Helsingin Sanomien mukaan hallitus harkitsee Finnairin enemmistöomistuksesta luopumista. Pekka Vauramo arvioi Ulkopolitiikka-lehdelle, että Finnairin omistuksen siirtyminen ulkomaille ei heikentäisi yhteyksiä Suomesta maailmanmarkkinoille, eikä myöskään huoltovarmuutta.
”Myös mahdollisia uusia omistajia kiinnostaisi Finnairin liiketoimintamalli, yhtiön iso rooli Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.”
Huoltovarmuus säilyisi, sillä tämä liiketoimintamalli edellyttää samanlaista lentokalustoa kuin nykyään: laajarunkokoneita pitkiä yhteyksiä varten ja kapearunkokoneita syöttöliikenteeseen Helsingistä muualle Eurooppaan.
MYYDÄÄNKÖ FINNAIR KIINALAISILLE ?
15
287
Vastaukset
- ei.olisi.ihme
Veikkaan ostajaksi yllättäen Norwegiania. Se on lisännyt roimasti kalustoaan ja reittejään mutta Aasian reitit puuttuvat.
- eiBotti
Norwegian aloittaa lennot Singaporeen syyskuussa, veikkaan että Aasian reittejä tulee muutenkin lisää.
- NorwegianRahapulassa
Millä rahalla Norwegian mitään ostaa,tulos pahasti tappiollinen ja firma suurissa veloissa.
Norwegian ei omista yhtään lentokonetta,kaikki vuokrattuja.
Tälläkin hetkellä 260 000 matkustajaa odottaa korvauksia Norwegianilta,korvauksista oikeiden päätös,mutta ei rahaa millä maksaa.
Norwegianilla ei myöskään ole omaa henkilökuntaa,kaikki ovat välitysfirmojen kautta,lentäjät ja lentoemännät. - eiBotti
höpöhöpö....
"EUROOPAN kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö Norwegian ylsi viime vuonna historiansa parhaaseen tulokseen. Yhtiön nettotulos koko vuodelta oli noin 128 miljoonaa euroa, kun edellisvuoden tulos jäi 28 miljoonaan euroon."
...
”Vuonna 2017 tavoitteenamme on kasvattaa ja vahvistaa jalansijaamme vakiintuneilla markkinoilla samaan aikaan kun kehitämme reittiverkostoamme uusilla alueilla. Tänä vuonna käyttöön tulee 32 uutta konetta, mukaan lukien yhdeksän Boeing 787-9 Dreamlineria. Avaamme yli 50 uutta reittiä ja palkkaamme yli 2 000 uutta työntekijää eri puolilla maailmaa”
http://www.hs.fi/talous/art-2000005090102.html - Ei_kiitos_halpiksille
Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.
- melkeinBotti
Finnair on käytännössä tuonut halpiskonseptin jo euroopanlennoille. Ei se kauaa kestä kun vastaava on käytössä myös kaukolennoilla, myytiin Finnair tai ei.
- AivanBotti
melkeinBotti kirjoitti:
Finnair on käytännössä tuonut halpiskonseptin jo euroopanlennoille. Ei se kauaa kestä kun vastaava on käytössä myös kaukolennoilla, myytiin Finnair tai ei.
Toivottavasti ei, sillä se ei tietäisi hyvää Finnairin menestymiselle Aasian markkinoilla. Ainakin mm. japanilaiset on kohtalaisen vaativia asiakkaita palvelun suhteen ja helposti äänestävät jaloillaan jos hinta/laatu -suhde ei ole kohdallaan. Erityisen merkittävä asia Finnairille, koska suurin osa Aasian kaukolentojen matkustajista on juurikin aasialaisia eikä suomalaisia (Bangkokin reittiä lukuunottamatta).
- Kjöskjös
Ei_kiitos_halpiksille kirjoitti:
Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.
Jos Norwegian aloittaisi lennot Helsingistä Bangkokiin talvikausisin muutaman kerran viikossa olisi Finnair aika pulassa. Jos tarkastellaan tuota reittiä yksistään, niin mennään varmasti aika pienillä marginaaleilla ja varmasti tappiolla kesäkuukausin.
- Juutsirs
AivanBotti kirjoitti:
Toivottavasti ei, sillä se ei tietäisi hyvää Finnairin menestymiselle Aasian markkinoilla. Ainakin mm. japanilaiset on kohtalaisen vaativia asiakkaita palvelun suhteen ja helposti äänestävät jaloillaan jos hinta/laatu -suhde ei ole kohdallaan. Erityisen merkittävä asia Finnairille, koska suurin osa Aasian kaukolentojen matkustajista on juurikin aasialaisia eikä suomalaisia (Bangkokin reittiä lukuunottamatta).
Bangkokinkin reitillä valtaosa koneesta on muita eurooppalaisia, ainakin talvisin. Taitaa Finnair tarjota aika halpoja lippuja Keski-Euroopasta.
- eiKallisLippu
Ei_kiitos_halpiksille kirjoitti:
Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.
Osta lowfare lippu ja saamasi palvelu on jo parempi kuin finskillä - ei lisämaksua wifistä.
- huoltovarmuudesta
Vai vielä huoltovarmuus säilyisi. Sille huoltovarmuudelle olisi käyttöä vain kriisitilanteessa ja silloin se ulkomainen omistaja kyllä pitää huolen siitä, että ne arvokkaat lentokoneet on turvassa mahdollisimman kaukana sieltä kriisialueelta - siinähän sitten ihmeteltäisiin, että milläs koneilla me nyt sitten tarvittavia kuljetuksia hoidetaan. Kauppalaivasto on jo myyty italialaisille (muistaakseni sinne se meni), joten meriteitsekään ei tavara kriisin aikana liikkuisi. Ne laivat odottaisivat parempia aikoja jossain Välimerellä...
- VarmaaOn
Niin ja kun henkilöstö vaihtuu omistajamaan kansalaisiin, suomalaiset siirtyy kortistoon.
Mahdolliset tuon vastaiset lausunnot on vain höpinää ja kääntyy toiseksi ajan myötä.
- Asioita-Seurannut
IAG on ostaja. Finnairin hallituksen varapuheenjohtajaksi nimettiin tässä parisen kuukautta sitten Colm Barrington, joka oli Aer Linguksen hallituksen puheenjohtaja silloin, kun IAG osti ko. yhtiön. Ei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä yhdistäkseen nämä kaksi pistettä. Taustalla voidellaan valtion hallitusta luopumaan enemmistöomistajuudesta.
Tähän lyö kiilaa kuitenkin Venäjä, jonka Suomelle (=Finnairille) antamat ylilento-oikeudet Aasiaan ovat mahdollisia vain sellaiselle yritykselle, jonka osakekannasta valtaosa (>50%) on suomalaisomistuksessa. Eli toisin sanoen valtion tulisi neuvotella asiasta ensin Venäjän kanssa, ja nämä neuvottelut voivat viedä vuosia tai junnata paikallaan, kuten Venäjän ja Skandinavian maiden ylilentosopimuksen uusimistapauksessa on huomattu.
Kolmesta suuresta Air France-KLM ja Lufthansa ovat paljon vahvempia Aasiassa kuin IAG. Täten IAG:lle olisi täysin luontevaa täydentää portfoliotaan Finnairilla. Varmasti asia voitaisiin neuvotella niin, että Finnairin toiminnot ja brändi pysyvät, kuten kävi Aer Linguksen tapauksessa.- F-Kr
Hyvin perusteltu mielipide.
- 2plus
Tässä mielessä mielenkiintoinen on myös Vauramon nimitys oneworldin ohjausryhmän puheenjohtajaksi https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=2581186
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176