Väärät lasit?

tiinusiiiiii

Kävin silmälääkärin tarkastuksessa optikkoliikkeessä, hankin silmälasit toisesta liikkeestä. Olen nyt käyttänyt silmälaseja kaksi viikkoa enkä näe niillä, vaan edelliset lasit ovat paremmat! Missä vika? Liikkeen optikko, mistä ostin lasit, sanoi vian olevan ehkä määräyksessä. Mitä minun pitää tehdä? Jos menen lääkärille uudestaan ja hän kirjoittaa uuden reseptin, kuka maksaa linssini? En kehtaa pyytää pientä optikkoliikeyrittäjää maksamaan minulle uudet linssit, sillä vika ei ole hänen! Pitääkö lääkärin maksaa? Hänelle kuulemma ei todellakaan lähetellä mitään laskuja?

8

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaaettäehkä

      Käy ensin eri optikkoliikkeessä (kolmannessa) tarkastuttamassa, että linssit ovat reseptin mukaiset. Se ei paljon maksa. (Aika törkeää muuten, jos niitä ei tarkistettu jo valittaessasi.) Jos lasit ovat oikeanlaiset, niin varaa uusi aika eri lääkärille ja katso, tuleeko samat mittaustulokset. Jos toinen lääkäri antaa eri vahvuudet, niin tee kirjallinen valitus ensimmäiselle.

      Optikkojen tekemistä näöntarkastuksista olen enimmäkseen saanut väärin määrättyjä laseja, silmälääkäriltä taas sellaisia millä näkeekin jotain. Kyseessä useita eri optikkoliikkeitä ja aina huonot lasit, joskin huonouden taso on vaihdellut. Minulla on vahva hajataitto, joka on eri kummassakin silmässä. Valittaessani jo näöntarkastuksessa huonoja linssejä optikko sanoi, että ei minun näköäni saa laseilla sen paremmaksi! En tiedä että mitä siellä optikkokoulussa oikein opetetaan, varmaan jotain värianalyysia. Että kyllä säästää väärästä kohdasta, jos ostaa lasit ilman lääkärikäyntiä. Tietysti lääkärikin voi tehdä virheitä.

      • Tiiiisss

        Olen siis käynyt lääkärin ehdotuksesta toisella optikolla tarkastuksessa. Muutost oli n. 0.25-0.50 eli melko vähän, mutta se vaikuttaa näkemiseen. Kuka on vastuussa?


      • 675675
        Tiiiisss kirjoitti:

        Olen siis käynyt lääkärin ehdotuksesta toisella optikolla tarkastuksessa. Muutost oli n. 0.25-0.50 eli melko vähän, mutta se vaikuttaa näkemiseen. Kuka on vastuussa?

        Etkö sitten itse koe olevasi milläänmuotoa vastuussa pieleen menneestä näöntarkistuksesta, koska olet kuitenkin joutunut tekemään viimekädessä valinnan vahvuudesta, siilä eihän lääkäri voi sitä tietää, millä linsillä näkee ja millä ei. Vai oletatko, että lääkäri olisi pistänyt omiaan, vaikka onhan sekin tavallaan mahdollista, jos on ikänäköä varten määrätyt, mutta tietysti lääkäri keskustelee siitä ensin ja varmistaa kokeilemalla, että niillä vahvemmilla näkee vaivatta.


    • Noeikainytnoinkaan

      Täh, kai se nyt on lääkärin vastuulla määrätä oikeat vahvuudet?? Ettei tule ylikorjausta. Silloin, kun reseptin saa optikolta, niin lasien osto ja niihin liittyvät takuuasiat ovat varmaankin helpompia. Optikon näöntarkastuksen kun voi käytännössä teettää ilmaiseksi paikassa, josta aikoo lasit ostaa. Silmälääkärin reseptin kanssa asia onkin vaikeampi, silmälääkärillä käydään jossain ja sitten lähdetään pokia etsimään.. Hyvä tuuri pitää olla, että ne löytyy samasta paikasta..

      • 675675

        Eihän lääkäri voi sitä vahvuutta millään muulla keinoin mitata kuin kysymällä ja se on silloin potilaasta kiinni, miten hyvin osaa siinä tilanteessa arvioida ehdotetun linssin sopivuutta. Jos on epävarma, se pitää uskaltaa sanoa, koska aina ei edes päästä optimaaliseen tarkkuuteen.
        Yhtä vähän voisi syyttää myyjää, ettei ostettu vaate sattunut miellyttämään enää kotona.

        Aloittaja ei ole oikealla tavalla mieltänyt omaa osuuttaan silmälasien määrityksessä, koska se on vuorovaikutustilanne potilaan ja lääkärin välillä. Ehkä meille on korostettu liikaa lääkärien osaamista, ja oletettu, että kaikki potilaat ymmärtävät oman vastuunsa sanomattakin.


    • huolimatontaon

      Minulle on silmälääkäri kahdesti määrännyt silmälasit väärillä arvoilla. (Välissä oli muutama vuosi).
      Kummallakin kerralla optikko tarkasti näön uudelleen ja korjasi lasit hyväksi.
      Toisella kerralla optikko vielä tilasi lasit väärin, mutta korjasi toki oikeaksi. Lasien saaminen vain venyi, kun ei mennyt kerralla oikein.

    • Optikko

      Kannattaa ottaa lasit samasta liikkeestä missä käyt lääkärissä, silloin optikko voi tarvittaessa konsultoida silmälääkäriä ja mikäli linssit joudutaan vaihtamaan niin he voivat keskenään sopia mahdollisista korvauksista joita sinun asiakkaana ei tietenkään kuulu maksaa.

    • selvitetty

      Minulle on kerran käynyt niin, että optikko tilasi lasit väärillä vahvuuksilla. Onneksi sain uudet lasit yllättävän nopeasti, sillä kaukonäköni on todella huono. Olen myöhemminn tilannut lasini netistä ja olen huomannut sen olevan itselleni helpompi ratkaisu kuin lasien ostaminen optikolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe