Olen miettinyt kun teette ns:(henkilökunnan ratsauksia)poistumistarkastuksia/ovat kuitenkin kiusallisia henkilökunnalle,kiusallisia huom:puhtaalla omallatunnollakin!Mutta eikö ne teistä ole"ikäviä"toisten työpaikalla työntekijöiden suht:intiimiä aluetta kuitenkin!on niinkin että henkilökunta on työtuttua vartijoille"joka tekee tilanteesta vielä ikävämmän!
henkilökunnan ratsaukset!
55
14980
Vastaukset
- joo
Töihin tullessa on viesti "illalla tehdään poistumistarkatus sulkemisaikaan myymälään X". Ei siinä sen kummempaa. Paskoi hommii joutuu tekee siellä sun täällä. Kaikkee ei voi saada.
Myymälän omistaja/johtohan sen palvelun on tilannut, vartija käy sen suorittamassa. - Kettu-Eki
Tiedätkö, että sille vartsupojalle ei todellakaan ole pakko sitä kassia, tai mitään muutakaan avata? Tietysti, jos olet allekirjoittanut työsopimuksen, jossa em. tarkastuksiin suostut, niin ehkä kannattaa levitellä.
- Janne R.
ainoa, mitä vartijat voivat tehdä, ilmoittaa, että se ja se ei näyttänyt kantamuksiaan. Ei voi pakolla, sanottiin poliisin koulutuspäivillä. Vaion poliisi voi vaatia ja VAIN, JOS ON SYYTÄ EPÄILLÄ. Laki=§.
- joo
Janne R. kirjoitti:
ainoa, mitä vartijat voivat tehdä, ilmoittaa, että se ja se ei näyttänyt kantamuksiaan. Ei voi pakolla, sanottiin poliisin koulutuspäivillä. Vaion poliisi voi vaatia ja VAIN, JOS ON SYYTÄ EPÄILLÄ. Laki=§.
jos ei joku halua avata niin sitten ei halua. mitä se mua kiinnostaa. sitten vaan lappuun ruksi, että "ei näyttänyt kantamuksiaan" ja lappu menee työnantajalle ja työnantajan kanssa sitten myymälätyöntekijä selvittää että miksi ei vartija saanut katsoa kassiin, vaikka työsopimuksessa on nimenomaan sovittu, että kantamukset täytyypi esittää. tässä nyt tämä kaikessa yksinkertaisuudessaan. toivottavasti kukaan ei kirjoita enää tästä aiheesta mitään, edes minä.
- avaamasta kassia tms.
Janne R. kirjoitti:
hän syyllistyy vain lievään, siis lievään työsopimuksen rikkomiseen.
Oikeudessa on ollut tapauksia näistä ja ketään ei ole voitu irtisanoa sen kieltäytymisen takia. Mielensä saa muuttaa, kunhan työt sujuu.
Irtisanotut olivat saaneet jopa 20 kk:n palkkakorvauksen irtisanomisistaan. Hyvä bisnes.
VAIN, jos on kyse kultakaivoksesta, setelipainosta, salaisista valtion jutuista yms., tuomioistuin oikeutti työsuhteen irtisanomiseen tarkastusten kieltäytymistapauksissa.
Vieläkään ei kukaan saanut katsoa kasseja tai muutakaan.
JOS OLI SYYTÄ EPÄILLÄ, poliisi sai tarkistaa ja tehdä henkilöön käyvän tarkastuksen ja siitä tarkastustoimesta pitää antaa kirjallinen todistus. Laki on näin!
Katsokaa;: Pakkokeinolaki, poliisilaki, esitutkintalaki ja näihin liittyvät asetukset ja muut säädökset. T. ent.alan kouluttaja, ex-poliisi - pate
avaamasta kassia tms. kirjoitti:
Oikeudessa on ollut tapauksia näistä ja ketään ei ole voitu irtisanoa sen kieltäytymisen takia. Mielensä saa muuttaa, kunhan työt sujuu.
Irtisanotut olivat saaneet jopa 20 kk:n palkkakorvauksen irtisanomisistaan. Hyvä bisnes.
VAIN, jos on kyse kultakaivoksesta, setelipainosta, salaisista valtion jutuista yms., tuomioistuin oikeutti työsuhteen irtisanomiseen tarkastusten kieltäytymistapauksissa.
JOS OLI SYYTÄ EPÄILLÄ, poliisi sai tarkistaa ja tehdä henkilöön käyvän tarkastuksen ja siitä tarkastustoimesta pitää antaa kirjallinen todistus. Laki on näin!
Katsokaa;: Pakkokeinolaki, poliisilaki, esitutkintalaki ja näihin liittyvät asetukset ja muut säädökset. T. ent.alan kouluttaja, ex-poliisiEn yhtään ihmettele, että olet ent. ja ex. vaikka mitä. Siinämäärin olet vieraantunut todellisuudesta. Salaiset valtion jutut ja kultakaivokset...hei ihan tosi...
- esimerkit ovat
avaamasta kassia tms. kirjoitti:
Katsokaa;: Pakkokeinolaki, poliisilaki, esitutkintalaki ja näihin liittyvät asetukset ja muut säädökset. T. ent.alan kouluttaja, ex-poliisisuoraan hovioikeuden ennakkopäätöksistä sattuneissa jutuissa. He ymmärtävät, että rima on korkealla, minäkin ymmärrän, mutta ne lapset vailla koulutusta. Surekata touhua. Öitä.
- höh....
joo kirjoitti:
jos ei joku halua avata niin sitten ei halua. mitä se mua kiinnostaa. sitten vaan lappuun ruksi, että "ei näyttänyt kantamuksiaan" ja lappu menee työnantajalle ja työnantajan kanssa sitten myymälätyöntekijä selvittää että miksi ei vartija saanut katsoa kassiin, vaikka työsopimuksessa on nimenomaan sovittu, että kantamukset täytyypi esittää. tässä nyt tämä kaikessa yksinkertaisuudessaan. toivottavasti kukaan ei kirjoita enää tästä aiheesta mitään, edes minä.
tästä aiheesta ei saisi kirjoittaa?
- Suomessa
esimerkit ovat kirjoitti:
suoraan hovioikeuden ennakkopäätöksistä sattuneissa jutuissa. He ymmärtävät, että rima on korkealla, minäkin ymmärrän, mutta ne lapset vailla koulutusta. Surekata touhua. Öitä.
Päätöksiä kylläkin.
- leivissä
pate kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että olet ent. ja ex. vaikka mitä. Siinämäärin olet vieraantunut todellisuudesta. Salaiset valtion jutut ja kultakaivokset...hei ihan tosi...
Kommenttisi nimittäin kuulosti silti että vautsi olenpas nähnyt tapauksia jossa teimme iskun kultakaivoksen iltavuoroon, oih olipa jännä keikka.
Toivottavasti esimiehesi tajusi antaa sulle kenkää. - \m/
Suomessa kirjoitti:
Päätöksiä kylläkin.
Oikeastaan mikään oikeusaste ei anna ennakkopäätöksiä, vaan päätöksiä esillä olleeseen asiaan. Mutta toisaalta minkä tahansa oikeusasteen päätös voi olla ennakkopäätöksen asemassa, myös käräjäoikeuden päätös. Tietenkin ennakkopäätöksen arvo on suurempi jos sen on antanut korkeampi oikeusistuin, mutta kyllä hovioikeuksien päätöksiä varsin usein luetaan ennakkopäätöksinä, varsinkin silloin jos KKO ei ole antanut valituslupaa.
- max
Ei oo pakko ei! Mutta joka kerta kun joku kieltäytyy, vartijan on pakko soittaa poliisi paikalle. Kuten sanottu kannattaa levitellä jos on työsopimuksessa näin suostunut. Ja kylla, se on laillista, vielä kun siitä on ilmoitettu esim aamulla etukäteen. JEP!
- .........
max kirjoitti:
Ei oo pakko ei! Mutta joka kerta kun joku kieltäytyy, vartijan on pakko soittaa poliisi paikalle. Kuten sanottu kannattaa levitellä jos on työsopimuksessa näin suostunut. Ja kylla, se on laillista, vielä kun siitä on ilmoitettu esim aamulla etukäteen. JEP!
ai ilmotetaanko jossain etukäteenkin?
- Alex Murphy
Poistumistarkastukset ovat nykyään valitettavasti arkipäivää ainakin kaupan alalla. Itse työskentelen myymälävartijana ja koen että kyseiset tarkastukset ovat yksi tapa vähentää hävikkiä, siinä missä asiakkaiden tarkkailu, ennaltaehkäisevä toiminta ja kiinniotot.
- yöpiiri
Mä olen kyllä itseasiassa noita poistumistarkastuksia vastaan, itse ainakin kieltäydyin tekemästä niitä. Tilanteena se oli kyllä paskin ikinä: tavallaan on osana työporukkaa, kahvihuoneessa kuunnellaan toisten surut ilot ja murheet, ja sitten illan pihalla pitää olla kaivelemassa kasseja varastetun kaman varasta. Sitäpaitsi ko. tarkastukset ovat sikäli hyödyttömiä että jos joku henkilökunnasta haluaa vohkia tavaraa niin kyllä sen tasavarmaan sieltä kaupasta saa ulos ilman että sitä huomataan. Ja kyllä nykyäänkin työnantajan pitää voida luottaa työntekijöihinsä.
- höh/kassa
yöpiiri kirjoitti:
Mä olen kyllä itseasiassa noita poistumistarkastuksia vastaan, itse ainakin kieltäydyin tekemästä niitä. Tilanteena se oli kyllä paskin ikinä: tavallaan on osana työporukkaa, kahvihuoneessa kuunnellaan toisten surut ilot ja murheet, ja sitten illan pihalla pitää olla kaivelemassa kasseja varastetun kaman varasta. Sitäpaitsi ko. tarkastukset ovat sikäli hyödyttömiä että jos joku henkilökunnasta haluaa vohkia tavaraa niin kyllä sen tasavarmaan sieltä kaupasta saa ulos ilman että sitä huomataan. Ja kyllä nykyäänkin työnantajan pitää voida luottaa työntekijöihinsä.
Kyseessä ei siis tosiaan ole se että en näyttäisi koska varastan!vaan aika intiimiä-henkilökohtasta!Aika harvassa työpaikassa tutkitaan henkilökohtaisuuksia!jos mietimme myymälää:niin luottaahan työnantaja käsiimme esim:isohkot rahasummat ynm.Aika monessa myymälässä työntekijät joutuvat allekirjoittamaan suastumuksen työsopimuksessa.Mielestäni vartija joka nauttii tästä"henkilökunnan tutkimuksesta/henkilökohtasuuteen kajoamisesta on outo"Ymmärrän että käsky tulee muualta!Mutta en sitä jos joku oikein tykkää ratsata!ei kukaan teistä varmasti tykkäisi olla ratsattava?
Ja kyllä esim:minä ostan ruakani yleensä kilpailevasta...koska juuri nämä mukavat kahvi seura vartijat niin ei taas kuulu ehkä heille,ostinko olut pullon-kondomeja ehkä tai mitä meillä syädään.Näin se vain on! - Myymälävaxi vuonna 1.
höh/kassa kirjoitti:
Kyseessä ei siis tosiaan ole se että en näyttäisi koska varastan!vaan aika intiimiä-henkilökohtasta!Aika harvassa työpaikassa tutkitaan henkilökohtaisuuksia!jos mietimme myymälää:niin luottaahan työnantaja käsiimme esim:isohkot rahasummat ynm.Aika monessa myymälässä työntekijät joutuvat allekirjoittamaan suastumuksen työsopimuksessa.Mielestäni vartija joka nauttii tästä"henkilökunnan tutkimuksesta/henkilökohtasuuteen kajoamisesta on outo"Ymmärrän että käsky tulee muualta!Mutta en sitä jos joku oikein tykkää ratsata!ei kukaan teistä varmasti tykkäisi olla ratsattava?
Ja kyllä esim:minä ostan ruakani yleensä kilpailevasta...koska juuri nämä mukavat kahvi seura vartijat niin ei taas kuulu ehkä heille,ostinko olut pullon-kondomeja ehkä tai mitä meillä syädään.Näin se vain on!Totta, ei ole mukavaa jos tutun henkilökohtaisia tavaroita joutuisi tarkastamaan, kondomeineen kaikkineen...Varsinkin myymäläympäristössä jossa kuitenkin vartija ja työntekijät ovat tiiviissä yhteistyössä. Liikkeessä missä itse toimin myymälävahtimestarina asia hoidettiinkin niin fiksusti että poistumistarkastuksen tekevät vartijat eivat tehneet tunteja myymälävahti-mestareina kyseiselle toimeksiantajalle. Kas niin helppo ratkaisu ongelmaan! Ei osoita paljon järkeä toimeksiantajalta tai vartiointi-liikkeeltä elleivät ymmärrä näitä perusasioita miten rakentaa kokonaisturvallisuutta. Ei kassanhoitajia, myyjiä tai varastomiehiä rahallisestikaan kannatta vieraannuttaa vartijoista...Jos muuten huomattiin että joku työntekijä "söi kuormasta" niin oli tylyä kyytiä (lain rajoissa toki) edessä. Silloin katsottiin pettäneen yhteisen luottamuksen, ei ollut enää kahvikaveri!
- piava
höh/kassa kirjoitti:
Ja kyllä esim:minä ostan ruakani yleensä kilpailevasta...koska juuri nämä mukavat kahvi seura vartijat niin ei taas kuulu ehkä heille,ostinko olut pullon-kondomeja ehkä tai mitä meillä syädään.Näin se vain on!...mitä sinä olet sinne kauppakassiin pakannut, siinämäärin että jäisin ajattelemaan vielä myöhemminkin,että jahas taitaa rouva saada päiväkahviseuraa kun on kortonkejakin ostanut. Ehei, minulle riittää se että kuitit ja ostokset täsmää eikä ylimääräistä lähde mukana. Mun mielestä ihan turhaa nolostella kassin avaamista. En minä ainakaan henk.koht jää pohtimaan, saati kerro eteenpäin luottamuksellisia asioita löydöksistäni. Rutiinihommaa, siinä missä siivoojalle lattian moppaus. Muista että se on työnantajasi idea ja pyyntö ihan joka kerta kun vartija pyytää sitä kassiasi auki.
- pate
piava kirjoitti:
...mitä sinä olet sinne kauppakassiin pakannut, siinämäärin että jäisin ajattelemaan vielä myöhemminkin,että jahas taitaa rouva saada päiväkahviseuraa kun on kortonkejakin ostanut. Ehei, minulle riittää se että kuitit ja ostokset täsmää eikä ylimääräistä lähde mukana. Mun mielestä ihan turhaa nolostella kassin avaamista. En minä ainakaan henk.koht jää pohtimaan, saati kerro eteenpäin luottamuksellisia asioita löydöksistäni. Rutiinihommaa, siinä missä siivoojalle lattian moppaus. Muista että se on työnantajasi idea ja pyyntö ihan joka kerta kun vartija pyytää sitä kassiasi auki.
Juuri noin se käy. Vertaus lattian moppaukseen on hyvä! Juuri noin jännästä asiasta on kyse.
- höh...
piava kirjoitti:
...mitä sinä olet sinne kauppakassiin pakannut, siinämäärin että jäisin ajattelemaan vielä myöhemminkin,että jahas taitaa rouva saada päiväkahviseuraa kun on kortonkejakin ostanut. Ehei, minulle riittää se että kuitit ja ostokset täsmää eikä ylimääräistä lähde mukana. Mun mielestä ihan turhaa nolostella kassin avaamista. En minä ainakaan henk.koht jää pohtimaan, saati kerro eteenpäin luottamuksellisia asioita löydöksistäni. Rutiinihommaa, siinä missä siivoojalle lattian moppaus. Muista että se on työnantajasi idea ja pyyntö ihan joka kerta kun vartija pyytää sitä kassiasi auki.
niinhän mainitsinkin:tiedän että käsky tulee muualta!en ajatellut että kassini sisältöä mietittäisiin kotioloissa"mutta kuitenkin henkilökohtaisena kovin moni asian ottaa!
- Orwelli
piava kirjoitti:
Kuka ne vartijan kassit/taskut tarkistaa, ettei vaan hävikkiä tule "liittoutumien/lahjusten" muodossa?!.
- naivia
Orwelli kirjoitti:
Kuka ne vartijan kassit/taskut tarkistaa, ettei vaan hävikkiä tule "liittoutumien/lahjusten" muodossa?!.
yhdessä nimeltä mainitsemattomasta tavaratalosta oli aikanaan vartija joka oli rakastunut venäläiseen ilotyttöön.Vartija varasti tilauksesta kalliita merkkialusvaatteita hänelle joka maksoi vaivasta luonnossa...kunnes jäi kiinni ja sai kenkää ja rikosseuraamuksia..Raukalle oli p..lu noussut päähän kun ei flaksi käynyt muuten niin sitten näin..ja vartijathan ei tienaa kovin suuria summia..
- yks:totuus!
naivia kirjoitti:
yhdessä nimeltä mainitsemattomasta tavaratalosta oli aikanaan vartija joka oli rakastunut venäläiseen ilotyttöön.Vartija varasti tilauksesta kalliita merkkialusvaatteita hänelle joka maksoi vaivasta luonnossa...kunnes jäi kiinni ja sai kenkää ja rikosseuraamuksia..Raukalle oli p..lu noussut päähän kun ei flaksi käynyt muuten niin sitten näin..ja vartijathan ei tienaa kovin suuria summia..
Oli ainakin yksi vartija huumeidenkäyttäjä,varasti mm:henkilökunnalta kännyköitä ynm.
- Vartija
yks:totuus! kirjoitti:
Oli ainakin yksi vartija huumeidenkäyttäjä,varasti mm:henkilökunnalta kännyköitä ynm.
Valitettava tosiasia on se että joka alalla varastetaan ja ollaan epärehellisiä. Minkäs teet. Myös vartijoille tehdään poistumistarkastuksia!! Oliko muka jotain uutta? Mitä hittoa te jostain kortsuista valitatte, eikö ole aivan normaalia että sattuu olemaan kortsuja kassissa? Jos joku kantelee jotain dildoa laukussaan silloin ymmärrän ettei halua näyttää laukkuaan, mutta mikä on muka niin intiimiä mitä laukussa on ettei sen takia voi avata kassiaan? Ei ainakaan kortsut ja tampoonit...!!!
- ei tietoinen:)
Vartija kirjoitti:
Valitettava tosiasia on se että joka alalla varastetaan ja ollaan epärehellisiä. Minkäs teet. Myös vartijoille tehdään poistumistarkastuksia!! Oliko muka jotain uutta? Mitä hittoa te jostain kortsuista valitatte, eikö ole aivan normaalia että sattuu olemaan kortsuja kassissa? Jos joku kantelee jotain dildoa laukussaan silloin ymmärrän ettei halua näyttää laukkuaan, mutta mikä on muka niin intiimiä mitä laukussa on ettei sen takia voi avata kassiaan? Ei ainakaan kortsut ja tampoonit...!!!
En ole ainakaan tiennyt vartijoita ratsattavan!
intiimiä?henkilökohtaisia tavaroitahan on jopa se kevytmaitokin!Asian ydintä7pointtia ei ilmeisesti haluttu ymmärtää"pientä poikkeusta lukuunottamatta!Miksi????????Esim:myymälätyöntekijöiden pitäisi?????tykätä tai olla tuntematta mitään kun ne omat tavarat ratsataan=lue=olet siis aina jonkinlailen mahdollinen varas"ehdokas"näinhän se on! - ärsyttävää:)
Vartija kirjoitti:
-Omia fiiliksiä ja tuntemuksia ei sitten(vartijoiden mielestä sais olla?Tuoda mielipiteitä julki?Kuka nyt muka loukkas ketäki tässä jutustelus?Täshän ei vartijoit ole haukuttu???????????Eiks kysymys ollut:Mitä ja kuka tykkää tekevän tota???????
- ärsyyntynyt:)
yöpiiri kirjoitti:
-Vastaat ja vedät just sen(jota tässä tarkotettiin)Kahvihuoneessa jutustellaan-ollaan työkamuja:Pihalla se työkamu ratsataan=ei kiva!Ja tietty kaikkia(vartijoita oteta yhteis henkeen-me henkeen mukaan!!1Mutta jotka otetaan "tähän työporukkaan"tietää mistä kyse!!!Eiks ni?
- piava
ei tietoinen:) kirjoitti:
En ole ainakaan tiennyt vartijoita ratsattavan!
intiimiä?henkilökohtaisia tavaroitahan on jopa se kevytmaitokin!Asian ydintä7pointtia ei ilmeisesti haluttu ymmärtää"pientä poikkeusta lukuunottamatta!Miksi????????Esim:myymälätyöntekijöiden pitäisi?????tykätä tai olla tuntematta mitään kun ne omat tavarat ratsataan=lue=olet siis aina jonkinlailen mahdollinen varas"ehdokas"näinhän se on!Jos se nyt sitten ottaa niin luonnolle ja saa tuntemaan itsensä paatuneeksi rikolliseksi,kun vartija pyytää avaamaan kassin, niin miksi ihmeessä et ottaisi asiaa puheeksi sen esimiehen kanssa jolta tämä käsky meille vartijoille tulee!?! Kerrot kuinka se loukkaa yksityisyyttäsi ja omanarvontuntoasi ja saa sinut tuntemaan itsesi varas "ehdokkaaksi",jospa se apu ja helpotus tulisi sitten sieltä,niin ei sitten ensikerralla kun se paha vartija taas tulee "onnesta soikeena" sitä sun hikistä kassia penkomaan,tarvitse tuntea itseään alistetuksi varkaaksi.
Eiköhän siltä esimieheltä löydy oikein selventävä ja kaikenkattava selvitys asiaan nimeltä poistumistarkastus. - ex-myymälävastaava!
piava kirjoitti:
Jos se nyt sitten ottaa niin luonnolle ja saa tuntemaan itsensä paatuneeksi rikolliseksi,kun vartija pyytää avaamaan kassin, niin miksi ihmeessä et ottaisi asiaa puheeksi sen esimiehen kanssa jolta tämä käsky meille vartijoille tulee!?! Kerrot kuinka se loukkaa yksityisyyttäsi ja omanarvontuntoasi ja saa sinut tuntemaan itsesi varas "ehdokkaaksi",jospa se apu ja helpotus tulisi sitten sieltä,niin ei sitten ensikerralla kun se paha vartija taas tulee "onnesta soikeena" sitä sun hikistä kassia penkomaan,tarvitse tuntea itseään alistetuksi varkaaksi.
Eiköhän siltä esimieheltä löydy oikein selventävä ja kaikenkattava selvitys asiaan nimeltä poistumistarkastus.Jos toimit itse vartijana?Olet hyvä esimerkki kuinka saan vihat niskaani/työtäni ei arvosteta jne!on yksinkertaisen hölmöä lukea rivien välistä???Joku syytti tai haukkui vartijoita?Ei voi ku sanoa....Lues ihan rauhassa ja hengityksen kera jutun alku ja aihe!Perään vaikka loputkin kommentit!KUKA MISSÄ SYYTTI VARTIJOITA?Toivottavasti et itse kuulu ammattikuntaan!Muuten mitähän mielestäsi poistumistarkastuksella tarkoitetaan?
- piava
ex-myymälävastaava! kirjoitti:
Jos toimit itse vartijana?Olet hyvä esimerkki kuinka saan vihat niskaani/työtäni ei arvosteta jne!on yksinkertaisen hölmöä lukea rivien välistä???Joku syytti tai haukkui vartijoita?Ei voi ku sanoa....Lues ihan rauhassa ja hengityksen kera jutun alku ja aihe!Perään vaikka loputkin kommentit!KUKA MISSÄ SYYTTI VARTIJOITA?Toivottavasti et itse kuulu ammattikuntaan!Muuten mitähän mielestäsi poistumistarkastuksella tarkoitetaan?
Toimin kyllä,piiriä ja paikkaria. Minä olen siis hyvä esimerkki kuinka sinä saat vihat niskaasi...hmmm..okei?! Minähän vaan teen niinkuin sinä käsket, tai siis käskit,olethan ex.. Kyllä,luin syvään hengittäen jutun läpikotaisin ja tiedän mistä puhutaan..ja tällähetkellä ollaan kaukana aiheesta. Lopuksi vielä, ethän nyt vaan oikeesti kysy minulta mitä positumistarkastus tarkoittaa,ethän..älä.
- ex....
piava kirjoitti:
Toimin kyllä,piiriä ja paikkaria. Minä olen siis hyvä esimerkki kuinka sinä saat vihat niskaasi...hmmm..okei?! Minähän vaan teen niinkuin sinä käsket, tai siis käskit,olethan ex.. Kyllä,luin syvään hengittäen jutun läpikotaisin ja tiedän mistä puhutaan..ja tällähetkellä ollaan kaukana aiheesta. Lopuksi vielä, ethän nyt vaan oikeesti kysy minulta mitä positumistarkastus tarkoittaa,ethän..älä.
Mitä poistumistarkastus tarkoittaa!Ehkä jokaisella on eri näkemys!Ja mitä tätäkin palstaa tulee usein selatuksi:niin sitä en ymmärrä mistä ihmeestä moni vartija luulee aina tai kääntää aina aiheen että vartija saa vihat niskaan!vartijaa syytetään jne!(kun ei tässäkään ole vartijoihin kohdistuvaa syytöstä!Kysymys oli mielestäni:miten vartija kokee nämä tarkastukset!
-kysymys?Miksi henkilökunta ei saisi kokea näitä henkilökohtaiseksi tapahtumaksi?kun se sitä on!
-tiedän että päälliköt/vastaavat ynm:tilaa nämä tarkastukset!Tilaa kyllä niitä ns:konttorilla olevatkin!Eikä sillä ole merkitystä tässä aiheessa!Ihan kuten vartija saa käskyn tehdä poistumistarkastusta!Saa sitä myymälän esimiehetkin käskyn tilata!
Mutta viittaan tähän aiheeseen ja moniin muihinkin täällä/miksi ihmeessä tämä palsta on sellainen ettei keskustelut onnistu?Vaan aina kuvitellaan että vartijaa syytetään/vihataan?
-Lopuksi:Itse arvostan vartijoiden työtä,arvostan heitä myymälässä"hoitamassa ne hankaluudet"on mielestäni etu kun saamme pitää myymälässä vartijaa/vartijoita! - piava
ex.... kirjoitti:
Mitä poistumistarkastus tarkoittaa!Ehkä jokaisella on eri näkemys!Ja mitä tätäkin palstaa tulee usein selatuksi:niin sitä en ymmärrä mistä ihmeestä moni vartija luulee aina tai kääntää aina aiheen että vartija saa vihat niskaan!vartijaa syytetään jne!(kun ei tässäkään ole vartijoihin kohdistuvaa syytöstä!Kysymys oli mielestäni:miten vartija kokee nämä tarkastukset!
-kysymys?Miksi henkilökunta ei saisi kokea näitä henkilökohtaiseksi tapahtumaksi?kun se sitä on!
-tiedän että päälliköt/vastaavat ynm:tilaa nämä tarkastukset!Tilaa kyllä niitä ns:konttorilla olevatkin!Eikä sillä ole merkitystä tässä aiheessa!Ihan kuten vartija saa käskyn tehdä poistumistarkastusta!Saa sitä myymälän esimiehetkin käskyn tilata!
Mutta viittaan tähän aiheeseen ja moniin muihinkin täällä/miksi ihmeessä tämä palsta on sellainen ettei keskustelut onnistu?Vaan aina kuvitellaan että vartijaa syytetään/vihataan?
-Lopuksi:Itse arvostan vartijoiden työtä,arvostan heitä myymälässä"hoitamassa ne hankaluudet"on mielestäni etu kun saamme pitää myymälässä vartijaa/vartijoita!Ok. Kysymykseen kuinka vartija kokee tarkastukset, taisinkin vastata jo ensimmäisessä kirjoituksessani. Vertasin sitä yhtä jännittävään ja huikaisevaan kokemukseen kuin mitä siivooja kokee mopatessaan lattiaa. Vastaus kysymykseesi; toki henkilökunta saa kokea tarkastuksen henkilökohtaisena, ja kyllä, se on sitä. Minun henk.koht näkemykseni vain on,että siitä ei pidä ottaa itseensä, eikä jäädä potemaan tuntoja,että pidetään epäluotettavana ja varasehdokkaana. Valtaosa ottaakin asian hyvinkin rennosti.
Kysymykseen siitä miksi täällä keskustelu ei onnistu, en pysty antamaan kaikenkattavaa vastausta..lienee iäisyysongelma tällä palstalla.
Loppukaneetti; kiitos arvostuksesta ammattikuntaamme kohtaan. Sekä erityiskiitos mielipiteestäsi, että olen väärällä alalla. Kuulenkin tällaista palautetta ensimmäistä kertaa..mutta nou hätä, sitkeesti vaan etiäppäin kaikesta palautteesta huolimatta :) - Yx vaan...
ex.... kirjoitti:
-Lopuksi:Itse arvostan vartijoiden työtä,arvostan heitä myymälässä"hoitamassa ne hankaluudet"on mielestäni etu kun saamme pitää myymälässä vartijaa/vartijoita!Kiitos, olet eka jonka nään tän keskustelun aikana kiittävän ja arvostavan vartijan työtä, ei moni näistä kassinsa avanneista sitä tee...
- Vartija
ärsyttävää:) kirjoitti:
-Omia fiiliksiä ja tuntemuksia ei sitten(vartijoiden mielestä sais olla?Tuoda mielipiteitä julki?Kuka nyt muka loukkas ketäki tässä jutustelus?Täshän ei vartijoit ole haukuttu???????????Eiks kysymys ollut:Mitä ja kuka tykkää tekevän tota???????
Tietenki saa olla mielipiteitä, mut niitä on turha naama punaisena (joskus niinkin on käynyt) kenenkään huutaa tarkastusta tekeville vartijoille, he eivät sille mitään voi, duuniaan vaan tekevät. Kertokaa esimiehellenne/ luottamusmiehellenne ja yrittäkää sitä kautta saada äänenne kuuluviin.
- ex-myymälävastaava
Vartija kirjoitti:
Tietenki saa olla mielipiteitä, mut niitä on turha naama punaisena (joskus niinkin on käynyt) kenenkään huutaa tarkastusta tekeville vartijoille, he eivät sille mitään voi, duuniaan vaan tekevät. Kertokaa esimiehellenne/ luottamusmiehellenne ja yrittäkää sitä kautta saada äänenne kuuluviin.
Totta turha se on vartijalle huutaa/haukkua!mutta ei ainakaan ne keitä henkilökuntaa tunnen ole vartijoita syyllistänyt ikinä!Eikä ole oikein jos joskus siihen haukkumiseen joudutte,työtähän vain teettekin.
- kipa
Orwelli kirjoitti:
kyllä niiden vartioidenki taskut/kassit ratsataan toisinaan...tämän voi tehdä esim. myymälänjohto...se jolla on puhdas omatunto,niin vartija kuin myymälählökin näyttää suosiolla kassinsa
- erikoiselta
Kaikkeen sitä näköjään ihmiset alistuu !
Eiköhän tuo muuten ole sama kuka sen tarkastuksen sitten tekee, yhtä alentavaa silti.
Jos tuntuu pahalta, vaihda työpaikkaa. Itse en ikinä alentuisi moisiin tarkastuksiin työnantajan taholta!Ei semmoinen duunipaikka ole minkään väärti, missä ei luottoa löydy !- ex---
itse en ole ratsauksiin joutunut kuin kerran vuosia sitten,mutta nähnyt olen ja ollut tietoinenkin (ratsausillasta)
-alentavaa on se että nimenomaan ei luoteta!Alistetaan/oikeastaan pakotetaan alistumaan tähän.Miksi palkata ihmisiä joita epäillään?on erilaisia tapoja suarittaa"ratsaus"On näitä jotka todella penkovat/kaivavat ostokset.niin ehkä joku kysyy miksi niitä ostoksia on oltava?
Kun tehdään pitkää päivää esim:on ostokset ostettava omasta työpaikasta,tai olet iltavuorossa ja perään aamussa..jne!
Työntekijöillä ei ole vaihtoehtoja,koska suurimmassa osassa myymälöitä allekirjoittaa suastumuksensa jo heti alottaessa!
Mutta todellakin moniko lopulta pitäisi työskentelystä esim näin:
1)kamera seuraa jatkuvasti työskentelyäsi ja nauhoittaa/aika paljon vastaavat,päälliköt ynm nauhalta katsoo tätä henkilökuntaa=tiedän kokemuksesta!Itsekin olen joutunut seuraamaan jne.
2)kassasta vaikkapa 5000e/myynnistä puuttuu 5e.=olet välittömästi pienen epäilyksen alla,tai jopa isompi puute=selvittelet ja ehkä maksaa joudut puutteen!
3)joudut siis ratsauksiin!
4)ynm!
kyllä luottaa pitää!jos ei luota niin miksi pitää sellaista työntekijää?
Todellisuus!!!!Kuinka paljon oikeastaan jää varkaudesta kiinni näin?uskon hyvin harva!Ei näissä ratsauksissa ole minun 7.vuoden työaikana kiinni jääneitä kuin kerran,kyseessä oli hyvin iso rikos(paketti markariinia"keiju"arvoltaan noin 1e.siinä minun työvuosien aikana kiinni jäänneet...Niin ja ettei ymmärretä väärin tätä niin olen ns.esimiesasemassa ja tiedän ratsaus tulokset!
lISÄISIN KUITENKIN ETTÄ RATSAUKSET ON HYVÄ ASIA,JOS ESIM:ESIMIEHILLÄ ON ISO EPÄILYS JA TARVITAAN SE RATSAUS SIIHEN. - Mr x
ex--- kirjoitti:
itse en ole ratsauksiin joutunut kuin kerran vuosia sitten,mutta nähnyt olen ja ollut tietoinenkin (ratsausillasta)
-alentavaa on se että nimenomaan ei luoteta!Alistetaan/oikeastaan pakotetaan alistumaan tähän.Miksi palkata ihmisiä joita epäillään?on erilaisia tapoja suarittaa"ratsaus"On näitä jotka todella penkovat/kaivavat ostokset.niin ehkä joku kysyy miksi niitä ostoksia on oltava?
Kun tehdään pitkää päivää esim:on ostokset ostettava omasta työpaikasta,tai olet iltavuorossa ja perään aamussa..jne!
Työntekijöillä ei ole vaihtoehtoja,koska suurimmassa osassa myymälöitä allekirjoittaa suastumuksensa jo heti alottaessa!
Mutta todellakin moniko lopulta pitäisi työskentelystä esim näin:
1)kamera seuraa jatkuvasti työskentelyäsi ja nauhoittaa/aika paljon vastaavat,päälliköt ynm nauhalta katsoo tätä henkilökuntaa=tiedän kokemuksesta!Itsekin olen joutunut seuraamaan jne.
2)kassasta vaikkapa 5000e/myynnistä puuttuu 5e.=olet välittömästi pienen epäilyksen alla,tai jopa isompi puute=selvittelet ja ehkä maksaa joudut puutteen!
3)joudut siis ratsauksiin!
4)ynm!
kyllä luottaa pitää!jos ei luota niin miksi pitää sellaista työntekijää?
Todellisuus!!!!Kuinka paljon oikeastaan jää varkaudesta kiinni näin?uskon hyvin harva!Ei näissä ratsauksissa ole minun 7.vuoden työaikana kiinni jääneitä kuin kerran,kyseessä oli hyvin iso rikos(paketti markariinia"keiju"arvoltaan noin 1e.siinä minun työvuosien aikana kiinni jäänneet...Niin ja ettei ymmärretä väärin tätä niin olen ns.esimiesasemassa ja tiedän ratsaus tulokset!
lISÄISIN KUITENKIN ETTÄ RATSAUKSET ON HYVÄ ASIA,JOS ESIM:ESIMIEHILLÄ ON ISO EPÄILYS JA TARVITAAN SE RATSAUS SIIHEN.tällaisia esimiehiä, joilla ei ole edes kirjoitustaidosta hajuakaan...
- tikkikello
Mr x kirjoitti:
tällaisia esimiehiä, joilla ei ole edes kirjoitustaidosta hajuakaan...
hyvä kommentti.
- blackcat
tikkikello kirjoitti:
hyvä kommentti.
En tiedä minkäkokoisesta kaupasta on kyse..mutta hyvä ihminen, nykypäivänä harva työsuhde perustuu "luottamukseen". hieman liian naiivia. kaupoissa on poistarit niin tavallisia, joten jos ne sinua loukkaavat, hakeudu muualle duuniin..
sitäpaitsi vartijan työ on siinä mielessä ikävä, että normaaliaikoina voi olla "kaveri" työntekijöiten kanssa, mutta siinä vaiheessa kuin tulee ongelmia, ovat kaikki tasapuolisia epäiltyjä. mutta sen ikävän puolen on jokainen vaksi tiennyt alalle ryhtyessään, että hän kyttää myös hlökuntaa tarpeen tulleen.
vartija ei ole siellä vaan´mukavaa kahviseuraa..eli siksi mielestäni on hyvä säilyttää melko neutraalit välit, koska kaverisuhteet enemmin tai myöhemmin kostautuvat juuri sille vaksille. esim. asiakasongelmien takia hän yleensä rankataan pahaksi vaksiksi..että se siitä yhteishengestä.
poistarikammoisten kannattaa jättää allekirjoittamatta se työsopimus, koska jos kerran on antanut luvan..turha siitä sitten ilkeää vartijaa syyttää. - ex-myymälävastaava!
Mr x kirjoitti:
tällaisia esimiehiä, joilla ei ole edes kirjoitustaidosta hajuakaan...
Olemassa oleva lukihäiriöni ei yhtään ole ammattiani häirinnyt!
- Vaksi tampereelta
No itse teen useinkin poistumistarkastuksia isossa tamperelaiskaupassa. Täytyy sanoa, että on todella kiihottavaa hypistellä myyjätyttösten alusvaatteita ym. intiimiä laukusta löytyviä kapineita samalla pervosti tytöille ilmehtien...
Ja kuinka tytöt punastuvatkaan, kun huomaavat, että työhousujeni toisessa puntissa pullottaa...
Kerran yhdellä elintarvikkeen muijalla oli ihan oikeasti dildo laukussaan, no latasin sauvan pöytään ja aloin kyselemään tytöltä vekottimen käyttötarkoitusta ja -tapoja, samalla omaa housunetumustani toisella kädellä hieroen, tyttö oli tosi nolona!- ex.....
Lempiunestasi jo?Mahtoi paluu arkeen ja tosielämään ottaa koville!Mutta ehkä sinäkin jonakin päivänä saat!
ps:fantasioissasi:En ole ollut itse koskaan tilanteessa jossa on vain yksi suarittamassa poistumistarkastusta! - piava
ex..... kirjoitti:
Lempiunestasi jo?Mahtoi paluu arkeen ja tosielämään ottaa koville!Mutta ehkä sinäkin jonakin päivänä saat!
ps:fantasioissasi:En ole ollut itse koskaan tilanteessa jossa on vain yksi suarittamassa poistumistarkastusta!Sulla se huumorinkukka tuntuu olevan tosi tiukassa nupussa,mitäs jos antaisit sen vaikka kukkia välillä? Enpä enää ihmettele etuliitettä ex,kun sinusta on kyse.
Ps. Meilläpäin positumistarkastukset tehdään aina yhden vartijan suorittamana. - sinä olet
piava kirjoitti:
Sulla se huumorinkukka tuntuu olevan tosi tiukassa nupussa,mitäs jos antaisit sen vaikka kukkia välillä? Enpä enää ihmettele etuliitettä ex,kun sinusta on kyse.
Ps. Meilläpäin positumistarkastukset tehdään aina yhden vartijan suorittamana.varmaan väärällä alalla!
ex-vastaava...ei ole kohdallani mikään arvonalennus...jos nyt näin kuvittelit.. - Ammattilainen
sinä olet kirjoitti:
varmaan väärällä alalla!
ex-vastaava...ei ole kohdallani mikään arvonalennus...jos nyt näin kuvittelit..Alennun nyt vastaamaan teille, kun haaskalla olette itseänne jo tarpeeksi repineet.
Olen työskennellyt "alalla" yli kymmenen vuotta ja suorittanut useita henkilökunnan vapaaehtoisuuteen perustuvia tarkastuksia. Hyvin harvoin on itse tarkastuksessa kukaan kiinni jäänyt, muistaakseni kaksi kertaa.
Muulla tavoin, esimerkiksi valvontakameroin suoraan liikekeskuksessa sijaitsevasta valvomosta käsin ollaan napattu joitakin siistijöitä, mutta huomattavasti runsaammin myymälän omaa henkilökuntaa.
Muutenkin olen eri vartiointialan työssäni törmännyt valitettavan usein henkilökunnan kuormasta syömisiin ja sitä kautta monon saamiseen.
Kassin tarkastukset ovat hyödyllisiä, vaikka kaikkea muuta kuin mukavia niin tarkastajalle itselleen kuin tarkastettavalle, koska ne selkeästi ehkäisevät pelotevaikutteellaan niin siistijöiden kuin henkilökunnan näpistyksiä.
Tämä ei ole mutua vaan faktaa pitkän urani kautta.
On helvetin turhaa poraa täällä, koska olette niin saatanan epärehellisiä. Niin makaa kuin petaa. - ex...
Ammattilainen kirjoitti:
Alennun nyt vastaamaan teille, kun haaskalla olette itseänne jo tarpeeksi repineet.
Olen työskennellyt "alalla" yli kymmenen vuotta ja suorittanut useita henkilökunnan vapaaehtoisuuteen perustuvia tarkastuksia. Hyvin harvoin on itse tarkastuksessa kukaan kiinni jäänyt, muistaakseni kaksi kertaa.
Muulla tavoin, esimerkiksi valvontakameroin suoraan liikekeskuksessa sijaitsevasta valvomosta käsin ollaan napattu joitakin siistijöitä, mutta huomattavasti runsaammin myymälän omaa henkilökuntaa.
Muutenkin olen eri vartiointialan työssäni törmännyt valitettavan usein henkilökunnan kuormasta syömisiin ja sitä kautta monon saamiseen.
Kassin tarkastukset ovat hyödyllisiä, vaikka kaikkea muuta kuin mukavia niin tarkastajalle itselleen kuin tarkastettavalle, koska ne selkeästi ehkäisevät pelotevaikutteellaan niin siistijöiden kuin henkilökunnan näpistyksiä.
On helvetin turhaa poraa täällä, koska olette niin saatanan epärehellisiä. Niin makaa kuin petaa.Kirjoituksesi oli hyvä...paitsi loppurivisi kyllä tosi tyhmää kommenttia.voi kuule uskon epärehellisiä työntekijöitä löytyvän paljon-kaikkialta jos alettaisiin näitä seuraamaan ja tutkimaan.No itselläni on todellakin erilaiset kokemukset,sekä kyllä ketjunkin tiedot..varastavasta henkilökunnasta,että etköhän jättäisi syyttelyt ja mustamaalaamiset kirjoituksistasi pois.kommenttisi olette saatanan epärehellisiä!!!On mielestäni todella epäammattimainen!
- kansalainen...
Ammattilainen kirjoitti:
Alennun nyt vastaamaan teille, kun haaskalla olette itseänne jo tarpeeksi repineet.
On helvetin turhaa poraa täällä, koska olette niin saatanan epärehellisiä. Niin makaa kuin petaa.LUKEEKO MYYJIEN OTSASSA LOGO:MADE IN VARAS?!Joutaisit kortistoon!!!!!!
- KANSALAINEN!!!!
kansalainen... kirjoitti:
LUKEEKO MYYJIEN OTSASSA LOGO:MADE IN VARAS?!Joutaisit kortistoon!!!!!!
Vastaus tarkoitettu AMMATTILAISELLE!JOKA HERJAA KOKO KAUPANALAN TYÖNTEKIJÄT!VAIHDA ALAA!
- vartija
Tiedätkö hyvä ihminen että, henkilökunta pöllii
enemmän kun asiakkaat. Tää on laskettu juttu. Siksi niitä on ja siksi takatiloihin laitetaan
enemmän ja enemmän kameroita. Ja varmaan joskus hyväksytään sosiaalitiloihin kamerat. Ja tääkin
on tosi, kun pöllitää yksi tuote niin kauppiaan
pitäisi myydä noin kymmenen samaa tuotetta, että sais omansa pois- ex-myymälävastaava
Enköhän tiedä aika paljon.Perustuen vuosien kokemuksiini työssä:Niin kioskilla,kuin myymälässä kassana,osastovastaavana,kakkos myymäläpäällikkönä!kyllä tietoni todellakin perustuu täysin puhtaasti tietoon!Varmasti on varastavaa henkilökuntaa..niin on varastavaa vartijaakin,niin on varastavaa siivoojaa,toimisto henkilökuntaa ynm:Mistäs olet saannut tuollaisen virallisen tiedon että henkilökunta varastaa enemmän kuin"varkaat?sitten jos sinä olet vartija...luulisi sinulla olevan paljon muitakin syitä tiedossa takatilojen kameroista!Vai eikö ole?Onhan muuten ne sinunkin suaja ne kamerat,jos tarvitset esim:todistusaineistoja jonkun kimppuun käynnistä tms.Ainakin itse olen tarpeeksi kertoja ollut mukana kun kameroita käännetään/siirretään/hankintaan uusia jne.Ja itselläni on tiedossa vähän muut syyt näihin kamera paikkojen valintoihin!Mutta pitäisi kyllä sinullakin olla ne tiedossa!
- Ammattilainen
ex-myymälävastaava kirjoitti:
Enköhän tiedä aika paljon.Perustuen vuosien kokemuksiini työssä:Niin kioskilla,kuin myymälässä kassana,osastovastaavana,kakkos myymäläpäällikkönä!kyllä tietoni todellakin perustuu täysin puhtaasti tietoon!Varmasti on varastavaa henkilökuntaa..niin on varastavaa vartijaakin,niin on varastavaa siivoojaa,toimisto henkilökuntaa ynm:Mistäs olet saannut tuollaisen virallisen tiedon että henkilökunta varastaa enemmän kuin"varkaat?sitten jos sinä olet vartija...luulisi sinulla olevan paljon muitakin syitä tiedossa takatilojen kameroista!Vai eikö ole?Onhan muuten ne sinunkin suaja ne kamerat,jos tarvitset esim:todistusaineistoja jonkun kimppuun käynnistä tms.Ainakin itse olen tarpeeksi kertoja ollut mukana kun kameroita käännetään/siirretään/hankintaan uusia jne.Ja itselläni on tiedossa vähän muut syyt näihin kamera paikkojen valintoihin!Mutta pitäisi kyllä sinullakin olla ne tiedossa!
Ex-myymälävastaava. Lapsen uskosi kaupan työntekijöiden hyvin vähäiseen(?) vilpillisyyteen on suorastaan liikuttavaa. Sitä mitä ei tiedä, on tietysti helppo pitää totuutena.
Kun liikekeskuksessa siivoojaa ja kaupan työntekijää jäi liukuhihnalta kiinni kuka minkäkin näpistyksestä, mitään erityistä takahuonetarkkailua ei meillä ollut.
Oli vain eräs mieletön "sakkorysä"(kamera) joka kuvasi tietylle hyllylle, missä henkilökunta ei vain uskonut mitään valvontaa olevan.
Niin kummasti se tilaisuus teki varkaan niin herrasta kuin narristakin. Siellä oli kauppiaan poikaa, talonmiestä ja tavallista kaupan pulliaista.
Mitään prosentteja on en pysty esittämään. Se nyt on sanomattakin selvää että näpistelijöitä jäi enemmän kiinni asiakaskunnasta. Jokuhan tuossa piruili asian olevan toisin. - ex....
Ammattilainen kirjoitti:
Ex-myymälävastaava. Lapsen uskosi kaupan työntekijöiden hyvin vähäiseen(?) vilpillisyyteen on suorastaan liikuttavaa. Sitä mitä ei tiedä, on tietysti helppo pitää totuutena.
Kun liikekeskuksessa siivoojaa ja kaupan työntekijää jäi liukuhihnalta kiinni kuka minkäkin näpistyksestä, mitään erityistä takahuonetarkkailua ei meillä ollut.
Oli vain eräs mieletön "sakkorysä"(kamera) joka kuvasi tietylle hyllylle, missä henkilökunta ei vain uskonut mitään valvontaa olevan.
Niin kummasti se tilaisuus teki varkaan niin herrasta kuin narristakin. Siellä oli kauppiaan poikaa, talonmiestä ja tavallista kaupan pulliaista.
Mitään prosentteja on en pysty esittämään. Se nyt on sanomattakin selvää että näpistelijöitä jäi enemmän kiinni asiakaskunnasta. Jokuhan tuossa piruili asian olevan toisin.Niin kommentit=työntekijät varastaa enemmän kuin(varkaat)en usko!
-suljettuja silmiä asiassa ei kyllä minullakaan ole,ehkä kokemukseni perustuu rehellisempään henkilökuntaan,ja tosiaan ratsauksissa ei juuri kiinni jäänneitä ole.näitä on siis tilattu ketjun tilauksista,minun tilaamia sekä välillä jonkin muunkin tilaamina...en uskokaan täysin rehellisyyteen,mutta en usko siihen monissa muissakaan paikoissa.Kaupan työntekijä ehkä syö kuormasta!sairaanhoitaja laastaroi/tai syö buranaa kuormasta/toimisto työntekijä kantaa kynää,piirustuspaperia tms...loputon lista!mutta kuormasta syämiseen sen verran kuitenkin,että missään nimessä tämä ei tarkoita minun hyväksyneen tollaista.
- Recycle bin
Olisin kiinnostunut tietämään, tehdäänkö kaupanalalla ja muillakin ko. ratsaukset työajan puitteissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056