Olen opiskellut useassa eri ammatilisessa koulutuksessa. En voi tässä kohtaa enää muuta todeta, kuin että joko suomen loistava koulutusjärjestelmä on 100% myytti, tai sitten muiden länsimaiden koulutusjärjestelmien täytyy olla kyllä TODELLA huonoja. Suomen koulutusjärjestelmä voi tietysti järjestelmänä olla hyvä. Mutta koulutus on poikkeuksetta tasoltaan aivan järkyttävän huonolaatuista. Useimmiten opiskelu on useamman vuoden kestävää pelleilyä. Sekä opiskelijoiden että kouluttajien omasta mielestä.
Ystäväni opisekelee tällä hetkellä käytännönläheistä alaa aikuiskoulutuskeskuksessa. Keväästä alkaen hän on "opiskellut" mutta käytännössä varsinaista opestusta on ollut vasta kaksi viikkoa. Opiskeluun on sisällytetty kaikenlaista metsässä samoilua ja mustikanvarpujen keräämistä ja kaikenlaista esikoulusta tuttua puuhastelua. Ala jota tämä yli 40- vuotias perheenäiti opiskelee on hyvin käytännönläheinen. Voisi odottaa että käytännönläheistä alaa pitäisi osata opettaa aika konkreettisesti ja käytännönläheisesti. Mutta tuntuu ettei mikää tieto kartu, mitään ei opi kun kukaan ei opeta mitään. Hän sanoikin että opiskelu on kuin ilmaa yritäisi kauhoa kiinni. Mitään ei jää käteen. Ihmeen haahuilua koko paska. Hän sanookin menevänsä taas päiväunille kouluun kun ei siellä kuitenkaan ketään taaskaan näy. Joku opettajaksi itsensä esittelevä saattaa jakaa kansiot joihin käskee opiskelijoita rakentaa portfoliota "osaamisestaan". Kun opettajalta kysyy mistä osaamisesta opiskelijan pitäisi tehdä portfoliota kun ei kukaan ole vielä opettanut mitään? Opettaja vastaa siihen että nyt vain vähän itsetuntoa kehiin, kyllä sä osaat kato kun vaan uskot omiin kykyihisi! Ja läksii ovesta kahvitauolle.
Esimerkiksi ammatillista koulutusta ja aikuiskoulutusta tarjoavien oppilaitosten opetustaso on ala- arvoisen huono. Opiskelu on sitä että opettajia ei näy paikalla kuin joskus ja jouluna. Opettajat ovat pihalla kuin lumiukot. He eivät tunnu edes tajuavan ETTÄ heidän pitäisi opettaa opiskelijoille jotain. Kävin erään parivuotisen koulutuksen alalta josta minulla oli jo aikaisemmin koulutusta. Aikaisemman ammatiosaamiseni vuoksi pystyin huomaamaan ettei kys. koulutusta antava opettaja tiennyt sitten hevon vittua omasta alastaan mitään! Toisessa koulutuksessa pääsimme päivästä toiseen katselemaan kuinka kyrpiintyneen oloinen kyllästynyt miesopettaja ei edes kertonut mitä hän alkaa meille opettaa. Siis aina kun hän jaksoi raahata itsensä paikanpäälle. Hän inhosi meitä opiskelijoita ihan estoitta ja ärsyyntyi tyhmistä kysykyksistämme. Näillä urpilla ei ole haluakaan siitä millä tavalla informaatiota siirretään opettajalta opiskelijalle. Opiskeluaika on täytetty mitä ihmeellisimillä henkilökhtaistamissuunnitelmilla ja lippujen ja lappujen täyttämisillä.
Sukulaistyttökin opiskelee kampaajaksi. Opiskelun arviointi tapahtuu näyttöjen avulla. Yllätyin suuresti kun kuulin ettei näytöissä ole ketään oppilaitoksen edustajaa. Opettajat eivät ole näyttöjä tarkastamassa. Opiskelija on työharjoittelussa jossakin random- kampaamossa. Siellä hän tekee näytön jonka ilmeisesti arvioi kampaamon pitäjä. Kouluttajaa ei edes kiinnosta mitä oppilas on oppinut heidän koulutuksessaan. En tiedä miten opiskelijoiden arvostelu sitten tapahtuu kun jonkun valmistumispaperin he koulusta kaiketi saavat. Oppilaitoksilla ei tunnu olevan nykyisin minkäänlaista velvollisuudentuntoa siitä mitä heidän opiskelijansa oppivat.
Toinen sukulainen opiskeli lähihoitajaksi. Valmistujaisten jälkeen hän sanoi että on vähän epävarmaa mennä töihin kun tuntuu ettei ole koulutuksessa oikeasti oppinut yhtään mitään. Siinä on sitten potilaiden terveydestä vastuussa. Toivottavasti ei mene katetri vahingossa korvaan.
Mitä helvettiä tämä pelleily on? Opiskelijoiden pitäisi alkaa vaatia jotain tasoa opetukselta. Opettajille maksetaan palkkaa opettamisesta.
suomen opetusjärjestelmä myytti
10
457
Vastaukset
- Eikiinnosta5
Saman totesin heti ensimmäisessä ammattioppilaitoksessa. Sitä ennen jo yläasteella. Opetetaan kaikkea turhaa paskaa millä ei tee mitään. Ammattikoulussa toistetaan samat jutut mitä yläasteella ja siihen päälle itsestäänselvyyksiä. Ei jaksanu istua siellä aivan idioottien puuhaa. Suunnitelmissa yrittäjyys. Saas nähdä miten käy. Suomen koulutusjärjestelmä yliarvostettua.
- katkeraopiskelija
Varsinaista koulutusta on n. 2-3 kuukautta opiskelijasta riippuen. Siihen päälle 12 kuukautta työharjoittelua, joka saattaa koostua esimerkiksi siivoamisesta ja erilaisten tavaroiden kantamisesta. Uudet opiskelijat eivät saa enää kulukorvausta, vaikka työharjoittelupaikat saattavat olla jopa kahdenkymmenen kilometrin päässä kotoa. Vastaavaa kouluttajaa lukuunottamatta, kukaan ei välitä opiskelijan työturvallisuudesta eikä siitä, oppiiko oppilas koulutuksen aikana yhtään mitään. Koulutuksen yleistilasta järjestetään kolmen tunnin mittainen puuduttava saarna, jonka tarkoituksena on syyllistää oppilasta koulutuksen laadusta.
- kouluun_taas
Olettaisin nyt että aika paikkakuntakohtaista taitaa olla tämä laatu sitten? Esim. Sedussa (Seinäjoella) kävin aikuispuolella kokkipuolen. Olen tyytyväinen, sekä joustoihin perheellisenä, että koulutustasoon. Opettajat olivat mukavia ja ihan kirjaakin käytettiin alkuun. Harjoitteluja oli tietenkin paljon, jjosta saatiin palautetta ja keskusteltiin . Samoin koulun opetuskeittiössä tehtiin sekä itsellemme että myös asiakkaille. Muista aloista en tiedä, mutta olettaisin että nekin sujuu, ainakin Sedussa. Siivoojia vai puhdistsalaa mitä nyt onkaan niin näkyi hyvin käytävillä opettelemassa laitteiden käyttöä yms. Varmaan siis aika koulukohtaista tämäkin, miten toimii.
- InhorealistiX
Jos nykytilanne on tuo mikä on ketjun aloittajan kuvaama, niin sitten ollaan pudottu täysin tyhjän päälle.
Olen aikanaan tuollaisen ammattikoulutuksen suorittanut, joka jo alkumetreillä paljasti miten se ammattitaito Suomessa rakennettiin ja miten se perustuu herra ties kuinka paljon tyhjän päälle.
Ensin kävin pari vuotta että sain perustutkinnon. Sitten hakeuduin täydentävään koulutukseen jossa täsmennettiin se ydinosaaminen.
Kas ensimmäisellä viikolla oli työnantajan edustajia valikoimassa porukkaa töihin. Kaikki ne jotka kieltäytyivät kohteliaasti, ja päättivät jatkaa koulun loppuun asti, saivat kyllä monessa kohtaa muistutuksen siitä että jäivät koulunpenkille. Ikäänkuin ei olisi saanut jäädä.
Koulun suoritin silkkaa piruuttani loppuun ja kävelin suoraan töihin koulun jälkeen.
Kaveri joka lähti silloin alkumetreillä töihin, oli hyvä esimerkki mitä siitä "työssä oppimisesta".
Osasi käyttää ja nimetä työkalut, ja laittaa palikat oikeinpäin paikoilleen niinsanoakseni, mutta työnantaja oli huolehtinut sen osaamisen riittävän juuri ja vain hänen tarpeisiinsa. Ei ollut mitään tarjottavaa kun joutui sitten myöhemmin hakemaan töitä.
Minulla oli. Vankka teoriapohja sielä käytännön osaamisen takana, eli kykenin soveltamaan ja mukautumaan, myös oikeasti kehittämään asian C kun annetaan eteen palikat A ja B. Kaveri ei osannut edes nimetä palikoita A ja B koska niitä ei käytetty hänen työnantajansa töissä. Tietämys oli siis supistettu palvelemaan vain yhtä työnantajaa.
Nyt jos tuo teoriapohja, kunnollinen koulutus, murennetaan, niin paljastuu taikasanat "työharjoittelu" ja "työssäoppiminen".
Kohti orjayhteiskuntaa, joka mataa työharjoittelusta toiseen,eikä kykene laittamaan vastaan koska sillä ei ole kunnollista koulutusta taustalla, että voisi oikeasti tehdä valintoja. - aasinimimerkki
Hain vuoden alkupuolella lähihoitajaopintoihin aikuiskoulutuksen kautta. Jo hakuvaiheessa tuli selväksi, että opetus on tyyliä: opettajat monistaa kirjoista pari sivua sieltä täältä, opiskelijat laitetaan tekemään esseitä opittavista aiheista, opettaja vastaanottaa esseet, lukee otsikot, katsoo esseen pituuden ja antaa arvosanan (on se rankkaa tuo opettajan työ). Ja sitten kuvitellaan, että opiskelija osaa ne asiat, joista esseen kirjoitti…
Välissä on sitten käytännön harjoittelua, jota ennen käydään monisteilla läpi miten ihmistä hoidetaan ja harjoittelutyöpaikka sitten näyttää miten se menee oikeasti. Vaikeimmissa hoitotoimenpiteissä käytetään sitten nukkea ja kaikki voiva kokeilla kerran katetrointia, jos hyvin käy. Oppiihan sen sitten töissä, oikealla potilaalla *hirnunaurua*.
Niin ja opinnoissa on tosiaan kaikenlaisia lapsille suunnattuja leikkejä. Onhan tuokin ”toimintaa” toki, mutta kyllä on suomen koulutuslaitos tällä hetkellä ihan persiillään. Tuntuu, että tehtiin kaikkea muuta kuin itse asiaa.
Lähihoitajaksi voisi oppia aivan helposti puolessa vuodessa, sairaanhoitajaksi oppisi aivan helposti 1½ vuodessa, jos opinnoista poistettaisiin juuri se turha täytepaska ja keskityttäisiin ihan aikuisten oikeasti opiskelemaan. Siihen päälle toki sitten käytännön harjoittelut, mutta nekin voisi suunnitella paremmin, että saa mahdollisimman laajan kuvan.
Mutta, jos suuri osa opinnoista on kaikenlaista turhanpäiväistä paskaa, niin tokihan siihen sitten saadaan lisävuosia.
Soveltusuuskokeissa käytetään sellaisia psykologisia testejä, joita ei nykypäivänä enää edes hyväksytä tieteellisiksi testeiksi. Testaajat tietävät tämän itsekin, mutta koska koulussa on niin ammattitaidotonta porukkaa valitsemassa, he uskovat, että ne mittaavat oikeasti jotain. Ainoat tahot, jotka näistä soveltuvuuskokeista hyötyvät, ovat soveltuvuuskokeiden pitäjät. Se on oikeasti huijausta koko soveltuvuuskoesektori.
Pääsin sisään, mutta koin opetuksen laadun olevan niin surkeaa, että alkoi hävettää lähihoitajaksi valmistuminen, joten vaihdoin alaa. Tiedä sitten mihin suomalainen terveydenhoito jatkossa menee, tai koulutus, mutta itsellä kyllä aukesi silmät apposen ammolleen suomalaisen terveydenhuollon ”laadun” suhteen.
Kaikki lähtee koulutuksesta ja sen pitäisi olla oikeasti korkealaatuista, jotta saataisiin valmistumaan korkealaatuiset ammattilaiset. - juurikin.sitä
Ammatillinen koulutus ei Suomessa koskaan mitään hyvätasoista ole ollutkaan. Suurin syy lienee, että koulutuspolitiikkaa on tehty pitkään aluepolitiikan ehdoilla. Joka niemessä ja notkossa on oma pieni amiska, jonka taso on sitä mitä odottaa sopii, kun paikallisen kunnnallispoliitikon kaverin puolisolle on pitänyt saada opetusvirka. jos homma hoidettaisi tehokkaasti ja tasokkaasti, niin 5,5-miljoonaiselle kansalle riittäisi hyvin noin 5 ammatillista oppilaitosta. Ne voisi sijoittaa sellaisiin talouden keskittymiin, missä on tarjolla myös pätevää ja motivoitunutta työvoimaa ja missä yhteistyö työpaikkojen kanssa toimii luontevasti. Vaan ei taida sopia nykyiselle päämisteripuolueelle ... ;-)
Suomen koulutusjärjestelmän hyvä maine johtuu peruskoulun oppimistulosten menestymisestä kansainvälisissä PISA-mittauksissa. On koulutusjärjestelmässä silti paljon muutakin hyvää, esim. se, ettei enää tarvitse 10-11-vuotiaana hakea oppikouluun, vaan kaikki menevät peruskouluun ja oppilaiden koulunkäyntiä tukemaan on monenlaisia apuja saatavilla. Edelleen hyvää on että meillä on kotitalous ja liikunta oppiaineina. Ehdoton suuri plussa on, että opiskeluja voi jatkaa sekä ammattikoulun että lukion jälkeen eteenpäin korkeakouluasteelle. Opintoja myös järjestetään monimuotoisesti, mikä mahdollistaa opiskelun myös aikuisena työn ja perheen kanssa. Tästä on etua erityisesti niille, joiden vanhemmat ei kotona kannustaneet opiskelemaan tai jos muuten ei koulussa menestynyt murrosiässä. - niinnähty
Ammattikoulutuksen tuloksiin vaikuttaa suuresti oppilasaines, joka nykyään on suurimmaksi osaksi ikäluokkansa pohjasakkaa. Tästä ei saada korkealaatuisia ammattilaisia millään koulutuksella. Olen tätä hommaa opettajan näkövinkkelistä vähän nähnyt, se riitti. Vaihdoin teollisuuteen johtotehtäviin. Mutta sitä kunnollista työvoimaa, sitä on vaikea löytää Suomessa millään palkalla. Pakko teettää työt Kiinassa.
- vitutsämitäänvaihtanut
Mutta minkäs teet, kun Kela ja TE-toimisto käytännössä pakottavat opiskelemaan. Jos et opiskele, et saa töitä ja et saa elämiseen muuta tukea kuin toimeentulotuen. Pakko opiskella ja sit vielä opettajat haukkuu pohjasakaksi. Kiitti!
Kaikki ei ole niin fiksuja ja älykkäitä, Palikat on jaettu jo ennen syntymää. Äiti oli päihdeongelmainen ja poltti tupakkaa raskausaikana, isäki oli juoppo ja kuoli nuorena.
Tiedetään kyllä että Kiinasta saa ja Viron pojatkin tekee paremmin ja halvemmalla. Ei niiden kanssa ole kiva kilpaillla.
Kyllä mulle se kansalaispalkkakin kelpaisi. En veisi kallita opiskelupaikkkoja turhan takia. Eihän musta kumminkaan mitään korkelaatuista ammattilaista koskaan tule!
Mihin teollisuuteen muuten vaihdoit? Eikös se teollisuus mennyt jo Kiinaan? Kyllä sieltä johtajatkin löytyy.
- Vilman.viemää
Sanoisin kanssa, että paikkakuntakohtaista. Mutta yleisesti jos puhutaan, niin eipä paljon naurata. Muka etäpäiviä, useimmiten tarkoittaa samaa kuin vapaapäivä. Samaa mieltä, että koulua pitäisi tiivistää ja saada opetusta eikä mitään seisoskelua päivät pitkät. On se kyllä niinkin että opettajat on paskaraossa kun opettajien määrä on vähentynyt ja toden totta, opiskelija-aines ei ole sitä helpointa tai välkyintä, vaikka ei toki saisi yleistää. Varsinkin aikuispuolella ei usein opetusta saa ja tosiaan näyttää noita "etäpäiviä" olevan nuorisopuolellakin.
- openmielipide
On oikeasti hyvä, että ei ole enää läsnäolopakkoa, vaan opintoja voi suorittaa joustavammin myös kotona opiskellen. On se tehokkaampaakin, jos opiskelijat vain tekisivät, mitä pitäisi. Etäpäiväksi yleensä annetaan selkeästi tehtävä, mitä pitää tehdä etäpäivän aikana. Tehtävän tekemiseen saa yleensä aina selkeät laadulliset ja ajalliset rajat, mikä on hyväksytyn suorituksen minimitaso ja milloin pitää palauttaa. Ongelma on, että osalta opiskelijoista ei voi vaatia kunnollisia suorituksia. Muuten eivät saa opintojaan tehdyksi. Pitäisi pystyä vaatimaan että etätehtävät tehdään kunnolla ja ajallaan.
En tiedä, onko vika opiskelijoissa vai kiristyneissä vaatimuksissa. Ennen ammattikoulu oli 2-vuotinen ja siitä sai ammattinimikkeen eikä mitään perustutkintoja. Nyt tehdään 3-vuotinen koulutus, josta saa valmiudet korkeakouluopintoihin. Näyttäisi, että tarvittaisiin nykyäänkin jokin sellainen lyhempi 2-vuotinen koulutus, jolla saisi ihan vain sen ammatin. Jos siihen haluaisi tehdä myöhemmin lisäksi 1 vuoden korkeakouluopintoihin valmentavat opinnot, niin se voisi olla mahdollista esimerkiksi aikuislukiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107221Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009