Olen kesän aikana muuttamassa soluasuntoon. Olen 16-vuotias ja lukion perässä joudun muuttamaan. Nyt kaipailisin kokemusta solussa asumisesta (myös huonoja kokemuksia saa kertoa...). Mitä käytäntöjä teillä on ollut? Saatko mitään asumistukia tms? Entä kämppikset, ovatko olleet kivoja?
Soluasuntoon muuttaminen
1
366
Vastaukset
- 8655248
Ihan ok oli. Yhden kesän asuin solussa. Itse viihdyn vain enemmän omassa rauhassa, eikä siihen oikein riitä se, että voi vetäytyä omaan huoneeseen. Kämppikset oli kyllä ihan mukavia ja noin kesäaikaan tietysti kaikilla oli omat menonsa. Opiskelijana nostin opintotukea ja opiskelin kesän aikana, mutta sinulla ei taida siihen olla mahdollisuutta lukiolaisena. Selvitä Kelalta nuo tuet heti kun sinulla on vuokrasopimus ja koululta opiskelutodistus. Älä jää odottamaan koulun alkua.
Meillä meni kesä aika sujuvasti. Jokainen hoiti omat hommansa ja tehtiin yhteisissä tiloissa siivousta silloin kun kenellekin sattui sopimaan. Ei ainakaan itselle kuulunut, että kukaan olisi valittanut muiden tekevän vähemmän (meillä oli kolmen hengen solu).
Toivottavasti saat kämppikseksi itsesi kanssa samoin asioihin suhtautuvia henkilöitä. Kannattaa kyllä heti alussa sopia yhdessä teettekö näitä siivoamisia, kokkailujaja muita kotihommia yhdessä tai tietyllä aikataululla vai teettekö joustavasti silloin, kun ehditte ja jokainen hoitaa automaattisesti oman osuutensa. Omalta kohdaltakin kannattaa miettiä onko oma siisteyskäsitys sellainen, mikä on todennäköisesti muistakin hyvä vai onko siinä jotain muutettavaa. Hankaluuksia on, jos yksi haluaa siivota joka päivä ja jonkun mielestä riittää parin viikon välein (jos silloinkaan) yksittäinen siivouspäivä. Kannattaa tosiaan puhua nämä asiat heti, että miten kukakin haluaa tehdä ja miettiä mikä on hyvä kompromissi. Jutelkaa myös sosiaalielämästä eli lähinnä siitä onko luvassa jokaviikkoisia bileitä, kun toinen haluaa opiskella vai kohtaavatko ajatukset tässäkin asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?496396Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki894516- 514259
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t243368- 2003058
- 402792
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132649törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202646- 1551599
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3271528