Hp hajosi, mikä vikana?

Mikä.vikana

Hp notebook kyseessä ja vasta pari vuotta vanha kone. Se on jumittanut viimeaikoina, eli ei ole reagoinut hiireen tai esciin tai mihinkään. Ruutu on ollut joko mustana, jos kone on ollut lepotilassa ja yrittänyt sitä saada virkoamaan, tai kesken nettiselailun jumahtanut jollekin sivulle, jos on juminut juuri silloin kun olen käyttänyt konetta.

Kun en muuta keksinyt, sammutin sen virtapainikkeesta. Kone lähti päälle ja noin vuorokauden korjasi kovalevyään. Ruudulla luki prosentit, eli tiesin missä vaiheessa korjaus on menossa. Tämän jälkeen kone toimi normaalisti muutaman päivän, kunnes jumittaminen alkoi uudelleen. Nyt kun sammutin koneen virtanäppäimestä, se ei enää lähdekään toimimaan.

Tai kyllä se käynnistyy, tulee sininen ruutu jossa lukee jotain että kone havaitsi virheen. Sitten se lähtee valmistelemaan korjausta tai jotain. Nämä siis lukee ruudussa. Sen jälkeen ruutu menee vain pimeäksi, kone raksuttaa ja hurisee eli jotain se tekee (kai?) ja tuo f12 näppäimessä oleva (langattoman laitteen?) merkkivalo palaa punaisena. Kone on ollut nyt reilun vuorokauden tuossa tilassa.

Ei ole kuuma, eikä ole kuumunut missään vaiheessa, kun aiempien koneiden hajoamisen on aina osannut arvata jo siitä, että ovat alkaneet kuumumaan ja pitämään meteliä. Tämä taas ei, joten mikä tuossa on vikana? Se ei taida lähteä tuosta enää toimimaan? Onko mitään mahdollisuutta saada tallennettuja tiedostoja pois sen uumenista, vai onko ne nyt menneet lopullisesti?

10

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.kopioita_ei.arvoa

      "Onko mitään mahdollisuutta saada tallennettuja tiedostoja pois sen uumenista, vai onko ne nyt menneet lopullisesti?"

      Parhaiten saat tiedostot pelastettua tekemistäsi varmuuskopioista. Tietysti ammattinsa taitava huoltoliikekin asian saattaa hoitaa koneen kiintolevyltä, mutta toimenpide voi olla aika hintava.

    • rottenpotatoes

      Kovalevy tainnut tulla tiensä päähän.
      Uuden kovalevyn hankinta taitaa olla edessä. Käyttöjärjestelmästä riippuu mitä temppuja joutuu tekemään uudelleen asennuksessa.
      Tiedostojen pelastuskin tod.näk. onnistuu.

      • Mikä.vikana

        Äh... Mistä minä tiedän millainen kovalevy siihen pitäisi ostaa? En ole mikään tekniikan ihmelapsi, että ehkä jonkun -tyyliin ruuvaa vanha irti, laita uusi ja ruuvaa paikalleen jne. toimenpiteen osaan tehdä, mutta siihenpä se jäänee. Vai voiko sen tökätä jollain piuhalla koneen kylkeen ja se olis ulkopuolella? Kumpi lie tulee halvemmaksi, ostaa uusi kone vai vaihtaa itse tai vaihdattaa jossain kovalevy? Tyhmiä varmasti kyselen... Antakaa armoa.

        Käyttöjärjestelmä on win10.


      • rottenpotatoes
        Mikä.vikana kirjoitti:

        Äh... Mistä minä tiedän millainen kovalevy siihen pitäisi ostaa? En ole mikään tekniikan ihmelapsi, että ehkä jonkun -tyyliin ruuvaa vanha irti, laita uusi ja ruuvaa paikalleen jne. toimenpiteen osaan tehdä, mutta siihenpä se jäänee. Vai voiko sen tökätä jollain piuhalla koneen kylkeen ja se olis ulkopuolella? Kumpi lie tulee halvemmaksi, ostaa uusi kone vai vaihtaa itse tai vaihdattaa jossain kovalevy? Tyhmiä varmasti kyselen... Antakaa armoa.

        Käyttöjärjestelmä on win10.

        Halvin ratkaisu on ostaa uusi kovalevy kun osaat ruuvatailla.
        Kovalevy on Sata 2.5" joko SSD tai perinteinen mekaaninen.

        Windows 10:n saa ladattua ja asennettua noilla ohjeilla, siihen tietysti tarvitaan toimiva kone ja USB-tikku.
        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/12415/windows-10-recovery-options


      • service_manual
        Mikä.vikana kirjoitti:

        Äh... Mistä minä tiedän millainen kovalevy siihen pitäisi ostaa? En ole mikään tekniikan ihmelapsi, että ehkä jonkun -tyyliin ruuvaa vanha irti, laita uusi ja ruuvaa paikalleen jne. toimenpiteen osaan tehdä, mutta siihenpä se jäänee. Vai voiko sen tökätä jollain piuhalla koneen kylkeen ja se olis ulkopuolella? Kumpi lie tulee halvemmaksi, ostaa uusi kone vai vaihtaa itse tai vaihdattaa jossain kovalevy? Tyhmiä varmasti kyselen... Antakaa armoa.

        Käyttöjärjestelmä on win10.

        Lataa netistä HP:n tuesta koneesi huolto-ohjekirja eli service manual pdf-muodossa.
        Löytyy kun googletat koneesi pohjasta löytyvällä tarkalla mallinumerolla ja perään "service manual pdf".

        Huolto-ohjekirjassa kerrotaan millainen kovalevy koneeseesi kelpaa, ja siellä on myös yksityiskohtaiset ohjeet kovalevyn vaihtoon.

        Kovalevyn vaihto on yleensä melko yksinkertainen operaatio, joissain uudemmissa koneissa saattaa olla tehty tarpeettoman vaikeaksi.


      • Mikä.vikana
        service_manual kirjoitti:

        Lataa netistä HP:n tuesta koneesi huolto-ohjekirja eli service manual pdf-muodossa.
        Löytyy kun googletat koneesi pohjasta löytyvällä tarkalla mallinumerolla ja perään "service manual pdf".

        Huolto-ohjekirjassa kerrotaan millainen kovalevy koneeseesi kelpaa, ja siellä on myös yksityiskohtaiset ohjeet kovalevyn vaihtoon.

        Kovalevyn vaihto on yleensä melko yksinkertainen operaatio, joissain uudemmissa koneissa saattaa olla tehty tarpeettoman vaikeaksi.

        Ok... Kiitos.


    • LightFly

      Jos on takuuta, niin kone takuuhuoltoon. Jos ei ole, niin ostaa SSD-levyn nykyisen levyn tilalle ja usb-kotelon johon kiinnittää vanhan kiintolevyn, josta voi kopioida tiedostot uudelle levylle. Kaikkea ei välttämättä voi pelastaa jos levy on rikki, mutta yleensä suurimman osan kuitenkin.

      Mädätperunat jo opastikin kympin puhtaan asennuksen.

      • Mikä.vikana

        (y)


    • sdjfkjlkdljfklj

      Helpoimmin saa sopivan uuden kiintolevyn kun katsoo millainen entinen on ja ostaa samanlaisen tilalle. Eräästä aiemmasta läppäristäni hajosi kiintolevy jo parin kk ikäisenä, kone lähti takuuhuoltoon ja sieltä tuli samanlaisessa tilassa kuin uutena kaupasta ostettaessa, esiasennettu Windows. Omat tiedostot katosivat mutta olin tehnyt varmuuskopioita joten suurin osa oli tallessa, tietysti joltain ajalta edellisen varmistuksen jälkeen kiintolevyn hajoamiseen menetin. Onneksi ei mitään tärkeää.

    • minämitääntiedä

      Ota ihan ekana yhteys HP tukeen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe