Huomasin että tämä miljoonia nettivideoilla WatchMojo.com oli erääseen Top 10 sarjan videoonsa ottanut pätkiä useammasta youtubeen lataamastani videosta.
Videoni on julkaistu omalla kanavallani Standard youtube licensellä, eli eivät ole mitään ilmaistavaraa muille.
WatchMojo.com ei kysellyt minulta mitään ennen lainailuaan vaan teki hommansa aivan oma-aloitteisesti, kuin viekkaat varkaat ja väärät valtiaat.
Nähdäkseni kyseessä on tekijänoikeusrikos. Ollaanko samaa vai eri mieltä?
WatchMojo.com lainaili videoitani
4
88
Vastaukset
- Että_niin
Noilla tiedoilla on. Toinen asia on, minkä maan lainsäädännöllä tuossa pelataan. Pelataan minkä tahansa, niin ainakin nimi tulee näkyä lopputeksteissä.
- onko_tekijänoikeusrikos
Katsoin YouTuben sääntöjä, myös niitä USAn lain mukaisia fair use sellaisia. Kai Suomessakin on jotain vastaavaa? Muutenhan ei voisi mitään koskaan milloinkaan siteerata, ilman että siteerattu tai hänen edustajansa voisi haastaa käräjille.
Enimmän närkästyksen höyryn haihduttua päästäni olen alkanut nähdä asiassa myös jotain positiivista: youtube kanavani nimi kyllä esiintyy suurella videossa niillä kohdin millä minun materiaalia näytetään, joten saan ilmaista mainosta täten. WatchMojon kyseisellä videokoosteella on jo yli 5 milj. klikkausta.
Mutta siltikin, olisi pitänyt kyllä kysyä lupa ennen kuin lainailee. Kuuluu jo alkeelliseen kohteliaisuuteen.
- onko_tekijänoikeusrikos
Muulloin olen kyllä raa'asti poistattanut, jos olen huomannut että joku kepuli on lataillut omalle kanavalleen videoitani.
YouTube toimii näissä asioissa kiitettävän ripeästi eikä anna konnille armoa.
Täytyy kyllä ihmetellä mitä sellaisen olennon päässä liikkuu joka kuvittelee että noin vaan voi daunloudaa ja aploudaa aivan mitä vaan. - onko_tekijänoikeusrikos
Nyt sitten toinen taho, Business Insider, kovasti osoitti kiinnostustaan erästä videotani kohtaan jolla on jo miljooonia katsomiskertoja.
Ilmaiseksi olisi pitänyt saada, kaikki käyttöoikeudet, ja hämäräperäinen sopimus allekirjoittaa.
Tarjosin yritykselle erästä toista samansisältöistä hyvin vähän katsottua mutta teknisesti korkealaatuisempaa videotani CC-lisenssillä. Vaan ei kelvannut.
Kyllä on tavallista konnuus ja kataluus Youtubessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875