Koirapulmia

kokokoira

Heippatirallaa! Olen 15.v tyttö ja asun vanhempieni kanssa omakotitalossa taajaman ulkopuolella olen tässä jo lähinnä 6 vuotta halunnut omaa koiraa ja viimein se tapahtuu. Kun olin pieni ajattelin että chihu olisi ihan mahtava rotu mutta......tuli sitten kasvettua ja mietittyä että eihän se olekkaan se oikea rotu. Nyt on katsottu kaikki maailman rodut jotka olen vain saanut päähäni mutta mikään ei tunnu sopivan... onhan siinä toki muutamia jotka ovat huippuja mutta miinuksiakin on ja tuppaan olemaan vähän sellainen että ulkonäkö tulee ensin ja sitten luonne ( onko koiran näöllä loppuviimein mitään väliä?). mutta kuitenkin siis tulin tänne kysymään että voitteko auttaa tai edes ohjastaa minua oikeaa rotua kohti mutta eihän sitä voi oikeen netin kautta kertoa tietenkään ventovieraalla että minkälainen koira sopii juuri hänelle. mutta tässä on siis asiat mitä haen koiralta.
Koiran täytyy olla aktiivinen ja miellyttämisen haluinen. Keskikokoinen tai pienempi .Tarjoaisin liikuntaa 1-3 h päivässä ja viikonloppuisin metsälenkkejä. Ei riistaviettiä joten ei lähtisi jahtaamaan pupuja. turkin ei tarvisi olla mikään mahdottoan paksu tai pitkä sillä trimmaamisestä en ole kiinnostunut. koira asuu sisätiloissa ja sen tulissi olla helppo motivoida joten sen kanssa voi harrastaa esim agia ja tokoa ja koiran tulisi tulla toimeen muiden koirien kanssa. sen tulisi suhtautua vieraisiin hyvin. se saa haukkua silloin tällöin mutta liiallinen haukkuminen ei olisi toivottua.
Tällaisia rotuja olen siis jo miettinyt
- bordercollie (tiedän on todeeeeella aktiivinen mutta onhan se aivan ihana)
- australianpaimenkoira
- mudi
- schipperke
- sheltti
- cogi( cardigan)
-göötti
- heeler
-venäjäntoy
ja monia muitakin on mutta tässä on mietityimmät: D

Olihan tässä nyt aikamoinen teksti mutta jos siis luit tänne asti niin kiitos paljon!!!!! ja jos osaat yhtään auttaa niin sano ja kysy jos jotain jäi uupumaan vastaan mielelläni.

9

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1233212

      Suosittelisin päätymään valinnassasi johonkin tuosta keskiväliltä. Siis shipperke, sheltti, corgi tai göötti. Ne nyt kaikki on sellaisia että aloittelija tai heikkovoimaisempikin eli nuori pärjää niiden kanssa suhteellisen iisisti.

      • kokokoira

        kiitos vastauksestasi, on vaan tullut mietittyä että onko cogeillä niinkään niitä selkä ongelmia miten jos agilityä meinaan harrastaa?


      • Turhamietintä

        Siinäpä sinulla miettimistä täysin turhasta asiasta.


      • Kääpiösusi

        En sano varmaksi, mutta en usko että corgi (varsinkaan cardigan) on ihanteellisin agilityyn. Sen verran kömpelöiltä ovat vaikuttaneet kun vastaan tullu (raskas ruumis ja töppöjalat ja rauhallinen olemus). En tunne rotua, enkä siis myös tiedä selkäongelmista, mutta aika tallustajalta vaikuttaa, ei hyppijä-juoksijalta :D

        Sulle ehkä sheltti, göötti tai heeleri. Schipperkestä en sano mitään koska en tunne. Mitä oon kadulla nähny, vaikuttaa vähän epäsosiaaliselta vieraita koiria kohtaan. Mutta tämä on mun rajallinen kokemus. Söpöjä kyllä ovat.. ja onhan noita agilityssä nähty, siihen varmaan sopii.

        Yhtään isompia en uskalla edes harkita suosittelevani tuntemattomalle nuorelle joka ekaa koiraa hankkimasda.


    • Trollinolla

      Aloittajalla tosi huono trolli. Jos et parempaan pysty, älä edes yritä. Todella surkea aloitus.

    • lelukoira

      Suosittelen pehmokoiraa.

      • koirannuorenasaanut

        Miksi? Minun mielestäni aloitus vaikutti täysin asialliselta. Ikäkö tässä on ongelma? Monet saavat ensikoiransa nuorempinakin.


    • eltsukka1

      älä nyt perkele ota mitään aktiivista paimenta (kelpie, aussie, bc) jos tarjoat liikuntaa vain 1-3h päivässä mahdollisten harrastuksien lisäksi...

    • hyväkoira

      Beagle olisi hyvä valinta, jos todellakin olet valmis käymään useimmalla lenkillä päivän aikana koirasi kanssa...
      Tässä vähän tietoa beagleista wikipediasta:
      Beaglet ovat aktiivisia metsästyskoiria, jotka vaativat paljon liikuntaa ja aktiviteettiä. Perusluonteeltaan beaglet ovat älykkäitä ja lempeitä. Ne ovat myös itsenäisiä ja jopa itsepäisiä. Haukkuherkkyyttä esiintyy. Beagle sopii ensimmäiseksi koiraksi lempeän luonteensa takia, mutta se vaatii silti johdonmukaisen koulutuksen. Ne oppivat helposti pahoja tapoja, joita voi olla hankala kouluttaa pois. On myös sanonta "saadaksesi hyvän beaglen, sinun pitää olla ovelampi kuin beagle". Beaglet ovat silti uskollisia koko perheen koiria. Ne tulevat erinomaisesti toisten koirien ja ihmisten kanssa toimeen ajuetaustansa takia. Suomen beagleista on 90% metsästyskäytössä, mutta ne sopivat myös seurakoiriksi aktiiviseen ja liikkuvaan kotiin. Rotu on jakautunut kahtia metsästys- ja näyttelylinjaan. Erityisesti Englannissa "näyttelybeaglet" ja "metsästysbeaglet" ovat kuin kaksi eri rotua. Toisaalta jotkut näyttelybeaglet ovat yllättäneet isäntänsä menestymällä metsästyksessä yhtä hyvin kuin metsästysbeaglet. Beaglen kanssa voi harrastaa lähes kaikkia mahdollisia koiraharrastuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe