä, vaan tietyssä vaiheessa heidät erotetaan lapsuuden ystävistään ja pakotetaan mukaan vanhempien yhteisöön, sairasta!
        Ja pahinta on että yhteiskunnan merkittävässä virassa häärää lestadiolainen ja tuloksethan näkyvät. Pls herätkää ihmiset todellisuuteen!

Hereillä ollaan. Yhteiskunnan merkittävässä virassa ei onneksi harhaile helluntai.

• esimerkillistä

Kieltämättä hoitokokoustollo menee pintaa syvemmälle, paljastaa nyt tosi-tv-lähetyksessä kaiken itsestään, vaikka tarkoitus oli löytää se toisista. Alemmas ei voi idioottimaisuudessa mennä. Ei vaan voi.

• Helluntaitaustainen.N

Mukava filmi, tuli nyt katsottua.

• No niin. Nyt tuli ohjelma katsottua. Ei se kyllä ollut aivan sellainen kuin avaus antaa ymmärtää.

Alizad antoi omien mielipiteidensä näkyä ohjelmassa erittäin vähän. Hänen näkemyksensä tulivat voimakkaimmin esille loppukommenteissa, kun hän totesi käytännössä suorin sanoin pitävänsä erilaisia tiukkoja dogmeja ja sääntöjä tarpeettomina. Alizad kyllä ainakin minun mielestäni osoitti piikin lestadiolaistenkin suuntaan.

Itse kiinnitin huomiota pariin juttuun. Enimmäinen niistä oli se syvä paatos, jolla ihmiset puhuivat. Sanavalinnat olivat täältäkin tuttuja. Sivullisen silmin kuulostaa kornilta - valitettavasti.

Toinen juttu oli se, että Erkki Hurtig ilmiselvistä väärinkäytöksistä huolimatta purskahti itkuun liikkeestä eronneen poikansa vuoksi. Syvässä "oikea usko" on...

• usko.va

Hyvä dokumentti!

Katsoinpa minäkin ohjelman ja yllätyin kuinka samansuuntainen oli avaajankin näkemys vai yhteenvedoksiko tuota sanoisi. Arman antoi omien mielipiteidensä lestadiolaisuudesta näkyä vain kerran. Hänen kieltämättä mairitteleva näkemys lestadiolaisista tuli voimakkaasti esille loppukommentissa, juuri niillä sanoilla kuten avaaja kertoi. Se oli selvä ja voimakas kannanotto. Hän otti voimakkaasti kantaa myös kaikkinaiseen uskonnollisuuteen ja oli näihin yhteyksiin valinnut taustakseen luterilaisen kirkon alttarin. Mitä tulee ketjun otsikkoon, jossa viitataan armanista kumpuavaan rakkauteen, niin ehkä se on tarkoitettu tämän keskustelun sisäänveto-otsikoksi. Ehkä siinä on puolet tottakin, sillä hyvin lämminhenkiseltä ihmiseltä hän vaikutti. Hän ei piikitellyt ketään, ei lestadiolaisia eikä muita uskonnollisia piirejä. Mutta toisaalta kertoi siinä luterilaisen kirkon alttarilla mielipiteensä uskonnoista ja pyhistä kirjoista. Ehkä rakkaus näkyi juuri siinä kohden, koska ei vinoillut tai piikitellyt mitään tahoa, vaan kertoi mielipiteensä uskonnoista ja samalla myös omasta tavastaan uskoa Jumalaan ilman pyhiä kirjoja.
      Ohjelma oli yhdenlainen kuvaus lestadiolaisista suviseuroissa, johon lisukkeeksi oli mahdutettu pari Hurtigia, joista toinen tuli tahtomatta vähän nolatuksikin? Toisaalta niin makaa kuin petaakin. Onneksi kyllästymiseen asti nähtyjä Pentikäisiä ei ollut asiantuntijoina. Kaarle täytti sen "vajeen" esimerkillisen hyvin.

Hyvä dokumentti!

• seurannut

Ilmeisesti tuolla nolatuksi tulleeksi sanotulla tarkotettiin Erkkiä. En ymmärrä miksi hän olisi tullut nolatuksi? Siksikö, että itki kysymykseen läheisen tulevaisuudesta?
      Näin ulkopuolisen silmin hän kertoi erittäin johdonmukaisesti ja rehellisesti asiasta, jota peittelevät kai srk ja vähän jokainen vl.
      Katsopa vielä, miten Arman suhtautui siihen, mitä Erkki rehellisesti kertoi.
      En tunne vl taustoja, mutta miksi te tuollaista nolattu juttua jankkaatte?

• YövartijsRoi

En tunne sinua , huomaan että takerrut erkkiin. Oletko Erkki?

Täs ketjussa näyttää kerrankin puhuttavan asiaa. Mutta sä puhut erkistä. Puhutaan siitä sitten.

Erkki on sairas. Ensin valittaa kun "me" tuomitsemme helvettiin. Perään tuomitsee poikansa helvettiin.
        Naurettavan sairasta ja munasi myös läheisensä .. Oletko Erkki? Ymmärrätkö kuinka tyhmä olet??

Erkki on myös lapsellinen. Kaikki mitä se puhuu oli juoruakan puhetta. Oletko tyhmä Erkki itse ja valvot??

Jatkan hommia, mene Erkki nukkumaan.

• arvauksia

Onko se ollut syy , kun Erkki on ollut Kristillisdemokraatien listalla. eikä ole suostunut tekemään parannusta siitä. En muuta syytä tiedä.

• MsssäJeesusOn

Olet ihan sairaita. Olette juuri niitä hoitokokoustolloja.

Osaatko sinäkään tuhka mulkku muuta kuin jankata erkistä ja itkeä ja tuomita helvettiin.

• Erkki.tässä
        MsssäJeesusOn kirjoitti:

Olet ihan sairaita. Olette juuri niitä hoitokokoustolloja.

Osaatko sinäkään tuhka mulkku muuta kuin jankata erkistä ja itkeä ja tuomita helvettiin.

Kuulepa Tuhkimo. En jaksa enää tätä palstaa

kun ilman perusteita minun väitetään lestadiolaisten taholta tuominneeni pojan tulimereen. En minä siksi itkenyt vaan siksi kun me tuomitsemme helvettiin kun päin
        vastoin pitäisi kannustaa. rohkaisemaan

ja sitte se setä.joka sano lapselle on pyytänyt anteeksi ja se on unohdettu, mutta ei, yhteisö ei ole tiennyt mutta minäpä tiedän. yhteisö joutuu vielä lujille kun eivät tienny. vaikka minä tiesin ja veljeni paitsi siskoni joka ei sano päivää

• lumikki19

• ihguhg

• Wiher5

Minulla jäi Erkki Hurtigista aivan fiksu kuva . On ottanut aikoinaan vaikeita asioita esille ja kokenut ettei häntä oteta vakavasti. Kohdannut sisäisiä ristiriitoja mutta on kaiketi pysynyt liikkeessä mukana. Myös poikansa haastattelu oli mielenkiintoinen.

• Se.Itkuko.hä

Mitä fiksua helvettiin tuomitsemisessa on?

• Lestadiol.tutkija

Poika oli mielenkiintoinen, mutta syyllistyi liioitteluun. Vaikea uskoa että yhteisö olisi pyytänyt tekemään parannusta hiphop-levyn tekemisestä. Kun ihminen on edennyt irtaantumisprosessissa jo niin pitkälle että on tehnyt jo levyjäkin, niin tuskin siinä vaiheessa yhteisö on enää osapuolena ollut aikoihin. Erkkikin sanoi ettei perheelle eroaminen koskaan hetken yllätyksenä tule. Ja mikä on yhteisö, hänen isänsäkö on yhteisö?
        Olis jännä tietää se yhteisö joka vaati parannusta? Ei kuulosta ollenkaan tutulta että yhteisö vaatisi tai puuttuisi jo irtaantuneen ihmisen tekemään parannusta yksittäisestä "synnistä". Täyttä soopaa .
        Yhteisöön kuuluva yksityishenkilö toki voi jaaritella sitä sun tätä. En Erkistä ihmettelisi vaikka vaatisi helvetin pelottelussaan vieläkin parannusta..

• analyysiketjusta

Mielenkiintoinen tämä ketju. Erkki Hurtig näyttää herättäneen ristiriitaisia tunteita. Näyttää siltä että lähinnä Erkin puolesta. Erkin vastaisiksi luokiteltavat kirjoitukset näyttävät pääsoin perustuvan havaittuihin tosiasioihin eikä tunteisiin.

Poimin avauksesta yhden uuden kohdan koska siitä ei näemmä ole keskusteltu.

Toimittaja sanoi: "tuollainen sotii kristillisiä perusarvoja vastaan".

Pintaan nousi kysymys et miksei toimittaja pyytänyt haastateltavaa tekemään kristillisten perusarvojen vastaisista väitteistä poliisitutkintaa. Tai miksi kukaan TV- katsoja ei tee sitä vieläkään? Katsojia on paljon ja katsojiin mahtuu varmasti ihmisiä, jotka ovat todella herkkiä tekemään rikosilmoituksia pienemmistäkin ihmisoikeusloukkauksista. Tämä on päivän selvä asia.!!
      Pidän myös mielenkiintoisena että toimittaja kuittasi negatiiviset väitteet lestadiolaisista omilla kokemuksillaan, joista kuvastui "äärimmäiset" kristilliset arvot. Mielenkiintoisena siksi, että vaikka ensisijaisesti omat kokemukset ovatkin tärkeimpiä, niin haastateltavan väitteillekin olisi kuvitellut löytyvät vähintään muutakin sympatiaa, kuin "tuollainen sotii kristillisiä perusarvoja vastaan".

Tähän voi olla monta syytä. Yksi se ettei toimittaja uskonut. Toinen se että toimittaja näki haastateltavassa häiriintyneisyyttä joka hyvin usein näkyy tarpeena yleistää asioita. Kolmantena että toimittaja tiesi haastateltavan kertovan asioista, jotka ovat olleet pinnalla vuosia, mutta aiemminkaan kukaan ei ole ilmoittanut poliisille. Neljäntenä, eikä vähimpänä todennäköisyytenä näen sen, että toimittaja on jälkikäteen ja ammatillisista syistä perehtynyt lestadiolaisuuteen ja taustoihin huolellisesti . Hän on valistuneena ihmisenä todennäköisesti lukenut ohjelman kuvausten jälkeen sekä Johanna Hurtigin tutkimusraportin, että sittemmin ilmestyneen Jani Kaaron artikkelin. Ei sydämellinen ihminen tyhmä voi olla! Yleisen keskustelun suhteellisuudentajunnan vaje noitavainoineen on voinut vaikuttaa kaikkeen siihen mitä hän lopulta näytti ja jätti leikkaamatta.
      Itseasiassa noloksi arvioidun Erkki Hurtigin haastattelu sopi ohjelman luonteeseen muutenkin aika heikosti. Siinä osiossahan liikkeen väitettiin olevan tietynlainen ja painotetusti rikoksista rumimman kautta. Muilta osin dokumentti jätettiin vapaaksi vaikutteilta ja se eteni luonnollisesti eikä väitteellisesti. Kaarlen juttu taas sopi ohjelmaan luonteeseen hyvin ja siitä heijastuikin asiantuntemus.

• Erkinki-...-tuttu

Ensiluokkainen analyysi kaikesta hulluudesta. Kiitos, näitä lisää.

• tämmöstätänään

Miksi Erkki H. ei ilmoita poliisille näitä " suurin osa ei"- tapahtumia? Jos hänellä on tietoa näistä, niin poliisin puheille sitten vain, eikö niin? Mikäli varmaa tietoa ei ole , niin erkin puheet täyttävät herjauksen ja kiihottamisen kansanryhmää vastaan- perusteet. Nämähän ovat rikoksia joihin Erkki H. , Johanna H., ym. syyllistyvät.
      Armanilta hyvä ohjelma- mielestäni realistinen kuva tämänpäivän srk-laisesta lestadiolaisuudesta.
      Tosin tuo Erkki-paran osuus oli kyllä ala-arvoinen pätkä ; olettamuksia ja uskomuksia jotka erkki totena päästeli tulemaan. Ja joihinkinhan se uppoaa kuin kusi lumeen.

En puolustele tässä mitään hyväksikäyttöä, -en minkäänlaista, rikoksista tulee rangaista kaikkia, myös anteeksiannetuista rikoksista .

• helluntai.uhri.Itsekin

Miksi puolustelet Erkkiä ja käännät kipukohdat epäoleelisuuksiin, kuten hänen tyhmyyteen ja juoruamisviettiin?

Voitko vastata mitä fiksua helvettiin tuomitsemisessa on, jota hän itse tekee ja hänen entinen Vain Me- liike tekee?

• ajatuksia_herätti

"myös anteeksiannetuista rikoksista"
      Siinä on se lukko, mikä pitäisi murtaa, ettei tätä opetusta voi käyttää sellaisissa rikoksissa, jotka kuuluvat poliiisille. Se keillä on se vaadittava tieto, ovat uhrit jotka ovat lapsia, entä kuinka helposti he kertovat asioista poliisille, koulussa tai päiväkodissa, tai edes vanhemmilleen. Ja miten vanhemmat toimivat, se on tosi vaikeaa suljetussa yhteisössä, voi kuvitella.
      Kun ei ole kertojaa, ei voi oikein sanoa, että näin on tapahtunut, mutta jonkinlainen epäilys jää ilmaan. Ellei sitä srk ota paremmin käsiteltäväksi ja esitä julkisesti askelia, joiden avulla tällaiset asiat selvitettäisiin, jos tällaista on tapahtunut.

Ja ohjeistaa puhujat ja seurakunnan valvojat.

• Jasssoooo123

Ei siinä ole mitään lukkoa. Lukko on sinun hoitokokoustollon puupäässä. Sinulla ei ole juuri toivoa minkään asian suhteen, no ehkä kuitenkin syöt vielä itse omin käsin, jota sitäkin epäilen!

Lestadiolaisuudessa ei ole pedofiliaongelmaa, vaan päin vastoin. Kaikki maailman tilastot kissojen ja koirien kanssa pengottuna kertoo vääjäämätöntä faktaa. Nämä tilastot kertovat että lestadiolaisia pedofileja tai seksual. hyväksikäyttäjiä on ollut tuomiolla 0,64 per vuosi. Kun tähän lisätään anteeksiannetut, lukema nousee 0,64 per vuosi, eli ei siis nouse lainkaan. Nuo luvut pitävät sisällään myös omantunnon tuskissaan itse poliisille ilmoittautuneet pedofilit. Tämä tarkoittaa ettei tilastollinen lukumäärä muuttaisi tilannetta edes desimaalitasolla. Menisi noin 20-40 vuotta ennen kuin ensimmäinen uhri pelastuisi tuon kiellon takia. Siinäkin tapauksessa uhri vaan vaihtuisi.

Kun sinä kuitenkin vielä muuta väität, niin tee välittömästi ilmoitus poliisille. Esittele itsesi kuitenkin rehellisesti hoitokokoustollona. Jos haluat nähdä tilastot, niin elä minulta niitä pyydä. Pyydä vaikka siltä poliisilta, jonne olet nyt menossa rikosepäilyksistäsi ilmoitusta tekemään.

Suomalaisia pedofileja tai seksual. hyväksikäyttäjiä on keskimäärin tuomiolla 400-700 per vuosi. Kun lukuun lisätään puukolla, perkeleellä ja koskenkorvalla anteeksi annetut, lukema todennäköisesti tuplaantuu 800- 1400 per vuosi.
        Esimerkiksi, puukon, perkeleen ja koskenkorvan kieltäminen kokonaan sekä eronneen yksinhuoltaja naisen uuden suhteen perustamisen kriminalisointi sillä perusteella että hänellä on alaikäisiä tyttölapsia, vähentäisi pedofilaa enemmän kuin lestadiolaisia pedofileja on ollut yhteensä viimeisen 2000 vuoden aikana. Toimenpiteellä pelastettaisiin jopa satoja uhreja joka vuosi.

Miksi et vaadi koskenkorvan tai uusioparisuhteen kieltämistä, koska sillä pelastettaisiin satoja uhreja joka vuosi? Miksi haluat vaikuttaa lestadiolaiseen anteeksiantamiskulttuuriin, vaikka sellainen nostattaisi uhrien määrää pelkästään lestadiolaisten joukossa kymmeniin ellei satoihin joka vuosi?

Ymmärrätkö sinä hoitokokoustollo vieläkään, että lestadiolainen anteeksiantamiskulttuuri vähentää kaikkea rikollisuutta, ei siis piilota sitä vaan vähentää? Kun taas sellaisen kieltäminen nostattaisi rikollisuuden samalla tasolle muiden suomalaisten kanssa jo muutamassa vuodessa tai vuosikymmenessä.? Tilastot vahvistavat sen mitä juuri edellä kirjoitin. Ero lestadiolaisen ja ympäristön välillä on yli kymmenkertainen. Jos ei olisi yhtäkkiä lestadiolaisia, niin uhriluku nousisi muiden suomalaisten tasolle, ellei ylikin kun kyse on suurista perheistä.

Kysymys hoitokokoustollolle: Miksi haluat lisätä pedofiliaa ja muuta lasten hyväksikäyttöä?

• ajatuksia_herätti

En todellakaan tiedä noista tilastoista, olisit laittanut linkin johonkin, josta voisi nähdä varmasti objektiivisesti tilanteen. Yleensäkin se, että tällainen asia jossakin melko suljetussa ryhmässä nousee esiin, nostaa epäilyjä, jos siihen liittyy sellaisia uutisia, kuten HS:ssa ollut kirjoitus Voittosen menettelyistä tietyssä tapauksessa. Jos se on yksittäinen, niin se on näyte siitä, miten jokukin menettely voi pilata mainetta laajaltikin. Luulisi, ettei HS kirjoita aivan tyhjästä ja onhan tälläkin palstalla monet kerrat viitattu tapaukseen. Itse en voi siitä enempää tietää enkä väitä mitään, ajatuksia voinee esittää.

Tuosta anteeksiantamiskulttuurista kun puhuttiin, niin vielä alleviivaus, että jos kysymyksessä on rikkomus, joka kuuluu viranomaisten tietää, anteeksiantaminen ei saisi sitoa ilmiantoa esimerkiksi poliisille. Jos laki niin vaatii.

• LoputonSuo

Tässähän sinulle näytetään kerrotun kaikki mitä sinun tarvitsee tietää. Myös ohjeet jatkoon kun epäilet jotakin.

Helppoa kuin heinänteko.

Copypaste.

Ei siinä ole mitään lukkoa. Lukko on sinun hoitokokoustollon puupäässä. Sinulla ei ole juuri toivoa minkään asian suhteen, no ehkä kuitenkin syöt vielä itse omin käsin, jota sitäkin epäilen!

Lestadiolaisuudessa ei ole pedofiliaongelmaa, vaan päin vastoin. Kaikki maailman tilastot kissojen ja koirien kanssa pengottuna kertoo vääjäämätöntä faktaa. Nämä tilastot kertovat että lestadiolaisia pedofileja tai seksual. hyväksikäyttäjiä on ollut tuomiolla 0,64 per vuosi. Kun tähän lisätään anteeksiannetut, lukema nousee 0,64 per vuosi, eli ei siis nouse lainkaan. Nuo luvut pitävät sisällään myös omantunnon tuskissaan itse poliisille ilmoittautuneet pedofilit. Tämä tarkoittaa ettei tilastollinen lukumäärä muuttaisi tilannetta edes desimaalitasolla. Menisi noin 20-40 vuotta ennen kuin ensimmäinen uhri pelastuisi tuon kiellon takia. Siinäkin tapauksessa uhri vaan vaihtuisi.

Kun sinä kuitenkin vielä muuta väität, niin tee välittömästi ilmoitus poliisille. Esittele itsesi kuitenkin rehellisesti hoitokokoustollona. Jos haluat nähdä tilastot, niin elä minulta niitä pyydä. Pyydä vaikka siltä poliisilta, jonne olet nyt menossa rikosepäilyksistäsi ilmoitusta tekemään.

Suomalaisia pedofileja tai seksual. hyväksikäyttäjiä on keskimäärin tuomiolla 400-700 per vuosi. Kun lukuun lisätään puukolla, perkeleellä ja koskenkorvalla anteeksi annetut, lukema todennäköisesti tuplaantuu 800- 1400 per vuosi.
        Esimerkiksi, puukon, perkeleen ja koskenkorvan kieltäminen kokonaan sekä eronneen yksinhuoltaja naisen uuden suhteen perustamisen kriminalisointi sillä perusteella että hänellä on alaikäisiä tyttölapsia, vähentäisi pedofilaa enemmän kuin lestadiolaisia pedofileja on ollut yhteensä viimeisen 2000 vuoden aikana. Toimenpiteellä pelastettaisiin jopa satoja uhreja joka vuosi.

Miksi et vaadi koskenkorvan tai uusioparisuhteen kieltämistä, koska sillä pelastettaisiin satoja uhreja joka vuosi? Miksi haluat vaikuttaa lestadiolaiseen anteeksiantamiskulttuuriin, vaikka sellainen nostattaisi uhrien määrää pelkästään lestadiolaisten joukossa kymmeniin ellei satoihin joka vuosi?

Ymmärrätkö sinä hoitokokoustollo vieläkään, että lestadiolainen anteeksiantamiskulttuuri vähentää kaikkea rikollisuutta, ei siis piilota sitä vaan vähentää? Kun taas sellaisen kieltäminen nostattaisi rikollisuuden samalla tasolle muiden suomalaisten kanssa jo muutamassa vuodessa tai vuosikymmenessä.? Tilastot vahvistavat sen mitä juuri edellä kirjoitin. Ero lestadiolaisen ja ympäristön välillä on yli kymmenkertainen. Jos ei olisi yhtäkkiä lestadiolaisia, niin uhriluku nousisi muiden suomalaisten tasolle, ellei ylikin kun kyse on suurista perheistä.

Kysymys hoitokokoustollolle: Miksi haluat lisätä pedofiliaa ja muuta lasten hyväksikäyttöä?

• lehtadiolaisjohtaja
        LoputonSuo kirjoitti:

Tässähän sinulle näytetään kerrotun kaikki mitä sinun tarvitsee tietää. Myös ohjeet jatkoon kun epäilet jotakin.

Helppoa kuin heinänteko.

Copypaste.

Tässä lisätietoa, myös tilastotietoa "aloittelijan" käyttöön, ellet osaa itse etsiä muualta. Se on selvää ettet osaa soveltaa, vaan puhut lestadiolaisjohtajasta. Lestadiolaisjohtaja on ilmeisesti vl-liikkeen kunnioitettu puhuja ja johtaja edelleenkin, joka kertoo tietenkin yhteisön moraalittomuudesta, koska HS. kertoi hänen olevan roisto, mutta poliisi ei. Tilastot eivät liikahtaisi mihinkään suuntaan, vaikka lestadiolaisjohtaja teoreettisesti olisi suomen ennätys tasoinen pedofiili. Mutta kuitenkin.

En löytänyt tähän nopsaan linkkiä Johanna Hurtigin tutkimuksesta. Mutta voit itse googlata. Se tutkimus täydentää ja vahvistaa hyvin tilastoja, nimenomaan lestadiolaisten osalta.

a) Muistaakseni se oli Johanna Hurtig ja taivaan taimet

Tilastoja löytyy myös seuraavasta artikkelista.

b) https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/lestadiolaiset-modernilla-noitaroviolla

Molemmat, sekä a että b kertoo että pedofiliaa on.

Lopuksi vielä linkki esimerkistä joka vahvistaa tilastoja, että pedofiliaa on päivittäin ja niistä langetetaan kohtuullisia tuomioita. Pakkohan niitä on päivittäin ollakin, kun tuomioitakin on enemmän kuin päiviä vuodessa.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005118585.html

Pärjäätkö näillä alkuun?

• perperi

HS: Voittonen manipuloi hy­väk­si­käyt­tö­sel­vi­tys­tä

Lestadiolaisjohtaja Olavi Voittonen esitti eriävän mielipiteen liikkeen sisäisestä hyväksikäyttöselvityksestä ja sai tahtonsa läpi, kertoo Helsingin Sanomat.

Lestadiolaisliikkeen sisällä tehtyä selvitystä lasten hyväksikäyttötapausten käsittelystä täsmennettiin HS:n mukaan Voittosen kohdalta hänen omien toivomustensa mukaiseksi.

Voittonen on Vanhoillislestadiolaisten keskusyhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja ja hän on toiminut myös Oulun Rauhanyhdistyksen johtajana.

Voittonen ei myöskään ohjannut poliisille tuttavaansa, joka oli käyttänyt seksuaalisesti hyväksi useita lapsia kymmenien vuosien aikana.Voittonen pyrki lehden mukaan myös vaientamaan tekojensa arvostelijat.

Helsingin Sanomien juttu perustuu yli 20 haastatteluun, joiden joukossa on asianosaisia, lestadiolaisvaikuttajia, tutkijoita ja poliisi.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hs-voittonen-manipuloi-hyvaksikayttoselvitysta/652692/

• KatsojanaNetissä

Hyvä ohjelma oli kyllä, hyvin tehty eikä ollut lainkaan asenteellinen.

Kiitos tekijälle ja tekijöille.

• suojausadmini

Roskaporukalla on intressi yleistää!

vanhoillislestadiolainen
      26.5.2017 17:59

ja heillä on vapaassa käytössä narsistin saatanallisimmat ammukset."

Merkillepantavaa tässä on myös se, ettei tähän keskusteluun osallistu lainkaan vaikutusvaltaisia henkilöitä, viranomaisista puhumattakaan. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö he olisi perehtyneet asiaan. Varmasti ovat, kuin myös tehneet johtopäätökset. Johtopäätös on nyt ainakin se ettei keskusteluun osallistuta.

Todellisuudessa sama roskaporukka pyörittää rulettia vuodesta toiseen, niin netissä kuin julkisuudessakin. Roskaporukalla on intressi ja heillä on vapaassa käytössä narsismin saatanallisimmat ammukset. Heillä on paha olla, he ovat aivopestyjä, he elävät vaiheessa eivätkä pääse irti. He yrittävät kovasti, mutta mitään hyvää ei kuitenkaan tapahdu, Päin vastoin. Ahdistus vain pahenee vaikka käyvät tasaisin väliajoin todistelemassa että "irti on päästy". Ahdistus ja narsismi ovat avainsanat.

Ammukset ovat kovimpia mitä ihmisen aivo-varastosta löytyy ja ne ovat rikoksista rumimpia. Tässä ei ole sinällään mitään uutta. Samaa keinoa käytetään "terveenpienkin" yksilöiden toimesta. Pedofilialla kiristetään niin lasten huoltajuuskiistoissa kuin tavoiteltaessa poliitiikassa korkeita virkoja.

Lestadiolaisten kohdalla on se poikkeus, että huhujen sallitaan elää vuosikymmeniä, varjo jätetään leijumaan yleiselle tasolle, vihjaillaan, annetaan ymmärtää ja niitä kaikkia ruokitaan jollakin tasolla myös medioita. Toinen poikkeus on siinä että huhujen kohteena on ryhmä, jota on maailman historian aikana tutkittu pedofilian osalla enemmän, kuin mitään muuta ihmisryhmää. Mikään ei silti muutu. Pelkällä olemassaolollaan liike edelleen ja huomattavasti vähentää kaikkea rikollisuutta. Tilastot tukevat tätä ja silmät todistavat että näin on. Tämä on 100 % faktaa. Fakta ei muutu, vaikka tämän ketjun jatkoksi tulee kymmenen linkkiä Maijan Tarina satuun.

Huvittavin narsismin seuraus on keppihevonen nimeltä "rippisalaisuus". Se on käsite jota hoitokokoustollot syöttävät viimeisenä toivonaan.
      Rippisalaisuus ei kosketa yhtään ihmistä. Täysin sama tilanne jos ateisti pyytää anteeksi kun varasti naapurilta tai tönäisi ruuhkassa vastaantulijaa.
      Kysymys on anteeksipyynnöstä. Jos anteeksipyyntöä täydentää mielikuvitusolennolla, niin se "lisä' ei sisällä sen kummempaa tramatiikkaa. Ihminen joko luottaa tai ei. Ihminen joko alistuu tai ei. Ihminen joko vaikenee tai ei.
      Myös puukkoa, perkelettä ja koskenkorvaa käytetään eri tilanteissa anteeksipyyntövälineenä. Niitä käytetään kaikkein eniten kaikissa rikostapauksissa ja eniten tietenkin myös pedofiliaväkivallan kanssa.
      Kaikkia edellä mainittuja, mukaan lukien anteeksipyytämiset, käytetään lestadiolaisuudessa vähiten. Edellinen johtuu siitä että lestadiolaisuudessa esiintyy pedofiliaa vähiten. En tiedä mistä se johtuu mutta ero on valtava, moninkertainen muuhun väestöön verraten.
      Ainoan saatavissa olevan tilastollisen faktan mukaan, ero on 17 kertainen. Ei siis kaksinkertainen, tai kymmenkertainen, vaan 17 kertaa vähemmän pedofiliaa.
      Jos lähetään siitä että se johtuu anteeksi antamisen kulttuurista, niin sen jälkeenkin päästäisiin vasta puukko, perkele ja koskenkorvatasolle, eli muiden rikollisten kanssa samalla tasolle.

Johanna Hurtigin laaja tutkimus tukee ajatusta, ettei eroa selitetä silläkään perusteella.
      Olisi jännä jos viranomaiset selvittäisivät perin pohjin tämän eron ja hyödyntäisivät sitä tietoa yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. Kaarle Hurtig ehdotteli että anteeksipyyntökulttuurista yhteiskunta vois ottaa oppia. Aika velikultia nämä ristiriitaiset velikullat poikineen :)

Tähän väliin arvaan yhden kerran, korkeintaan kahdesti.
      Veikkaan että "rippisalaisuuspelote" on "suojannut" lestadiolaisuudessa pedofilia 0- 4 kertaa, viimeisen viidenkymmenen vuoden (50v) aikana.. Arvaan että saman pedofilin kohdalla tätä on voinut sattua useamman kerran viidenkymmenen vuoden (50v) aikana, jos heitä nyt ylipäänsä tuolla verukkeella edes on (0-4 kpl).
      Arvaan lopuksi vielä, että esim. puukko- ym. pelote on piilottanut pedofiliaa kymmeniä tuhansia kertoja ( yli 10 0000 kertaa) lestadiolaisuuden ulkopuolella ja varmaan sisällekin joku mahtuu.
      Minä omaan suhteellisuudentajua, mutta voin silti arvata väärin. Ellei rippisalaveruketta olisi käytetty (0-4 kertaa) , niin pedofilia ei olisi ainakaan vähentynyt, ja olisi keksitty joku muu satu.

Rippisalaisuuteen vetoaminen kertoo siitä, että hoitokokoustollot uskovat satuihin ja satuolentoihin, eii mitään muuta. Toistan, ei mitään muuta.
      Satuolento on satuolento niin kauan kuin toisin todistetaan.

Ihmiset käyttäytyvät pääsääntöisesti järkevästi elämässään, mutta on ihmisiä jotka vaipuvat tietynlaiseen hypnoosiin kun kuulevat huhun. Elämä jotenkin pysähtyy, tulee ähäkutti vahingon ilo, että hei "on muutkin"., sitten - huomataan elämää olevan muuallakin kuin oman navan ympärillä. Itsetunto kasvaa, pelko helpottaa hetkeksi jne.
      Kunnes taas ahdistu palaa...

• hupiukkoseon

Arman nyt pystyy vaikka mihin, viime kaudella hän soluttautui moottoripyöräjengiin. Siinä meni kyllä loputkin uskon rippeet siihen mieheen. Pieni komia mies etsii paikkaansa maailmassa. Valitettavaa ettei sitä ole vielä löytänyt.

• mkkfmssdfkm

Kaikki ihmiset etsivät omaa paikkaansa ja monet koko elämän. Vain lestadiolainen sanoo että kaikkien muiden paikka maailmassa vie ihmisen helvettiin ja heidän oma paikkansa on ainoa oikea joka kaikkien muidenkin pitäisi ottaa.

• sitämieltäjaainavaan

Noin sitä tullaan Iranista turvapaikan hakijana ja viedään suomalaisten työpaikat.
      Suomalaisillekin pitää olla töitä. Me ollaan asuttu tätä maata ja osataan tehdä itse meidän maasta dokumentit.
      Arman Iraniin tekemään dokumenttejaan.

• olenjuntti

No mene ja tee dokumentteja sen sijaan että valitat. Tehdään tämmöinen korjaus tiedonpuutteeseesi. Kun ihminen itse tekee dokumentteja hän ei vie toisilta työpaikkoja vaan luo niitä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      95
      667
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68