Olen muuttamassa rivitaloasunnosta kerrostaloon. Mieltäni jää kaihertamaan rivitaloasuntooni jäävä takka, joka on suonut meille vuosien myötä monta tunnelmallista hetkeä.
Onko ihan naurettava ajatus rakennuttaa kerrostaloasuntoon takka? Tulisiko se julmetun kalliiksi? Asun ensimmäisessä kerroksessaja kerroksia on yhteensä kolme. Eli savuhormi pitäisi vetää kaikkien kerrosten läpi, ja tulisihan sille hintaa, puhumattakaan siitä että asiaan tarvittaisiin sekä taloyhtiön että näiden välissä asuvien henkilöiden lupa.
Varmaan saan unohtaa takkahaaveet ja alistua siihen että muutos merkitsee aina jostain luopumista. En sentään ole menettämässä ketään ihmistä tai terveyttäni, joten pikku juttuhan yhden takan menettäminen sellaisen rinnalla on, vai mitä?
Takka kerrostaloasunnossa?
9
3607
Vastaukset
- savu
se hormi.
- alkup.
Entäpä kustannukset, mitä suuruusluokkaa olisivat? Tarkoitan lähinnä työtä, en materiaalia, jonka kustannukset selviävät kun kysyy kaupasta ( ja rakennettuani yhden takan tiedänkin jotain siitä puolesta ). Kyseessä on kivitalo joten seinän puhkominen vaati jo työtä ja työntekijöitä.
- Pertti
alkup. kirjoitti:
Entäpä kustannukset, mitä suuruusluokkaa olisivat? Tarkoitan lähinnä työtä, en materiaalia, jonka kustannukset selviävät kun kysyy kaupasta ( ja rakennettuani yhden takan tiedänkin jotain siitä puolesta ). Kyseessä on kivitalo joten seinän puhkominen vaati jo työtä ja työntekijöitä.
Ensimmäinen asia, mihin takka-asia voi kompastua on taloyhtiö. Sen suostumus tarvitaan ja voi olla hyvinkin, ettei yhdelle osakkaalle takan ja hormin rakentamislupaa heru. Toinen asia on tietysti rakennus- ja paloviranomaisluvat ja mahdollisesti julkisivulautakunta. Selvitä ne ensin, niin et turhaa haaveile. Lattian kantavuus yleensä on riittävä pienehkölle takalla ainakin kantavan seinän vieressä.
- kokemusta on...
Pertti kirjoitti:
Ensimmäinen asia, mihin takka-asia voi kompastua on taloyhtiö. Sen suostumus tarvitaan ja voi olla hyvinkin, ettei yhdelle osakkaalle takan ja hormin rakentamislupaa heru. Toinen asia on tietysti rakennus- ja paloviranomaisluvat ja mahdollisesti julkisivulautakunta. Selvitä ne ensin, niin et turhaa haaveile. Lattian kantavuus yleensä on riittävä pienehkölle takalla ainakin kantavan seinän vieressä.
Nämä kuviot tunnen, jouduin hakemaan rakennusluvat edelliseenkin takaan sekä taloyhtiöltä että kaupungilta. Mutta tulisiko HIRVEÄN paljon kalliimmaksi kuin tehdä rivitaloon?
- kuolleena syntynyt ajatus
kokemusta on... kirjoitti:
Nämä kuviot tunnen, jouduin hakemaan rakennusluvat edelliseenkin takaan sekä taloyhtiöltä että kaupungilta. Mutta tulisiko HIRVEÄN paljon kalliimmaksi kuin tehdä rivitaloon?
... tälle palstalle ettei saa vastausta siihen mitä kysyy. Olen kysynyt arvioita kustannuksista, ja minulle selostetaan miten pitää menetellä luvan hankkimisessa, mikä se on asia jota EN kysynyt ja jonka tiedän ennestään.
- outsider
kuolleena syntynyt ajatus kirjoitti:
... tälle palstalle ettei saa vastausta siihen mitä kysyy. Olen kysynyt arvioita kustannuksista, ja minulle selostetaan miten pitää menetellä luvan hankkimisessa, mikä se on asia jota EN kysynyt ja jonka tiedän ennestään.
...ettei täällä kukaan tiedä vastausta, kun ei ole kokemuksia. Paljonko tuohon hupenisi työtunteja ja mitä yksi tunti maksaa. Aika vaikeaa vastata.
- rkm
kuolleena syntynyt ajatus kirjoitti:
noista kustannuksista.
On todella vaikea arvioida kerrostaloon hormia. Kerroksien läpi tehtynä on kustannukset mahdoton laskettava näin keskustelupalstalla.
Ulkokautta toteutettuna, jos luvat saa on mahdollista toteuttaa. Savupiipun tarkka hinta selviää kun tietää piipun mitat ja pyytää arviota noista linkeistä. Muuraamalla ei kannata ko. työtä teettää.
http://www.piippumies.fi/index.htm
http://www.hormic.fi/valmispiippu.html - kuolleena yntynyt ajatus
rkm kirjoitti:
noista kustannuksista.
On todella vaikea arvioida kerrostaloon hormia. Kerroksien läpi tehtynä on kustannukset mahdoton laskettava näin keskustelupalstalla.
Ulkokautta toteutettuna, jos luvat saa on mahdollista toteuttaa. Savupiipun tarkka hinta selviää kun tietää piipun mitat ja pyytää arviota noista linkeistä. Muuraamalla ei kannata ko. työtä teettää.
http://www.piippumies.fi/index.htm
http://www.hormic.fi/valmispiippu.htmlKIITOS!!!!
Odottelemme syksyyn ja katsomme siten, vieläkö tekee takkaa mieli. Keväällä kun päivä pitenee sitä ei niin kaipaa, eikä kesällä. Ja kesällähän ollaan mökillä.
- EIKKA
Valmishormit kustantaa noin 200 egee/m. Kyl vedon ainakin pitäis olla riittävä, tulee metrejä sen verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847