missä voi keskustella kirjoittamisesta?

kolpotin

Tämä palsta vaikuttaa kuolleelta,
missä on sellaisia keskustelupalstoja, joissa voi keskustella kirjoittamisesta? olen täällä seurannut palstaa jonkin aikaa ja olen kyllästynyt yksinpuheluun, joten vinkatkaa, missä kirjoittelijat, kirjailijat ja aloittelijat keskustelevat?

13

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopunalku

      Facebook ja sieltä ryhmä Kirjailijanloput. Aktiivista keskustelua. :)

    • kolpotin

      jaaha, meen sinne.

    • Vähändead

      Juu, keskustelupalstalla vastataan viesteihin, jotka ovat vuodelta 2013-2015

    • kolpotin

      niin on! kirjoittelijat ovat menneisyydessä mönkiviä olmeja...

    • avotsanosaksalainen

      Salatut elämät - siinä on sitten hyvä ohojelma.

    • Rasapo

      Suosittelen kaikille kirjoittajille Kirjailijanloput- Facebook-ryhmän vetäjän, Arttu Tuomisen dekkareita, Muistilabyrintti ja Murtumispiste.
      Kansainvälisen tason tekstiä, sanottiin jossakin kirjablogissa. Ottakaa oppi vastaan!

    • Renttuli2

      Kirjailijanloput on ihan ok, mutta välillä on aiheita, joista en haluaisi lähteä julkisesti omalla naamalla kirjoittaa. Esimerkiksi haluaisin keskustella siitä, että miten muut ovat törmänneet kustannustoimittajien kiireeseen eli miten pitkään saa odotella kontaktia ja editointia ja korjausehdotuksia, vaikka soppari olisi tehty. Minulla ei toimi kustannustoimittajan kanssa suhde lainkaan.

      • näinonononon

        Koskettava aihe. Minunkin kustannustoimittajaani pitää joskus houkutella työn ääreen. Kerran lähetin hänelle marraskuusas paksun prujun, jonka oli määrä ilmestyä maaliskuussa, mutta rouvalla ei ollut mikään kiire sen tutkimiseen. Kun tajusin tilanteen, kirjoitin hänelle perään koukuttavan saatekirjeen, joka sai hänet tarttumaan työhön asap.

        Samoin on ärsyttänyt saada takaisin "luettu" kässäri, jossa pitkiä pätkiä on ruksattu yli "turhina", ja sitten keskustelussa käy ilmi, että toimittaja ei ole edes LUKENUT niitä, eikä niin ollen tiedä, mikä on niiden rooli kokonaisuudessa - onpahan vain luonut kuvan, että niissä vain joristaan...

        Kirjailijan suhde kustannustoimittajaan on tietenkin herkkä. Olen verrannut suhdetta siihen, että antaisin vieraan ihmisen penkoa toosaani. Oma teksti on yhtä intiimi. Sitä toivoo toimittajalta hienotunteisuutta ja asiantuntemusta - ja yrittää itse olla häntä kohtaan ymmärtävä ja reilu. Henkilösuhde pitää yrittää säilyttää hyvänä, koska jos kemiat alkavat tuottaa kipinöitä ja tulipalon alkuja, sitten on tosi hankalaa.


      • Renttuli21

        Kiitos vastauksestasi! Oli todella helpottavaa saada vertaistukea. Tästä on hirveän vaikea puhua missään tai ottaa esille. Miten sinä olet ajatellut toimia jatkossa?

        Olen miettinyt, että voisiko kustantamosta pyytää kustin vaihtoa vai pitääkö yksinkertaisesti yrittää päästä toiseen kustantamoon. Olen nyt siis isolla kustantamolla. Tämä on tosi rasittavaa. Työ seissyt useita kuukausia kustin pöydällä ja lupailee tarttuvansa siihen pian. On tämä ihan hullua.


      • kldfjkdjfdkjfkldsjfkd

        Olen ajatellut pitää matalaa profiilia, eli olla ensinnäkin ottamatta stressiä niistä asioista, jotka kustiksessani häiritsevät, koska sellainen vain kuluttaa omaa energiaa ja voi jopa vaikuttaa kirjoittamiseen. Perustelen päätökseni sillä, että vaikka noita häiritseviä asioita on, ne tuskin kuitenkaan vaikuttavat lopputulokseen.

        Toiseksi, koska luottamussuhde kustiksen kanssa ei ole täydellinen, panostan omaan työhön sitäkin enemmän, eli en tavallaan odota kustikselta juuri mitään. Se on tietenkin huono tilanne verrattuna parempaan, mutta olen realisti.

        Pienemmissä taloissa, joissa ehkä käytetään enemmän ulkopuolisia tekijöitä, voisi ehkä toivoa, että kustantamo palkkaisi Suomen Kustannustoimittajayhdityksen (en ole tuosta nimestä varma) listoilta freelancerin, jonka kanssa homma sujuisi paremmin, mutta siinä tapauksessa pitäisi siis kustannuspäällikölle tai vastaavalle myöntää, että ongelmia on. Ja mitähän siitä sitten seuraisi. Toisaalta tulisiko tilalle kuitenkaan parempaa henkilöä freelancerinakaan - miksi hän on freelancer. Ja kyse on myös rahasta: freekku vaatisi tuhansia euroja, ja talon kustis on kk-palkalla.

        Omassa kustiksessa ärsyttää vielä sellainen asia, että hän keskittyy lähinnä kielioppiin ym. vaikka haluaisin pohtia romaanin teemaa ja sen tapaisia juttuja. Mutta kaikki eivät voi saada Harri Haanpäätä :D

        Minkälainen julkaisuaikataulu sulla on, jos työ kerran makaa kuukausia kustiksen pöydällä Onko julkaisu jo sovittu vai sovitaanko se sen mukaan, miten kustis saa hommansa tehtyä?


      • Renttuli22

        Tämä on toinen kirjani. Ensimmäisessä oli eri kustis, joten tilanne on aika hämmentävä. Vinkkisi siitä, että panostaa omaan työhön enemmän, tuntuu tosi fiksulta. Kirjan aikataulu on levällään, ja se katsotaan, mihin kohtaan julkaisu sopii. Siksi varmaan tämä roikkuminenkin, mutta välillä on tosi raastavaa. Uudessa Parnassossa oli muuten J.P. Koskiselta hyvä artikkeli kustantamoihin liittyen.

        Iloa kirjoittamiseen!


      • Kaleidoskaappi
        Renttuli21 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Oli todella helpottavaa saada vertaistukea. Tästä on hirveän vaikea puhua missään tai ottaa esille. Miten sinä olet ajatellut toimia jatkossa?

        Olen miettinyt, että voisiko kustantamosta pyytää kustin vaihtoa vai pitääkö yksinkertaisesti yrittää päästä toiseen kustantamoon. Olen nyt siis isolla kustantamolla. Tämä on tosi rasittavaa. Työ seissyt useita kuukausia kustin pöydällä ja lupailee tarttuvansa siihen pian. On tämä ihan hullua.

        Totta kai voit pyytää kustannustoimittajan vaihtamista, jos teillä ei yhteistyö toimi. Varsinkaan jos et saa kommentteja ja aikataulut venyvät. Sano, että haluat jatkaa ensimmäisen kanssa.


    • Englishwriters

      En ole itse keskustellut, mutta quorasta löytää englanniksi tosi kiintoisia keskusteluja kirjoittamisesta englanniksi. Aina kun avaan sähköpostini minulle on tullut n.3 uutta viestiä kiinnostavista keskusteluista, kuten 'how can you write realistic dialogue?' , 'how to start your story?' , 'what are some tips for finding inspiration to write a story?' , 'what can I do to better capture emotion in writing?' , 'what are the common cliches when writing fiction?' ... Sieltä löytää tosi hyviä kysymyksiä (löydän usein kysymyksiä, joita haluaisin itse kysyä) ja vastauksia, jotka ovat auttaneet ainakin minua kirjoittamisessa.
      Suositellen kokeilemaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe