Radioliikennekysymys

Silloin tällöin tulee seurattua NG:n Lentoturmatutkinta-sarjaa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että radioliikenteen protokolla näyttää olevan melko erilainen verratuna itselleni tuttuun meri-VHF -liikenteeseen. Jälkimmäisen kaavahan on (jos esimerkiksi Helsingin liikenteenohjauskeskus ja alus nimeltä "Paatti" keskustelevat ja Paatti aloittaa keskustelun):
-Helsinki-VTS, Paatti
-Paatti, Helsinki-VTS, hyvää päivää
-Helsinki-VTS, Paatti, saavumme Kustaanmiekkaan 15 min kuluttua
jne

Sen sijaan noissa Lentoturmatutkinnan radioliikennepätkissä tuntuu useinkin puuttuvan nuo viestin alun vastaanottaja-/lähettäjä -tunnisteet ja toisinaan vaikuttaa, että lähettäjä lisäisi tunnuksensa tms. viestin loppuun (johon liittyvä sekaannus oli eräässä selostetussa tapauksessa osasyy fataaliin törmäykseen).

Onko ilmailuradioliikenteen protokolla todella tuollainen?

9

455

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ATPL

Asiasta on tarkat määräykset, pääsääntöisesti viestit niiden mukaisia ja mahdollisimman lyhyitä jottei turhaan kuormiteta kanavia. Ko. ohjelman pätkät osin näyteltyjä joten saattaa muutenkin olla epäkorrektia ammattilailaisen näkökulmasta.

• Okei, tulkitsin tuon niin, että se viestintätapa "blaablaablaa minä", jota noissa pätkissä esiintyy, on hyväksytty eli kutsumerkkejä ei tarvitse toistaa "keskustelun varrella" ja osassa viestintää pitää se mainita viestin lopussa. Eroaa siis todella meri-VHF -liikenteestä (jossa siinäkin kyllä jonkin verran käytännössä esiintyy kutsumerkkien poisjättöä mutta ei koskaan tuota "loppukuittausta").

• Unohdin kiittää vastauksesta. Siis kiitoksia :)

• Unable

Kuten ATPL totesi, viestintä pyritään pitämään mahdollisimman selkeänä ja tiiviinä, lähinnä koska lmailun puolella saattaa jaksolla olla ajoittain ja paikoittain paljonkin viestittävää. Vastaanottaja / lähettäjä -kuittaukset veisivät monessa tapauksessa enemmän aikaa kuin itse varsinainen asia.

Tuossa sarjassa RT on kyllä enemmän kuin usein ihan mitä sattuu :)

• Sierramadrentakaa

TV-sarjat ovat pelkkää hömppää ja satua. Jos Aku Ankka sanoo sitä tai tätä tai jättää peräti sanomatta niin ketä se haittaa.
      Elokuvissahan kaikki on mahdollista.
      Voi hyvä sylvi mitä idiootteja täällä on!

• Fiktio ja dokumentit ovat kaksi eri asiaa. Kyseinen sarja pyrkii olemaan dokumentti.

• nhtgffd
        10-14 kirjoitti:

Fiktio ja dokumentit ovat kaksi eri asiaa. Kyseinen sarja pyrkii olemaan dokumentti.

Kyseinen ohjelma on amerikkalainen "dokumentti". Siis sinällään kyllä varmaankin oleelliset faktat pyritään esittämään pohjimmiltaan oikein (tai ainakin niin, ettei nyt suoraan valehtelusta voida syyttää), mutta narratiivi on oikaisevaa, yksinkertaistavaa ja ylidramatisoivaa. Samoin on tietenkin alkuperäistä tapahtumaa jäljittelevien näyteltyjen uudelleenrakennusten laita: ei niissä pyritä tarkkuuteen, vaan siihen, että yksinkertainen keskivertokatsoja kokisi ne elämyksellisenä katsottavana, ja seuraisi ohjelmaa jaksosta toiseen.

Ei noiden ohjelmien todellinen tarkoitus ole tuottaa yleisölle tietoa lentoturmatutkinnasta tai lentoturvallisuudesta. Niiden tehtävä on tehdä rahaa tekijöilleen ja lähettäjilleen.

• cgm

Ilmeisesti noissa dokumenteissa on kuitenkin käytetty mustien laatikoiden ja lennonjohdon nauhoilta löytyvää keskustelua, mutta tunnusten lukemista on kai vähennetty dialogin parantamiseksi.

Ainakin VFR-puolella amerikkalainen ja ICAO:n ohje eroaa. Selvitystä takaisinluettaessa tunnus tulee täällä loppuun, mutta amerikkalaisessa alkuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      47
      1492
    2. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      59
      890
    3. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      667
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      87
      637
    5. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      605
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      43
      573
    7. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      56
      564
    8. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      7
      542
    9. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      23
      527
    10. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      521
    11. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      70
      520
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      515
    13. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      513
    14. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      37
      496
    15. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      14
      491
    16. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      472
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      132
      439
    18. 42
      418
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      45
      409
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      26
      399
    Aihe