Asuntosijoittaminen

Amatööri

En ole harrastanut asuntosijoittamista, eikä varoja siihen olisi juuri ollutkaan. Nyt tuli vaan kaverin kanssa puhetta asiasta, ja ihan perstuntumalta väitin, ettei nykyisin taida Helsingissäkään asuntosijoittaminen juuri leiville lyödä. Ainakaan jos joutuu lainalla sijoitusasunnon hankkimaan. Esim. jos kaksion hinta on 120 tonnia ja vuokratulo siitä on 700 euroa kuussa 180 vastike lisäkuluna, menisi pelkillä vuokratuloilla tuon kokoisen lainan maksamiseen melkein 37 vuotta (korko koko ajan 4%). Mikä ei ole laina-aikana edes Suomessa mahdollinen. Jos haluaisi saada asunnon maksetuksi esim. 15 vuodessa, olisi laina vastikekulut kuussa jo melkein 1100 erkkiä. Eli pitäisi omien asumiskulujen lisäksi maksaa joka kuu 500 euroa sijoituskämpän luhennystä vuokratulon päälle. Ei oikein onnistu kovin monelta peruspalkansaajalta.

Vai olenko ymmärtänyt asuntosijoittamisesta jotain väärin?

24

3321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Olen ymmärtänyt, että sijoitukset, niin pörssi kuin asunto-osake, kannattaisi tehdä omalla rahalla eikä ottamalla pankista sitävarten lainaa. Tuskin kovin helpolla sitä edes myöntävät?

    • Ci-Tikka

      Olet ymmärtänyt sen verran väärin, että sijoitusasuntoon tarvitaan kunnon pääoma, mielellään valtaosa asunnon hinnasta. Toisilla sellaista löysää hilloa on (mulla ei edes oma ole kokonaan maksettu eikä ole eikä tule sijoitusasuntoa). Älä vaan lähde sijoittamaan velkarahalla, se on nähny jo 15 vuotta sitten miten siinä käy.

      • Murphy

        Sijoitusasunnot on tapana rahoittaa nimenomaan velaksi, koska pankit antavat lainaa sijoituskohdetta vastaan toisin kun esim. osakkeilla. Myös korot voi vähentää vuokratuloista. Tämän takia sijoituasuntoja ostetaankin, jos sinulla taasen on jo rahaa niin se kannattaa sijoittaa tuottavampiin ja likvidimpiin kohteisiin kun asuntoihin.

        Tyypillisimmin asuntosijoittaja panttaa ostettavan asunnon 70% arvostaan ja loppulainan pantiksi asetetaan esimerkiksi oman asunnon osakkeita. Tällöin asunnon saa omaksi täysin ilman omaa pääomaa. Pointti harjoituksessa on, että kohde valikoidaan erittäin tarkkaan, mitään helppoa rahaa asuntosijoittaminen ei ole.


      • ammattisijoittaja
        Murphy kirjoitti:

        Sijoitusasunnot on tapana rahoittaa nimenomaan velaksi, koska pankit antavat lainaa sijoituskohdetta vastaan toisin kun esim. osakkeilla. Myös korot voi vähentää vuokratuloista. Tämän takia sijoituasuntoja ostetaankin, jos sinulla taasen on jo rahaa niin se kannattaa sijoittaa tuottavampiin ja likvidimpiin kohteisiin kun asuntoihin.

        Tyypillisimmin asuntosijoittaja panttaa ostettavan asunnon 70% arvostaan ja loppulainan pantiksi asetetaan esimerkiksi oman asunnon osakkeita. Tällöin asunnon saa omaksi täysin ilman omaa pääomaa. Pointti harjoituksessa on, että kohde valikoidaan erittäin tarkkaan, mitään helppoa rahaa asuntosijoittaminen ei ole.

        lainojen hoitokulut nousevat aivan liian isoiksi,jos yleensäkkään lainaa saa tuolla sinun suunitelmalla, ajatteleppas uudestaan minkälaiset korkomenot olisi, koko asunnon hinta, lainarahalla ostettuna. kaatuisi asuntosijoittaminen konkurssiin, ja täysin kannattamattomaksi. lainaa ei myöskään saa tuolla sinun systeemilläsi onko faktaa?. paljon parempia sijoituskohteita ei ole että asunnon hinta kannattaisi sijoittaa johonkin muuhun ja ottaa lainaa sitä vastaan.noin 20% voi asunnon hinnasta kohtuudella lainottaa jolloin vuokratulot kattavat lainan ym. muut kulut.huulta voi tietysti heittää totuus ei ole tuo sinun juttusi ,tiedän tämän itse asunto sijoittajana.


      • Murphy
        ammattisijoittaja kirjoitti:

        lainojen hoitokulut nousevat aivan liian isoiksi,jos yleensäkkään lainaa saa tuolla sinun suunitelmalla, ajatteleppas uudestaan minkälaiset korkomenot olisi, koko asunnon hinta, lainarahalla ostettuna. kaatuisi asuntosijoittaminen konkurssiin, ja täysin kannattamattomaksi. lainaa ei myöskään saa tuolla sinun systeemilläsi onko faktaa?. paljon parempia sijoituskohteita ei ole että asunnon hinta kannattaisi sijoittaa johonkin muuhun ja ottaa lainaa sitä vastaan.noin 20% voi asunnon hinnasta kohtuudella lainottaa jolloin vuokratulot kattavat lainan ym. muut kulut.huulta voi tietysti heittää totuus ei ole tuo sinun juttusi ,tiedän tämän itse asunto sijoittajana.

        En ole itse harrastanut asuntosijoittamista mutta olen lukenut sitä käsittelevää kirjallisuutta jonkun verran. Pankki myöntää toki lainaa jos vakuudet ovat kunnossa - ja jos omassa asunnossasi on riittävästi panttia jäljellä myöntää mikä hyvänsä pankki mielellään lainan.

        En sanonutkaan että toista sijoituskohdetta vastaan otettaisiin lainaa, vaan että jos sinulla on vaikka 100.000 euroa rahaa et sinä sillä asuntoa osta ja laita sitä vuokralle, vaan hajautat sen osakkeisiin, korkoihin ja rahastoihin jolloin saat paremman tuoton ja varallisuutesi on likvidimmässä muodossa. Lisäksi et joudu käräjöimään varattomaksi muuttunutta vuokralaista ulos etkä maksamaan putkiremonttia.

        Tiedän toki muutamia ihmisiä ketkä "sijoittavat" säästöjään asuntoihin, mutta sitä on pidettävä lähinnä keräilyharrastuksena eikä varsinaisena tuottoon tähtäävänä tai ammattimaisena sijoittamisena.

        Pääkaupunkiseudulla neliöhinnat ovat keskimäärin 2395 euroa neliölle ja vuokra 11,26 euroa neliölle. Jos vastike on 3 e/m2 niin saat vuokratuottoa 4% vuodessa, joka on enemmän kun juodut maksamaan lainan korkoa eli homma on sikäli kannattavaa. Kohde on valittava erittäin hyvin ja sijoittaja joutuukin tyypillisesti koluamaan kymmeniä asuntoja läpi ennenkun löytää yhden joka on sijoitusmielessä houkutteleva. Siten käytännössä vuokratuotto on yli 4% ja ero pankin perimään korkoon pitääkin tietenkin olla monta prosenttiyksikköä.


      • ammattisijoittaja
        Murphy kirjoitti:

        En ole itse harrastanut asuntosijoittamista mutta olen lukenut sitä käsittelevää kirjallisuutta jonkun verran. Pankki myöntää toki lainaa jos vakuudet ovat kunnossa - ja jos omassa asunnossasi on riittävästi panttia jäljellä myöntää mikä hyvänsä pankki mielellään lainan.

        En sanonutkaan että toista sijoituskohdetta vastaan otettaisiin lainaa, vaan että jos sinulla on vaikka 100.000 euroa rahaa et sinä sillä asuntoa osta ja laita sitä vuokralle, vaan hajautat sen osakkeisiin, korkoihin ja rahastoihin jolloin saat paremman tuoton ja varallisuutesi on likvidimmässä muodossa. Lisäksi et joudu käräjöimään varattomaksi muuttunutta vuokralaista ulos etkä maksamaan putkiremonttia.

        Tiedän toki muutamia ihmisiä ketkä "sijoittavat" säästöjään asuntoihin, mutta sitä on pidettävä lähinnä keräilyharrastuksena eikä varsinaisena tuottoon tähtäävänä tai ammattimaisena sijoittamisena.

        Pääkaupunkiseudulla neliöhinnat ovat keskimäärin 2395 euroa neliölle ja vuokra 11,26 euroa neliölle. Jos vastike on 3 e/m2 niin saat vuokratuottoa 4% vuodessa, joka on enemmän kun juodut maksamaan lainan korkoa eli homma on sikäli kannattavaa. Kohde on valittava erittäin hyvin ja sijoittaja joutuukin tyypillisesti koluamaan kymmeniä asuntoja läpi ennenkun löytää yhden joka on sijoitusmielessä houkutteleva. Siten käytännössä vuokratuotto on yli 4% ja ero pankin perimään korkoon pitääkin tietenkin olla monta prosenttiyksikköä.

        oletko selvillä korkotasosta ollenkaan, oman lainani korko 26000e on 4,14 % kovin saa vuokratuottoa lisätä, vuokratuotto olisi parempi kuin lainan korko. mikä ei kuitenkaan onnistu koska vuokra on jo ylärajoilla,ei saa vuokralaisia sit, jos vielä yrittäisin, vuokraa nostaa että hommaan tulisi, jotain kannattavuutta.


      • Murphy
        ammattisijoittaja kirjoitti:

        oletko selvillä korkotasosta ollenkaan, oman lainani korko 26000e on 4,14 % kovin saa vuokratuottoa lisätä, vuokratuotto olisi parempi kuin lainan korko. mikä ei kuitenkaan onnistu koska vuokra on jo ylärajoilla,ei saa vuokralaisia sit, jos vielä yrittäisin, vuokraa nostaa että hommaan tulisi, jotain kannattavuutta.

        Kuten sanoin, en ole sijoittanut asuntoihin mm. juuri siksi ettei se ole mielestäni erityisen kannattavaa, kuten itsekin olet näköjään huomannut. Lainasi marginaali on aika korkea, sen voisit koittaa kilpailuttaa uudelleen.

        Oikean kohteen valinta on, kuten sanottua, kaiken a ja o.


      • pankkiin
        ammattisijoittaja kirjoitti:

        oletko selvillä korkotasosta ollenkaan, oman lainani korko 26000e on 4,14 % kovin saa vuokratuottoa lisätä, vuokratuotto olisi parempi kuin lainan korko. mikä ei kuitenkaan onnistu koska vuokra on jo ylärajoilla,ei saa vuokralaisia sit, jos vielä yrittäisin, vuokraa nostaa että hommaan tulisi, jotain kannattavuutta.

        ja pyydä alentamaan marginaalia! Nykyään marginaali ~0.7% normaali.


      • joo
        pankkiin kirjoitti:

        ja pyydä alentamaan marginaalia! Nykyään marginaali ~0.7% normaali.

        sijoitusta täysin velkarahalla? siis ettehän te sijoita silloin mitään muuta kuin velanantajan / rahoittajan varoja joka tietysti vie myös sen tuoton.
        Ja tiedoksi että asuntolainan ja esim. sijoitusasunnon hankintalainan kuten myös muun sijoitus tarkoitukseen otetun tai yrityslainan marginaali on ihan jotain muuta kuin se asuntolainan marginaali. Ja alussa joku kirjoitti loppu vakuudeksi käytetään vaikka omaa asuntoa. Missä " sijoittajan " järki - ei missään nimessä.
        Asuntosijoituksesta sen verran että tuotto ei kylläkään ole 10 % mutta tuottoa tulee kunhan niin huoneistot kuin yhtiötkin on kunnossa ja vuokralaisiksi valitaan itse maksavat, itselläni vuosia asuneita ja nykyisin ne tulot on päätulonlähde. Muitakin olen kokeillut mutta ei "minun lajia" eikä velkarahalla jos itselle ajatus saada " hyöty" eikä rahoittajalle.


      • Murphy
        joo kirjoitti:

        sijoitusta täysin velkarahalla? siis ettehän te sijoita silloin mitään muuta kuin velanantajan / rahoittajan varoja joka tietysti vie myös sen tuoton.
        Ja tiedoksi että asuntolainan ja esim. sijoitusasunnon hankintalainan kuten myös muun sijoitus tarkoitukseen otetun tai yrityslainan marginaali on ihan jotain muuta kuin se asuntolainan marginaali. Ja alussa joku kirjoitti loppu vakuudeksi käytetään vaikka omaa asuntoa. Missä " sijoittajan " järki - ei missään nimessä.
        Asuntosijoituksesta sen verran että tuotto ei kylläkään ole 10 % mutta tuottoa tulee kunhan niin huoneistot kuin yhtiötkin on kunnossa ja vuokralaisiksi valitaan itse maksavat, itselläni vuosia asuneita ja nykyisin ne tulot on päätulonlähde. Muitakin olen kokeillut mutta ei "minun lajia" eikä velkarahalla jos itselle ajatus saada " hyöty" eikä rahoittajalle.

        Selittäisitkö, miten tuotto menee pankille jos ostat sijoitusasunnon lainarahalla? Asunto on omistuksessasi ja vuokra maksetaan sinulle, samoin asunnon myyntivoitto tulee omaan taskuusi. Toki joudut maksamaan korkoja, mutta lainaa käyttämällä voit ostaa paljon suuremman määrän asuntoja.


      • ammattisijoittaja
        Murphy kirjoitti:

        Selittäisitkö, miten tuotto menee pankille jos ostat sijoitusasunnon lainarahalla? Asunto on omistuksessasi ja vuokra maksetaan sinulle, samoin asunnon myyntivoitto tulee omaan taskuusi. Toki joudut maksamaan korkoja, mutta lainaa käyttämällä voit ostaa paljon suuremman määrän asuntoja.

        tosiaan et taida olla asuntosijoittamisesta perillä,vuokramaksetaan kyllä omistajalle, pankki vie korot, yhtiövastike ym. kulut loput tuloista.myyntivoittoa ei tule lyhyellä aikavälillä mikä on myös pääomaverotettua, mikä entisestään huonontaa,voittoa.


      • joo
        Murphy kirjoitti:

        Selittäisitkö, miten tuotto menee pankille jos ostat sijoitusasunnon lainarahalla? Asunto on omistuksessasi ja vuokra maksetaan sinulle, samoin asunnon myyntivoitto tulee omaan taskuusi. Toki joudut maksamaan korkoja, mutta lainaa käyttämällä voit ostaa paljon suuremman määrän asuntoja.

        Eiköhän se tuotto menen pankille ainakin osittain juuri niiden lainanhoitokulujen muodossa ( korot yms. ). Totta myyntivoitto tulee aikanaan omaan taskuun vähennettynä my-voittoverolla mutta jos sijoitat vuokra-asuntoihin se on pitkäaikaista sijoittamista eikä ensimmäisenä hankittaessa ajatella myyntiä myynti saattaa olla ajankohtaista sitten joskus mutta sen varaan ei lasketa koko sijoitusta.
        Ehkä lainarahalla saa ostettua useammam mutta mikä järki jos lainanhoitokulut "syö" tuoton tai kaventaa sitä oleellisesti.
        Ja aina on huomioitava ainakin vanhemmassa asuntokannassa vuosien varrella eteen tulevat korjaustarpeet niin yhtiön kuin huoneiston, jos kelvollisia maksavia vuokralaisia aiotaan pitää.


      • Murphy
        ammattisijoittaja kirjoitti:

        tosiaan et taida olla asuntosijoittamisesta perillä,vuokramaksetaan kyllä omistajalle, pankki vie korot, yhtiövastike ym. kulut loput tuloista.myyntivoittoa ei tule lyhyellä aikavälillä mikä on myös pääomaverotettua, mikä entisestään huonontaa,voittoa.

        Sinun kannattaisi ehkä perehtyä vähän vaikka asuntoihin sijoittamiseen käsittelevään kirjallisuuteen.


      • joo
        Murphy kirjoitti:

        Sinun kannattaisi ehkä perehtyä vähän vaikka asuntoihin sijoittamiseen käsittelevään kirjallisuuteen.

        siis puhutaanko nyt todellisesta asuntosijoittamisesta vai teoreettisesta eli " kirjaviisaudesta".
        Myönnän itse en ole perehtynyt kirjojen perusteella asuntosijoitukseen vaan vuodesta 1991 alkaen ihan käytännöntasolla. Mutta ehkä sitä on kirjatiedolla tai vielä pelkällä teorialla parempi sijoittaja.


      • Murphy
        joo kirjoitti:

        siis puhutaanko nyt todellisesta asuntosijoittamisesta vai teoreettisesta eli " kirjaviisaudesta".
        Myönnän itse en ole perehtynyt kirjojen perusteella asuntosijoitukseen vaan vuodesta 1991 alkaen ihan käytännöntasolla. Mutta ehkä sitä on kirjatiedolla tai vielä pelkällä teorialla parempi sijoittaja.

        Puhun tosiaankin sellaisesta asuntosijoittamisesta, mistä on olemassa tutkittua tietoa. Kuten sanoin aikaisemmassa viestissä, tunnen muutamia asuntojen "keräilijöitä" jotka pyrkivät kanssa saamaan omistuksistaan tuottoa. Se on kuitenkin eri asia kun ammattimainen asuntoihin sijoittaminen jossa maksimoidaan tuottoa.


      • joo
        Murphy kirjoitti:

        Puhun tosiaankin sellaisesta asuntosijoittamisesta, mistä on olemassa tutkittua tietoa. Kuten sanoin aikaisemmassa viestissä, tunnen muutamia asuntojen "keräilijöitä" jotka pyrkivät kanssa saamaan omistuksistaan tuottoa. Se on kuitenkin eri asia kun ammattimainen asuntoihin sijoittaminen jossa maksimoidaan tuottoa.

        niin tuoton maksimointi, sinä puhut lyhyistä nopeista voitoista / tuotoista. Minä tasaisesta pitkästä eli olen mielestäsi keräilijä.
        Sinun ajattelu tavalla on paljon näitä keräilijöitä niin suntosijoituksessa kuin pörssissäkin ja se aikaisemmin mainittu rahastosijoittaminen kuten myös vakuutus on sinun termistössä sitten keräilyä vai. Tietysti ehkä tavallaan keräillään jatkuvaa tuloa ei hetkelliisä pikavoittoja.


      • Murphy
        joo kirjoitti:

        niin tuoton maksimointi, sinä puhut lyhyistä nopeista voitoista / tuotoista. Minä tasaisesta pitkästä eli olen mielestäsi keräilijä.
        Sinun ajattelu tavalla on paljon näitä keräilijöitä niin suntosijoituksessa kuin pörssissäkin ja se aikaisemmin mainittu rahastosijoittaminen kuten myös vakuutus on sinun termistössä sitten keräilyä vai. Tietysti ehkä tavallaan keräillään jatkuvaa tuloa ei hetkelliisä pikavoittoja.

        En tainnut missään vaiheessa sanoa, että asuntosijoittaminen olisi lyhyen tähtäimen toimintaa. Kyllä useimmiten sijoittajat pitävät asuntoja monia vuosia, jopa kymmeniä vuosia.

        Tarkoitus ei ollut sanoa että se mitä olet tehnyt olisi väärin tai tyhmää, se voi olla sinänsä ihan kivaa ja kannattavaakin. Sanoin vaan, että ammatikseen asuntoihin sijoittavat tapaavat rahoittaa sijoitusasuntonsa lainoilla.


      • joo
        Murphy kirjoitti:

        En tainnut missään vaiheessa sanoa, että asuntosijoittaminen olisi lyhyen tähtäimen toimintaa. Kyllä useimmiten sijoittajat pitävät asuntoja monia vuosia, jopa kymmeniä vuosia.

        Tarkoitus ei ollut sanoa että se mitä olet tehnyt olisi väärin tai tyhmää, se voi olla sinänsä ihan kivaa ja kannattavaakin. Sanoin vaan, että ammatikseen asuntoihin sijoittavat tapaavat rahoittaa sijoitusasuntonsa lainoilla.

        asuntoihin sijoittava ammattisijoittaja - sijoittaa lainalla - valittaa tuottoa.
        Keräilijä-sijoittaja - tulee mahdollisesti toimeen eli elää sijoituksen tuomalla tuotolla ( joskus ainut tulo) - harrastelija, koska ei sijoita oppikirjamaisesti, eikä pääosin lainalla.
        Mutta eikö ole mukavaa kun harrastus elättää.


      • Murphy
        joo kirjoitti:

        asuntoihin sijoittava ammattisijoittaja - sijoittaa lainalla - valittaa tuottoa.
        Keräilijä-sijoittaja - tulee mahdollisesti toimeen eli elää sijoituksen tuomalla tuotolla ( joskus ainut tulo) - harrastelija, koska ei sijoita oppikirjamaisesti, eikä pääosin lainalla.
        Mutta eikö ole mukavaa kun harrastus elättää.

        Jos luet aikaisemmat kirjoitukseni ihan ajatuksella, asia saattaa vielä aueta sinulle. Et sinä mitään väärää tai laitonta ole tehnyt, et vain ole sijoittanut rahojasi optimaalisella tavalla. Jos saat silti toimeentulosi, niin hyvä näin koska ilman rahaahan ei voi elää.


      • Anonyymi

        Minä aloitin vähän pienellä. Ensin oli kissankori ja niitä pikkuhiljaa enemmän. Nyt on jo koirankoppeja puolitusinaa. Nyt teen kauppaa ulkohuussista. Saa nähdä saanko sen vuokralle.
        Voisi laittaa sen järvenrantatontille. Mulla on siellä nyt riuku metsässä ja saa siitä vuokraa 300€ kuussa. Ulkohuussista saisi tuplaten, ainakin.
        Jotta näin. Kohta voin jäädä eläkkelle kolmekymppisenä, jihuu. Työt kun ei yhtään innosta. Johtuu varmaan siitä että olen niin huono kaikessa mitä yritän.

        Tseppiä teille :)


    • Anonyymi

      Voi kurja. Mulla on vasta ulkoportaat, vanhat ja vähän lahot. Kuka vuokraa? Saa halvalla 700€ kuussa, käyn pari kertaa viikossa katsomassa, että on kunnossa.

      • Anonyymi

        Mulle käy jos saan kaupanpäälle vanhat puiset tikapuut, joissa onn suurin osa puolista vielä tallella. Saa olla sammalta, kunhan jänikset ei oo purreet. Voit käydä vaikka pari kertaa viikossa niin keitän kahvit(kin).


    • Anonyymi

      Olen perinyt kolme asuntoa ja megamoka, että en niitä heti myynyt.
      Kaikki sen ikäisiä että perättäisinä vuosina tuli putkiremontit, joihin käytetystä rahasta tutkimuksen mukaan vain puolet näkyy arvonnousuna.

      Alan guru Metsola kertoo asuntosijoittamisen tuoton laskeneen tyypillisesti neljään prosenttiin, mutta saapahan elämäänsä vuokralaisharmeja.
      Onneksi tajusin sijoittaa listaamattomiin asuntorahastoihin, joulukuussa tilille tupsahtaa nettotuotto 3½ %, mutta pörssissä tienaa paremmin.

      Pitkällä tähtäimellä pörssi tuottaa 7%, puolet osinkoa, puolet arvonnousua.

      • Anonyymi

        > ... saapahan elämäänsä vuokralaisharmeja.

        Vuokrasuhteet ovat lyhentyneet.
        Tammikuussa lähtenyt asui 3½ vuotta. Maaliskuussa lähtenyt 2 vuotta.
        Jälkimmäisen asunnon edellinen vuokralainen 3 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe