Lisä-äänieristys

Mazda 323

Autoni on 15 vuotta vanha(Mazda 323) ja sisämelu on melkoisen kova jo satasen vauhdissa. Onko kellään kokemusta lisä-äänieristeiden asentamisesta? Mitkä ovat krittisimmät paikat esim. ovet vai lattia? Jos tietoa löytyy niin olisi mukava tietää lisää! Kiitos!

12

3891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitoin noin 30 v sitten muistaakseni 2,5 neliömetriä äänenvaimennusmattoa lattiaan, oviin, sivupelteihin. Mittasin melut ennen ja jälkeen asennuksen. Hyvällä tahdolla saattoi erottaa 1 desibelin pienenemisen melussa...

    • Jamppa1

      saa varmasti hiljaisemman kun sen eristää kunnolla. Senkin voi tehdä väärin kuten mm. sitroenin esimerkki osoittaa.

      Tarvitaan kahta erilaista materiaalia: Bitumimattoa ja eristemattoa (tavallaan vaahtoa, eli pehmeää)

      Bitumimatto on raskasta, mielellään 4mm paksua ja vähentää koripellin värähtelyä eli "räminää". Eriste taas vähentää alustan ja moottorin äänien pääsyä matkustamoon.

      Bitumimattoa voi laittaa myös märkiin paikkoihin kuten oviin toisin kuin eristettä joka ei saa kastua.

      Suuret tasaiset peltipinnat kuten rintapelti, lattiat, takaluukun pohja tms kannattaa eristää siten että liimataan bitumimatto ja päälle eriste. Bitumimatto kannattaa hommata toiselta puolelta valmiiksi tarttuvana ja lämmittää lämpöpuhaltimella tai vaikka hiustenkuivaajalla koska on tärkeää että se myötäilee pellin muotoja. Liian paksuja eristeitä ei kannata laittaa koska auton verhoiluja voi olla hankala saada asettumaan, itse jouduin jonkin verran muokkaamaan lattiaverhoiluja.

      Niin ja tärkeintä on että puhdistat ja kuivaat pinnat kunnolla ja suihkutat eristämisen yhteydessä peltipinnoille (eristämättömille alueille) kotelosuojaa, hyvä aine on esim. Tectyl ML.

      Näillä alkuun.

    • Inquieto -86

      Omaan Corollaan (´90) laitoin ovien sisään äänieristemassaa muutaman millin kerroksen, ja päälle biltsun eristelevyä (2cm paksu, toisella puolella liima ja toisella folio). Takakonttiin massa, bitumi ja eristelevyä, ja johan hiljeni. Pohjasta tulevia ääniä en ruvennut eristämään, ainakin corollassa riitti em. vaimennus. Hifiasennuksiin tms. tarvitaan jo hieman järeämmät vaimennukset, ainakin vanhemmassa autossa...

      • Jamppa1

        hyvin mutta vaahtoeristettä ei missän tapauksessa pidä laittaa oviin tai muihin märkiin tiloihin koska se imee vettä kuin pesusieni ja kiihdyttäää ruostumista. Massaa en ole ikinä käyttänyt taas sen takia että se yleensä estää ruostumisen havaitsemisen ja nopean pysäyttämisen.


      • LostBoy-86
        Jamppa1 kirjoitti:

        hyvin mutta vaahtoeristettä ei missän tapauksessa pidä laittaa oviin tai muihin märkiin tiloihin koska se imee vettä kuin pesusieni ja kiihdyttäää ruostumista. Massaa en ole ikinä käyttänyt taas sen takia että se yleensä estää ruostumisen havaitsemisen ja nopean pysäyttämisen.

        Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
        Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
        Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
        Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
        Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ...


      • LostBoy-86
        LostBoy-86 kirjoitti:

        Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
        Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
        Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
        Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
        Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ...

        Siis massasta...


      • Jamppa1
        LostBoy-86 kirjoitti:

        Missä autossa ovet ovat sisältä märät??
        Anteeksi, mutta en oikein ymmärtänyt kommenttiasi.
        Tyhjänä seisovan auton sisätiloissa on melko paljon kosteutta, mutta tietääkseni ovien sisäpuolet eivät ole merkittävästi kosteammat kuin muu sisusta.
        Pahvi/puristekalvoiset kaiuttimet eivät kestä liiallista kosteutta, silti niitä asennetaan oviin.
        Että se siitä. Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ...

        "Missä autossa ovet ovat sisältä märät??"

        Pääsääntö on että sellainen auton auton ovi missä on avautuva ikkuna on ns. avoin kotelorakenne. Oven sisään pääsee siis vettä lähinnä ikkunan tiivisteistä ja se valuu ulos poistorei'istä oven alaosasta. Jotta vesi ei valuisi ovipahvia pitkin lattialle tai kaiuttimiin tms. on ovessa eristemuovi joka ohjaa veden ovikotelon pohjalle ja sieltä ulos jos ne reiät muistetaan pitää auki.

        "Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ..."

        -Varmasti toimii mutta alla muhii kivasti kaikki ruosteet ja jos tatina on värillistä niin ruostetta on vaikea havaita ennenkuin jokavuotinen vasara sujahtaa siitä läpi.


      • LostBoy-86
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Missä autossa ovet ovat sisältä märät??"

        Pääsääntö on että sellainen auton auton ovi missä on avautuva ikkuna on ns. avoin kotelorakenne. Oven sisään pääsee siis vettä lähinnä ikkunan tiivisteistä ja se valuu ulos poistorei'istä oven alaosasta. Jotta vesi ei valuisi ovipahvia pitkin lattialle tai kaiuttimiin tms. on ovessa eristemuovi joka ohjaa veden ovikotelon pohjalle ja sieltä ulos jos ne reiät muistetaan pitää auki.

        "Hyvin on omassa autossa toiminut, eikä siitä massatakaan haittaa ole ..."

        -Varmasti toimii mutta alla muhii kivasti kaikki ruosteet ja jos tatina on värillistä niin ruostetta on vaikea havaita ennenkuin jokavuotinen vasara sujahtaa siitä läpi.

        Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta...
        Itselläni varmaan on vähemmän kokemusta kyseisistä asioista, joten kommenttejani ei kannata niin vakavasti ottaa.

        Huomasin vaan kaiuttimia vaihtaessani, että edelliset kaiuttimet olivat ns. pahvikalvoilla,
        ja oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan.

        Lisäksi ovissa oli tätä em. vaimenninta, ja vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea. Mutta se siitä...


      • Jamppa1
        LostBoy-86 kirjoitti:

        Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta...
        Itselläni varmaan on vähemmän kokemusta kyseisistä asioista, joten kommenttejani ei kannata niin vakavasti ottaa.

        Huomasin vaan kaiuttimia vaihtaessani, että edelliset kaiuttimet olivat ns. pahvikalvoilla,
        ja oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan.

        Lisäksi ovissa oli tätä em. vaimenninta, ja vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea. Mutta se siitä...

        "Heh, ei ollut tarkoitus tappelemaan ruveta... "

        -Ei tietenkään sun jututhan on ihan sinänsä asiallisia kuten yleensä niillä jotka viitsivät rekisteröityä tai käyttää aina samaa nimimerkkiä.

        "oven sisällä olevaan suojamuoviin oli revitty reijät, jotta kaiuttimet oli saatu mahtumaan."

        -Tuo pitäisi tehdä niin että leikkaa muovista palan pisa ja taiteilee kaiuttimen taakse oikean muotoisen muovin ja jeesusteipillä tiiviiksi. Itse olen väsännyt noita muoveja jätesäkeistä, se tuntuu toimivan mukavasti. Tosi usein lammikot lattialla johtuvat huonoista muoveista.

        "vaikka auto oli muutaman päivän ollut ulkona sateessa, ei ovien sisällä ollut vettä, eikä levy ollut edes kostea."

        -Jotkut on tiiviimpiä kuin toiset, yleensä mitä vanhempi ja kovempi tiiviste, sitä paremmin "virtaa" Tuossa syksyllä olin ostamassa kakkosgolffia ja siinä lattialla oli oikein kunnolla vettä eikä myyjä osannut sanoa syytä. Arvelin että muovi oisi reunasta irti ja avasin ovipahvit. Siellä ei ollut ollenkaan muovia, sensijaan ovipahvin sisäpuoli oli kivasti vettynyt...


    • kokemus

      Meikäläisellä vanha Nissan Sunny N13. Jumalaton mekkala maantievauhdissa. Lisä-äänieristettä lattiassa, ovissa, peräkontissa kauttaaltaan, peräkontin luukussa. Lopputulos, ei mitään apua.

      Annas olla. Vaihdoin laadukaat talvirenkaat, Continental WinterViking 1, sitten alle laadukas pakoputkisto ja kas! Autosta tuli käsittämättömän hiljainen. Ei meinaa ollenkaan samaksi autoksi tunnistaa!

      Heitä halpis- ja uusiorenkaat mäkeen, niistä lähtee suurin osa autosi melusta. Heitä mäkeen myös ne halvat Mufflexin pakoputket, niillä ei tee mitään.

    • Velho_Hki

      Aika kumma juttu. Kukaan ei jostain syystä ole ottanut huomioon pyöräkoteloita, joiden pellin kautta tulee huomattavan suuri osa rengasmelusta. Mutta aikaisemmat muut keinot on ihan hyviä. Bitumimattoa kosteisiin "tiloihin" (ovi kotelo) ja äänieristemattoa sisätiloihin. Jos oikeasti haluaa äänieristää auton, niin pitäisi olla dB-mittari, ihmisen korva, kun on mikä on...

      • kokemus

        Pyöränkoteloita on vaikea eristää matkustamosta käsin, ne on usein tukittu jo tehtaalla eristeillä, tai sitten rako on liian pieni minkään sortin eristeille.

        Ulkopuolelta pyöränkoteloita voidaan eristää parhaiten juuri sisälokareilla, ja niiden sisäpinnalle liimattavalla bitumimatolla.

        Desibelimittari olisi kieltämättä hyvä apuväline, mutta ei se ihmisen korvaa voita. Vaikka äänenpaine ei laskisikaan, sen sävy saattaa muuttua merkittävästi lisäeristyksen myötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6069
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1962
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1143
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      68
      1137
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe