Onko tämä ryöstö

Onko_tämä_ryöstö

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005229478.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=0d74c2f9f2e3c86ed0256b689848b324


Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä
VR on siirtänyt ilmeisen kannattamattoman löytötavarapalvelunsa yksityiselle yritykselle, joka on tehnyt siitä kannattavaa liiketoimintaa.


VR:N lähiliikenteen asiakas huomasi Malmilla junasta poistuessaan, että yksi tavaroista oli jäänyt junaan. Juna meni eikä huuto auttanut. Mikä neuvoksi?

Koska asemahenkilöstöä ei VR:llä enää ole, junaan ei saa asemalta yhteyttä. Ei saa myöskään netistä. Jos saisi, kyseiselle junailijalle voisi ilmoittaa, että asiakas odottaa Malmin asemalla, kun K-juna palaa kohti Helsinkiä. Nyt ei voinut.

VR ohjaa nettisivuillaan asiakkaan Suomen Löytötavarapalveluun, joka on yksityinen osakeyhtiö. Puhelu yhtiön palveluun maksaa 2–3,5 euroa minuutilta. Kun puhelu on kestänyt jo minuutteja, käy ilmi, etteivät he voi tässä asiassa palvella, koska ”tavara ei ole vielä tullut heille”. Ei kai se ole tullut, koska se jäi junaan vasta puoli tuntia aiemmin, kuten asiakas heti alkuun ilmoitti.

Asiakas saa selville toiselta junailijalta, että he vievät löytötavarat vuoronsa päätyttyä Helsingin päärautatieaseman ”boxiin”. Voisiko asiakas käydä hakemassa tavaransa sieltä heti? Ei voi, koska boxista sen noutaa tämä kaupallinen löytötavarayritys – muutaman päivän kuluttua.

Tavaran omistaja on näin toistaiseksi menettänyt hallintaoikeuden junaan unohtamaansa tavaraan, vaikka on heti ryhtynyt toimiin sen takaisin saamiseksi.

Löytötavarailmoituksen tekeminen (esimerkiksi nettilomakkeella) maksaa viisi euroa, säilytyksestä peritään erikseen, ja luovutuskin maksaa, jos hakee tavaran firman toimistosta. Lähettämisestä peritään tietenkin oma maksunsa.

Mutta mikä neuvoksi, jos unohtunut tavara olisi ollut passi, lompakko, silmälasit tai matkaliput? VR:n junailija kertoi, että näitäkin on penkeiltä löytynyt. Kyllä niistä voisi vähän maksaakin, mutta päivien päästä passista ja matkalipuista on kovin vähän hyötyä, jos matkan piti jo alkaa.

VR on siirtänyt ilmeisen kannattamattoman löytötavarapalvelunsa yksityiselle yritykselle, joka on tehnyt siitä kannattavaa liiketoimintaa säännöllisine löytötavaroiden huutokauppoineen. VR on näin toimiessaan unohtanut asiakaspalvelun. Siinä on selvä parantamisen paikka.

10

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko_poliisiasia

      Onpa röyhkeää toimintaa VR:ltä

    • Asiakaspalvelu on suomessa mennyttä maailmaa.
      Nyt asiakas palvelee kaikissa asioissa itse itseään ja saa ilokseen vielä maksaa "palvelun" tarjoajalle omasta työpanoksestaan.
      Bisnes se on mikä kannattaa.
      Mm. pankkeja pitäisi alkaa laskuttamaan jokaisesta heidän palvelemiseensa käytetystä minuutista.

    • löytötavarabisnes

      Taitaa olla tämä tämä yksityisen yrityksen "löytötavara" toiminta jonkun vr:n jonkun ns. kaverin firma ja nyt tekee nyt löytötavaroilla bisnestä.

      • Anonyymi

        Onko Onnibussi, Finnair, Hsl ja monet muut VR:N?

        Ei ole, vaan tänä päivänä on yleistä löytötavaroiden keskittäminen muualle kuin sinne minne tavarat ovat unohtuneet.

        Puhelut maksaa, säilytysmaksaa sillä täytyy "työmiehen" saada palkkansa!

        Vai tekisittekö itse kaiken ilmaiseksi?


    • qwqwwwq

      Aloittaja kysyi, onko kyseessä ryöstö, -ei ole.

      1 § (24.8.1990/769)
      Ryöstö

      Joka

      1) käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla välittömästi käyttää sellaista väkivaltaa toisen hallusta anastaa tai ottaa luvattomasti käyttöön toisen irtainta omaisuutta...

    • cxvncxcxn

      Ei varmaan ryöstö, mutta kiskontaa, huijaus tai kiristys.

      Tehkää virallisia valituksia näistä asioista. Onhan toi toiminta ihan saakelin törkeetä.

    • Anonyymi

      Kyllä tämä ryöstöltä vaikuttaa. Totaalinen huijaus, antaa vr:lle niin paskan maineen että hävettää niiden puolesta. Ajatelkaa, miten suomalaiset hyväksyy tämmöisen menon? Siis pointtini on se, että haluaisin käyttää toista junayhtiötä, mutta eihän se ole mahdollista. Pitää leikkiä kilpailukapitalismia rautateilla, mutta eihän se onnistu sitten mitenkään. Jos haluaa matkustaa junalla ei voi edes boikotoida vr:ää. Ei se ole sama asia ottaa lentokone tai bussi. Jos haluaa matkustaa junalla niin on pakko käyttää maailman paskinta junafirmaa. Mutta, tästä lähtien en astu jalallakaan vr:n paskajunaan. Haisee. Totaalihuijaukselta. Monissa busseissa on tunnelmaa ja kunnon ilmastoinnit ja reilu palvelu.

    • Anonyymi

      Tämä on sitä petokoneiston yhä lisääntyvää laillista rikollisuutta.
      Onneksi olkoon ihmiskunta! Rakennat itsellesi kaiken tuhoavaa koneistoa joka lopulta tuhoaa myös rakentajansa.

      Luuletteko että tämä toiminta on yksittäistapaus? Ei vaan se ottaa muotoaan kaikilla yhteiskunnan aloilla. Kuin hämähäkin verkko josta et saa itseäsi irti ellet muuta korpeen.

    • VR:n kuljetusehtojen (https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kuljetusehdot) mukaan mm. "Käsimatkatavaran on liityttävä matkan tarkoitukseen ja mahduttava matkatavaralle tarkoitettuun tilaan. Matkustajan on valvottava käsimatkatavaroitaan."

      Edelleen: "Käsimatkatavaraa voi ottaa maksutta mukaan junaan sellaisen määrän, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan siitä."

      Ja: "VR ei vastaa käsimatkatavaran vahingoittumisesta tai sen katoamisesta aiheutuneesta vahingosta, ellei se johdu VR:n tai sen henkilökunnan tuottamuksesta tai raideliikennevastuulain tarkoittamasta perusteesta."

      Voitaisiin lähteä siitä, että jos matkustaja ei kykene junasta lähtiessään pitämään lukua käsimatkatavaroistaan, on hän silloin rikkonut matkustusehtoja. Toisaalta VR ei ehtojen mukaan vastaa käsimatkatavaroiden vahingoittumisesta taikka katoamisesta, olipa matkustaja rikkonut ehtoja taikka ei.

      Jos laajennamme käsiteltävää asiaa esimerkiksi siten, että otamme tarkasteltavaksemme tilanteen, jossa omakotitaloasukas päättää huolehtia jätehuollostaan itse, ja ottaa kaikki jätteensä säkissä päivittäin työmatkalleen junaan mukaan ja jättää ne VR:n huolehdittavaksi. Kuinka pitkälle kotitalousroskien jättämisen säkissä junaan voidaan katsoa kuuluvan matkustajan oikeuksiin? Ehdoissa mainittu käsimatkatavaroiden liittyminen matkan tarkoitukseen kuuluu tähän. Juna ei nimittäin ole kaatopaikka taikka kierrätyskeskus.

      Samassa mielessä voidaan tarkastella tilannetta, jossa matkustajalta jää irtainta tavaraa junaan joko tarkoituksellisesti taikka huolimattomuuttaan. Mikäli junaan jäänyttä irtaimistoa ja roskaa ei poistettaisi päivittäin, tulisi junissa matkustaminen mahdottomaksi hyvin pian. Ylimääräistä tavaraa, siis sellaista jota matkustajat juniin jättävät, ei ole ilmaista poistaa.

      Luonnollisesti matkustajilta unohtuu satunnaisesti tavaraa, josta syystä VR onkin kuljetusehdoissaan edellyttänyt, että matkustajan on huolehdittava itse tavaroistaan. Tämä siksi, että juniin jätetyistä tavaroista huolehtiminen syö henkilökunnan resursseja muusta palvelusta, ja se näkyy lippujen hinnoissa. Matkatavaroista huolehtimisen aste on siis nykyisten lippuhintojen mukaisesti se, että matkustaja huolehtii tavaroistaan itse ja löytötavarat on ulkoistettu muille toimijoille kuin VR:lle.

      Mistään ryöstöstä, petoksesta, riistosta, huijauksesta, kiristyksestä taikka kiskonnasta ei siis ole kyse, vaan järjen- ja sopimuksenmukaisesta toiminnasta, johon matkustajat sopimusehtojen mukaisesti sitoutuvat kuljettaessaan käsimatkatavaroita mukanaan junalla matkustaessaan.

    • Anonyymi

      Ainakin kallista on löytötavaratoimiston palvelu. Minulta jäi yksi matkalaukku joka löysi tiensä ko. palveluun ja sen palauttaminen minulle maksoi 75 euroa. Melkein voisi ryöstöksi kutsua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      109
      3334
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      19
      2726
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      76
      2572
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      98
      1575
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1498
    6. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      16
      1125
    7. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      356
      1046
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1037
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      11
      915
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      51
      852
    Aihe