Meni tiilikattoaloitus pitkäksi
Sen verran peltikatista. Pelti kyllä kestää kun huoltaa. Tsadissa ikivanhoja, ehyitä peltikattoja. Aikanaan pelti oli paksua ja kun galvanoitiin, galvanointikin oli paksua. Mutta noit tsadin vanhimmat peltikatot, nekin on vaan huollettu hyvin. Siis sama kaikkialla.
Mulla mökillä peltikatto, kaipaa maalausta. Tehty aika vasta 1973. Kohtuupeltiä, kohtuu galvanointi. ei ikinä maalattu, nyt vähän ruostetta. teräsharjaa, kemikaalipesu, maali, taas mennään muutama vuosikymmen.
Peltikaton materiaalit nykyisin kehnonpia, kuin ennen, pelti ohuempaa, myös galvanointi ohuempaa. Ja valitettavasti maalitkin kehnonpia, kuin ennen.
Peltikaton maalauksessa yks erittäin tärkeä asia. Ei pidä heti mennä maalaamaan uutta kattoa. Galvanoinnin pitää hapettua muutamia vuosia, että tulee tartuntapintaa, sitten maali pysyy. Jos maalaa liian aikaisin, maali ei oikeastaan tartu ja tulee irtoilemaan liuskoina. Kun maali silloin ei oikeastaan ota mihinkään kiinni, se vaan päälle laitetu pinta.
Meillä tsadissa aikanaan tehtiin kattoremppa. Vanha katto oli mineriittiä, elikkäs asbestia ja rikkinäinenkin ja se sitten piti vaihtaa muuksi. Konesaumattu peltikatto. Noh, peltitehdaskin suositteli parin vuoden hapettamisaikaa ennen maalaamista, met odoteltiin muutma vuos kauemmin ennen maalauttamista. Hyvin kestänyt tähän asti, oletettavasti pitkäänkin, sitten korjausmaalausta, joskus katon kokomaalaus. Siihen menee vuosikymmeniä.
Tämä "konesaumaus" muuten pölä ilmaus. Kattoja nyt tehdään kahdella tavalla, ruuvaten tai naulaten levyistä, tahi sitten kanttaamalla levyt toisiinsa taittamalla. Tämä jälkimmäuinen siis se kuuluisa "konesaumaus". ei siinä koneita käytetä juuri kai koskaan. aparaatilla käsin taitellaan peltejä kiinni toisiinsa. Erikoisimmat kulmat tms taivutellaan tongeilla ja käytetään vasaraa.
Peltikaton hankalin piirre itseasiassa on sn kiinnitys. Kiinnityksessä aina käytetään jotin nauloja, tahi ruuveja. Noh, kiinnityspaikka usein puuta ja puu kuivuessaan ravistuu ja kiinnikkeet löystyvät. Sitten alkaa tuulella kolisemaan ja aikanaan katto löytyy naapurin pottupellosta.
Mä oon pöndellä käynyt muutamia kertoja katolla vaihtamassa löystyneitä nauloja ruuveihin ja lisäillyt ruuveja. Oli pitkään kolisemati, nyt pitäis sekin jossain vaiheessa tehdä uudelleen. Ja siis ois aika maalatakin.
Oööllystetu pellit oma asiansa. Net kuin teflonpaistinpannuja. Helppoja kkäyttää (asentaa) hyvän näköisiä je kestäviä. Siis kestävät sen ajan, kuin kestävät. Kun pinnoitteeseen tulee vika, korjaaminen juu onnistuu. Koko katon korjaaminen erittäin työlästä ja kallista. Lähes aika kertakäyttökattoja. Tson, niinhän ne tahtoo nykyen takennustekniikan rakennuksetkin olla kaikki kertakäyttöisiä. Kuin teflonpaistinpannut.
Autoa juu huolletaan, lemmikitkin rokotetaan Ihminenkin kulkee lekurissa. Mutta kuka hoitaa ja huoltaa peltikattoaan ?
Päätän pelikattoaiheisen kirjoitukseni tähän. Rakentamisen laadusta voi aina keskustella, peltikatto yks osa-alue.
=DW=
Peltikattoaloitus
34
706
Vastaukset
Hetkinen.
Miksi se peltikatto pitäisi maalata nyt, jos se on ollut 1973 saakka ilman maalia? Tee samalla tavalla kuin minun appiukko, poistat vaan sen ruosteen teräsharjalla. And that's it.- ö-Öö
Paksukin pelti ruostuu aikaanan puhki. Kaikessa remontoinnissa ajateltava nykyhetken lisäksi tulevaisuutta. Katto eri asia, kuin kestääkö ooppeli pikataipaleen verran.
=DW=
- mitäs.me.yli.60.set
Terveisiä Hölmölästä! Pelti pitää ehdottomasti maalata ainakin jollain Ferrexillä putsauksen jälkeen.
- SuaOnTaasKusetettu
Eräs urakoitsija kertoi että maalaamisella ei katolle saada lisäaikaa kuin korkeintaan 5 vuotta, nykyiset maalit eivät kuulemma pysy millään kiinni katossa sen pidempään.. Tästä syystä maalauksia ei nykyään käytännössä enää tehdä. Tietysti viesti voi olla eri kun kutsutaan maalausliikkeen porukka tilannetta arvioimaan :) Täältä ainakin saa puolueettomia kommentteja ilman myyntitarkoituksia!
- ö-Öö
Jep
Noijnhan "urkoitsija"t perustelevat aina. Idea myyydä kattoja, ei fanittaa maalifirmoja.
=DW= - Nykyaika-on-kesyä
80 luvulla olin muiden ammattien ohessa myös peltikattomaalarina pari kesää putkeen.
Uudehkot max edellisvuoden sadon peltikatot pestiin painehuuhtelulla ja panssarimaalia pintaan. Joskus pohjamaalaten, joskus vaan pari kerrosta suoraan.
Erään mielisairaalan katto vedettiin kertasivelyllä kun rasistinen työkaveri totesi, ettei nuo hullut ymmärrä tekniikan päälle, eivätkä hiffaa "kusetusta." Keikkahan ei ollut meikän piikkiin joten hyväksyin ehdotuksen.
Vielä tuossa 2000 luvun alussa näin yhden tekemistämme katoista ja oli suht hyvässä kuosissa. Nykymaalit ovat kai lähinnä veteen sekoitettua jotain pulveria, ei sidosaineita paljon paskoakaan.
Eikä pidä unohtaa tosiasiaa kuinka paljon lumenpudottajat rikkovat stadilaisia peltikattoja. Etenkin lätäkön takaa tulleet joita kai viro (viho) laisiksi kutsutaan.
- henrjii
Nykyisin käyttöön on vakiintunut termi konesaumakatto, sillä peltirivit saumataan kiinni toisiinsa koneellisesti joko sähkö- tai käsikäyttöisillä saumauskoneilla
Tähän mökkiin uusittiin katto viime syksynä,
ennen oli ruskea aaltopeltikatto vuodelta 1970, ei maalaitu sen jälkeen,
ei tehty mitään kunnes nyt, halusin lukkoponttikaton, sain se. Olin tyytyväinen.
Nyt kun kevät tuli niin se elää auringon lämmön mukaan ja "kummittelee"
muksahtelee ja ihan kun joku hiippailisi joskus katolla.
Aika pitkät ovat lappeet ja olisi varmaan pitänyt ottaa sellainen,
jossa olisi ollut välipontit. Mutta tällä nyt mennään.
Asettuukohan tämä joskus, vai kummitteleeko loppu elämäni.
Täytyy varmaan alkaa haaveilee aurinkopaneleista katolle, silloin se
kummitus varmasti katoaisi.- Olisin-ennakkoluuloinen
Se on nyky"pelti"katto ja haamut tulevat kävelemään siellä loppuelämän ajan. Ellei jossain välissä säiden; aurinko, sateet, lumet katto muljahda pois saumoistaan tai tuuli repii irti.
Nuo vaaraelementit ovat läsnä koko ajan. Olisin-ennakkoluuloinen kirjoitti:
Se on nyky"pelti"katto ja haamut tulevat kävelemään siellä loppuelämän ajan. Ellei jossain välissä säiden; aurinko, sateet, lumet katto muljahda pois saumoistaan tai tuuli repii irti.
Nuo vaaraelementit ovat läsnä koko ajan.Oi,oi mikä kohtalo odottaa, tämä mökki seisoo mäellä ja kaikk maailman tulet osuu kohdalle paitsi pohjoisen puhurit.
Toisaalta onhan siellä alla tiivisväliset ruoteet, ettei se nyt ihan kahdella ruuvilla yksi peltikään kiinni ole.
Kuvittelin, että kummottelu olisi vain "sisäänajoa" tavallaan.
- 759388485
Tehdasvalmiit, pinnoitetut peltikattopellit kestävät isältä pojalle. Kunhan vaan ei kolalla lumia pudottaessa töki katetta puhki. Riittävän jyrkkä katto niin ei tule ongelmia. Lumet putoaa itsestään. Sisäänkäyntien kohdalle tai koko lappeelle ammattimiesten asentamat lumijarrut.
- ö-Öö
Haa
Löytyihän se pelkattomieskin palstalle. Ihan otta, pinnoitekatto voi kestää parikymmentä vuotta, vaan ei sataa vuotta. Jotain vikaa katossa, jos ei lumenpudotusta kestä. Juu, lumikaiteitten asennukseen ehdottomasti tarvitaan akkuporankäytön tohtori asentamaan :DDDD
Se oli totta, lumet kyllä putoavat ja sulavat itsekseen., JOS katto on hyvin suunniteltu ja rakennettu. Minne muuten tasakattojen lumet putoavat?
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Haa
Löytyihän se pelkattomieskin palstalle. Ihan otta, pinnoitekatto voi kestää parikymmentä vuotta, vaan ei sataa vuotta. Jotain vikaa katossa, jos ei lumenpudotusta kestä. Juu, lumikaiteitten asennukseen ehdottomasti tarvitaan akkuporankäytön tohtori asentamaan :DDDD
Se oli totta, lumet kyllä putoavat ja sulavat itsekseen., JOS katto on hyvin suunniteltu ja rakennettu. Minne muuten tasakattojen lumet putoavat?
=DW=." Minne muuten tasakattojen lumet putoavat?"
Yleensä talon rakenteisiin kun vesi aikansa seisoo jossain nurkassa ja haihtuu.
Viisaat tasakatot ovat pikkuhiljaa saaneet päälleen harjan.
No, tämä vain mutua ja naisen logiikkaa.- harja.katolla
rosaliiin kirjoitti:
." Minne muuten tasakattojen lumet putoavat?"
Yleensä talon rakenteisiin kun vesi aikansa seisoo jossain nurkassa ja haihtuu.
Viisaat tasakatot ovat pikkuhiljaa saaneet päälleen harjan.
No, tämä vain mutua ja naisen logiikkaa.Katolle kuin katolle kun laittaa lumiesteet niin ei ole huolenhäivää.
- ö-Öö
harja.katolla kirjoitti:
Katolle kuin katolle kun laittaa lumiesteet niin ei ole huolenhäivää.
Lumieste tasakatolle?
Ei kauan aikaa sitten rakennettii vain harjakattoja. Ei niissä mitään putkenpätkiä ollut estämässä lumen putoamista. Sitten joku keksi tasakaton...
Mä olen kerran nähnyt, kun kaupungissa katolta putosi lumet jalankulkijan päälle. Noh, säilyi ainakin hengissä. Mutta toi lumieste on vaan pisneskieroilua. Jos kattojen lumenpudotukset hoidettaisiin asiallisesti, ei kukaan myisi putkia. Jossain putkista voi olla hyötyäkin, mutta kun katolla riittävästi lunta, se tulee alas joskus jopa putkien kanssa.
Aika usein muuten kuullut lumien mukana alas tullleista tikkaista. Tikkaissa se, ne usein ok-taloissa laitetaan lappeelle, jolloin lumet repii ne alas. Jos laitettaisiin harjakaton päätyyn, vaivaa ei olisi. Vaatii tosin usein katolle sillat. JA sillat vaativat kiinnityksensä. Mutta muutama pultti katon harjalla olematon ongelma, harja aina kuiva. Ongelmia alhaalla, siis räystään lähellä jos reikiä, ne vielä ruuvailtu täyteen putkien kiinnikkeitä ja ainainen lumi ja roskat siellä, sieltähän se sitten joskus alkaa vuotamaan.
Näissä raksahommissa aina se, kauppiaat ja ns"ammattimiehet" jyrää järjen. KAs, mikäänhän ei ole ikuista. Jostain syystä pyramidit kestäneet muutaman tuhannen vuotta, nykyinen pikatalo vain muutaman kymmenen vuotta. Kukako maksaa, ei ainakaan lumikaiteita asentava porakoneinsinööri.
=DW= - harja.katolla
ö-Öö kirjoitti:
Lumieste tasakatolle?
Ei kauan aikaa sitten rakennettii vain harjakattoja. Ei niissä mitään putkenpätkiä ollut estämässä lumen putoamista. Sitten joku keksi tasakaton...
Mä olen kerran nähnyt, kun kaupungissa katolta putosi lumet jalankulkijan päälle. Noh, säilyi ainakin hengissä. Mutta toi lumieste on vaan pisneskieroilua. Jos kattojen lumenpudotukset hoidettaisiin asiallisesti, ei kukaan myisi putkia. Jossain putkista voi olla hyötyäkin, mutta kun katolla riittävästi lunta, se tulee alas joskus jopa putkien kanssa.
Aika usein muuten kuullut lumien mukana alas tullleista tikkaista. Tikkaissa se, ne usein ok-taloissa laitetaan lappeelle, jolloin lumet repii ne alas. Jos laitettaisiin harjakaton päätyyn, vaivaa ei olisi. Vaatii tosin usein katolle sillat. JA sillat vaativat kiinnityksensä. Mutta muutama pultti katon harjalla olematon ongelma, harja aina kuiva. Ongelmia alhaalla, siis räystään lähellä jos reikiä, ne vielä ruuvailtu täyteen putkien kiinnikkeitä ja ainainen lumi ja roskat siellä, sieltähän se sitten joskus alkaa vuotamaan.
Näissä raksahommissa aina se, kauppiaat ja ns"ammattimiehet" jyrää järjen. KAs, mikäänhän ei ole ikuista. Jostain syystä pyramidit kestäneet muutaman tuhannen vuotta, nykyinen pikatalo vain muutaman kymmenen vuotta. Kukako maksaa, ei ainakaan lumikaiteita asentava porakoneinsinööri.
=DW=Minä kun laitoin lumiesteet katolle niin eipä ole lunta sen koommin katolle tullut. Kattotuolit otin kylläkin pois, kesäksi.
harja.katolla kirjoitti:
Minä kun laitoin lumiesteet katolle niin eipä ole lunta sen koommin katolle tullut. Kattotuolit otin kylläkin pois, kesäksi.
JUst, mitä niitä ylen aikaa tuoleja katolla pitämään, lahhoovat pian,
poistin varalta yhen sillan, ettei vaan ruostuisi sadekesänä, mokoma.- Kannat-kattoon
harja.katolla kirjoitti:
Minä kun laitoin lumiesteet katolle niin eipä ole lunta sen koommin katolle tullut. Kattotuolit otin kylläkin pois, kesäksi.
Minä laitoin lumiesteet pihaportille ettei aura-autot ja lumisateet ryöpyttele lunta katolle saakka.
Mutta joskus ne lumisadepirulaiset tulevat jopa takaapäin tontin pation suunnasta.
Kattotuoleihin laitoin pehmusteet, ettei ole niin kalsaa talvella istua. Kesällähän siellä katolla lojuu vaikka kuinka kauan. Kattotuolit olen muotoillut malliin aurinkotuoli, jättänyt heikoille kiinnityksille, että ne keinuu mukavasti.
Naapuri kyllä sanoi, että etkö tosiaan laita mitään katetta, mutta totesin että kivemmat ovat ilman. Silleen ilmavat ja avoimet. - harja.katolla
harja.katolla kirjoitti:
Niin piti sanoo että vien kattotuolit kesäksi katolle, talvella ne on tallin ylisillä. Samoin lumiesteet on kesällä tallin ylisillä.
Kannat-kattoon kirjoitti:
Minä laitoin lumiesteet pihaportille ettei aura-autot ja lumisateet ryöpyttele lunta katolle saakka.
Mutta joskus ne lumisadepirulaiset tulevat jopa takaapäin tontin pation suunnasta.
Kattotuoleihin laitoin pehmusteet, ettei ole niin kalsaa talvella istua. Kesällähän siellä katolla lojuu vaikka kuinka kauan. Kattotuolit olen muotoillut malliin aurinkotuoli, jättänyt heikoille kiinnityksille, että ne keinuu mukavasti.
Naapuri kyllä sanoi, että etkö tosiaan laita mitään katetta, mutta totesin että kivemmat ovat ilman. Silleen ilmavat ja avoimet.Nykyaika on ihanaa keinuvat katot ja uivat lattiat, sopivasti heikunkeikun olo,
eikä varmasti ole homeesta pelkoa. Meinaan kun nuin mahottoman ilmavaa.,
ei sinne saa minkään moista taskuakaan mihin kosteus pesänsä tekisi.- Kelluvia-askelia-juu
Onpa tuyllut asennettua myös "kelluvia parketteja" tyyliin aaltopahvi alle ja parketit päälle.
Nykyisin ne ovat laminaattia. - New-age
Mitäs ne kattokaivot ovat tasakatoilla. Kassinenko ne tarkistaa, ettei tule tukoksia. Eikös tasakatoissa ole huopakatto, siis ei sellaista huopatossuhuopaa ja eikös se pidä pietä? Miksi siinä on kiviä pieniä? Mitä se bitumi on? Tasakatolla voi ottaa kivasti aurinkoa. Otettu on.
- Bitumi-on-pikeä
Kattokaivot tasakatoilla ovat sitä varten, että kaivoonkatsojat voivat harjoitella kurkkimista.
Kassisella ei ole asiaa katolle ellei ole kattoinsinöörin perustutkimusta.
Mutta mies jolla on kassit voi kiivetä sinne.
Tasakatoissa tosiaankin on bitumipohjainen kattohuopa: pohjahuopa ja vähintään kaksi pinta vuotaa eli kattohuopaa. Päällimmäisiä on eri värisiä.
Kivistä, sorasta (kiviset§soraset) ja kevytsorasta ei ota selvää eilinen erkkikään. Jos ne ovat muka joku suoja niin talvella lumimassa painaa soran huovasta läpi.
Tasakatot ovat eritoten huopabiitsejä naisväelle, tasakaton reunukset suojaavat "katiskan" näkymisen naapurustoon aurinkoa otettaessa. - New-age
A-ahaa.
En oo inssi, silti katolla olen oleillut bikineissä. Silloin parasta ennen päiviä. Kasseissa mulla oli limpsaa. Varmaan sevenappia.
Olen kokenut katiskaa ihan livenä: ei juurikaan arvokalaa, mutta ok. mertaan.
Se osuminen katiskan tapin luo oli souda-huopaa-souda...
Ma pidän sun hjumorista. Kiva nauraa välillä katketakseen.
Miinusta, kun kajalit menee. Not water-prooffia.
Huom. Olen kehittynyt: olen oppinut pitämään torikokouksia kesken asialinjan.
Anteeksi kovasti ja paljonkin. Hih. - Bitumi-on-pikeä
Kun parasta ennen päiväys alkaa olla kulunut etupuolelta niin pitää näyttää takapuoltaan. Vaatteilla, bikineillä tai ilman. Väärennöstä ei kukaan (mies) huomaa vaan alkaa kehua eroottisin mielikuvin.
Pitää muistaa ettei käänny heti ensi kehuista vaan säilyttää jännitys yllä. - New-age
Hyviä kattopeltivinkkejä! Kännyn vasta pitkinä pimenevinä iltoina about 3 kk:n päästä. Koko valoisan kauden liikuskelen askelmittarin kanssa kylkimyyryä. Mitä muuten kuumasinkitys on? Tapahtuuko sitä katoilla?
Tässähän nainen oppii kaikkea uutta! Kuka on sanonut, ettei vanha koira opi uusia temppuja? Tosin se voi olla haas-teel-lista, jos on kiinnostusvaje.
Eikös hanslankari ole sellainen apuri. Voisin kartuttaa eläkettä hanslankarina. - Vanhat-koirat-oppii
Kuumasinkitys. Ensin pitää syödä tabletteja ( ei äly sellaisia ) joissa on rautaa ja sinkkiä. Sitten pitää alkaa käydä kuumana, ellei omasta takaa löydy ns kuumia aaltoja. Siinä kyllä sinkki elimistössä kuumenee.
Kuumien aaltojen aikaan voi kiivetä kävelemään aaltopelti katolle. Tosin aika vähän on aaltokatettuja kattoja enää. Ennen vanhaan niiden nimi oli mineriitti kattolevyt, runsaasti asbestia. Niiden kanssa jos oli tekemisissä, ei tarvinnut monivitamiinipillereitä.
Hanslankari taas on sellainen, että sillä on työnjohtajan antamat uudet hanskat kädessä ja se ihailee niitä eikä muista tehdä mitään. Tarmokkaille ja asioita osaaville hanslankareille löytyy töitä. Menee vaan seisomaan jonkun rakennustyömaan portille eikä lähde pois ennen kuin ottavat töihin. - New-age
Tuo sana aalto sai jo huimausta aikaan. Kuumista aalloista ei ole mitään kokemusta. Mutta, jos olisi kaukaa viisas, kannattaisiko napsia aaltojen takia meripahoinvointitabuja. Ja sitten, jos on korkeanpaikankammo, kannattaako edes lähestyä kattoa. Pekka Niskaa voitaisiin tarvita. Sellaisella nosturillahan nostetaan ylioppilaita 1.5. korkeuksiin. Tulisi kohottava tunnelma ellen sanoisi ylen ylevä, siis ei sen ylen, josta on annettu jokin selvitys, muttei ole ylenannettu. Rakennustyömaan portilta huoskaistaisiin tällainen hanslankarikandidaatin huitsin Nevadaan. Avartavaa olisi toki. Nythän korostetaan menemistä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Mutta, mistä se ulkopuoli alkaa.
Kuules ny teewee ,jos se on konesaumakatto nii sen saumoihin tulee joko öljy tai muu mössö mikä estää kapilaarisen nousun .
kiinnitys on aina piilokiinikkeillä alusrakenteisiin ei siihen pelliin mitää reikiä tökitä.
konesauma katto tehrään aina taittamalla pellin reunat toisiinsa ,kestää ja pitää ikuisuuren.Ennen sen homman tekivät peltisepät nakuttamalla peltiin sen mutkan ja sitten sen toisen mutkan ja taitetta vielä jotenkin. Pitivät ja kestivät, taisi ne pellitkin olla ennen vähän parempia, ehkä paksumpiakin.
"Tylsäjärkisen" työkaluiksi niitä työkaluja nimittivät, oli veiviä ja vasaraa nuijaa ja kosakkaa.
Ne katot ovat hyviä ja kestäviä,- ö-Öö
Mnaah
Konesaumassa ongelma just kiinnitys, pitääkö. Levyistä tehty katto ei lähde kokonaan tuulen mukaan, konesaumakatto lähtee sitten kerralla. Oli kiinnike mikä tahansa, puu ravistuu ja kiinnitys löystyy.
Se totta, konesaumakaton saumat ei ala vuotamaan, ruostumaan kyllä.
Mitä hittoa sekoilet kapillaarivesien kanssa ? Aaltopelti sentään tuulettuu jonkin verran, konesaumakatto ei.
Ikuista kattoa ei ole nähty sen jälkeen kun ihminen lakkasi asumasta luolissa. Eikä luolatkaan ole ikuisia.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Mnaah
Konesaumassa ongelma just kiinnitys, pitääkö. Levyistä tehty katto ei lähde kokonaan tuulen mukaan, konesaumakatto lähtee sitten kerralla. Oli kiinnike mikä tahansa, puu ravistuu ja kiinnitys löystyy.
Se totta, konesaumakaton saumat ei ala vuotamaan, ruostumaan kyllä.
Mitä hittoa sekoilet kapillaarivesien kanssa ? Aaltopelti sentään tuulettuu jonkin verran, konesaumakatto ei.
Ikuista kattoa ei ole nähty sen jälkeen kun ihminen lakkasi asumasta luolissa. Eikä luolatkaan ole ikuisia.
=DW=Konesauma katon ns saumassa eli niis taitteis mis pellit taitetaan yhteen käytetään oljyä tai jotain muuta tiivistettä että kapilaari ilmiö ei nosta vettä pystyssä olevassa saumassa.
Kiinitys taas on ns piilokiinikkeillä katon koolauksiin ja ei takuulla lähre lentoon jos oikee oppisesti kiinitetty.
Se koolaus tavara on kuivaa ja ei se mitään haristu ja irroittele kiinityksiä.
Mun tieto ei oo juutuupista .- ö-Öö
piikkiö kirjoitti:
Konesauma katon ns saumassa eli niis taitteis mis pellit taitetaan yhteen käytetään oljyä tai jotain muuta tiivistettä että kapilaari ilmiö ei nosta vettä pystyssä olevassa saumassa.
Kiinitys taas on ns piilokiinikkeillä katon koolauksiin ja ei takuulla lähre lentoon jos oikee oppisesti kiinitetty.
Se koolaus tavara on kuivaa ja ei se mitään haristu ja irroittele kiinityksiä.
Mun tieto ei oo juutuupista .Sun tiedot ilmeisimmin jonkin kattofirman myyntiesitteestä.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Sun tiedot ilmeisimmin jonkin kattofirman myyntiesitteestä.
=DW=Kyl se sanonta paikkas pitää,ellet itte osaa nii ruppe konsultiks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032393Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342378Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321