MYYDÄÄNKÖ FINNAIR KIINALAISILLE ?

FINSKINTARU

Helsingin Sanomien mukaan hallitus harkitsee Finnairin enemmistöomistuksesta luopumista. Pekka Vauramo arvioi Ulkopolitiikka-lehdelle, että Finnairin omistuksen siirtyminen ulkomaille ei heikentäisi yhteyksiä Suomesta maailmanmarkkinoille, eikä myöskään huoltovarmuutta.
”Myös mahdollisia uusia omistajia kiinnostaisi Finnairin liiketoimintamalli, yhtiön iso rooli Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.”
Huoltovarmuus säilyisi, sillä tämä liiketoimintamalli edellyttää samanlaista lentokalustoa kuin nykyään: laajarunkokoneita pitkiä yhteyksiä varten ja kapearunkokoneita syöttöliikenteeseen Helsingistä muualle Eurooppaan.

15

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.olisi.ihme

      Veikkaan ostajaksi yllättäen Norwegiania. Se on lisännyt roimasti kalustoaan ja reittejään mutta Aasian reitit puuttuvat.

      • eiBotti

        Norwegian aloittaa lennot Singaporeen syyskuussa, veikkaan että Aasian reittejä tulee muutenkin lisää.


      • NorwegianRahapulassa

        Millä rahalla Norwegian mitään ostaa,tulos pahasti tappiollinen ja firma suurissa veloissa.
        Norwegian ei omista yhtään lentokonetta,kaikki vuokrattuja.
        Tälläkin hetkellä 260 000 matkustajaa odottaa korvauksia Norwegianilta,korvauksista oikeiden päätös,mutta ei rahaa millä maksaa.
        Norwegianilla ei myöskään ole omaa henkilökuntaa,kaikki ovat välitysfirmojen kautta,lentäjät ja lentoemännät.


      • eiBotti

        höpöhöpö....

        "EUROOPAN kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö Norwegian ylsi viime vuonna historiansa parhaaseen tulokseen. Yhtiön nettotulos koko vuodelta oli noin 128 miljoonaa euroa, kun edellisvuoden tulos jäi 28 miljoonaan euroon."
        ...
        ”Vuonna 2017 tavoitteenamme on kasvattaa ja vahvistaa jalansijaamme vakiintuneilla markkinoilla samaan aikaan kun kehitämme reittiverkostoamme uusilla alueilla. Tänä vuonna käyttöön tulee 32 uutta konetta, mukaan lukien yhdeksän Boeing 787-9 Dreamlineria. Avaamme yli 50 uutta reittiä ja palkkaamme yli 2 000 uutta työntekijää eri puolilla maailmaa”

        http://www.hs.fi/talous/art-2000005090102.html


      • Ei_kiitos_halpiksille

        Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.


      • melkeinBotti

        Finnair on käytännössä tuonut halpiskonseptin jo euroopanlennoille. Ei se kauaa kestä kun vastaava on käytössä myös kaukolennoilla, myytiin Finnair tai ei.


      • AivanBotti
        melkeinBotti kirjoitti:

        Finnair on käytännössä tuonut halpiskonseptin jo euroopanlennoille. Ei se kauaa kestä kun vastaava on käytössä myös kaukolennoilla, myytiin Finnair tai ei.

        Toivottavasti ei, sillä se ei tietäisi hyvää Finnairin menestymiselle Aasian markkinoilla. Ainakin mm. japanilaiset on kohtalaisen vaativia asiakkaita palvelun suhteen ja helposti äänestävät jaloillaan jos hinta/laatu -suhde ei ole kohdallaan. Erityisen merkittävä asia Finnairille, koska suurin osa Aasian kaukolentojen matkustajista on juurikin aasialaisia eikä suomalaisia (Bangkokin reittiä lukuunottamatta).


      • Kjöskjös
        Ei_kiitos_halpiksille kirjoitti:

        Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.

        Jos Norwegian aloittaisi lennot Helsingistä Bangkokiin talvikausisin muutaman kerran viikossa olisi Finnair aika pulassa. Jos tarkastellaan tuota reittiä yksistään, niin mennään varmasti aika pienillä marginaaleilla ja varmasti tappiolla kesäkuukausin.


      • Juutsirs
        AivanBotti kirjoitti:

        Toivottavasti ei, sillä se ei tietäisi hyvää Finnairin menestymiselle Aasian markkinoilla. Ainakin mm. japanilaiset on kohtalaisen vaativia asiakkaita palvelun suhteen ja helposti äänestävät jaloillaan jos hinta/laatu -suhde ei ole kohdallaan. Erityisen merkittävä asia Finnairille, koska suurin osa Aasian kaukolentojen matkustajista on juurikin aasialaisia eikä suomalaisia (Bangkokin reittiä lukuunottamatta).

        Bangkokinkin reitillä valtaosa koneesta on muita eurooppalaisia, ainakin talvisin. Taitaa Finnair tarjota aika halpoja lippuja Keski-Euroopasta.


      • eiKallisLippu
        Ei_kiitos_halpiksille kirjoitti:

        Ei paljoa kiinnosta lentää kaukolentoja millään halpiksella. Mieluummin jollain kunnon yhtiöllä, jolla peruspalvelut ja ateriat kuuluu lipun hintaan ja kaikesta ei tartte maksaa erikseen.

        Osta lowfare lippu ja saamasi palvelu on jo parempi kuin finskillä - ei lisämaksua wifistä.


    • huoltovarmuudesta

      Vai vielä huoltovarmuus säilyisi. Sille huoltovarmuudelle olisi käyttöä vain kriisitilanteessa ja silloin se ulkomainen omistaja kyllä pitää huolen siitä, että ne arvokkaat lentokoneet on turvassa mahdollisimman kaukana sieltä kriisialueelta - siinähän sitten ihmeteltäisiin, että milläs koneilla me nyt sitten tarvittavia kuljetuksia hoidetaan. Kauppalaivasto on jo myyty italialaisille (muistaakseni sinne se meni), joten meriteitsekään ei tavara kriisin aikana liikkuisi. Ne laivat odottaisivat parempia aikoja jossain Välimerellä...

      • VarmaaOn

        Niin ja kun henkilöstö vaihtuu omistajamaan kansalaisiin, suomalaiset siirtyy kortistoon.
        Mahdolliset tuon vastaiset lausunnot on vain höpinää ja kääntyy toiseksi ajan myötä.


    • Asioita-Seurannut

      IAG on ostaja. Finnairin hallituksen varapuheenjohtajaksi nimettiin tässä parisen kuukautta sitten Colm Barrington, joka oli Aer Linguksen hallituksen puheenjohtaja silloin, kun IAG osti ko. yhtiön. Ei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä yhdistäkseen nämä kaksi pistettä. Taustalla voidellaan valtion hallitusta luopumaan enemmistöomistajuudesta.

      Tähän lyö kiilaa kuitenkin Venäjä, jonka Suomelle (=Finnairille) antamat ylilento-oikeudet Aasiaan ovat mahdollisia vain sellaiselle yritykselle, jonka osakekannasta valtaosa (>50%) on suomalaisomistuksessa. Eli toisin sanoen valtion tulisi neuvotella asiasta ensin Venäjän kanssa, ja nämä neuvottelut voivat viedä vuosia tai junnata paikallaan, kuten Venäjän ja Skandinavian maiden ylilentosopimuksen uusimistapauksessa on huomattu.

      Kolmesta suuresta Air France-KLM ja Lufthansa ovat paljon vahvempia Aasiassa kuin IAG. Täten IAG:lle olisi täysin luontevaa täydentää portfoliotaan Finnairilla. Varmasti asia voitaisiin neuvotella niin, että Finnairin toiminnot ja brändi pysyvät, kuten kävi Aer Linguksen tapauksessa.

      • F-Kr

        Hyvin perusteltu mielipide.


      • 2plus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe