Itse ollu työssäoppijana muutaman kuukauden ja alusta asti oli selvää, että hommassa ei ole rahtusenkaan vertaa järkeä. Kaikki ajot alkaa käytännössä klo 23-03 välisenä aikana eli unirytmit menee täysin sekaisin. En pysty nukkumaan päiväsaikaan "huvin vuoksi" koska minua alkaa väsyttämään klo 23 ja sen jälkeen. Eli jos normaalisti herään aamukahdeksalta ja minulla on ajovuoro seuraavana yönä en nuku yhtään ennen vuoroa koska ei väsytä ja juuri kun alkaa väsyttämään pitää mennä auton rattiin. Eli valvon ensin aamukahdeksasta ilta 23:een eli yhteensä 15 tuntia ja sitten teen 21 tuntisen ajovuoron. Se tekee 36 tuntia valvomista ja ankaraa työntekoa ilman palkkaa. Olen vuoron jälkeen ihan helvetin vittuuntunut kaikkeen ja armottoman väsynyt.
Ei tarvitse olla korkeilla älyn lahjoilla varustettu tajutakseen, että tollasessa touhussa menee terveys. Harrastukset jäävät tollaisessa työnteossa unholaan kun ei jaksa tehdä mitään. 36 tunnin valvomisesta kestää palautua vähintään kolme-neljä vuorokautta Mutta ennen kuin olet ehtinyt palautua täysin olet tekemässä jo uutta 21 tuntista työvuoroa. Samaan aikaan kuljetusliikkeen johtoporras laskeskelee viime kaudelta saatua puolenmiljoonan voitto-osinkoa. Tulevat töihin ehkä jopa yhdeksäksi ja lähtevät tasan klo 16.
Miettikää nuoret vielä kerran kun harkitsette kuljetusalan ammatteja. Teette joka tapauksessa noin 12 tuntisia työvuoroja vähintään ja sitten teille jää vapaa-aikaa se kolme tuntia ja nukutte sen 9 tuntia. Pahimmillaan viikot on 6 päiväisiä. Kunnon harrastuksille ei jää aikaa ja energiaa. Terveys siinä menee kun ei edes jaksa terveellistä ruokaa laittaa iltaisin.
Ja palkka on kokeneillakin kuljettajilla vain 15 eur/tunti. 2500 euron kuukausipalkkaan teette paljon enemmän töitä kuin siistiä sisätyötä tekevä korkeasti oppinut.
Ja se oma rauha kuljetusalan töissä on todella suhteellinen käsite. Valittajia ja taas uusia valittajia löytyy joka puolelta ja talviset tiet ovat
Pitkäaikaistyöttymyyskin voittaa rekkamiehen kammottavan todellisuuden.
Ne jotka omaa harrastuksia älkää ruvetko autoilee!
11
343
Vastaukset
- irtoperä
Miksi sitten menit yötöihin jos et kerran pysty päivisin nukkumaan? Alalta löytyy kyllä ihan päivätöitäkin, tosiaan vuorot on pitkiä yleensä mutta vastapainona pitkät vapaat kun 2 viikkojakson 80 tuntia tulee täyteen vaikkapa kuudella työvuorolla. Löytyy myös taloja elämäntaparahtareille joissa saa painaa menemään niin paljon kuin lystää. Toiset arvostaa pitkiä vapaita, toiset tekee rahankiilto silmissä paljon tunteja. Ei kannata yleistää jos on itse sotkeutunut työhön johon ei kykene.
- Käkriäinen
No jo on markkinat! Kirjoittaja on ollut työssäoppijana muutaman kuukauden ja on sen kokemuksen perusteella valmis antamaan isällisiä ohjeita nuorille jotka harkitsevat mitä tekisi isona.Ensinnäkin digikortti ei anna mahdollisuutta tällaisiin kirjoittajan mainitsemiin 12 tunnin/ 6 päivää viikossa hommiin.Palkka-asiatkin ovat jo hyvin hallussa kirjoittajalla (omasta mielestä)????
Kuljettaja tienaa lisineen (yötyö,yksinajolisä,veroton ruoka-tai päiväraha jne jopa auton pesusta
maksetaan joissain yrityksissä lisiä,täysi puhelinetu hyvin monilla kuljettajilla) Keskivertokuljettaja tienaa Suomessa 12 v. ajokokemuksella 42-55 000 euroa vuodessa. Se on ihan eri summa kuin mitä esimerkiksi toimistoihminen merkonomi 2400 eur/kk tai sairaanhoitaja
2800 eur/ kk saati sitten siivooja 1850 eur/kk. Pitää aina muistaa,että kuinka paljon kouluja on käytävä jotta saa tietyn palkan. Kuljettaja pääsee ihan kohtuulliseen ansioon eri palkan lisien ansiosta. Peruspalkka on huono,mutta lisät auttaa asiassa. Eli lyhyellä koulutuksella pääsee kohtuulliseen kuukausiansioon.Pitää myös aina muistaa,että näillä toimistoihmisillä ei ole mitään
mahdollisuutta vaikuttaa palkkaansa. Toimistoissa ei tunneta ylitöitä. Sama palkka joka kuukausi ja lisäksi ei ole pekkasvapaita koska työpäivä on 7 tuntia 30 min. Kuinka monta kuljetusliikettä meni konkurssiin viime vuonna?.... se siitä johtoportaan osinkojen laskemisesta. Päivä töitä on tarjolla vaikka kuinka paljon ja ihan 8 tunnin päivää varsinkin tuolla jäteajossa ja elintarvikejakelussa. RAKKAAT KULJETTAJA TOVERIT ! Tämänkin viestiketjun pisti alulle
aina yhtä omalle tyylilleen uskollinen Bussissa/Pakettiautomaatti/Pankkiautomaatti joten
eihän sitä kukaan voi vakavasti ottaa koko kirjoitusta. Mikähän se on Bussissa äijän harrastus joka ottaa niin voimille ettei jaksa työn ohessa harrastaa. Niin.... se on se kaljan ja viinan läträäminen. - ScaaniaJoikkaamaan
Bussissa. Sinä se olet kyllä oikein vanhan kansan kommunisti. Olet jatkuvasti opissa vaikka
lähestyt uhkaavasti keski-ikää. Et arvosta kuljettajan työtä. Miksi silti roikut alalla YTK:n tuella
vuodesta toiseen. Niin kauan kuin kuljettaja ei arvosta omaa työtään on turha toivoa parempia palkkoja ja arvostusta muilta. Olet turkulainen ja sinulla on paljon mahdollisuuksia muihin töihin.
Varmasti pääsisit Turun Meyerin telakalle. Siellä on työvoimapula. Varmasti pääsisit myös Uudenkaupungin autotehtaalle. Mikä sinua pidättelee kun olet poikamies? Muuta Uuteenkaupunkiin ja aloita ihan uusi elämä. Minua v...ttaa hieman ,olen täällä pohjoisessa ja kuljetustyö on kiven alla.Välillä on välillä ei ole työtä.Muutakaan työtä ei ole joten kuskin hommat kyllä maistuisi ilman EU:n tuntirajoituksia.Ei meitä lantalaisia poro hommiinkaan kelpuuteta.
jos nyt ymmärrät mikä ero on lantalaisella ja saamelaisella. - RakastitYöTyötä
On edesvastuutonta toimintaa TYKS:iltä kun päästivät tämän vajakin taas vapaalle jalalle ja tietokoneen ääreen. Tämän viestiketjun aloittaja on monen vuoden ajan maininnut unelmatyön olevan juurikin tuota yötyötä. Jatkokysymyksenä on moni on kirjoittanut,miksi pitäisi työ tehdä yöllä kun päivätöitäkin on tarjolla. Älä väitä Bussissa vastaan tai kaivan nuo sinun vanhat jutut
viestiketjuista esille Jokainen järkevä ihminen tietää,että sosiaalinen elämä kärsii yötyöstä.
Eihän ihminen jaksa jos ei nuku välillä. Kuules Bussissa nyt ihan aikuisten oikeasti !Suomalainen ihminen on asioista jotain mieltä.Hän pitää mielipiteistä kiinni hautaan asti. Ei omaa mielipidettä voi vaihtaa
aina tilanteen mukaan. Ai niin........ sinähän oletkin syntynyt Ruotsissa.- HyväKommentti
Hyvä kommentti!
- KarbollaOnAsiaa
Tässä olisi ollut täydellinen ihminen KARPOLLA ON ASIAA ohjelmaan. Ohjelman lopuksi
Karpo olisi palkinnut väärin ymmärretyn suomalaisen (Bussissa) Poronsavupaistilla.
Ja kaikilla mussukoilla olisi ollut hauskaa kotisohvien ääressä ja keskustelun aihe töissä olisi ollut valmis.On se niin väärin? - hesanosasto7
Mitäs tää käkkäriiäinen tiällä tuas oppejaan jakkaa.TES palkalla ei pääse 55th vuodessa.ei vaan tunnit eikä isäntas rahkeet riitä.Tää taitaa olla niitä ex transpointin lökäpöksyjä.Kulkee työehtosopimusvihko taskussa töitäkyselemässä.
- KenenJoukoissaSeisottt
Olet siis AKT:n osasto 7 jäsen. Sen jälkeen käännytkin puolustamaan työnantajaasi sanomalla "ei isäntas rahkeet riitä maksamaan palkkaa". Nyt välikommenttina torpparilaitos lopetettiin 1900-luvun alussa.On vain työnantaja ja työntekijä.Sitten mustamaalaat meidät ex-
Transpointin työntekijät ja haukut lökäpöksyiksi jotka kulkevat työsopimusvihko taskussa
kyselemässä töitä. Millä puolella oikein olet epärehellisten työnantajien vai rehellisten työntekijöiden?
Miksi maksat jäsenmaksua kun halveksit ihmisiä jotka haluavat sen palkan mikä on sovittu
sopimuksissa. Olet juurikin sellainen ihminen joka ei arvosta omaa työtä. Käkriäinen on harvinaisen fiksu kuljettaja jolla on ihan rakentavia ja asiallisia mielipiteitä. Jos tämän viestiketjun aloittaja kirjoitti provosoivasti niin onhan muilla kuten Käkriäisellä oikeus vastata myös provosoivasti ja laittaa oikein kunnon palkka 55 000 eur tiskiin. Jokainen
tietää ettei jossain pakettijakelussa päästä edes tuohon 42 000 eur. 24 000 eur voi ottaa koville. Siksi olisikin hyvä kertoa onko kyseessä perusjakelutyö vai yhdistelmähommat.Ne on nyt vissiin kaksi eri asiaa kuten perushoitaja ja osaston ylihoitaja sairaalassa. Kaikesta huolimatta ex-Transpointin työntekijöiden haukkuminen ei ole asiallista keskustelua ja pahoittaa varmasti monen mielen. - Transpoint
Kiitos vaan suuresti. Vai ollaan me raskaan työraatajat ex-Transpointin äijät lökäpöksyjä. Mukamas kuljetaan työehtosopimusvihko taskussa. En viitsi enempää sanoa kuin,että taidat olla ihan dille. Onko edes peruskoulu suoritettu loppuun. Kai nyt joka kuski tietää mitä kuuluu saada palkkaa ja TES sopimuksen mukaan mennään. Kyllä joka jannu joka painoi pitkää päivää Transpointilla ajaa edelleen ihan TESSIN mukaan Postilla tai sitten yksityissektorilla. Jos nyt haluat kuulla totuuden ihan ammattikuljettajan suusta. Työnantaja valitsee sellaisen työntekijän joka on jämtti ja sanoo,että palkka pitää olla jämttisti TESsin mukaan.Niin se vain on.Sellainen työntekijä joka tuntee arvonsa on myös vastuuntuntoinen työntekijä joka hoitaa hommat mallikkaasti.Sen myös työnantaja tietää todella hyvin.
- Käkriäinen
hesanosasto7. Hyvä toveri ,kuuluun tuohon samaan osasto 7:kaan.En ole lökäpöksy vaan akt:n jäsen vuodesta 1982. Eihän TES.sin peruspalkalla ikinä pääse 55 000 eur vuosituloihin. 95 % kuskeista saa 12 v.ikälisillä juurikin tuon 42 000 eur. Nyt kun elämme digikorttiaikaa niin työaika
säädökset rajoittavat työtekointoa merkittävästi. (mikä on ihan hyvä asia) Jotkut yhtiöt maksavat
ihan merkittäviä bonuksia palkan päälle jos yrityksen tulos on ollut edellisenä vuonna voitollinen.
Kun siihen ynnää verottomat ruoka/päivärahat ja yötyölisät niin ansiotaso nousee tuon 42 000 eur yläpuolelle. Sitä en ymmärrä mistä sait päähäsi ,että minä tienaisin tuon mahtavan 55 000 eur.
En ole sellaista väittänyt. Minä itse en ole rahan perään ,koska kun täältä lähdetään puupalttoossa maan alle niin mitään ei saa mukaansa.Arvostan vapaa-ajan todella korkealle.Ikä katsos jo painaa.
Ne 55 000 eur miehet tulevat pohjanmaalta. Alla uuden karhea Scania V-8 .Uusilla pituus- ja painomääräyksillä.Tavarat 2 kerroksessa. Autot ajaa tauotta 3 vuoroa. Vuoronvaihto tienpäällä.
Autot aina täynnä tavaraa mennen tullen.Tyhjänä ei ajeta ollenkaan. Henkisesti hyvin raskasta työtä.(näin olettaisin)kun on aina minuuttiaikataulu. - AjanPäivinJaÖin
Minä poika ajan rekkaa,yöllä ja päivällä.Saan työstäni kelpo korvauksen johon olen tyytyväinen.
En lähtisi teurastomolle teurastajaksi,en hoivakotiin pyyhkimään mummojen pyllyjä,en lähtisi opettajaksi peruskoulun yläasteelle tarkkailuluokalle. Meille jokaiselle on paikka täällä Suomessa johonkin työhön. Kun on se minulle sopiva työ niin siitä nauttii ja sitä haluaa tehdä. Minä nautin kun tapaan tyytyväisiä asiakkaita. Hoivakodin hoitaja nauttii kun mummo hymyilee kun vaippa on vaihdettu. puhtaaseen ja niin edelleen. Se on ikävää ettei alkuperäinen kirjoittaja nauti mistään työstä. Kaikki työ on arvokasta ja se pitää aina muistaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125