Haluan tietää!

Haluan tietää, kuinka päästä roshiksi, ja saada Zen-opettajan tai Zen-mestarin viran, niin voisiko joku neuvoa? Haluaisin olla jonain päivänä roshi ja Zen-mestari! ☺

5

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole vielä vaipunut nirvanaan, enkä tiedä, olenko valaistunut virallisesti, mutta olisi huippukivaa olla jonain päivänä suomalainen Zen-mestari ja roshi. Olen harjoittanut n. puoli vuotta zazenia, ja nykyään istun tunnin päivässä zazenissa.

• nimimerkk321

Hankkiudut jonkun opettajan opetukseen, jolla on dharmansiirto omalta opettajaltaan ja näyttää jonkinlainen perimyslinja. Harjoitat niin paljon, että saavutat ainakin välttävän oivalluksen eli valaistumisen ensimmäisen asteen ("heräämisen"). Retriittijaksot keskuskuksissa tai luostareissa auttavat tämän tavoittamiseen todella paljon. Jos opettaja katsoo sinut muutenkin soveliaaksi opettamaan niin hän voi antaa sinulle luvan. Kannattaa varata minimissään kymmenen vuotta tuohon.

• Kiitos vinkistä! :) No Suomessa tietääkseni sellaisia opettajia ovat Sante Poromaa roshi ja Kanja Odland roshi (tai he ovat ruotsalaisia, mutta käyvät silloin tällöin Helsingin ja Tampereen Zen Centereissä). Helsinki ja Tampere Zen Centereillä on tietääkseni jonkinlainen perimyslinja. Olen saattanut saavuttaa jo juuri tuon välttävän oivalluksen, sillä koen ehkä osittain olevani valaistunut. No pitääpä ilmoittautua jollekin retriitille. Niin, no ei sitä Zen-opettajan / -mestarin virkaa hetkessä saa, sen tiedän. 🙂

• onkoMestariusVirka

Muista kirjoittaa Zen-mestarin virkaa koskevaan hakemukseesi, että käytät nimimerkkiä oskarirunkkari.

• No, hieman kaduttaa tuollaisen nimimerkin valinta, en tiedä, miksi valitsin tuollaisen nimimerkin, mutta sitä ei varmaan voi muuttaa? Vai voiko?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe