Sosiaalityö 2017

Sepi12

Hei te muut sossutantoiksi hakeneet! Mitä mieltä olette kokeesta ja mitä ihmettä esseessä haettiin takaa? Kokeen eka osuus oli sen verran helppo, että sisäänpääsyrajat saattavat pompata tänä vuonna korkeiksi :(

14

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipss

      En tiedä, tuntuu että olen ihan unohtanut mitä edes kirjoitin!
      Määrittelin jotenkin valinnanvapauden ja vapauden, sitten esittelin arja jokisen artikkelin ja kerroin miten hän määrittelee asiakas/sossu suhteen. sitten vähän yhdistelin näitä kahta lähinnä institutionaalisen ja ammatillisen ja yhteiskunnallisen suhteen tasolla. Kai. Jotenkin sekava olo jäi.. Toivotaan ettei kovin korkealle rajat pomppaa.

      Kuinka pitkiä esseitä te muuten kirjoittelitte?

    • 111pertti

      Täällä yksi hakija. Oikein/väärin- tehtävä ja monivalinnat tuntui helpoilta, samoin ne universalismi- ja marginalisaatio- tehtävät. Esseen kohdalla en osaa arvioida miten meni: samoja asioita kirjoitin siihen kuin edellinenkin kommentoija. Sekavaa ja jotenkin kaukaahaettuakin asiaa siihen kyllä tuli kyllä kirjoitettua. :/ Esseetä taisin kirjoittaa pienellä käsialla 7,5 sivua.

    • ellannananna

      Moi!

      Mä koin myös muut osiot todella helpoiksi. Ainoastaan essee oli haastava. Vähän ärsyttää, ettei muista osioista oltu tehty edes vähän vaikeampia, koska nyt esseellä on niin iso painoarvo enkä usko että pääsen sen takia sisään :(
      Mä käsittelin myös noita suhteita yhteiskunnallisesta, institutionaalisesta ja ammatillisesta ulottuvuudesta katsoen, mutta en vuorovaikutuksessa rakentuvan suhteen näkökulmasta ollenkaan. Liekö isokin virhe? Enkä muuten maininnut eri ulottuvuuksien nimiä ollenkaan, ilmeisesti olisi pitänyt :( :( Eli luultavasti ei mennyt kovin hyvin.
      Mihin muuten haitte? Mä hain Turkuun.

    • ellannananna

      Niin ja kirjoitin myös jotain 7,5 sivua.

    • Jeppeeeee

      Paljon oli sivuja siis annettu? En muista, itsellä jäi yksi ja puol sivuu tyhjäksi. Mut mun käsiala on tosi leveä.

    • sossu.tantta.87

      essee meni multa ihan hyvin..lupasin tehdä nimettömiä lastensuojeluilmoituksia ja huostata lapset!!!! työllisyys on omalta kohdalta taattu!!

    • turkuun_hakenut

      Ei nimeämättä jättäminen ole mikään suuri virhe, jos essee on muuten kuranttia kamaa. Itseäni surettaa liian vähäinen kirjoitustila ja se, että ei oikein tajunnut mitä haetaan takaa. Ja tietty se, etten mitään alotus/lopetuskappaleita tajunnut tehä (samaa suuruusluokkaa pisteenmenetyksen puolesta kuin nimeämättä jättäminen?)

    • Js12

      Itse en ollut kokeessa, mutta kiinnostaa mitä kokeessa kysyttiin?

    • Sossu65

      Hyvin paljon samoilla linjoilla. Alkuosio oli selvää ja pariin kohtaan jätin tyhjän, koska emmin vaihtoehdon kohdalla, enkä halunnut virhepistettä joka on kova rangaistus. Marginaali ja uni-esseen osasin täysin.

      Mutta sitten aineisto kirja. Olin lukenut Jokisen tosi hyvin ja esseetä syntyi niin vapaudesta, omasta tahdosta, valinnanvapaudesta ym.ym. itsemäärämisoikeudesta jne. mutta...myös minä jätin suhteet niminä mainitsematta. Katselin vanhoja kokeita ja ainakin Juhilan kirjaan peilauksissa aikaisemmilta vuosilta, pisteiden menetys suhteiden nimeämättä jättämisenä olisi 4 pistettä.

      Tekstiä syntyi viimeisen sivun puoliväliin asti "aika" leveällä käsialalla. Pelkään pahoin, että en pääse, koska haen valintajonossa 2 eli sosionomi (amk), paikkoja on vain Jyväskylä 3, Itä-Suomi 5....raastavaa odotusta, kun olin vielä 5kk lukenut ja lukenut :(

    • Dkdndnfkdkdk

      Kirjaan perustuvasta osio oli ihan älyttömän helppo! Essee oli haastavampi, mutta ihan maalaisjärjellä siitäkin kyllä selvisi. Veikkaan, että saan kirjaan perustuvasta osiosta täydet. Esseestä en uskalla heittää arvauksia, mutta en siitä ihan hirveästi pisteitä tarvitsekaan, koska pääsen taustapisteillä jo pitkälle. :)

    • sossu65

      Hyvältä kuulostaa, eli olet hyvin korkealla. Aineistokokeesta pitää saada vähintään 7 pistettä, jotka varmasti hoidit. Onnea :)

    • ellannanannaedelleen

      Ai nimämättä jättäminen veisi jopa 4 pistettä :o Voi hemmetti.
      Tää on ihan raastavaa tää odotus. Ei voi suunnitella elämää eteenpäin eikä oikein nauttia kesästä kun vaan haluaisi tietää sen tuloksen :( Mä niin olisin halunnut päästä jo opiskelemaan ja saamaan jotain sisältöä tähän elämään.
      Mulla on sama tilanne kuin sulla sossu65, aiempi tutkinto jo amkin puolelta löytyy, joten en kuulu kiintiöön ja paikat on siis vähissä. Huonolta näyttää... Huoh.

    • sossu65

      ellan...jne. Toivon todella paljon, että olen väärässä :) Kävin viime vuosien valintakokeet läpi ja löysin hieman samankaltaisen essee-tehtävän ja silloin oli vähennetty -1/nimeämättä jätetty osio kts. vanhat valintakokeet 2012

    • Sepi12

      Kappas keppanaa. Pääsin ekaan hakukohteesen hirviömäisillä pisteillä. Alimmat hyväksytyt pisteet nousseet hieman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe