Mitenkä kannattaa toimia jos saa riita-asiassa vastapuolen kanssa sovun aikaan vaikka nyt sitten siinä vaiheessa kun asia on juuri laitettu vireille hoviin, mutta hovissa ei ole edennyt vielä mihinkään. Jos kumpikin esim. toteaa, ettei jaksa odottaa enää vuositolkulla ja päästään sopuun että kumpikin maksaa vaikka puolet siitä mitä käräjäoikeuvaihe määräsi. Jos tämä sopimus allekirjoitetaan ja sovitaan näin, onko syytä olla todistajat, ja ennenkaikkea jos sovitaan, että tällä sopimuksella vedetään hakemus hovista pois,niin onko syytä pyytää hovioikeutta (vai käräjäoikeutta vielä tässä vaiheessa..??) jotenkin vahvistamaan tämä sopu, eli lähetetäänkö se sitten sitä käsitelleelle tuomarille käräjäoikeudessa ja pyydetään sovun vahvistamista, vai mitenkä? Vai riittääkö ihan yhtä hyvin, että se sopimus on vaan olemassa, ja sen mukaan toimitaan ja vedetään hakemus hovista pois. Ettei sitten käy jotenkin niin, että silti pitäisi sitten maksaaa se mitä käräjäoikeus aikanaan tuomitsi tms.? Ettei se tule ns. "lainvoimaiseksi". Mitä neuvotte? Ja miten tosiaan sitä tuomioistuimen vahvistamista haetaan ja mitä se sitten vielä maksaa? Tässä sovussa ei siis ole käytetty mitään tuomiosituinsovittelua tms. vaan sopu on syntynyt omasta aloitteesta. Luin juuri muuten että 98% yksityishenkilöiden riita-asioista sovitaan jossain vaiheessa prosessia - sillä yleensä ihmiset huomaavat, että tämä on niin kuluttavaa ja raskasta, ja tuomiot voivat olla ihan mitä tahansa ja keskittyä kummiin juttihin, että vuosien prosessin seurauksena laihakin sopu on parempi kuin ei mitään. Tietenkin jos kyseessä on joku talokauppa tms. ja tosi suuret rahat, niiin tilanne voi olla vähän eri. Mutta kyllä oikeudenkäyminen on nyky-suomessa niin tolkuttoman kallista, että myös sen osapuolen joka voittaa, usein kannattaa sopia, ainakin riita-asioissa, sillä jos ei voita ihan täysin, niin voi joutua jokatapauksessa maksamaan omat kulunsa. Ja aika usein riita-asioissa jotain katsotaan toisen viaksi ja jotain sitten taas sen toisen.
Olisiko syytä vahvistaa sovinto
10
1024
Vastaukset
- Anonyymi
Kas kun viranomaiset ei tähän vastanneet kun niin kovin palstalla pyörivät.
Vastaa nyt!- Anonyymi
Niin, olisitte sovittelutoimiston viisaat nyt vastanneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, olisitte sovittelutoimiston viisaat nyt vastanneet.
Vieläkin voi yrittää vastata...
- Anonyymi
Opettele kappalejako kitjoituksissasi niin joku ehkä lukee sen.
- Anonyymi
Juu taisi olla liikaa kirjoitusta sovittelijan vastaanottokyvylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu taisi olla liikaa kirjoitusta sovittelijan vastaanottokyvylle.
Ei, mutta kärsivällisyydelle. Yleissivistyksen määrän henkiessä tekstin laadusta, ei tarvitse ihmetellä miksi täytyy kysellä asioita Suoli24:ssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta kärsivällisyydelle. Yleissivistyksen määrän henkiessä tekstin laadusta, ei tarvitse ihmetellä miksi täytyy kysellä asioita Suoli24:ssä.
Olipa kumma aloitus,itse pienyrittäjä ollut parissa sovittelussa,toinen sovittiin sovittelutoimistossa nimet alle kuinka tehdään,kuka maksaa,koska ja mitä.Toinen kun ei maksettu käräjillä tavattiin/tietenkin ensin oltiin käyty poliisi kuulusteluissa että oli pohjat joista lähteä runnomaan...Ihan vaan esimerkkinä tuo jälkinmäinen kesti siitä kun tuli rikosilmoitus,sovittelu,sovintoesitys,kuulustelu,käräjät,päätös...4v
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa kumma aloitus,itse pienyrittäjä ollut parissa sovittelussa,toinen sovittiin sovittelutoimistossa nimet alle kuinka tehdään,kuka maksaa,koska ja mitä.Toinen kun ei maksettu käräjillä tavattiin/tietenkin ensin oltiin käyty poliisi kuulusteluissa että oli pohjat joista lähteä runnomaan...Ihan vaan esimerkkinä tuo jälkinmäinen kesti siitä kun tuli rikosilmoitus,sovittelu,sovintoesitys,kuulustelu,käräjät,päätös...4v
Sovittelu on tarpeellinen vaihtoehto, koska käräjöintimenetelmällä riitojen ratkaisut venyvät ajallisesti turhan pitkiksi ja kulut sitä myöten helposti karkaavat.
- Anonyymi
Bhyviä neuvoja, mutta sovelletaanko niitä myötämäessä... Vai vastamäessä?
- Anonyymi
Tule opettamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683