WatchMojo.com lainaili videoitani

onko_tekijänoikeusrikos

Huomasin että tämä miljoonia nettivideoilla WatchMojo.com oli erääseen Top 10 sarjan videoonsa ottanut pätkiä useammasta youtubeen lataamastani videosta.

Videoni on julkaistu omalla kanavallani Standard youtube licensellä, eli eivät ole mitään ilmaistavaraa muille.

WatchMojo.com ei kysellyt minulta mitään ennen lainailuaan vaan teki hommansa aivan oma-aloitteisesti, kuin viekkaat varkaat ja väärät valtiaat.

Nähdäkseni kyseessä on tekijänoikeusrikos. Ollaanko samaa vai eri mieltä?

4

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Että_niin

Noilla tiedoilla on. Toinen asia on, minkä maan lainsäädännöllä tuossa pelataan. Pelataan minkä tahansa, niin ainakin nimi tulee näkyä lopputeksteissä.

• onko_tekijänoikeusrikos

Katsoin YouTuben sääntöjä, myös niitä USAn lain mukaisia fair use sellaisia. Kai Suomessakin on jotain vastaavaa? Muutenhan ei voisi mitään koskaan milloinkaan siteerata, ilman että siteerattu tai hänen edustajansa voisi haastaa käräjille.

Enimmän närkästyksen höyryn haihduttua päästäni olen alkanut nähdä asiassa myös jotain positiivista: youtube kanavani nimi kyllä esiintyy suurella videossa niillä kohdin millä minun materiaalia näytetään, joten saan ilmaista mainosta täten. WatchMojon kyseisellä videokoosteella on jo yli 5 milj. klikkausta.

Mutta siltikin, olisi pitänyt kyllä kysyä lupa ennen kuin lainailee. Kuuluu jo alkeelliseen kohteliaisuuteen.

Muulloin olen kyllä raa'asti poistattanut, jos olen huomannut että joku kepuli on lataillut omalle kanavalleen videoitani.
      YouTube toimii näissä asioissa kiitettävän ripeästi eikä anna konnille armoa.
      Täytyy kyllä ihmetellä mitä sellaisen olennon päässä liikkuu joka kuvittelee että noin vaan voi daunloudaa ja aploudaa aivan mitä vaan.

Nyt sitten toinen taho, Business Insider, kovasti osoitti kiinnostustaan erästä videotani kohtaan jolla on jo miljooonia katsomiskertoja.
      Ilmaiseksi olisi pitänyt saada, kaikki käyttöoikeudet, ja hämäräperäinen sopimus allekirjoittaa.

Tarjosin yritykselle erästä toista samansisältöistä hyvin vähän katsottua mutta teknisesti korkealaatuisempaa videotani CC-lisenssillä. Vaan ei kelvannut.

Kyllä on tavallista konnuus ja kataluus Youtubessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4950
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2666
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      93
      2633
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      198
      2370
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1939
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      25
      1913
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1471
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      357
      1271
    10. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1219
    Aihe