Rintasyövän jälkeen sydänvaivoja

Olen rintasyöpäpotilas mallia 2004, syöpä oli vasemmassa rinnassa, osapoistolla selvisin.
Sytot, sädehoito ja lisäksi 5 v Tamofenia 2 v sitä toista, olisikohan ollut Aromasin? Noin ne unohtuu, onneksi.

Olen saanut aina puhtaat paperit, kontrolleja oli 7 vuotta. Nyt - en edes osaa sanoa koska tämä alkoi - on ilmennyt sydänoireita, eli flutter (eteislepatus). Onkohan kenellekään muulle tullut rintasyövän jälkeen sydänoireita? Enhän voi tietää, voisiko vasemman rinnan sädehoito olla syynä, tai ne ikävät sytostaatit. Olin tutkimuspotilaana ja ainakin sivuoireista päätellen myrkyt olivat kovia.

Olisin kyllä luullut, että syöpä riittäisi, mutta ei :(
21274
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Kenties ikä painaa? Oletko aktiiviliikkuja? Ovatko elintapasi terveellisiä?
Ei muuta kuin tsemppiä!

Äänestä

Leikkaus 2003 syksyllä, hoidot CEF (syklofosfamidi, epirubisiini, fluorourasiili) x 6, sädehoito x 25 ja hormonihoito Tamofen, Femar Arimidex - yhteensä seitsemän vuotta.
Sydäntä ei ole Suomessa tutkittu, kävin Virossa - Toila SPA - siellä EKG ja UHD ja todettiin sydämen ”väsyvyyttä”. Minä liikun aktiivisesti todella vähään, painon nousun takia ehkä.
Minulla paino lisääntyi 30kg, (50-v - 55kg > 86 hetkellä, pituus 170) kolme vuotta sitten kävin yksityisellä endokrinilogilla ja sain kilpirauhaislääkityksen. Hormoniarvot olivat viitearvojen sisällä kuitenkin, mutta oireita oli painon lisäksi muitakin.
Syke on aina ollut korkea, sen takia pitkä aika luulin, että minulla ei voi olla kilpirauhaisen vajaatoiminta.

Suvussa ei ole k.o. sairautta eikä mitään muuta. Ilmeisesti kilpirauhainen on kärsinyt hoidoissa ja tutkimuksissa.
USA:ssa kilpirauhaista tutkitan sädehoito saanut henkilöillä 5 vuoden sisällä.
Oletko tutkinut kilpirauhaista?
https://www.kilpparix.fi/vajaatoiminta
Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa merkittävän terveysriskin.
• Sydänongelmat, kuten sepelvaltimoiden kovettuminen, rytmihäiriöt, epänormaali verenpaine, sydämen heikko verenpumppaus, sydänlihaksen heikkous, kongestiivinen sydämen vajaatoiminta

Äänestä

Kommentoi aloitusta


EnEnääJaksa kirjoitti:

Olen rintasyöpäpotilas mallia 2004, syöpä oli vasemmassa rinnassa, osapoistolla selvisin.
Sytot, sädehoito ja lisäksi 5 v Tamofenia 2 v sitä toista, olisikohan ollut Aromasin? Noin ne unohtuu, onneksi.

Olen saanut aina puhtaat paperit, kontrolleja oli 7 vuotta. Nyt - en edes osaa sanoa koska tämä alkoi - on ilmennyt sydänoireita, eli flutter (eteislepatus). Onkohan kenellekään muulle tullut rintasyövän jälkeen sydänoireita? Enhän voi tietää, voisiko vasemman rinnan sädehoito olla syynä, tai ne ikävät sytostaatit. Olin tutkimuspotilaana ja ainakin sivuoireista päätellen myrkyt olivat kovia.

Olisin kyllä luullut, että syöpä riittäisi, mutta ei :(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu