Haluaisin kuulla kokemuksia polkuopintoja suorittaneilta, ja lisäksi ihan yleisellä tasolla enemmän infoa siitä miten se käytöännössä toimii. Amkkien sivuilla melko suppeasti tietoa mielestäni koko asiasta.
Onko polkuopiskelu käytännössä samanlaista kuin jo koulussa sisällä olevilla? Pystynkö valitsemaan mitä haluan käydä avoimen kautta, onko pakko käydä vuodessa ne 60op? Onko mahdollista tehdä töitä opiskelun ohella?
Mulle siis yleisesti ammattikorkeassa opiskelu on täysin vierasta, ja nyt kiinnostais opiskella avoimen kautta jotain ens vuonna kun taas tulee välivuosi..joten kaikki asiaan liittyvät jutut tervetulleita.
Polkuopinnot
9
10257
Vastaukset
- Miimaah
Itse aloitin syksyllä terveysalan polkuopinnot. Opinnot ovat olleet täysin samat kuin tutkinto-opiskelijoillakin eikä me polkulaiset olla muuten erotuttu porukasta kuin sillä, että meillä ei ole opiskelijakorttia. Itse hommasin jopa haalarit. Jos haluat hakea ensi vuoden kevään erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi, niin vaatimuksena on 55-60op riippuen alasta. Vuosi on ollut todella stressaava, koska koko ajan ollut stressi arvosanoista. Arvosanat vaikuttavat erillishakuun. Nyt on kauhea ahdistus, että pääseekö erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi. Töitä olen kuitenkin kerennyt tekemään ihan hyvin, koska mitään muuta rahaa ei ole tullut.
- Polkuilija
Itse haluaisin välivuotena tehdä jotain muutakin kuin töitä, joten siksi polkuopinnot kiinnostaa. Sen takia haluaisinkin että opintoja voisi suorittaa työn ohella omaan tahtiin. Itsellä ei toistaiseksi ainakaan ole tavoitteena erillishaun kautta sisäänpääsy eikä 60 opintopisteen suorittaminen, vaan opiskelu pitkästä aikaa ihan mielenkiinnon vuoksi ja tietysti lähinnä se varmistaisi myös sen että kyseinen ala on itselle oikea. En haluaisi hirveää stressiä tässä vaiheessa ottaa hartioilleni opiskelusta. Onko tällä mentaliteetillä meneminen edes kannattavaa, tai onko miten mahdollista valita opintojen suoritustahtia??
- kovapolkunen
Polkuilija kirjoitti:
Itse haluaisin välivuotena tehdä jotain muutakin kuin töitä, joten siksi polkuopinnot kiinnostaa. Sen takia haluaisinkin että opintoja voisi suorittaa työn ohella omaan tahtiin. Itsellä ei toistaiseksi ainakaan ole tavoitteena erillishaun kautta sisäänpääsy eikä 60 opintopisteen suorittaminen, vaan opiskelu pitkästä aikaa ihan mielenkiinnon vuoksi ja tietysti lähinnä se varmistaisi myös sen että kyseinen ala on itselle oikea. En haluaisi hirveää stressiä tässä vaiheessa ottaa hartioilleni opiskelusta. Onko tällä mentaliteetillä meneminen edes kannattavaa, tai onko miten mahdollista valita opintojen suoritustahtia??
Polkuopinnot ei ole oikea valinta, ellei aio alalle. Polkuopinnot on tarkoitettu alalle todella aikoville.
Harkitse avoimen opintoja, niitä voit valita mielesi mukaan.
- Miimaah
Sinuna valitsisin sitten ennemmin avoimen amk:n kautta kursseja :)
- joskustein
Valitse yksittäisiä kursseja, jos ei ole tavoitteena jatkaa samalla linjalla tutkinto-opiskelijana. Käsittääkseni voit maksaa jonkun koulukohtaisen könttäsumman, jolla saa tehdä opintopisteitä yhden lukuvuoden aikana niin paljon kuin sielu sietää. Muussa tapauksessa maksat jotain 10€/opintopiste, ellei ole hinta noussut viime vuosina. Esim. VAMK:ssa maksoi muutama vuosi sitten polkuopinnot 300€, sai siis tehdä niin paljon kuin ehti syys- ja kevätlukukauden aikana. Tulee halvemmaksi maksaa tuo "vuosimaksu", jos meinaa tehdä enemmän kuin 30op.
- Miimaah
Ainakaan Turussa ei onnistu polkuopiskelijana se, että ottaa kursseja sieltä sun täältä vaan kurssit pitää liittyä alaan. Etenemistä myös seurataan. Osalla kursseistamme on avoimen puolelta opiskelijoita
- Polkuilija
Okei, hei kiitos paljon! :) Tää selkeyttikin tätä huomattavasti. Hävettää miten kujalla oon ollut tästä vaik oon muka yrittänyt ottaa selvää....
Eli avoimeen ei tartte ilmottautua mitenkään kuten polkuopintoihin, eikä ole mitään kiintiötä sen suhteen kunhan kursseille mahtuu, eikö?- Miimaah
Juuri näin :) ilmottaudut vain kursseille
- Sosionomi
Itse olen polkuopiskelija sosionomi puolelta ja eka vuosi paketissa. 60 op pitää vuodessa saada, mutta soveltuvuus testi ratkaisee lopulta sisään pääsyn tutkinto-opiskelijaksi. Tänä vuonna alin pisteraja oli monimuoto opiskeluun 43/60. Yhteishaun tulosta ei vielä ole tullut Keskiarvolla on silloin merkitystä, jos joku muu on saanut samat pisteet soveltuvuus testeissä. Lukukausi maksu oli 175 euroa eli syksy ja kevät niin 350 euroa. Kannettavat läppärit tulee opiskelijan itse hommata. Ruoka maksaa melkein puolet enemmän, kuin tutkinto opiskelijoilla(5 euroa).(XAMK)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101681- 1711618
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1691538Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231318Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901194Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146963Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70961- 97902
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr187825Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud211791