Kaikki on "haasteellista tai haastavaa"?

Itse käytän vielä sanoja: vaikea, hankala, vaativa, työläs, ongelmallinen, tukala, pulmallinen tai kiperä. Ei minulle kaikkia asiat ole haastellisia. Suomenkieli näköjään muuttuu. Näin kevään tullen puhutaan paljon päättötodistuksista, minulle nekin ovat vielä päästötodistuksia. Samoin kuin töissä puhutaan tavoitteiden asetannasta, minulle se on edelleen asettamista.

77

1755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielenhuoltohammasharja

Kielipalstalta saisit paremmat kommentit? Kirjoitan vain yhden sanan "kuinen", jonka muka synonyymin käyttö suorastaan raivottaa, koska siitä tulle aivan toisenlainen mielleyhtymä. Muka synonyymin voitte päätellä itse.

• Miksi sanoista tai puheesta käytetään sanaa kieli? Suomen keli. Kielihän on liikkuva lihas suussa? Miksei esimerkiksi äidin sormi tai isän hammas? Siis näin äitienpäivänä, miksi juuri äidin?

• Olisiko mahdollisesti kyse samanlaisesta tapauksesta kuin esim. kuusi, joka on puulaji ja myös numero? Onhan lisäksi tuo sana äidinkieli, miksi sen mukamas pitää olla juuri äidin, eikä koskaan ole puhe isänkielestä?

• Enemmänhän puhuessa käytetään kieltä kuin sormea tai hammasta. Se sormen tai hampaan käyttö on enemmänkin elekieltä.

Eikö sinua ällöä syödä kurkkua?

• Tellukka kirjoitti:

Enemmänhän puhuessa käytetään kieltä kuin sormea tai hammasta. Se sormen tai hampaan käyttö on enemmänkin elekieltä.

Eikö sinua ällöä syödä kurkkua?

Hampaatonta touhua :).
        Jos käytän kieltä esim . jäätelön nuolemiseen, onkos se elekieltä?

• mennäporvooseen kirjoitti:

Olisiko mahdollisesti kyse samanlaisesta tapauksesta kuin esim. kuusi, joka on puulaji ja myös numero? Onhan lisäksi tuo sana äidinkieli, miksi sen mukamas pitää olla juuri äidin, eikä koskaan ole puhe isänkielestä?

Nii. Kuka on päättänyt että puheesta käytetään sanaa kieli?
        Jaksaisitko maksaa maksaa?

• siilenä kirjoitti:

Hampaatonta touhua :).
        Jos käytän kieltä esim . jäätelön nuolemiseen, onkos se elekieltä?

Kunhan käytät omaasi, etkä äidin- ...

• Tellukka kirjoitti:

Kunhan käytät omaasi, etkä äidin- ...

NO mites kun minun rooleistani yksi on olla äiti. Eikös minulla ole sitten ihan konkreettisesti äidinkieli :)

• siilenä kirjoitti:

NO mites kun minun rooleistani yksi on olla äiti. Eikös minulla ole sitten ihan konkreettisesti äidinkieli :)

Anna sitten poikasi ainakin nuolla itse oma jäätelönsä.

• Tellukka kirjoitti:

Anna sitten poikasi ainakin nuolla itse oma jäätelönsä.

Arveletkos että aikuinen poika suostuu siihen et äiti nuolee jäätelönsä?

• Pitkässä.juoksussa

Ärsyttävimpiä, yleensä johtavissa asemissa olevien henkilöiden viljelemä ilmaisuhirvitys ja käännöskukkanen (engl. 'in the long run').

• Samoin tämä - isossa kuvassa, ärsyttää tavattoman paljon. Henkilöstöpäällikkö on nykyään head of HR ja ansioluoetteloa kutsutaan CV:ksi. Yleensä englanninkielisten sanojen lisääntyminen suomenkielessä huolestuttaa.

• Sanassa haasteellinen on positiivisempi lataus kuin noissa muissa luettelemissasi. Siis haastetta riittää mutta ei koeta vaikeaksi.

• Niin mutta kun monet asiat ihan oikeasti olevat vaikeita, niin miksi sitä ei voi myös sanoa. Yltiöpostiivisuus lannistaa sitä oikeata positiivisuutta. Joskus pitää olla pessimisti, joka ei pety!

Niin mutta kun monet asiat ihan oikeasti olevat vaikeita, niin miksi sitä ei voi myös sanoa. Yltiöpostiivisuus lannistaa sitä oikeata positiivisuutta. Joskus pitää olla pessimisti, joka ei pety!

Eiköhän me suomalaiset ainakin se pessimismi hallita :).

• siilenä kirjoitti:

Eiköhän me suomalaiset ainakin se pessimismi hallita :).

Kyllä varmaan hallitaanki pessimismi, mutta jotenkin teennäiseltä tuntuu, kun ei töissäkään enää ole ratkaistavia ongelmia, vaan kaikki palaverit alkaa tämän päivän haasteilla, jota sanaa toistetaan kokoajan. Ikäänkuin mikään ei voisi enää olla vaikeata.

Kyllä varmaan hallitaanki pessimismi, mutta jotenkin teennäiseltä tuntuu, kun ei töissäkään enää ole ratkaistavia ongelmia, vaan kaikki palaverit alkaa tämän päivän haasteilla, jota sanaa toistetaan kokoajan. Ikäänkuin mikään ei voisi enää olla vaikeata.

Juu ja kaikki on ihan huikeeta ja mieletöntä :).

• siilenä kirjoitti:

Juu ja kaikki on ihan huikeeta ja mieletöntä :).

Ruokalassa nuoremmat sanovat - kyllä oli törkeän hyvää ruokaa!

Ruokalassa nuoremmat sanovat - kyllä oli törkeän hyvää ruokaa!

Ja kaikki on niin siistii :).

• siilenä kirjoitti:

Ja kaikki on niin siistii :).

Vielä lisää:

Kaikki on niin semi-hyvää.

Vielä lisää:

Kaikki on niin semi-hyvää.

Eikö semi hyvä ole puolet hyvästä :D.

• Jiddu

"Haasteellinen" on kiertoilmaus, jolla yritetään peitellä vaikeaa asiaa, mutta joka ei selvitä asian laatua millään tavalla. Todella törkeä ja epäkäytännöllinen sana.

• Se tekee puhutusta ja kirjoitetusta kielestä tylsää, kun joka paikkaan täytyy laittaa haastetta tai haasteellisuutta. Elämä voi joskus olla jopa vaikeata.

• Aika himmeetä vai hineetäkö se nyt oli :)?

• henrjii

Haasteelinen tarkoittaa, että siinävaiheessa kaikki on mennyt jo päin hittua

• Paljon mahdollista - koska sitä käytetään nimenomaan silloin, kun edessä on toivottoman vaikea tapaus, joka vaatii suuria ponnistelua, jotta saadaan kuntoon.

Haasteellinen on liian mieto ilmaus!

• hehehehee

Haastetaankos täällä riitaa? Jos menee kinailu väkivallan puolelle, niin haastemies tuo haasteen käräjille.
      Haaste ei ole mikään leikin asia.

• Haastemiehellä on paljon haasteita, hahhah.

• hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

Haastemiehellä on paljon haasteita, hahhah.

Juu, haastemiehen elämä on kovin haasteellista.

• Mun koirakin aina haastaa leikkimään :)

• VirheArvioitaJA
        hehehehee kirjoitti:

Juu, haastemiehen elämä on kovin haasteellista.

Eihän haastemies vastaa itse haasteista, vaan hän toimittaa niitä eteenpäin muille.

• hehehehee
        VirheArvioitaJA kirjoitti:

Eihän haastemies vastaa itse haasteista, vaan hän toimittaa niitä eteenpäin muille.

Mittee sie haastat (huastat)? Luuletko kovinki viisas olevas?
        Kyllä se on haastemiehen homma haasteellista! Katoppako haastemies vie haasteen semmoisille haastettaville, joita ei kirjeellä eikä millään ilveellä muuten saada haastetuksi käräjille. Se on kuule haasteellista etsiä moisia piileksijöitä ja antaa käteen se haaste. Ja vielä pitää pyytää kuittaamaan nimikirjoituksellaan, että ovat saaneet haasteen haastemieheltä.

• MustaNoidannuoli

Oli aamulla aika haasteellinen herätys, kun väsytti ja kello soi öpauttiaralla seiskalta. Meidän isompi rakkauspakkaus heräsi myös aikaisin ja vedin sille paitulin päälle ja kenkulit jalkaan päiväkotia varten.

Avokki heräsi ja oli minuakin väsyneempi tissiteltyään vauvan kanssa koko yön. Uskomatonta, että meidän masuasukki on jo noin iso. Annoin isäntänä äipälle oikein rehdin jaxuhalin ennen töihin lähtöä.

Töissä oli heti joku palaveri, missä breinstormattiin uusia tulokulmia kehitysideoihin. Sen jälkeen toimari piti kalvosulkeiset ennen ruokatuntia. Lounaalla oli broiskua, vähän oli mautonta, mutta minkäs keket tekevät noilla resursseilla.

Loppupäivän hioin sopparia ja sain ilokseni kuulla loma-anomukseni menneen läpi. Thaikkuihin! Tosi voimaannuttavaa, kun miettii niitä kelejä ja biitsejä tässä pakkasessa. Pelkästään teeppari ja sortsit päällä ja pikkaisen alkkomaholia siihen, niin johan siinä rentoutuu... Ihan parhautta!

Kotona kerroin tulevasta lomasta perheelle eli juurikin matkaseuralleni. Avokki heitti siinä jotain läpändeerosta pitkästä lentomatkasta, ja liittyyhän kaukomatkaan muutakin ongelmatiikkaa. Mutta mitä sitä turhia stressaamaan. Tosi päräyttävä matka luvassa! Son moro.

• On kyllä niin hirveitä sanoja, että melko vieraalta kieleltä tuntuu, huhhuh? Voisiko tästä syyttää mitenkään sosiaalista mediaa? Sen tiedän, että englannin kielen lisääntyminen joka puolella vaikuttaa puhekieleen ja uusiosanat lisääntyvät tämän takia.

• ÄlytöntäLässyäPerätönt

Ja 60 ikäisetkö imettävät vauvoja ja vievät lapsiaan päiväkotiin?

Missä vielä tällä vuosisadalla pidetään kalvosulkeisia?

Hyvä mielikuvitus kirjoittajalla, mutta muistelee ilmeisesti aikoja joskus viime vuosisadalla.

• Veiksel

Kaikki vaikea on nykyään haasteellista. Edellinen päällikköni lopetti "haastavan" käytön ja siirty "helvetin vaikeaan". Toimii paremmin.

• Toimii satakertaa paremmin, koska maailmassa on vielä paljon vaikeita asioita. Sellaiset lauseet kuin: "Näen tämän mahdollisuutena ja haasteena" ovat mielestäni jonninjoutavaa sanahelinää, jota tulisi välttää.

• Tiritiriteijaa

Työelämässä ollessani jouduin perehdyttämään asiakkaita korvausstrategioihin tilanteissa, joissa jokin asia oli haasteellinen asiakkaalle. Nykyisin on helpompaa, kun lapsenlapsi opettamattakin suoraan arvailee (nykykielellä arpoo) vastauksia hankaliin kysymyksiin.

• HyväVeto

Ennen laulettiin, soitettiin, runoiltiin, näyteltiin, esiinnyttiin.... nykyään vain vedetään.

• haasteellinen-veto

...mutta hyvin vedit :D

• Just...
        vetäminen pistää korvaan erityisesti "Vain elämää" ohjelmassa.

• HaistaHaasteelisuus

Ilmeisesti bisnesmaailmasta arkikieleen tullut kaiken ”haasteellisuus” on pesiytynyt kielelliseen ilmaisuun yhtä väkevästi kuin v-sana nuorison kieleen.

”Kohti uusia haasteita”, ”haasteellinen työtehtävä”, ”näen tämän mahdollisuutena ja haasteena”, ja muuta vastaavaa hölynpölyä päästävät suustaan kaikki peruskoululaisista poliitikkoihin.

Mikään ei enää ole vaikeaa tai ongelmallista, kaikki asiat ovat haasteellisia. Tällainen kiertoilmausten käyttö sopii hyvin bisnes- ja markkinamaailman etiikkaan. Kysypä miltä vaan firmalta, miten bisnekset sujuvat, niin vastauksena saat yltiöpositiivista hehkutusta, vaikka asiat todellisuudessa olisivat aivan toisin.

Kyseessä on eräänlainen asioiden kiertely, valheellisuus ja pelkurimaisuus. Muka-muka-maailmassa ei uskalleta puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

Lainaus Helsingin Sanomista

• Mukava huomata, että haastavan ja haasteellisen käyttö tekstissä ja puheessa on ylittänyt jonkun muunkin ärsytyskynnyksen.

• mirkkum

Samaa olen minä ihmetellyt jo pitemmän aikaa, että mikä on kun , ei voi rehellisesti käyttää sanaa VAIKEA.Kysehän ei ole mistään haasteesta, sehän on ihan eri asia.Rasittavia muotisanoja joita on ilmaantunut kieleemme, toki niitä on muitakin mutta haaste ärsyttää eniten.

• Suomenkieli on erityisen ilmaisurikas ja sitä kannattaa käyttää, eikä mitään lainauksia amerikasta. Haastellisuus sanalla korvataan joskus jopa sitä, kun tilanne on idioottimainen tai suorastaan järjetön. Pitäähän se silloin ilmaista jotenkin, eikä puhua mistään haastavasta tai haastellisuudesta.

• K.A.Tastroff

Myös "katastrofaalinen" on sana joka korvataan "haasteellisella", kun ei haluta tunnustaa tosiasiaa että nyt on mokattu(ja pahasti).

• Pahasti mokattu on usein tilanne, jota pyritään korjaamaan, kun puhutaan haasteellisesta. Joku joka ei tiedä tilanteen vakavuutta, voi kuvitella kyseessä olevan joku rutiini tai helppo homma hoitaa. Koko haaste sana voi johtaa harhaan.

• Ketjussa on varmaan kirjoitettu sanasta" haasteellinen" kaikki "oleellinen" ;).
      Voisi kyllä jo moinen sana mennä pois muodista.
      Mutta ei se siitä parane. Sen tilalle keksitään kuitenkin uusi ilmaus, ja pahimmassa tapauksessa vierasperäinen lainaus,
      Sitä sitten kaikki itseään fiksuina pitävät alkavat hokea. Me tavalliset Viksut sitä hampaat irvessä sitten kuunnellaan.

• "k-kotton"

Totta on toinen puolesi.
        Mitä typ..."haasteellisenpi" aloitus sitä enemmän aloittaja siinä jankuttaa.
        -
        Vaikka kaikki Blogit eivät ihan "haasteellisia" olekaan, niissäkin jaksaa vain aloittaja jatkaa ottaa kantaa.
        -
        Kolmas tarina on silkka idiotismi.
        Aloittaja toivoo epä-toisesti juuri "häneltä" kommentteja vaan ei niitä saa.
        Silloin minä yleensä heitän täkysen, ja kas kummaa, salaman-nopeasti saan haukut, ivan tai mollaukzen :).
        Saan niistä sitten tunteen että minua kaivataan :)
        -
        Minä ilahdun aina, kun fiksuun aloitukseen saan kommenttiini fiksun kysymyksen.
        Vaikka en olisi aloittajakaan.

H.

• "k-kotton"

Totta on toinen puolesi.
        Mitä typ..."haasteellisenpi" aloitus sitä enemmän aloittaja siinä jankuttaa.
        -
        Vaikka kaikki Blogit eivät ihan "haasteellisia" olekaan, niissäkin jaksaa vain aloittaja jatkaa ottaa kantaa.
        -
        Kolmas tarina on silkka idiotismi.
        Aloittaja toivoo epä-toisesti juuri "häneltä" kommentteja vaan ei niitä saa.
        Silloin minä yleensä heitän täkysen, ja kas kummaa, salaman-nopeasti saan haukut, ivan tai mollaukzen :).
        Saan niistä sitten tunteen että minua kaivataan :)
        -
        Minä ilahdun aina, kun fiksuun aloitukseen saan kommenttiini fiksun kysymyksen.
        Vaikka en olisi aloittajakaan.

H.

• "torkkuhuopa"

Fiksuuden ongelma, vamma? on se.
        Että mihinkään ei pysty suhtautumaan kuin kansa-koulu-nuorten kakka, pimppi, kikkeli huumoriin.
        Kuten useimmat ihmiset pystyvät.
        -
        Me fiksut tartumme aina siihen lauseen juureen, joka ei ole idiooteille olennaisinta.
        Useimmin kuin useimmiten, on meidän ihan pakko ottaa kantaa ihan kaikkeen.
        Sisäinen velvollisuuden-tunteemme vaatii meitä valistamaan vajaammaisiamme.

H.

• k-kotton

Samaa mieltä haastellisuus sanan riittävyydestä. Esimerkiksi helvetin vaikea on yksi hyvä korvaava sanapari, kuten myös prkleen pulmallinen. Voihan se haaste sana myös unohtua historian syövereihin, ei me olla ainoita jotka huomanneet sen ylikäytön. Ihan oma suomenkielinen ja suuhunistuva sana olisi paras vaihtoehto.

• torkkuhuopa

Jollekin koko elämä on vaikeata ja ongelmallista. Kaikkein pahinta on, kun jotkut kuvittelevat olevansa muita älykkäämpiä ja päästelevät ylivertaisuudensa varjolla suustaan sammakoita. Ja kirjoittavat aivan puuta heinää ikäänkuin he olisivat muiden yläpuolella ja heillä on oikeus loukata ketä tahansa ja muut joutuvat sietämään mitä tahansa tämän yhden typeryksen tekemisiä.

• Kieli kehittyy ja lainasanoja ja ilmaisuja tarttuu somesta ja blogeista, tv:sta ja muusta mediasta ja minä olen luultavasti siitä pahimmasta päästä synnintekijöitä. Pitkä juoksu ja suuri kuva ovat minulle ihan normaalia kieltä ja asiaa vielä sekoittaa kun amerikkalaisten kielikukkasien lisäksi käytän suoria käännöslainoja ruotsista. Herra paratkoon kun vanhuus tulee ja Mr. A iskee ja en muista enää edes omaa nimeäni. Ehkä alan kuvittelemaan että oikeesti minut onkin kastettu Palomaksi.

• Voin antaa omasta puolestani synninpäästön, jos olet somessa tai muualla kirjoittanut haasteellista tai haastavaa tekstiä. Mr. A iskee takuuvarmasti meihin jokaiseen, mutta millä voimalla ja koska on arvoitus. Kukin taaplaa tyylillään ja jotkut jopa ilman välipuita, se on jokaisen oma valinta. Isäni veli muutti Ruotsiin 50-luvulla, asui siellä yli 50 vuotta kuolemaansa saakka ja lähes unohti suomen kielen.

• New-age

Taidanpa taas ajatella omituisesti. Haaste, haastava, haasteellinen ei herätä mitään erityistä intohimoa. Saulikin on käyttänyt sitä muistaakseni puheissaan. Voi olla pehmeä, varovainen ilmaisu. Jos menisi sanomaan, että erään D.T.: tekemiset ja sanomiset tuntuu tulevan ihan perziistä ja aiheuttavat todella pahoja ongelmia eikä tykätä tyylistä yhtään, niin voi olla, että diplomatia olisi koetuksella. Ymmärrysv a j e on haasteellista. Siis tuossa tuo sana vaje voidaan myös lykätä monen sanan loppuun, kun ei haluta käyttää sanaa ei.

• MrNiceGuys
        New-age kirjoitti:

Taidanpa taas ajatella omituisesti. Haaste, haastava, haasteellinen ei herätä mitään erityistä intohimoa. Saulikin on käyttänyt sitä muistaakseni puheissaan. Voi olla pehmeä, varovainen ilmaisu. Jos menisi sanomaan, että erään D.T.: tekemiset ja sanomiset tuntuu tulevan ihan perziistä ja aiheuttavat todella pahoja ongelmia eikä tykätä tyylistä yhtään, niin voi olla, että diplomatia olisi koetuksella. Ymmärrysv a j e on haasteellista. Siis tuossa tuo sana vaje voidaan myös lykätä monen sanan loppuun, kun ei haluta käyttää sanaa ei.

Saattaa olla myös niin, että ei tiedetä haasteellinen-sanan kaikkia merkitysvivahteita; sen ehkä ajatellaan olevan vain sanojen vaativa, hankala synonyymi hiukan lievennettynä.

• Salmikki

Tehtävä on haasteellinen!
      Suomeksi tämä päättäjien, yritysjohtajien ja konsulttien käyttämä ilmaisu taipuu näin: Homma on niin vaikea, että te idiootit olette lirissä.

• New-age

Jep. Haasteellista kupata teiltä vikat fyrkat. Nythän on lama eikun nousujohteista ....

• New-age

Ja pakko jatkaa, että vaikka hallitus on kaksi vuotta keksinyt kotikivaa miettimistä, kuten seuraavat uudet lautapelit: sote ja tuki yritysten posti tykittämällä hullun lailla hakemuksia, osoittaaksesi kiinnostusta ja halukkuutta. Labyrintista ei pääse ulos, vaan aina pääset alkuruutuun ja nopan luvulla ei ole niin väliä, syöpä tai juopa, kyllä me heittelemme sinua rattaissa, miten haluat. Ennen oli työnvälitystoimisto, mutta nykyisin työvoimatoimisto. Ennen välittäjät tarjosivat töitä, mutta nyt pokkana hakemaan vaikka kunnanjohtajan virkaa. Molemmissa tapauksissa on kyse peliluolista ja ketäs ne angry birdsit on.

• New-age

Ja lisättävä 3. peli tulossa: Aso-asunnot. Joku on nikkunut minun sängyssäni, joku on syönyt puuroni, joku istunut tuolissani. Jos asukas on asunut 10 vuotta vaikkapa kolmiossa 75 neliötä ja maksanut 10 euro kk:ssa per neliö eli 750 euroa/kk, aito hoitovastike on noin 300 euroa ja ylimenevä osuus on 12× 450 x 10 vuotta eli yhteensä tuotto ollut 54 000. Onko tuettu aso-yritystä.
        Hitas-peliähän pelattiin jo. Eikä kukaan ole tullut kertomaan lopputulosta.
        Seurakuntahan pelasi omaa peliään jo Lehtisaaressa....

• Kuulijan aliarvioimista käyttää tällaisia fraaseja kuin haasteellista tai haastavaa. Joku sanoi niitä sivistyssanoiksi, mutta ne eivät missään nimessä ole niitä, vaan ainoastaan suoraa käännöstä amerikasta, jossa löytyy useampi merkitys esim. haastemiehen tuomalle haasteelle, joten pitäköön jenkit vaan tunkkinsa!

• Jääkoneenkuljettaja

Kiitos ja suuri, kerrankin joku on samaa mieltä kanssani, itse asiassa on todella ärsyttäväviä sanoja, kuten myös isossa kuvassa ja moni moni muu, esim. sellainen sana kuin voimaannuttaa tekee oikein sydämestä huonoa ja kuinka jumalattoman paljon muita näitä löytyykään, kyllä se entivanhanen sanonta joka ei tapa se vahvistaa on edelleen asiaa.

• No, tattis vaan kiitoksista. Tuo voimaannuttaa on kanssa jotain helkutin uusiosanoja, jonka merkitystä voi vaan arvailla. Pyydän suomentamaan, jos joku käyttää minulle puhuessaan sitä. Paikkansa pitää, kuten myös sanonta sitä saa mitä tilaa.

• juu-vaikeeta-on-hyväksyä

Ei tykkää uusista " muka " sivistys-sanoista
      kuten " haastava, haastavaa, ym. "
      mieluummin sanon kuten aikoinaan olen oppinu,
      esm. " vaikea, vaikeasti toteutettavissa, vaikeeta "
      tai jotain vastaavaa,
      ilkeästi aina korvaan särähtää pahasti kun sivistyneet kansanedustajatki ym, sivistyneet puhuu uusilla sanoilla,
      jokapaikkaan tukkivat uusia ilmaisuja kuten " haatavaa "

vaikeeta on hyväksyä, mutta oppia ikäkaikki,,,,,,

• Kyllä meikälainen kanssa tykkää puhua miuluummin vaikeista asioista kuin haasteellisista. Tämä asia kääntyy kyllä jossain vaiheessa sivistyneitä vastaan, kun enemmistö alkaa päättää suomalaisuudesta ja suomen kielen hyvinvoinnista.

• John.Lennonjohtaja

Kun televisiossa, radiossa, lehdessä tai netissä esiintyy joku haastateltava, lopetan haastattelun seuraamisen tai lukemisen yleensä siinä vaiheessa, kun ensimmäinen haasteellinen-sana on ulostunut haastateltavan suusta.

Voi todeta, että siinä on taas yksi muita apinoiva, joka uskoo kuulostavansa vakuuttavalta, asiantuntevalta ja pätevältä, kun on ottanut kivan haasteellinen-sanan kielenkäyttöönsä.

Myös mediaa voi syyttää haasteellinen-sanan leviämisestä: Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (!) -yhdistyksen julkaiseman Ura-lehden tuoreessa numerossa on otsikko: ”Haasteellinen työ auttaa jaksamaan työelämässä”. Voi Jeesuksen munat! Eikö korkeasti koulutetuista tämän parempaa tai korkealentoisempaa irtoa?

• Kaikkitieto

Sanaa haaste on ruvettu ehtimiseen käyttelemään kaikenlaisista vaateliaista, innostavista tehtävistä puhuttaessa (”ehtiikö arkkitehtikunta vastata yhteiskunnan haasteisiin”, ”otin työn vastaan mieluisana haasteena” jne.). Työpaikkailmoitukset vilisevät ”haasteellisia tehtäväkenttiä” ja ”haastavia tehtäviä”. Tuskinpa haaste-muotia voidaan selittää muuten kuin englannin challenge-sanan semanttisella vaikutuksella.

• seis.kiekkomaailma

Löysin tällaisen ilmoituksen seuranhakupalstalta

Keskustelukyky, suorapuheisuus, haasteellisuus ja leikkimielisyys tiettyyn rajaan asti on myös asioita joita arvostan ja nämä piirteet löytyvät minustakin.

Mitäköhän tuo haasteellisuus tarkoittaa tässä yhteydessä?

• Jos sillä sanalla siellä ja niissä yhteyksisä on se positiivinen merkitys esimerkiksi

esim jokin näistä (suoraan sanakirjasta)

suurisuuntainen, ajatuksia herättävä, merkittävä, kiehtova

ei aina jotain vaikeaa ja kimuranttia.

• seis.kiekkomaailma
        rosaliiin kirjoitti:

Jos sillä sanalla siellä ja niissä yhteyksisä on se positiivinen merkitys esimerkiksi

Eli toisessa yhteydessä haastellisuus tarkoittaa positiivista ja suurimmassa osassa negatiivista merkitystä. Kuulija ja lukija saa itse valita kumpaa haluaa sen tarkoittavan?

• seis.kiekkomaailma kirjoitti:

Eli toisessa yhteydessä haastellisuus tarkoittaa positiivista ja suurimmassa osassa negatiivista merkitystä. Kuulija ja lukija saa itse valita kumpaa haluaa sen tarkoittavan?

Asiayhteys ratkaisee, kyllä tuohon esimerkkiisi on vaikeaa tunkea jotain vaikeaa ja katastrofaalista juttua, Itse ainakin sen jotenkin positiivisesti tulkitsisin. Mene ja tiedä.

En lukenut noita kaikka tuossa edesllä, mutta tuli mieleeni, että puhutaanhan ihmisestäkin , että joku on haasteellinen, senkin voi tulkita kummin vain, ei aina hankalasta tyypistä, voi olla ajatuksia herättävä, merkittävä jopa kiehtova jne

• New-age
        rosaliiin kirjoitti:

Jos sillä sanalla siellä ja niissä yhteyksisä on se positiivinen merkitys esimerkiksi

Ymmärtäisin näin -> Ei-mikään-helppo-nakki?...valloitettava vai valloittava

• hartaasti-toivoen-unohda

Tykkään ,,,,,,,,,,
      kaikkien julkisuuden henkilöitten pitää käyttää alkuperäistä suomen kielen ilmaisumuotoja,
      haasteellinen sana pitää unohttaa normaalissa informaatiossa julkisanassa,
      on törkeää aiheuttaa suomalaisille kuulijoilla t u r h a a kärsimystä tommosen väkisin väänetyn sanan muodossa,
      haastelisuus , haasteellinen, haastava ON tosi RUMA SANA
      " vaikea " sanaan verrattuna,

käyttäkää hyvät ihmiset oikeaa suomenkieltä, varsinki sivistyneet julkimot, ku teidän on pakko jotain asiaa tai mielipidettä esittää,
      unohtakaa sana haasteellinen kokonaan pois,

• torkkuhuopa

On täällä yks haastava henkilö. Hän ärsyyntyy milloin mistäkin aloituksesta tai jos jotenkin poikkeaa mielipiteineen. Hän haastaa väittelemään. Tähän sana sopii.

Iltalehdessä arvuutellaan murteita. En kokeillut.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3205
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2253
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1839
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      26
      1698
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1240
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe