Takka kerrostaloasunnossa?

kuolleena syntynyt ajatus?

Olen muuttamassa rivitaloasunnosta kerrostaloon. Mieltäni jää kaihertamaan rivitaloasuntooni jäävä takka, joka on suonut meille vuosien myötä monta tunnelmallista hetkeä.

Onko ihan naurettava ajatus rakennuttaa kerrostaloasuntoon takka? Tulisiko se julmetun kalliiksi? Asun ensimmäisessä kerroksessaja kerroksia on yhteensä kolme. Eli savuhormi pitäisi vetää kaikkien kerrosten läpi, ja tulisihan sille hintaa, puhumattakaan siitä että asiaan tarvittaisiin sekä taloyhtiön että näiden välissä asuvien henkilöiden lupa.

Varmaan saan unohtaa takkahaaveet ja alistua siihen että muutos merkitsee aina jostain luopumista. En sentään ole menettämässä ketään ihmistä tai terveyttäni, joten pikku juttuhan yhden takan menettäminen sellaisen rinnalla on, vai mitä?

9

3621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savu

se hormi.

• alkup.

Entäpä kustannukset, mitä suuruusluokkaa olisivat? Tarkoitan lähinnä työtä, en materiaalia, jonka kustannukset selviävät kun kysyy kaupasta ( ja rakennettuani yhden takan tiedänkin jotain siitä puolesta ). Kyseessä on kivitalo joten seinän puhkominen vaati jo työtä ja työntekijöitä.

• Pertti
        alkup. kirjoitti:

Entäpä kustannukset, mitä suuruusluokkaa olisivat? Tarkoitan lähinnä työtä, en materiaalia, jonka kustannukset selviävät kun kysyy kaupasta ( ja rakennettuani yhden takan tiedänkin jotain siitä puolesta ). Kyseessä on kivitalo joten seinän puhkominen vaati jo työtä ja työntekijöitä.

Ensimmäinen asia, mihin takka-asia voi kompastua on taloyhtiö. Sen suostumus tarvitaan ja voi olla hyvinkin, ettei yhdelle osakkaalle takan ja hormin rakentamislupaa heru. Toinen asia on tietysti rakennus- ja paloviranomaisluvat ja mahdollisesti julkisivulautakunta. Selvitä ne ensin, niin et turhaa haaveile. Lattian kantavuus yleensä on riittävä pienehkölle takalla ainakin kantavan seinän vieressä.

• kokemusta on...
        Pertti kirjoitti:

Ensimmäinen asia, mihin takka-asia voi kompastua on taloyhtiö. Sen suostumus tarvitaan ja voi olla hyvinkin, ettei yhdelle osakkaalle takan ja hormin rakentamislupaa heru. Toinen asia on tietysti rakennus- ja paloviranomaisluvat ja mahdollisesti julkisivulautakunta. Selvitä ne ensin, niin et turhaa haaveile. Lattian kantavuus yleensä on riittävä pienehkölle takalla ainakin kantavan seinän vieressä.

Nämä kuviot tunnen, jouduin hakemaan rakennusluvat edelliseenkin takaan sekä taloyhtiöltä että kaupungilta. Mutta tulisiko HIRVEÄN paljon kalliimmaksi kuin tehdä rivitaloon?

• kuolleena syntynyt ajatus
        kokemusta on... kirjoitti:

Nämä kuviot tunnen, jouduin hakemaan rakennusluvat edelliseenkin takaan sekä taloyhtiöltä että kaupungilta. Mutta tulisiko HIRVEÄN paljon kalliimmaksi kuin tehdä rivitaloon?

... tälle palstalle ettei saa vastausta siihen mitä kysyy. Olen kysynyt arvioita kustannuksista, ja minulle selostetaan miten pitää menetellä luvan hankkimisessa, mikä se on asia jota EN kysynyt ja jonka tiedän ennestään.

• outsider
        kuolleena syntynyt ajatus kirjoitti:

... tälle palstalle ettei saa vastausta siihen mitä kysyy. Olen kysynyt arvioita kustannuksista, ja minulle selostetaan miten pitää menetellä luvan hankkimisessa, mikä se on asia jota EN kysynyt ja jonka tiedän ennestään.

...ettei täällä kukaan tiedä vastausta, kun ei ole kokemuksia. Paljonko tuohon hupenisi työtunteja ja mitä yksi tunti maksaa. Aika vaikeaa vastata.

• rkm
        kuolleena syntynyt ajatus kirjoitti:

noista kustannuksista.

On todella vaikea arvioida kerrostaloon hormia. Kerroksien läpi tehtynä on kustannukset mahdoton laskettava näin keskustelupalstalla.

Ulkokautta toteutettuna, jos luvat saa on mahdollista toteuttaa. Savupiipun tarkka hinta selviää kun tietää piipun mitat ja pyytää arviota noista linkeistä. Muuraamalla ei kannata ko. työtä teettää.

http://www.piippumies.fi/index.htm

http://www.hormic.fi/valmispiippu.html

• kuolleena yntynyt ajatus
        rkm kirjoitti:

noista kustannuksista.

On todella vaikea arvioida kerrostaloon hormia. Kerroksien läpi tehtynä on kustannukset mahdoton laskettava näin keskustelupalstalla.

Ulkokautta toteutettuna, jos luvat saa on mahdollista toteuttaa. Savupiipun tarkka hinta selviää kun tietää piipun mitat ja pyytää arviota noista linkeistä. Muuraamalla ei kannata ko. työtä teettää.

http://www.piippumies.fi/index.htm

http://www.hormic.fi/valmispiippu.html

KIITOS!!!!

Odottelemme syksyyn ja katsomme siten, vieläkö tekee takkaa mieli. Keväällä kun päivä pitenee sitä ei niin kaipaa, eikä kesällä. Ja kesällähän ollaan mökillä.

• EIKKA

Valmishormit kustantaa noin 200 egee/m. Kyl vedon ainakin pitäis olla riittävä, tulee metrejä sen verran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe