Silloin tällöin tulee seurattua NG:n Lentoturmatutkinta-sarjaa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että radioliikenteen protokolla näyttää olevan melko erilainen verratuna itselleni tuttuun meri-VHF -liikenteeseen. Jälkimmäisen kaavahan on (jos esimerkiksi Helsingin liikenteenohjauskeskus ja alus nimeltä "Paatti" keskustelevat ja Paatti aloittaa keskustelun):
-Helsinki-VTS, Paatti
-Paatti, Helsinki-VTS, hyvää päivää
-Helsinki-VTS, Paatti, saavumme Kustaanmiekkaan 15 min kuluttua
jne
Sen sijaan noissa Lentoturmatutkinnan radioliikennepätkissä tuntuu useinkin puuttuvan nuo viestin alun vastaanottaja-/lähettäjä -tunnisteet ja toisinaan vaikuttaa, että lähettäjä lisäisi tunnuksensa tms. viestin loppuun (johon liittyvä sekaannus oli eräässä selostetussa tapauksessa osasyy fataaliin törmäykseen).
Onko ilmailuradioliikenteen protokolla todella tuollainen?
Radioliikennekysymys
9
427
Vastaukset
- ATPL
Asiasta on tarkat määräykset, pääsääntöisesti viestit niiden mukaisia ja mahdollisimman lyhyitä jottei turhaan kuormiteta kanavia. Ko. ohjelman pätkät osin näyteltyjä joten saattaa muutenkin olla epäkorrektia ammattilailaisen näkökulmasta.
Okei, tulkitsin tuon niin, että se viestintätapa "blaablaablaa minä", jota noissa pätkissä esiintyy, on hyväksytty eli kutsumerkkejä ei tarvitse toistaa "keskustelun varrella" ja osassa viestintää pitää se mainita viestin lopussa. Eroaa siis todella meri-VHF -liikenteestä (jossa siinäkin kyllä jonkin verran käytännössä esiintyy kutsumerkkien poisjättöä mutta ei koskaan tuota "loppukuittausta").
Unohdin kiittää vastauksesta. Siis kiitoksia :)
- Unable
Kuten ATPL totesi, viestintä pyritään pitämään mahdollisimman selkeänä ja tiiviinä, lähinnä koska lmailun puolella saattaa jaksolla olla ajoittain ja paikoittain paljonkin viestittävää. Vastaanottaja / lähettäjä -kuittaukset veisivät monessa tapauksessa enemmän aikaa kuin itse varsinainen asia.
Tuossa sarjassa RT on kyllä enemmän kuin usein ihan mitä sattuu :) - Sierramadrentakaa
TV-sarjat ovat pelkkää hömppää ja satua. Jos Aku Ankka sanoo sitä tai tätä tai jättää peräti sanomatta niin ketä se haittaa.
Elokuvissahan kaikki on mahdollista.
Voi hyvä sylvi mitä idiootteja täällä on!- nhtgffd
10-14 kirjoitti:
Fiktio ja dokumentit ovat kaksi eri asiaa. Kyseinen sarja pyrkii olemaan dokumentti.
Kyseinen ohjelma on amerikkalainen "dokumentti". Siis sinällään kyllä varmaankin oleelliset faktat pyritään esittämään pohjimmiltaan oikein (tai ainakin niin, ettei nyt suoraan valehtelusta voida syyttää), mutta narratiivi on oikaisevaa, yksinkertaistavaa ja ylidramatisoivaa. Samoin on tietenkin alkuperäistä tapahtumaa jäljittelevien näyteltyjen uudelleenrakennusten laita: ei niissä pyritä tarkkuuteen, vaan siihen, että yksinkertainen keskivertokatsoja kokisi ne elämyksellisenä katsottavana, ja seuraisi ohjelmaa jaksosta toiseen.
Ei noiden ohjelmien todellinen tarkoitus ole tuottaa yleisölle tietoa lentoturmatutkinnasta tai lentoturvallisuudesta. Niiden tehtävä on tehdä rahaa tekijöilleen ja lähettäjilleen.
- cgm
Ilmeisesti noissa dokumenteissa on kuitenkin käytetty mustien laatikoiden ja lennonjohdon nauhoilta löytyvää keskustelua, mutta tunnusten lukemista on kai vähennetty dialogin parantamiseksi.
Ainakin VFR-puolella amerikkalainen ja ICAO:n ohje eroaa. Selvitystä takaisinluettaessa tunnus tulee täällä loppuun, mutta amerikkalaisessa alkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2744694Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442867Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292851Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761801Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180