Lietelaari suojaaminen

Sarasssss

Meillä on naapurilla avoin lietelaari, jota ei ole mitenkään suojattu. Siis aidalla tai katolla. Onkohan tällainen sallittua?

5

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäristömyrkky

      Meillä on sähköyhtiöillä muuntaja kenttiä joita ei ole suojattu katoksella, onkohan tämä sallittua ???
      Muuntajassa on bcb pitoisia öljyjä !!!!!!!!!!!!

    • lantajussi

      Ainoa sääntö mikä voi olla (luulen että ei ole olemassa) on aita putoamisen estämiseksi. Toisaalta olen nähnyt eräitäkin uusia navetoita joihin aitaa ei ole tehty joten epäilen ettei lue laissa. Kattoa ei ole pakko tehdä eikä usein tehdäkään, syynä hinta. Sadevettä pääsee kyllä joukkoon joka lisää kustannuksia lietteen ajossa jonkin verran ja kenties laimentaakin seosta tarpeettomasti. Aivan tarkkaa tietoa tästä asiasta ei kyllä ole sillä meillä ollut aina kuivalanta virtsakaivo (avomalleja kumpikin). Mitäänhän ei tuolta pääse valumaan kyllä että sitä turha pelätä tässä asiassa. Onnettomuusriski on olemassa esim. eläimen tai ihmisen tipahtaessa altaaseen jossa happi lantakaasujen syrjäyttämää.

    • Rrrrrrrt

      Luulisin, että putoamisriskin, lapset ja eläimet, vuoksi ne on aidattava

    • tarkastapaikalle

      ei ole sallittua, tämä on ympäristö rikos. nykyään pitää peittää lanta tunkiotkin, että ei tule haju haittoja, tuossa on vielä hukkumis vaarakin.

      • karjastaluovuttu

        Kaivappahan laista tai perustukiehdoista kohdat jolla perusteella tuo on laiton.

        Lantatunkioiden eli avolantaloitten kuten lietekaivojen kohdalta on säädetty pähkinänkuoressa sanoen se että sieltä ei saa päästä ravinnevalumia ympäristöön. Tarkoittaa siis vähintään betonipohjaa, avolantalan seinämistä en ole varma enkä viitsi itse nyt kaivaa byroktratiaa läpi. Kattaa ei tosiaan ole pakollista kuten aiemmin ketjussa mainittu. Hajuhaitoista ei ole käsitykseni mukaan ollut säädöksiä erikseen paitsi nyt viime vuosina on voinut tulla ja ne koskee muun asutuksen välittömässä läheisyydessä sijaitsevia tiloja.

        Aitaamisestakaan ei ole tuskin olemassa mitään lakipykälää koska sinullahan voi olla vaikka vanha vesikaivo pihassa ilman kantta tai mikä tahansa monttu/lampi eikä niitä ole aidattava.
        Jos sinne lantakaivoon putoaa niin kuolinsyy käytännössä on varsinaisen hukkumisen sijaan lantakaasujen kuten rikkivedyn ja amonniakin aiheuttama taintuminen ja sitten hukkuminen/hapenpuute koska ne syrjäyttää hapen ihmiselle kohtalokkaasti jo verrattain vähän matkaa lantakaivon reunalta alas päin. Ikäviä onnettomuuksia on sattunut lietelantakaivojen kanssa paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      434
      4724
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1682
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1333
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      20
      1256
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      970
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      847
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe