Radioliikennekysymys

Silloin tällöin tulee seurattua NG:n Lentoturmatutkinta-sarjaa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että radioliikenteen protokolla näyttää olevan melko erilainen verratuna itselleni tuttuun meri-VHF -liikenteeseen. Jälkimmäisen kaavahan on (jos esimerkiksi Helsingin liikenteenohjauskeskus ja alus nimeltä "Paatti" keskustelevat ja Paatti aloittaa keskustelun):
-Helsinki-VTS, Paatti
-Paatti, Helsinki-VTS, hyvää päivää
-Helsinki-VTS, Paatti, saavumme Kustaanmiekkaan 15 min kuluttua
jne

Sen sijaan noissa Lentoturmatutkinnan radioliikennepätkissä tuntuu useinkin puuttuvan nuo viestin alun vastaanottaja-/lähettäjä -tunnisteet ja toisinaan vaikuttaa, että lähettäjä lisäisi tunnuksensa tms. viestin loppuun (johon liittyvä sekaannus oli eräässä selostetussa tapauksessa osasyy fataaliin törmäykseen).

Onko ilmailuradioliikenteen protokolla todella tuollainen?

9

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ATPL

      Asiasta on tarkat määräykset, pääsääntöisesti viestit niiden mukaisia ja mahdollisimman lyhyitä jottei turhaan kuormiteta kanavia. Ko. ohjelman pätkät osin näyteltyjä joten saattaa muutenkin olla epäkorrektia ammattilailaisen näkökulmasta.

      • Okei, tulkitsin tuon niin, että se viestintätapa "blaablaablaa minä", jota noissa pätkissä esiintyy, on hyväksytty eli kutsumerkkejä ei tarvitse toistaa "keskustelun varrella" ja osassa viestintää pitää se mainita viestin lopussa. Eroaa siis todella meri-VHF -liikenteestä (jossa siinäkin kyllä jonkin verran käytännössä esiintyy kutsumerkkien poisjättöä mutta ei koskaan tuota "loppukuittausta").


    • Unohdin kiittää vastauksesta. Siis kiitoksia :)

    • Unable

      Kuten ATPL totesi, viestintä pyritään pitämään mahdollisimman selkeänä ja tiiviinä, lähinnä koska lmailun puolella saattaa jaksolla olla ajoittain ja paikoittain paljonkin viestittävää. Vastaanottaja / lähettäjä -kuittaukset veisivät monessa tapauksessa enemmän aikaa kuin itse varsinainen asia.

      Tuossa sarjassa RT on kyllä enemmän kuin usein ihan mitä sattuu :)

    • Sierramadrentakaa

      TV-sarjat ovat pelkkää hömppää ja satua. Jos Aku Ankka sanoo sitä tai tätä tai jättää peräti sanomatta niin ketä se haittaa.
      Elokuvissahan kaikki on mahdollista.
      Voi hyvä sylvi mitä idiootteja täällä on!

      • Fiktio ja dokumentit ovat kaksi eri asiaa. Kyseinen sarja pyrkii olemaan dokumentti.


      • nhtgffd
        10-14 kirjoitti:

        Fiktio ja dokumentit ovat kaksi eri asiaa. Kyseinen sarja pyrkii olemaan dokumentti.

        Kyseinen ohjelma on amerikkalainen "dokumentti". Siis sinällään kyllä varmaankin oleelliset faktat pyritään esittämään pohjimmiltaan oikein (tai ainakin niin, ettei nyt suoraan valehtelusta voida syyttää), mutta narratiivi on oikaisevaa, yksinkertaistavaa ja ylidramatisoivaa. Samoin on tietenkin alkuperäistä tapahtumaa jäljittelevien näyteltyjen uudelleenrakennusten laita: ei niissä pyritä tarkkuuteen, vaan siihen, että yksinkertainen keskivertokatsoja kokisi ne elämyksellisenä katsottavana, ja seuraisi ohjelmaa jaksosta toiseen.

        Ei noiden ohjelmien todellinen tarkoitus ole tuottaa yleisölle tietoa lentoturmatutkinnasta tai lentoturvallisuudesta. Niiden tehtävä on tehdä rahaa tekijöilleen ja lähettäjilleen.


    • cgm

      Ilmeisesti noissa dokumenteissa on kuitenkin käytetty mustien laatikoiden ja lennonjohdon nauhoilta löytyvää keskustelua, mutta tunnusten lukemista on kai vähennetty dialogin parantamiseksi.

      Ainakin VFR-puolella amerikkalainen ja ICAO:n ohje eroaa. Selvitystä takaisinluettaessa tunnus tulee täällä loppuun, mutta amerikkalaisessa alkuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe