Kauppiksen pääsykoe 2017

AallonKylteri

Olipa helppo koe tänä vuonna, sain 39 3 pistettä, taitaa Stadin kauppis kutsua.

122

10956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehmä12

      Kuulin juuri vessatauolla pääsykoevalvojan hiiskivän oikeita vastauksia sievälle mursukokelaalle, pitäisikö tästä ilmoittaa jollekkin?

    • EkonominPoika

      Mun tuttu on ollu tekemäs tota koetta ja sanoi että voi olla aika korkeet rajat ku kuulemma helppo koe. Sanoi että Aaltoon vaaditaan varmaan täysiä pisteitä (43p). Eli et tod. näkösesti pääse..

    • TiTi-5

      Mä laskin et sain 35,5 pistettä pääseekö tällä Vaasaan?

      • j556

        En usko, että riittää!!!


    • gylteri

      40 Pistettä on maksimi

      • ÄMTarkkala

        40 3 on maksimi, mulla on kyl 3 laudaturia alla nii saan viel lisäpisteitä


      • tarkkalaontuttu
        ÄMTarkkala kirjoitti:

        40 3 on maksimi, mulla on kyl 3 laudaturia alla nii saan viel lisäpisteitä

        Tarkkala, klassikko. Etkö noilla papereilla olisi päässyt jo suoraan sisään Aaltoon?


    • gylteri
      • EkonominPoika

        "Korkein mahdollinen pistemäärä valintakokeesta on 40 pistettä" => Joo lukee selkeesti mutta nimen omaan että valintakokeen maksimi on toi 40p... ja se on eri asia ku koevalinnan maksimi, johon otetaan valintkoepisteet ensisijaisuuspisteet. Älä ala tekee mitää omia johtopäätöksiä...


    • Aallonkylteri

      43/43

      T. Ressu & RUK, tuleva rahishärkä

      • Mietteliäänä

        Ressu Ruk 43/43 = ressukka. Elämä pelkkää suorittamista, corporaatioon töihin, virhearvio, (kun ei mennytkään niin kuin kirjoissa), elämän ensimmäinen pettymys, jolta isä ei suojannutkaan. Teitä näkee paljon, toivon, että asenteesi muuttuu, sillä nöyryys on se, millä johtajia tehdään. On kahta puolta, niitä, jotka kertoo saavutuksistaan ja niitä, joista sen näkee. Voi arvata kumpi on kunnioitettavampaa. Kaikesta huolimatta huolettomia opiskeluvuosia


      • Aallonkylteri

        Sellaset rejectit sieltä.


    • Aaltokylteri

      Helppo koe 50/50 pisteet. Nyt vois ottaa kansista ja tsufee ja valmistautuu ettimää uusia pukuja syksylle. Fedoraa unohtamatta. Peace.

    • Kjejkjeh

      Ylälaidan syrjäytyneetkö täällä sekoilee, jo ennen kuin kokeesta edes sai poistua?

    • TulevaTyöläinen

      Saan varmasti 40 pistettä, mutta jäi se ensimmäinen kysymys kyllä vaivaamaan. Mielestäni siihen oli kaksi oikeaa vastausta.

    • Minna11

      Joko oikeat vastaukset on nähtävillä?

      • gylders

        16:30 kauppatieteet.fi


    • T.Z

      Löytyykö oikeat vastaukset jo jostain?

    • TeukkaM

      MIstä tiedät nuo pisteesi?

      • KansisTsufe

        Kolmannen vuoden aallon rahishärkä kertoi mulle kokeen jälkeen oikeet vastaukset nii oli helppo laskee oma pistemäärä.


    • Vituntrollit

      Haha samat paskat spämmit ku viime vuonnaki. Vittu ku oli helppo koe joo, tuun saamaa 80pistettä. Kai tiesitte, että joka sivun ala laidassa oli mikrosskoopilla nähtävät extra tehtävät, jotka vain supernäöllä näki. Kuulin kyl aallon kansiksen proffalta että max pistemäärä oli 200, joten ei varmaa paikkaa tule silti.

      • 2947203

        Katkeran rejectin puhetta, et taida saada opiskelupaikkaa tänäkään vuonna. :)

        T. Tiedät kyllä kuka ja mistä ;)


    • perkelevituttaa

      No missä ne tulokset on nyt????

      • äläperkelvituta

        Hyvä kyssäri sieltä


    • Tsemppiihei

      Älkää ressatko, mä kelasin viimevuonna kokeen jälkee et ei tuu paikkaa millää ja tilannetta ei helpottanu kun luki mitä jengi höpisi kokeen "helppoudesta". Kuitenki vuosi kauppista takana Lappeenrannassa joten odottakaa tuloksii rauhassa ja nauttikaa siitä et koe on nyt takana.

    • Joonas888888

      Joku 36-37 pistettä tulossa...

      ...onkohan mitään mahdollisuuksia Tampereelle?

    • apuaaaaaaaaaa

      Tehtävä 20, väittämä 1. Vaihto-omaisuus ei kuulu taseen vaihtuviin vastattaviin.
      Sehän kuuluu vaihtuviin vastaaviin, joten eikös tuo 1 vaihtoehto olis myös oikea vastaus..?

      • Ihmettelijä2017

        Samaa ihmettelen. Vaihtuvia vastattavia ei olekaan, joten ei tuo sinne siis kuulu. Toinen jota ihmettelen on 10. Eikös nimenomaan orgaaninen organisaatiorakenne ole dynaamisessa ympäristössä paras?


      • Varasija6

        Ilmeisesti johtuu siitä, että kontingenssiteoria ei julista oikeita organisaatiorakenteita. Mutta mene ja tiedä.


      • afrgerggg
        Ihmettelijä2017 kirjoitti:

        Samaa ihmettelen. Vaihtuvia vastattavia ei olekaan, joten ei tuo sinne siis kuulu. Toinen jota ihmettelen on 10. Eikös nimenomaan orgaaninen organisaatiorakenne ole dynaamisessa ympäristössä paras?

        Vaihtuva vastattava voi olla myyntisopimuksella oleva kohde, joka ei ole kauppiaan omaisuutta, vaan kuuluu edelleen omistajalleen.


    • tyhmä2017

      selittäkää mulle viisaammat tuo omppukylän asukasmäärän muutos. Kun en millään saa lihavoitua vastausta, vaan mun mielestä muutos on se - 32,1 %

      Muutenkin kyllä näyttää menneen monta kyssää päin persettä, joten se siitä...

      • jonne22

        viimeinen kohta 4,6 prosenttiyksikköä ei prosenttia


      • Varasija6

        Näköjään kasvua oli 4,6 prosenttiYKSIKKÖÄ… Eli laskua se 35,1 pinnaa ja sitten 4,6 eli 30,5%.


    • Joonas8888888

      Huomaa asukasmäärälaskussa, että viimeinen muutos on "prosenttiyksikköä"...

    • Joonas888888888

      Tuo 10. kysymys oli kyllä kenkku - onneksi oli vain 0,5 pisteen arvoinen. Tiesin että tuossa saatetaan hakea vähän kahta asiaa riippuen päivästä. Tosin kirjassakin mainitaan, että dynaamisuus ei itsessään viittaa muutokseen vaan epävarmuuteen - tosin tämäkin taidettiin mainita lähinnä vain Mintzbergin ajatuksia koskien...

    • Kauppissss

      Kyllähän noista jekkukysymyksistä, varsinkin se nro 10, nro 1, missä vastaukset 2 ja 3 olivat lähellä toisiaan sekä tuo väittämä 20, niin voisihan niistä pistää sen ihme oikaisupyynnön?

    • Kauppikseeen

      Ajattelin laittaa oikaisupyynnön nro 10 & 20, koska ovat selvästi ainakin nro 10 merkanneet väärin. Nro 20:ssä on mielestäni kaksi ensimmäistä vastausta oikein.Koitteko kokeen vaikeeksi/ helpoksi? Nouseekohan pisterajat?

      • Ärsyttävää

        Kyllä, oikaisupyyntö ehdottomasti numeroista 10 ja 20, niissä on molemmissa virheet. Itsekin aion laittaa!


    • kauppis123

      Minne tuon oikaisupyynnön voi laittaa? Tietääkö kukaan? Itseäkin pari kohtaa jäi vaivaamaan.

    • Hohgog

      Itse sain 30.5 pistettä ja turku ykkösenä. saa nähä

    • Miksii

      39.n 1 nash-tasapaino? Eikö niitä ole tuossa 2, (6,6) ja (7,7)?

      • Hopedieslast

        Solusta 7,7 yritys 2 parantaa asemiaan valitsemalla alhaisimman hinnan, jolloin voitot menevät 1,8


      • Nässinjoni

        Ei. Siinä tulee verrata tilannetta niin että onko yrityksen A kannattavaa siirtyä isompaan yksikköhintaan. Ei ollut koska vaihtoehtona voi olla ettei yritys B tee välttämättä samoin. Jos tässä oltaisiin menty K-taso ajatteluun niin tuohan olisi ollut se todennäköisin loppupiste.


      • Miksii

        Ja tässähän ei puhuta mitään k-tason ajattelusta, vaihtoehdoissa on mainintaa ainoastaan Nash-tasapainoista. Nash-tasapainohan ei merkitse samaa kuin pelin lopputulos?


    • Pingggg

      Ei. 7,7 ei oo parhaita vastauksia toisiinsa nähden. Toinen jos laittaa alhasen hinnan niin saa 8

      • Miksii

        Mutta eikös alhainen hinta(3€) ole tässä dominoitu valinta?


    • Turunkauppis

      Turkuun ekana hakeneet, mite meni??

    • tulevakylteriehkä

      29,5p ja aalto ykkösenä. Toivottavasti ei nouse pisterajat

    • Joonas8888888888

      Itse uskon, että oikaisupyyntö varsinkin tehtävästä 20 on perusteeton. Jokaisen, joka on sisäistänyt laskentatoimen materiaalin, tulisi ymmärtää taseessa ei edes ole sellaista kuin "vaihtuvat vastattavat". Toisekseen jos jojoilee 1 ja 2 kakkosvaihtoehdon välillä, niin kyllä mielestäni tuossa tulkinnan vara jää hyvin vähälle, koska 2 on täysin oikein katsoipa sitä mistä kantilta tahansa.

      Tehtävässä 10 on jo huomattavasti enemmän liikkumavaraa ja siitä ehkä voisi oikaisupyynnöllä jopa saada jotain aikaiseksi. Todennäköisesti kysymyksen laatineet ovat ajatelleet että "paras organisaatiorakenne" saisi kokelaan muistamaan, että tilanneteorioissa ei ollut yhtä parasta organisaatiorakennetta, joka toimii kaikissa tilanteissa ja ympäristöissä - ja tässä mielestäni voi olla se pieni tulkinnan liikkumavara, jonka kysymyksen laatineet ovat ehkä jopa itse sisäistäneet väärin.

      Kirja siis sanoo, että ei ole olemassa universaalia organisaatiorakennetta, mikä toimisi kaikissa tilanteissa - mutta tämähän ei tarkoita, etteikö olisi löydettävissä parasta organisaatiorakennetta juuri tiettyyn ympäristöön - ja tämähän itse asiassa on juuri tilanneteorioiden ydinsanoma: organisaatiorakenteen on sopeuduttava ympäristöön.

      • Jiipatijii

        Onko tietoa minne voi lähettää valituksen tehtävästä?


      • Kivaetkoeonohi

        En usko että valitusta enää tarvitsee lähettää, sen on varmasti joku lähettänyt jo ja tehtävä korjataan kaikille.


      • Ouluktm

        Kerrotko minulle, mikä väittämässä "Vaihto-omaisuus ei kuulu taseen vaihtuviin vastattaviin" jättää tulkinnanvaraa siitä, onko väittämä oikein? Tämä tullaan korjaamaan ihan 100% varmasti. Valitsin itse kokeessa sen vaihtoehdon, koska olin täysin varma, että vaihtuvia vastattavia ei ole olemassa, joten vaihto-omaisuus ei mitenkään voi kuulua sellaiseen osioon.


      • afrgerggg

        Olen luonut koko nykyisen omaisuuteni pohjan vaihtuvilla vastattavilla. Tavara, joka on sopimuksin minulla myynnissä, mutta kuuluu edelleen alkuperäiselle omistajalleen, kunnes olen tuotteelle/omaisuudelle uuden omistajan löytänyt, ja vienyt kaupat loppuun.


      • Besserwisser101
        afrgerggg kirjoitti:

        Olen luonut koko nykyisen omaisuuteni pohjan vaihtuvilla vastattavilla. Tavara, joka on sopimuksin minulla myynnissä, mutta kuuluu edelleen alkuperäiselle omistajalleen, kunnes olen tuotteelle/omaisuudelle uuden omistajan löytänyt, ja vienyt kaupat loppuun.

        Taitaapa tuo sinun omaisuutesi olla täysin tyhjän päälle luotu, sillä "vaihtuvia vastattavia" ei ole olemassakaan. Vaihtuvat vastaavat sen sijaan on todellinen taseen osa. Tehtävä nro 20 onkin jo korjattu ylemmän tahon toimesta ja vastauksiksi tosiaan hyväksytään nyt sekä 1. että 2. vastausvaihtoehto.


      • afrgerggg
        Besserwisser101 kirjoitti:

        Taitaapa tuo sinun omaisuutesi olla täysin tyhjän päälle luotu, sillä "vaihtuvia vastattavia" ei ole olemassakaan. Vaihtuvat vastaavat sen sijaan on todellinen taseen osa. Tehtävä nro 20 onkin jo korjattu ylemmän tahon toimesta ja vastauksiksi tosiaan hyväksytään nyt sekä 1. että 2. vastausvaihtoehto.

        Mutta pääasia, että rahat jäi... minulle


      • TradenomiMenekotiin
        afrgerggg kirjoitti:

        Mutta pääasia, että rahat jäi... minulle

        Viikkorahat vai kelan maksama toimeentulotuki?


      • Hehehehehehe
        TradenomiMenekotiin kirjoitti:

        Viikkorahat vai kelan maksama toimeentulotuki?

        Sulla näyttää tulevan oppi tarpeeseen. Tuota se tekee kun aina on vain isipapalta ja äitiltä siellä peräkammarissa saanut viikkorahoja, ja koulussakin opetetaan vain kuinka voitte opiskelijoina saada rahaa toimeentulotukina tai muina avustuksina.

        Kun joskus kasvat aikuiseksi, ja vanhempasi kuolevat, joudut ihan selvittää miten itse voisit omilla avuillasi tulla toimeen. Se on karu totuus joka iskee naamalle teille jotka olette opetetut olemaan uus-avuttomia.

        Tulet huomaamaan, että valitsemallasi tiellä yrittäjänä, olet maksajan osassa. Et saamassa kaikenlaisia avustuksia, joita vanhempasi ja koulusi on sinut opettanut vastaanottamaan.

        Toki voit koittaa päästä johonkin suojatyöpaikkaan, jossa voit olla taas saamassa palkka. Saamassa palkkaasi, et ansaitsemassa.

        Sinähän kun et edes ymmärrä, että yrityksessä pitää olla palkkansa arvoinen, ja ansaita olemassaolonsa toisen palveluksessa.

        Tervemenoa valtion tai kunnan töihin suojatyöpaikoille. Muuhun sinunlaisista ei edes ole.


      • jekjhioijhonbn
        Hehehehehehe kirjoitti:

        Sulla näyttää tulevan oppi tarpeeseen. Tuota se tekee kun aina on vain isipapalta ja äitiltä siellä peräkammarissa saanut viikkorahoja, ja koulussakin opetetaan vain kuinka voitte opiskelijoina saada rahaa toimeentulotukina tai muina avustuksina.

        Kun joskus kasvat aikuiseksi, ja vanhempasi kuolevat, joudut ihan selvittää miten itse voisit omilla avuillasi tulla toimeen. Se on karu totuus joka iskee naamalle teille jotka olette opetetut olemaan uus-avuttomia.

        Tulet huomaamaan, että valitsemallasi tiellä yrittäjänä, olet maksajan osassa. Et saamassa kaikenlaisia avustuksia, joita vanhempasi ja koulusi on sinut opettanut vastaanottamaan.

        Toki voit koittaa päästä johonkin suojatyöpaikkaan, jossa voit olla taas saamassa palkka. Saamassa palkkaasi, et ansaitsemassa.

        Sinähän kun et edes ymmärrä, että yrityksessä pitää olla palkkansa arvoinen, ja ansaita olemassaolonsa toisen palveluksessa.

        Tervemenoa valtion tai kunnan töihin suojatyöpaikoille. Muuhun sinunlaisista ei edes ole.

        Totta töriset. Penikat elävät jossakin omassa luulojensa maailmoissa. Kun Suomessa elinkeino -ilmoituksen tekee, luopuu samalla kansalaisoikeuksistaan. Ei toimi enää automaattisesti luukuilta saada rahaa, eläke etuudet, toimeentulotuet ja asumistuet ym. Kun on yrittäjäksi lähtenyt, pitää pärjätä omillaan.

        1990 -luvulla oli tutkimus, jonka mukaan kauppakorkean tai vastaavan käyneistä ei ole kykeneviä itsenäiseen toimintaan kuin vain 7%. Aika heikkoa on, kun aina pitää noille hellanlettaksille olla lusikalla suuhun työntämässä.

        Kyllä Suomen nykytila huomioiden alkaa suojatyöpaikat, ja myös luukuilta vastikkeetta nosteltavat rahavarat loppua, kun ei noista saamattomista luusereista ole veronmaksajiksi, tai yleensäkään minkäänlaisen tuloksen tekijöiksi.

        "Aina pitää vain olla kaikki valmista. Siinä on pöytä, puhelin, ja kansiohylly takanasi. Palkkaa saat sitten sen mukaan, mitä opintosi taulukot näyttää"

        Nuo ajat ovat ohi. Nulikat kouluttautuvat vain työttömiksi, ja tavoiteenaankin olla luukuilla "saamassa parempaa korvausta" kun on tuota "koulutusta".

        Kyllä on mukava katsella kun kolmen vuoden sisällä maailma tulee näkemään sellaisen romahduksen, että siihen voi laskea yhteen 1920 luvun Wall Street, Pankkikriisit, ja asuntokauppakriisit yhteen, eikä kokoluokka edelleenkään riitä.

        Vain yrittäjä asenteella, ja henkisyydellä on parhhat mahdollisuudet mennä tuon tulevan kaikkien aikojen suurimman laman läpi.

        Käykääpä pennut koulua, ja pitäkää asenteenne avoimina.


    • Djbin

      Mietteitä pisterajoista? Nousevat varmasti viime vuodesta mutta en usko että ihan 2015 tasolle. Aalto jossain 35 kieppeillä.

      • Huolestuja

        Miksi ajattelet että nousisivat? Joma selkeästi vaikeampi kuin viime vuonna, muut melko samaa tasoa...


    • Joonas8888888888

      Itse asiassa tuo oikaisumenettely taitaa "aueta" vasta sen jälkeen kun tulokset on ilmoitettu - 30.6 päivästä lähtien on aikaa 14 vuorokautta jättää kirjallinen ja perusteltu oikaisuvaatimus...

      • Kauppisss

        Mutta tarkoittaako se oikaisumenettely, jos on tyytymätön esim jos ei päässyt sisään ja olisi jäänyt tyyliin 0,5 pisteen päähän sisäänpääsystä, eikö noihin tehtäviin? Kun pystyykö tulosten julkistamisen jälkeen enää vaikuttamaan noihiin pisteisiin?🤔


    • boiiiiiiiiiiiii

      pisterajat varmaan nousee jonkin verran.. JOMA kuitenkin huomattavasti vaikeampi kuin viime vuonna, laskis, kansis ja matematiikka samaa tasoa.. kertokaas muut spekuloijat mietteitä pisterajoista

    • Aaltorahiskylterihärkä

      36,25 saa nähä riittääkö aaltoon

      • viljis

        37,5, toivottavasti nähää siel


    • Viltsu111

      Minkälainen fiilis kokeen tekijöille jäi Kuopiossa? Aika moni näytti ensinäkemältä lähtevän ensimmäisen tunnin jälkeen. Oliko koe mielestänne helppo, vaikea, samaa tasoa kuin viimevuonna?
      Mitä mieltä muualla tehneet olivat kokeesta?

      • Abel0

        Mielestäni koe ei ollut helppoudessaan ihan vuoden 2015 tasoa, vaan sijoittuu ennemminkin sen ja viime vuoden väliin. Itse Kuopioon hakeneena nyt kasassa 32p, mikäli vastausvaihtoehto 1 hyväksytään kysymykseen 20 niin 33,5p. Oma näkemykseni pisterajojen asettamisesta olisi ehkäpä sinne 27-29 tasolle.


    • OlenAmis

      Minähii oisin yhesti ja nyttennii päässy ihan mihin vaan mutta en jaksanu ku pääsen aina mihin vaan. Sain 300 pistettä omien laskujen mukaan kaikista kokeista ja mulla oli kauppis, lääkis ja oikis. Kaikkiin oisin päässy ja vielä joka vuosi mutta en menny.

    • tilastohirmu

      No tervemenoa, pääset pois työtön tilastosta. Siellä voi pätee aina 40- vuotiaaksi.

    • Jepjep123494

      Ite sain laskujen mukaan 28,75p siihen ku laitetaan sit halukkuus pisteet lisäks ja turku 1. Vaihtoehtona niin tuntuu että taitaa jäädä muutaman pisteen päähän....
      Lappeenranta 2 niin uskoisin et se on plkakkarissa jo varmasti.
      Kos vertaa muihin kokeisiin niin ei ollu helpoin koe mut ei kyllä myöskään vaikein

    • Joonas88888888

      >> Kerrotko minulle, mikä väittämässä "Vaihto-omaisuus ei kuulu taseen vaihtuviin vastattaviin" jättää tulkinnanvaraa siitä, onko väittämä oikein? Tämä tullaan korjaamaan ihan 100% varmasti. Valitsin itse kokeessa sen vaihtoehdon, koska olin täysin varma, että vaihtuvia vastattavia ei ole olemassa, joten vaihto-omaisuus ei mitenkään voi kuulua sellaiseen osioon.

      Kysymys on varmasti laadittu niin, että kokelaan on oletettu ymmärtävän ja muistavan suomalaisen kirjanpitolainsäädännön mukainen tasekaava, missä vaihtuvia vastattavia ei ylipäätänsä ole olemassa. Näin ollen väite on lähtökohtaisesti väärin...

      Toisekseen väite "muutokset poistoissa vaikuttaa liikevoittoon" on niin selkeästi oikein kuin olla ja voi, joten itse taas pistän pääni pantiksi siitä, että oikaisumenettely ei mene läpi. Oikaisu hylätään jo varmasti siksi, että väitteen kaksi olisi pitänyt hyvin laskentatoimen materiaalin hallitsevalle olla ehdoton oikea vastaus tehtävässä. On mielestäni aika suuri puute osaamisessa, jos poistoja ei osaa sijoittaa tuloslaskelmassa ennen liikevoittoa.

      • LogiikkaPelaa

        Täytyy kyllä sanoa, että nyt on melkoista logiikkaa kaveri käyttänyt: "Vaihtuvia vastattavia ei ole olemassa, joten väite on lähtökohtaisesti väärin". Kysymyksessä kysytään, että mikä seuraavista väittämistä pitää paikkansa ja "Vaihto-omaisuus ei kuulu vaihtuviin vastattaviin" pitää niin selvästi paikkansa kuin voi pitää, sillä vaihto-omaisuus tosiaan ei kuulu vaihtuviin vastattaviin.

        Enemmän tulkinnanvarainen on vaihtoehto 2, jossa esitetään, että muutokset poistoissa vaikuttavat liikevoittoon. Jos kyseessä on suunnitelman mukaisten poistojen kasvu esimerkiksi uusien investointien myötä, niin väittämä pitää paikkansa. Jos taas poistojen muutos johtuu siitä, että tilikauden kirjanpidossa on tehty suunnitelman mukaiset poistot ylittäviä poistoja, ns. "poistoeroa", merkitään tämä poistojen muutos tilinpäätössiirtoihin, jolloin se pienentää verotettavaa tulosta, ei liikevoittoa.


    • Nana7777

      Hei, koe ei omalta osalta mennyt ihan nappiin sain n. 26-27p jos en merkinnyt väärin mitään. Eka hakukohde jää luultavasti haaveeksi, mutta osaako kukaan sanoa voisinko päästä Poriin joka oli toisena paikkana. Eli tuohon vielä se 2 "ensisijaisuus" pistettä lisää? Kun sinnekin kuitenkin hakijamäärät kasvoivat aika paljon....

    • Niinnnnnnn

      Joo oon kyllä täysin samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että kyllä se väittämä 1 tässä se enemmän oikea on, ja niin on valmennuskurssimme opettajatkin sanoneet. Tuskin tarvitsee edes oikaisupyyntöä lähettää vaan molemmat vaihtoehdot hyväksytään automaattisesti.

    • SeppoTaalasmaaTaalasmaa

      Itsellä joka tapauksessa se varmasti oikea vaihtoehto, eli juurikin kakkosvaihtoehto, eli eipä paljon paina jos jotkut kokelaat itkevät...

    • Trdihgokj

      Kauppatieteet.fi julkaistu, että sekä 2 että 1 käyvät.

    • Kauppistyttö97

      Onko kukaan ajatellut tehdä oikaisuvaatimusta kysymyksestä 10? Itse tässä olen sitä mieltä, että myös tuossa kysymyksessä on hyvät mahdollisuudet, että oikea vastaus olisikin juuri, että väite on oikein eikä väärin.

      Tuossa kysymyksessä on ajateltu väärin se, mitä kontingenssiteoria sanoo. Kontingenssiteoria sanoo, että parasta organisaatiorakennetta, joka toimisi KAIKISSA YMPÄRISTÖISSÄ ei ole, mutta toki annettuna ympäristön ominaisuudet voidaan löytää juuri tiettyyn ympäristöön parhaiten sopiva organisaatiorakenne ja juuri nopeasti muuttuvassa ympäristössä kirjan mukaan rakenteen tulisi olla orgaaninen (vrt. mekanistinen rakenne).

      • Kauppispoika97

        Mihin ton oikasuvaatimuksen voi tehdä?


    • Tän pitäs olla huumoripalstalla mut tässä kauppiksen lukukausijärjestys=
      Maanantai=
      8-9 Jari Kauppilan oppia
      9-10 kauppaoppia
      10-11 nukkuminen(tekee hyvää aivoille)
      11-12 matematiikkaa(yliopistotason matikka)
      12-13 matikan keittoa
      13-14 kauppaoppia

      Tiistai=
      8-10 Jari Kauppilan kauppaoppia
      10-12 nukkumista
      12-14 matikkaa
      14-15 kauppaoppia

      Keskiviikko=
      9-10 matikkaa
      10-11 kieliä(ei kielimistä eikä oman äidin kieltä)
      11-12 äidinkieltä(oman äidin kieli)
      12-14 kauppaoppia

      Torstai=
      9-11 kauppaoppia
      11-13 matikkaa
      13-14 liikuntaa
      14-15 kieliä

      Perjantai=
      8-9 matikkaa
      9-10 kauppaoppia
      10-11 liikkaa
      11-12 äidinkieli(oman äidin kieli)
      12-13 kieliä
      13-14 yhteiskuntatieteet

    • tehtävä10

      Olen ajatellut tehdä oikaisuvaatimuksen kysymyksestä 10, jos en pääse kouluun tulevilla pisteillä.

    • 150hluettu

      Helpoin koe vuosiin. 37,25 pojoa, ja ykkösenä pori. Taitaa tänävuonna nousta pisteet (muissa kuin turussa tampereella tai aallossa) 32-35?

    • 16hluettu

      Luin edellisenä päivänä yhteen menoon pääsykoekirjat. Pisteitä sain omien laskujeni mukaan 37.75-38 (riippuen hyväksytäänkö tehtävää 10). Ensimmäisenä vaihtoehtona kotikaupunki Pori. Pisterajat taitaa pompata aika reippaasti. Riittääköhän pisteeni kouluun?

      • Juha88888888888

        No kyllä sä nyt tolla pistemäärällä Poriin pääset, niin paska taso Porissa.


      • Ennnuskosua

        Paskapuhetta mutta uskotaan että päivässä luit yli 500 sivua kirjoja.


    • Mitähhhhhhhhh

      Siis onks nää porityypit nyt jotain trolleja vai kuvitteletteks oikeesti et Poriin vaadittais jotain yli 30 pisteitä? :-D itelläni Pori viidentenä vaihtoehtona eli sinne jos ei minnekkään, ja viimevuonna paikka olis ollut tarjolla ilman mitään lisäpisteitäkin...

      • pori35

        Poriin oli tänä vuonna tosi paljon hakijoita. Aivan varmasti rajat pomppaa yli 30


      • Hfdkfiohholl

        Joo ja kuopioon lappeenrantaan jne on aina ollut 3x enemmän hakijoita kun poriin edes nyt eikä rajat niihinkään ole yli 30 lähes koskaan ollut


      • 37.5points

        uskoisin että poriin 35 pistettä, kuten aiemmin on mainittu. Koehan oli oikeasti todella helppo. "viimevuonna olisin päässyt" huutelijat ei olisi täällä jos olisivat viimevuonna päässeet yhtään mihinkään. Taso on noussut ja itkijät jääneet rannalle. :)


      • voieii
        37.5points kirjoitti:

        uskoisin että poriin 35 pistettä, kuten aiemmin on mainittu. Koehan oli oikeasti todella helppo. "viimevuonna olisin päässyt" huutelijat ei olisi täällä jos olisivat viimevuonna päässeet yhtään mihinkään. Taso on noussut ja itkijät jääneet rannalle. :)

        Laskin että sain 34.75 pistettä ensisijaisuus pojot. Pelottaa aivan hulluna etten pääse Kuopioon :( suurin osa kavereistani sai yli 36 pistettä...


    • palttiarallaa

      Jyväskylään ainakin hakijamäärät laski, joten uskon vahvasti että sinne päästään about samoilla pisteillä kuin viime vuonna. Tunne edellä mainittuun Poriin toki hakijamäärät nousevat rajusti joten en tiedä, miten niille pisteille käy. Tosin en usko niidenkään paljoa viime vuodesta nousevan.

      • Kaikkeniannoin

        Kyllä mua ainaki jännittää et miten Jyväskylän taloustieteen pisterajojen käy, kun vain 10 opiskelupaikkaa kokeen perusteella tarjolla... Tosin itse sain yli 35p ensisijaisuuksilla ja toivon et ei oo ollu 10 muuta vähintään yhtä ahkeraa lukijaa :)


      • Mehyy

        Täällä bingo, ensisijasuuksien kans jyväskylää 35.5p 🤔 kuumottelee tosin itteeki ku mitä jutellu muutamien kans ni ne vetäny kans jotai 33-36.5


      • Kaikkeniannoin

        No sit meet eelle! Mulla 35,25p.


      • minätoinen
        Mehyy kirjoitti:

        Täällä bingo, ensisijasuuksien kans jyväskylää 35.5p 🤔 kuumottelee tosin itteeki ku mitä jutellu muutamien kans ni ne vetäny kans jotai 33-36.5

        Vau onnea molemmille! Paljon saatte ylioppilastodistuksistanne pisteitä?😊mietin sitä vaan että voihan olla että meette yhteispistekiintiössä, no joka tapauksessa oli se koe- tai yhteispistekiintiö sisällä ootte!


      • Kaikkeniannoin

        Eipä tarvii omalta osalta yhteispisteitä laskeskella😅


      • piupaupui

        Joo ei siinä ole mitään laskettavaa sinänsä, paikkasi koulussa on taattu. Pointtini oli se että todennäköisesti kun sulla on noin hyvät pisteet niin sun yo-todistuksenkaan ei tarvitse olla kummoinen jotta sut lasketaan yhteispistekiintiössä, koska ensisijaisestihan kaikki otetaan siitä kiintiöstä ensin sitten vasta täytetään koekiintiössä tulevat. Siksi pohdin näitä koska se vaikuttaa myös siihen mikä tulee asettumaan koepistekiintiön alarajaksi, jees eip muuta.😀


    • Pisterajakaikkialle43

      On tää kyllä taas koomista ku joka vuonna sama meininki kokeen jälkeen ja roppakaupalla "huumorimiehiä" täällä huutelemassa viisauksiaan. T. Sitä päivää odotellessa että pori yli 30p

    • mielenilmaisu

      Hakijamäärät suunnilleen samat kuin viime vuonna. Sisäänotot suunnilleen samat kuin viime vuonna. Koe lähes yhtä vaikea kuin viime vuonna (ehkä jopa hieman vaikeampi). Hakijat samanlaisia kuin aina ennenkin. Minkä ihmeen takia nuo pisterajat nyt yht.äkkiä pomppaisivat pilviin ?

      • Kaikkeniannoin

        Taloustieteellä koulutuspaikat putosivat 16->10, mikä on prosentuaalisesti aikamoinen pudotus ja lisäksi tieto, että vika kerta sisäänpääsy tällä tyylillä on saattanut motivoida ihmisiä lukemaan aiempaa enemmän... Ja tosiaan ku toi oma tulos 35 ni kai on ihan inhimillistä ajatella muidenkin onnistuneen.


    • TimoHentunen

      Porista uusi Aalto?!

    • NotarealOy

      Moni kaveri sai 35 pistettä Poriin ensisijaisuuspisteiden kanssa. 34-36 pisteen välillä käydään varmasti kova taistelu. Verisin voittaa. Kai muuten hoksasitte, että vastaukset täytyi merkata X-merkein optiseen lomakkeeseen (ei missään tapauksessa värjäämällä koko ruutuja?). Ohjeistuksen kuvassa oli virhe asiaan liittyen.

      • Enkuumottunut

        Hyvää kuumottelua.


      • PoriinJa37

        eikös se oikea vastausruutu pitänyt juurikin jättää mustaamatta? Väärät vastauksethan piti juuri ohjeiden mukaan värittää, ettei optinen lukija niitä lue..


      • Hyväyrityslol

        Ei tainnut ihan noin mennä


    • Poriup

      33,25 pistettä ja hakukohteena Pori.
      Toivottavasti pääsee edes Kuopioon.

    • Cmoooonn

      Joo enköhän mä poistu tältä palstalta :D. enkä lähtisi allekirjottamaan tuota "häviäjät jäävät itkemään kyllä jokainen paikan ottaisi jos vaan saisi". Mitä jos tavoitteet ovatkin oikeasti korkealla eikä viimevuonna ottanut Poria koska ei halunnut menettää ensikertalaiskiintiötä? Niin minä kaks kaveria teimme ja kaikki tänä vuonna samalla viivalla jos Turku tai Tampere ei aukea niin poriin vaan, ja tosiaan jokaisella meistä 30 pistettä vähintään koossa ja jokainen tietää ettei Poriin kyllä yli 27 tulla vaatimaan... huom TÄNÄKÄÄN VUONNA. Viimevuonnahan jotkut itse porilaiset huutelivat samaa että hakijamäärä korkeampi kun koskaan aiemmin ja mites kävikään, onko mihinkään koskaan vaadittu alempia pisterajoja kun 23,75? Toki tänä vuonna vaikuttaa se, että ihmiset hakevat sinne mihin edellisvuonna on ollut helpoin päästä, mutta aikasempina vuosina sillä on ollut vaikutusta n 2 pistettä.

    • tutkija5000
    • Pöyristyttävää

      Onko tää joku uusi ilmiö että tyypit hakee ensisijaisena Poriin? Aikaisempina vuosina Poriin ovat menneet ne ketkä eivät ole päässeet mihinkään muualle, nyt täällä tyypit tappelee ketä pääsee ensisijaisuuksineen PORIIN wtf.

    • Muistakaa-yo-pisteet

      Yks kommentti tähän väliin. Tääl kovasti mainitaan pisteitä, mitä saa kokeesta. Onks nää kaikki menos mahd. vaan koepisteil? Koska näit valitaan pal vähemmä, yhteispisteil enemmän, jollon kiinnostais tietää pal saitte yo-pisteitä?

      • muista-myös-järjestys

        ensin valitaan yhteispistekiintiössä menevät (50%), sitten vasta koepistekiintiössä valittavat (30%)


      • Muista-myös-gaussinkäyrä

        Tiedän järjestyksen. Kyse ei ollut siitä. Nimenomaan siitä, että isommat paineet jos mahis vaan koepisteillä päästä. Monet kuiteski vetää kehnot yo-pisteet.


      • Toisaaltataas
        Muista-myös-gaussinkäyrä kirjoitti:

        Tiedän järjestyksen. Kyse ei ollut siitä. Nimenomaan siitä, että isommat paineet jos mahis vaan koepisteillä päästä. Monet kuiteski vetää kehnot yo-pisteet.

        Toisaalta ne jotka kykenevät napsimaan tällaisesta kokeesta isoja pisteitä pystyvät suurimmilta osin myös kirjoittamaan hyviä papereita lukiosta. Eivät läheskään kaikki kisaa koepisteistä.


      • pisterajatnousee

        Tämäkin postaus tulee joka vuosi :D


    • Riippumatonajattelija5

      Kaikki on naurettavan helppoa jos osaa. Tuossa eräs kaverini ihmetteli, miten kukaan voi laskea tämän vuoden pitkän matikan YO:ssa yhtään laskua väärin kun koe oli niin naurettavan helppo. Silti suurin osa kokelaista laski. Samoin Usain Bolt voi naureskella miten joku voi viipyä satasella yli 10.5s. Ei kai niin hitaita ihmisiä olekaan. Silti Kaikki suomalaiset jäävät. Sama koskee myös tätä valintakoetta. Turha meuhkata, että koe oli älyttömän helppo kaikille, jos se itselle oli. Suurimalle osalle se ei ollut.

    • OnnetonKoulu

      Kauppiksen paperilla pääsee siivoojaksi asti....kannattaako lukea?

    • alanammattilainen

      Rahishärkä, suosittelen opettelemaan myös nöyryyttä. Rahoitusala on täynnä 40-45 vuotiaita työntekijöitä ja erityisesti tämä on tilanne sijoituspalveluissa kuten pankkiiriliikkeissä ja omaisuudenhoidossa. Näillä työntekijöillä on vielä työuraa jäljellä 20 vuotta, jonka vuoksi työtilanne ei ole kovinkaan helppo vasta valmistuneille.

      Onnea kuitenkin matkaa mutta nöyryys kannattaa säilyttää. Papereilla on merkitystä ainoastaan ensimmäisessä työpaikassa. Sen jälkeen papereilla voi ainoastaan brassailla kavereille. Näytöt ratkaisee

    • fyffex

      On lohdullista lukea täältä, että kauppaopinnot vielä kiinnostavat nuoria. Näin jälkiviisaana voin todeta, että olisi kannattanut hakea töitä vaikka maalaisliitosta tai demareista. Poliitikot jauhavat paskaa ja tienaavat hyvin. Sitten vain sijoittaa nämä hyvät liksat osakkeisiin ja käy jonkin johdannaiskurssin vielä kyytipojaksi. Mutta viina ja naiset vievät monen kauppaopiskelijan varat ja osakesijoittaminen aloitetaan liian myöhään ja siksi miljonäärin asema ennen 50-ikävuotta jää saavuttamatta.

      • alanammattilainen

        kansanedustajan palkoilla ei paljon sijoituksia tehdä. Duunipaikka on katkolla joka neljäs vuosi ja sen saamiseen menee vähintään puolen vuoden nettopalkka, jotta uusi jatko saadaan aikaseksi. Ja palkka, hädin tuskin pääsevät parhaaseen 10 %:n sisään palkoissa. Verotus hoitaa kyllä loput rikastumisen edellytykset. Ei todellakaan käy kateeksi poliittisen uran valinneita.

        Itse olen kaupallisen koulutuksen jälkeen tienannut aina enemmän kuin kansanedustajat, alussa vähemmän, myöhemmin selkeästi paremmin. Ja kukaan ei ole palstoilla vinkumassa sanomisiani. Tein varmasti paremman valinnan.


    • Miettija

      Olin tänään työhöni liittyvässä palaverissa. Mukana oli kaksi tradenomia (AMK) ja yksi opistoinsinööri. Itse olen kauppatieteiden lisensiaatti (toivon mukaan kohta tohtori). Olen lisäksi koulutustani vastaavassa hommassa ihan hyvällä palkalla. Silti olin tuosta porukasta ainoa, jonka kuukausi palkka on alle 10000e. Lisäksi nuo toimitusjohtajan tai hallituksen puheenjohtajan työtä tekevät nostavat omista yrityksistään vuosittain osinkoina monin kertaisen määrän meikäläisen vuosiansioihin nähden. Eli jos menestyksellä ajatellaan taloudellista menestystä, niin koulutusta merkittävämpiä tekijöitä on rohkeus, halu ja aktiivisuus. Itse olen varmasti koulutuksen lisäksi kaikissa ns. kouluaineissa (esim. matikka, kielet jne.jne.) paljon heitä edellä mutta he vain ovat minua paljon rikkaampia. Lisäksi vielä kaikki ovat hankkineet varallisuutensa itse eivätkä perimällä.

      • alanammattilainen

        kiteytit aika hyvin työmarkkinoiden lainalaisuudet. Kauppiksen käynyt voi päästä hyviin hankkeisiin mutta ei se oikotie onneen ole. Tarvitaan hyvät valmiudet (lue: hyvät opinnot) mutta sen jälkeen kun ensimmäinen duunipaikka on hankittu, vain näytöt ratkaisee seuraavan työpaikan hankkimisessa. Suhteilla voi vielä toisen kerran onnistua muttei sen jälkeen. Tämän jälkeen tarvitaan mainittua rohkeutta, halua ja aktiivisuutta. Et kuitenkaan laittanut sitä yhtä erittäin tärkeää elementtiä eli tuuria. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan -sanonta pitää täysin paikkansa ja se on osittain tuuria. Tämän lisäksi oikeanlaista härskeyttä ja kylmyyttä saisi olla mukana.

        Palkkatuloilla ei rikastu, ei Suomessa ja hyvin harvoin ulkomaillakaan. Yrittäjyys on ainoa tie mahdollisuuteen rikastua ja tähän tarvitaan verkosto. Jos yksinään lähtee yrittämään, havoin näistä tulee menestystarinoita. Kannattaa muistaa, ettei Applea tai Microsoftiakaan perustettu yksin, erinomaisella tiimillä. Ja tiimiin ei pääse ylimieliset ja epämiellyttävät ihmiset. Tähän tarvitaan muutakin kuin uhoa.


    • HulluPulupoika

      minä olebn ihan vitun vammainenn.

    • vähemmällämarkkinoin

      Markkinoinnin kandiopinnot missä tahansa aivan liian pitkäveteisiä, kannattaa fokusoitua muihin aineisiin niin ainakin käytännössä saa työtä, vaikka opiskeleminen yliopistossa ei aina meinaa suoranaista työllistymistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe