Näppärästi lohi fileeksi!
https://www.youtube.com/watch?v=epQZh5pDDeE
Miten se lohi fileoitiin?
5
182
Vastaukset
- Jeppps
Ihan näppärästi käy ja mielestäni ihan perinteisillä otteilla. Olen kuullut kauppojen kalamestareiden puhuvan TONNEISTA fileoitua kalaa jonkin kampanjaviikon aikana ja luulisin että videolla veistä heiluttaa jonkin sortin rutinoitunut ammattilainen.
- envira
Neljä, tai oikeastaan viisi, yksittäistä hygieniaan liittyvää virhettä tuolla videolla. Lieviä, jos kala valmistetaan heti, mutta tuo file ei kestä säilytystä. Löydätkö kaikki?
- Edellinen
Itse asiassa oma silmä otti ainoastaan ensinnä siihen että fileointipöytä oli jo valmiiksi epäsiisti ja sitä kalaa käsitellään moskan seassa. Ja valmiin fileen paikka sivupöydällä ei näyttänyt ihan asianmukaiselta. Ja kalan irrotettu ruoto meni samaan kasaan irrotettujen fileiden kanssa...
Mihin itse kiinnitit huomiota?
- envira
Kalan ulkopinnalla on bakteereja täynnä oleva limakerros, joka suojaa elävää kalaa. Kalan kuoltua bakteerit lisääntyvät, tosin kylmässä heikommin. Kaikki hygieniavirheet videossa johtuvat siitä, että ulkopinta pääsee kosketuksiin lihan kanssa. Joko suoraan tai epäsuorasti pöydän tai suojakäsineiden kautta. Vinkki: fileitä voi hyvin siirrellä pelkän kalapiikin avulla. Veitsitekniikka videossa on ihan ok, kyllä siitä oikeat viillot oppii. Vatsaevät on muuten helpompi poistaa ennen kalan halkaisemista, nostaa hieman evästä ja veitsellä viilto evän alta vastakalaan - tämän voi tehdä jo ennen suolistamista.
- Ammattilainenn
Kylläpä jäi paljon lihaa selkäruodon viereen sekä niskaan. 5% vähintään hävikkiä lihassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606714- 1003452
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262780- 212448
- 271983
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581842- 251700
- 321558
- 111512
- 491502