Kävin silmälääkärin tarkastuksessa optikkoliikkeessä, hankin silmälasit toisesta liikkeestä. Olen nyt käyttänyt silmälaseja kaksi viikkoa enkä näe niillä, vaan edelliset lasit ovat paremmat! Missä vika? Liikkeen optikko, mistä ostin lasit, sanoi vian olevan ehkä määräyksessä. Mitä minun pitää tehdä? Jos menen lääkärille uudestaan ja hän kirjoittaa uuden reseptin, kuka maksaa linssini? En kehtaa pyytää pientä optikkoliikeyrittäjää maksamaan minulle uudet linssit, sillä vika ei ole hänen! Pitääkö lääkärin maksaa? Hänelle kuulemma ei todellakaan lähetellä mitään laskuja?
Väärät lasit?
8
2370
Vastaukset
- jaaettäehkä
Käy ensin eri optikkoliikkeessä (kolmannessa) tarkastuttamassa, että linssit ovat reseptin mukaiset. Se ei paljon maksa. (Aika törkeää muuten, jos niitä ei tarkistettu jo valittaessasi.) Jos lasit ovat oikeanlaiset, niin varaa uusi aika eri lääkärille ja katso, tuleeko samat mittaustulokset. Jos toinen lääkäri antaa eri vahvuudet, niin tee kirjallinen valitus ensimmäiselle.
Optikkojen tekemistä näöntarkastuksista olen enimmäkseen saanut väärin määrättyjä laseja, silmälääkäriltä taas sellaisia millä näkeekin jotain. Kyseessä useita eri optikkoliikkeitä ja aina huonot lasit, joskin huonouden taso on vaihdellut. Minulla on vahva hajataitto, joka on eri kummassakin silmässä. Valittaessani jo näöntarkastuksessa huonoja linssejä optikko sanoi, että ei minun näköäni saa laseilla sen paremmaksi! En tiedä että mitä siellä optikkokoulussa oikein opetetaan, varmaan jotain värianalyysia. Että kyllä säästää väärästä kohdasta, jos ostaa lasit ilman lääkärikäyntiä. Tietysti lääkärikin voi tehdä virheitä.- Tiiiisss
Olen siis käynyt lääkärin ehdotuksesta toisella optikolla tarkastuksessa. Muutost oli n. 0.25-0.50 eli melko vähän, mutta se vaikuttaa näkemiseen. Kuka on vastuussa?
- 675675
Tiiiisss kirjoitti:
Olen siis käynyt lääkärin ehdotuksesta toisella optikolla tarkastuksessa. Muutost oli n. 0.25-0.50 eli melko vähän, mutta se vaikuttaa näkemiseen. Kuka on vastuussa?
Etkö sitten itse koe olevasi milläänmuotoa vastuussa pieleen menneestä näöntarkistuksesta, koska olet kuitenkin joutunut tekemään viimekädessä valinnan vahvuudesta, siilä eihän lääkäri voi sitä tietää, millä linsillä näkee ja millä ei. Vai oletatko, että lääkäri olisi pistänyt omiaan, vaikka onhan sekin tavallaan mahdollista, jos on ikänäköä varten määrätyt, mutta tietysti lääkäri keskustelee siitä ensin ja varmistaa kokeilemalla, että niillä vahvemmilla näkee vaivatta.
- Noeikainytnoinkaan
Täh, kai se nyt on lääkärin vastuulla määrätä oikeat vahvuudet?? Ettei tule ylikorjausta. Silloin, kun reseptin saa optikolta, niin lasien osto ja niihin liittyvät takuuasiat ovat varmaankin helpompia. Optikon näöntarkastuksen kun voi käytännössä teettää ilmaiseksi paikassa, josta aikoo lasit ostaa. Silmälääkärin reseptin kanssa asia onkin vaikeampi, silmälääkärillä käydään jossain ja sitten lähdetään pokia etsimään.. Hyvä tuuri pitää olla, että ne löytyy samasta paikasta..
- 675675
Eihän lääkäri voi sitä vahvuutta millään muulla keinoin mitata kuin kysymällä ja se on silloin potilaasta kiinni, miten hyvin osaa siinä tilanteessa arvioida ehdotetun linssin sopivuutta. Jos on epävarma, se pitää uskaltaa sanoa, koska aina ei edes päästä optimaaliseen tarkkuuteen.
Yhtä vähän voisi syyttää myyjää, ettei ostettu vaate sattunut miellyttämään enää kotona.
Aloittaja ei ole oikealla tavalla mieltänyt omaa osuuttaan silmälasien määrityksessä, koska se on vuorovaikutustilanne potilaan ja lääkärin välillä. Ehkä meille on korostettu liikaa lääkärien osaamista, ja oletettu, että kaikki potilaat ymmärtävät oman vastuunsa sanomattakin.
- huolimatontaon
Minulle on silmälääkäri kahdesti määrännyt silmälasit väärillä arvoilla. (Välissä oli muutama vuosi).
Kummallakin kerralla optikko tarkasti näön uudelleen ja korjasi lasit hyväksi.
Toisella kerralla optikko vielä tilasi lasit väärin, mutta korjasi toki oikeaksi. Lasien saaminen vain venyi, kun ei mennyt kerralla oikein. - Optikko
Kannattaa ottaa lasit samasta liikkeestä missä käyt lääkärissä, silloin optikko voi tarvittaessa konsultoida silmälääkäriä ja mikäli linssit joudutaan vaihtamaan niin he voivat keskenään sopia mahdollisista korvauksista joita sinun asiakkaana ei tietenkään kuulu maksaa.
- selvitetty
Minulle on kerran käynyt niin, että optikko tilasi lasit väärillä vahvuuksilla. Onneksi sain uudet lasit yllättävän nopeasti, sillä kaukonäköni on todella huono. Olen myöhemminn tilannut lasini netistä ja olen huomannut sen olevan itselleni helpompi ratkaisu kuin lasien ostaminen optikolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124110MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822111Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511677Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671137Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216951Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3848