öljynpaineanturi

Tiina

Tietääkö kukaan pitääkö paikkaansa että jos öljynpaineanturi irtoaa tai katkeaa niin öljyvalo ei voi syttyä? Ja jos Cliosta sattuu tippumaan se anturi niin rupeeko öljyvalo palamaan?

13

6510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mon Amour

      Ei pala merkkivalo jos anturi on irti,poikki tai kokonaan kadonnut,paitsi jos anturille menevä johto osuu vaikkapa koneen runkoon.

    • Mra

      Siis jos itse anturi "sattuisi tippumaan", niin silloin on kyllä ajot ajettu, sillä moottoriöljy tulee sen reiästä ulos ja kone leikkaa kiinni. Tarkoitat varmaan että jos anturin _johto_ sattuisi tippumaan? Onneksi anturi on kierteellä kiristetty moottorin runkoon, ei se mihinkään tipu.

      Anturivalon voi tarkistaa kun panee virran päälle muttei käynnistä: punainen öljynpaineen merkkivalo (öljykannun kuva) ja laturin merkkivalo syttyvät. Jos ei syty, on anturissa vika tai johto irti.

      Uudet elektroniset kojelaudat on eri juttu, nehän näyttävät kaikki merkkivalot aluksi, mutta en tiedä tuleeko erikseen ilmoitusta jos joku toimii väärin.

      • Tiina

        Moottori leikkasi kiinni. Korjaamo sanoo että öljynpaineanturi on tippunut. Pointti tässä on että miten se öljyvalo voi palaa jos se anturi on just se mikä laittaa sen palamaan ja sitä anturia ei ole kun se on tippunut?


      • R19
        Tiina kirjoitti:

        Moottori leikkasi kiinni. Korjaamo sanoo että öljynpaineanturi on tippunut. Pointti tässä on että miten se öljyvalo voi palaa jos se anturi on just se mikä laittaa sen palamaan ja sitä anturia ei ole kun se on tippunut?

        Voihan paska,jos auto on vähänkään uudempi niin moista pitäisi koittaa takuun piikkiin.

        Tuollaisten vikojen valmistusvastuu ei katkea takuun loppumiseen,samoin jos joku on korjannut autoa niin korjaamo kyllä joutuu vastaamaan tekemisistään.

        Anturin ei kyllä pitäisi irrota missään(laatu)autossa.


      • Tiina
        R19 kirjoitti:

        Voihan paska,jos auto on vähänkään uudempi niin moista pitäisi koittaa takuun piikkiin.

        Tuollaisten vikojen valmistusvastuu ei katkea takuun loppumiseen,samoin jos joku on korjannut autoa niin korjaamo kyllä joutuu vastaamaan tekemisistään.

        Anturin ei kyllä pitäisi irrota missään(laatu)autossa.

        Auto on Renault clio -98 uudempi korimalli. Ei taida enää takuuta olla, kun on kuitenkin sen verta vanha.. Korjaamo kieltää tehneensä virhettä.


      • Vesku
        Tiina kirjoitti:

        Auto on Renault clio -98 uudempi korimalli. Ei taida enää takuuta olla, kun on kuitenkin sen verta vanha.. Korjaamo kieltää tehneensä virhettä.

        Paha saada liikettä maksumieheksi jos sinulla ei ole näyttöä että ovat koskeneet aikaisemmissa huolloissa anturaan.
        Pieni mahdollisuus on tietenkin löytää huoltohistoriasta anturanvaihto.
        Siinäkin tapauksessa takuu on vaihdettavilla osilla sekä työllä 1v.
        Tuntuu kyllä oudolta jos osa on todella tippunut eikä ketään ole siihen koskenut, osa ei käsittääkseni ole osa joka itsestään löystyy.


      • Vesku
        Vesku kirjoitti:

        Paha saada liikettä maksumieheksi jos sinulla ei ole näyttöä että ovat koskeneet aikaisemmissa huolloissa anturaan.
        Pieni mahdollisuus on tietenkin löytää huoltohistoriasta anturanvaihto.
        Siinäkin tapauksessa takuu on vaihdettavilla osilla sekä työllä 1v.
        Tuntuu kyllä oudolta jos osa on todella tippunut eikä ketään ole siihen koskenut, osa ei käsittääkseni ole osa joka itsestään löystyy.

        Sinullakin on tietenkikin vastuu seurata öljynpainevaloa sekä muita varoitusvaloja.
        Eikä ajella niistä välittämätä, mitä epäilemättä et ole tehnyt.


      • R19
        Tiina kirjoitti:

        Auto on Renault clio -98 uudempi korimalli. Ei taida enää takuuta olla, kun on kuitenkin sen verta vanha.. Korjaamo kieltää tehneensä virhettä.

        Mitä siihen on korjattu ja milloin?

        Jos korjaamo on tehnyt remonttia jossa tuo anturi on irroitettu niin takuulla vastaa tekemisistään.


      • Tiina
        R19 kirjoitti:

        Mitä siihen on korjattu ja milloin?

        Jos korjaamo on tehnyt remonttia jossa tuo anturi on irroitettu niin takuulla vastaa tekemisistään.

        Siihen tehtiin 180 tuhannen huolto, öljyt vaihettiin ja sellasta. En usko että ne on sille anturille mitään huoltoa tehny..


      • Eurostartti
        Tiina kirjoitti:

        Siihen tehtiin 180 tuhannen huolto, öljyt vaihettiin ja sellasta. En usko että ne on sille anturille mitään huoltoa tehny..

        Vaihdettiinko mahdollisesti jakohihna ko.huollossa?.On nimittäin mahdollista,että ovat vähemmän perillä Renaulteista ja "yrittäneet"löytää kampiakselin lukitustapille reikää ja irrottaneet ko.anturin joka on sitten jäänyt löysälle.Kyseinen tappihan tuikataan ihan eri kohdasta k-akselille,mutta tiedän vastaavan tapauksen jossa näin oli yritetty tehdä.Öljynpaineanturi ei käsittääkseni lähde itsekseen irti ottaen huomioon,että on ollut paikoillaan jo vuodesta -98.


      • Tiina
        Eurostartti kirjoitti:

        Vaihdettiinko mahdollisesti jakohihna ko.huollossa?.On nimittäin mahdollista,että ovat vähemmän perillä Renaulteista ja "yrittäneet"löytää kampiakselin lukitustapille reikää ja irrottaneet ko.anturin joka on sitten jäänyt löysälle.Kyseinen tappihan tuikataan ihan eri kohdasta k-akselille,mutta tiedän vastaavan tapauksen jossa näin oli yritetty tehdä.Öljynpaineanturi ei käsittääkseni lähde itsekseen irti ottaen huomioon,että on ollut paikoillaan jo vuodesta -98.

        Auto kävi merkkihuollossa että luulis niitten jotain ymmärtävän relluista. Eivät vaihtaneet hihnaa..


      • Clio -03
        Tiina kirjoitti:

        Auto kävi merkkihuollossa että luulis niitten jotain ymmärtävän relluista. Eivät vaihtaneet hihnaa..

        Jos autoa on huollettu vain merkkihuollossa ja auto ostettu samasta paikasta, joutuu myyjäliike korvaamaan osan kuluista. Käytännössä se on korjauksen hinta vähennettynä sillä, että koneesta tulee parempi kuin käytetty oli.

        t: Clio -03


      • Mra
        Vesku kirjoitti:

        Sinullakin on tietenkikin vastuu seurata öljynpainevaloa sekä muita varoitusvaloja.
        Eikä ajella niistä välittämätä, mitä epäilemättä et ole tehnyt.

        Varoitusvaloja seuraamalla voi aina nähdä onko anturiasia kunnossa. Mutta se edellyttää sekä starttauksen että ajon aikaista seurantaa.

        Kun virta kytketään, pitää öljynpaineen varoitusvalon palaa ennen käynnistystä. Kun auto käynnistetään, sen pitää sammua ja pysyä sammuksissa. - Molemmat ovat olennaisia: jos öljynpaineen merkkivalo ei pala kun virran kytkee, ei autolla saa ajaa. Syy pitää ensin selvittää. Ja tietenkin sammuttaa heti jos varoitusvalo syttyy kesken ajon.

        Renault Clio II:ssa on myös STOP valo jonka pitäisi syttyä jos esim öljynpaine katoaa. Se reagoi muuhunkin, ainakin käsijarru saa sen syttymään.

        Tässä yhteydessä kannattaa muistaa autokorjaamoiden bravuurivirhe öljynvaihdossa: moottorin pohjaproppu unohdetaan kiristää!!! Tiedän itse kaksi tapausta: Ford Mondeosta proppu irti, öljyt ulos, varoitusvalo syttyi ja saman tien leikkasi kiinni Saksan motarilla.

        Mitsu Pajerolla kaveri huomasi että öljyä vuotaa huollon jälkeen parkkiksella. Tutki asian ja proppu oli löysällä. Vahinkoa ei ehtinyt tapahtua. Soitti huoltoon ja sai seuraavan huollon maksutta

        Ilmeisesti huolloilla on joku ihme tapa, millä proppu kiinnitetään, monivaiheisesti- en vaan keksi mikä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe