Bordercollie

karvakoira

Hei moi tervehdys! Olen tässä jo loppuvaiheilla koiran hankintaa ja olen siis hommaamassa kyseisen bordercollien. Mielestäni koira olisi minun ihanne koira, mutta haluaisin teidän mielipiteenne tästä etten vaan satu tekemään virhettä. Olen itse aika liikunnallinen ihminen että viikonloppuisin 2-3h metsälenkkejä viikolla pellolla juoksentelua ja 2h lenkkeeilyä, aamulla ja illalla noin 30min lenkki ja vielä kaiken lisäksi haluaisin käydä tokossa ja agilityssä pari kertaa harjoittelemassa mutta siihen en ole kyennyt meidän metsäkoirien kanssa ja olen myös temppuja opettanut mutta meidän koiria ei voisi vähempää kiinnostaa koko agi touhu. Olen siis itse 15.v ja kokemusta on koirista hyvinkin paljon. kiitos vastauksista :)

9

1247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virhevalinta

      Kyllä olet. Tekemässä virheen. Pentuaika vielä menee ihan kivasti, mutta kun vuosi tulee täyteen, alkaa ongelmat. Silloin lenkit vähintään á kaksi tuntia ja näitä kaksi kertaa sekä lisäksi tunnin aamu- ja iltapisulenkit. Eikä tässä vielä kaikki, koirasi tullee kaipaamaan paimennusta, johon se on luotu. Ellei kotitilaltasi löydy lampaita tai lehmiä tai kanoja paimennettaviksi, joutuvat ihmiset sijaiskärsijöiksi, samoin lähiseutusi muut koirat. Ja voin vakuuttaa että kun koira pääsee siihen tilaan, siinä alkaa olla jo aikamiehenkin olkavarret koetuksella. Voin vakuuttaa tämän siksi, että tällä seudulla jossa asun, niitä bordereita on kaksin kappalein(ilman mainittua palvelustehtävää) ja molemmat on kuvailemani kaltaisia. Ei, ei koirissa sinänsä vikaa ole, mutta se paimenvietti on vain niin uskomaton. Ja tuo piirre ei niistä lähde edes ajan kanssa kouluttamalla. Näistä kahdesta toinen on jo 7-vuotias ja toinen kolme(joka on ikä jolloin oma koirani rauhoittui), eikä vieläkään merkkejä kummassakaan että rauhoittuisivat. Hirveä ooka vaan käydä toisten koirien päälle, tappelemaan. Neuvoni on: älä ota ellet ole salilla nostanut vähintään sata kiloa rautaa ja juossut vähintään puolimaratoonia jotta pystyt pitämään koirasi hanskassa.

    • fargot

      Ei bordercollie noin paljon liikuntaa tarvitse. Mistä moinen käsitys johtuu? Itselläni on 2 bordercollieta ja belgi. Belgi on näistä se joka tykkää juosta, juosta, juosta, mutta bortsut juoksee aikansa ja rauhoittuvat välillä jopa kävelemään. Ne tykkäävätkin enempi aivotyöstä, ongelmanratkaisusta, uusien temppujen opettelemisesta.
      Toki nekin parin tunnin lenkin heittävät päivittäin ja harrastavat agilityä, tokoa ja kesällä vesipelastusta. Vanhempi bortsu on paimenlinjainen, mutta meillä ei ole mahdollisuutta paimennusta harrastaa. Sen verran ollaan kokeiltu, että kyllä siitä siihen olisi. Joten ilman paimentamistakin bortsu voi elää kunhan sillä on muuta aktiviteettia.

      Bordercollie on kyllä yleensä luonteeltaan sopuisa eikä rettelöi toisten koirien kanssa, ainakin omani ovat hyväluontoisia. Poikkeuksiakin näemmä löytyy, mutta itse en tunne yhtäkään rähjääjää.
      Jos tuota häiriöpaimentamista pelkää niin kannattaa valita koiraksi ns näyttelylinjainen bordercollie, näillä ei ole paljon, tai joiltain puuttuu kokonaan, tuo paimenominaisuus.

      Bordercollie on monesti aika herkkä/pehmeä luonteeltaan (myös kovempiakin yksilöitä on linjoista riippuen). Sille ei saa tiuskia, karjua eikä menettää malttiaan. Eikä kohdella kovalla kädellä vaan oltava varma, johdonmukainen ja oikeudemmukainen. Se lukee omistajansa tunnetiloja hyvin herkästi ja huomaa jos omistaja on huonolla tuulella tai jännittynyt, silloin se saattaa paineistua eikä kykene tai halua työskennellä ohjaajansa kanssa. Joten kovin äkkipikaiselle henkilölle rotu ei sovi.
      Rotu on ihastuttava monimuotoisuudessaan. Turkin laatuja ja värejä on monia. On pitkäkarvaista, puolipitkäkarvaista ja ihan lyhyelläkin karvalla olevia. Korvat voivat olla kärjistään taittuneet tai pystyt, myöskin toinen korva voi olla pysty ja toinen taittunut.
      Käyttötarkoitustakin varten on eri linjoja, eli näyttelylinjaiset, paimenlinjaiset, työlinjaiset ja näiden sekoitukset eli sekalinjaiset. Kannattaa selvittää itselleen minkälaista koiraa etsii ja kysellä eri kasvattajilta. Monet kasvattajat ei myy bordercollieta kotikoiraksi tai ensimmäiseksi koiraksi.

      • karvakoira

        no sepä oli helpottava kuulla (huh). Olen siis myös harkinnut aussieta ja borderia mutta ajattelen että borderi(narttu) on pienempi kuin aussie(narttu) mutta aussie on taas rauhallisempi kotitiloissa kuin borderi? Pitääkös tää paikkansa?


      • Hyväksikäyttöä

        Säälittävää, että ilmeisesti (?) aikuinen ihminen käyttää aikansa noin turhanpäiväiseen puuhaan kuin kolmen koiran kanssa vehtaamiseen. Vielä kehtaa suositella 15-vuotiaalle samanlaista elämää. Voi surkeutta. Siinä on kerralla nuoren ihmisen tulevaisuus pilalla, menee koulutus- ja työpaikkamahdollisuudet kun kaikki aika jatkossa menee elukan viihdytykseen. Melkein kuin huumeidenkäyttäjät vokottelisivat uusia uhreja - ja kaupallista hyötyä monet näistä koiraihmisistä tavoittelevatkin, kun tekevät itse eläimillä bisnestä.


      • otappatästäruokaa

        Säälittävää, että ilmeisesti (?) aikuinen ihminen käyttää aikansa trollailuun


    • fargot

      Aussieista ei minulla ole kovin monen koiran kohdalta kokemuksia, mutta mielestäni aussiella on hiukan enempi vartioimiskäyttäytymistä. Haukkuherkempi.
      Omat bordercollieni ovat sisällä rauhallisia, makailevat omissa oloissaan.( Belgi taas ei päästä minua silmistään vaan seuraa joka paikkaan varjona kannoilla.)
      Itsekkin pähkäilin jossain vaiheessa bortsun ja aussien välillä. Molemmat rodut kiehtoi ja ei niiden välillä kovin suurta eroa olekkaan. Bortsu on rakenteeltaan hiukan keveämpi ja agilityn takia valitsin sen. Käyttölinjaisista aussieista löytyy myöskin sporttimalli ja joskus on todella vaikea äkkiseltään erottaa kumpi rotu on kyseessä jos ei ole lyhythäntäinen.

      • karvakoira

        No kiitos vastauksesta ja avusta taitaa nyt rotu olla jo päätetty :)


    • yyh

      Bortsu on työkoira, sille ei riitä pari kertaa silloin tällöin harjoittelu tokoa tai agia. Se vaatii aivotyötä, säännöllistä harrastamista. Pelkällä lenkkeilyllä saat aikaan vain erittäin energisen ongelmakoiran.

    • Heheiy

      Bortsu on hieno koira ja super nopea sekä älykäs! Ainoa vaan, että siitä on tullut haluttu ja haettu tuonteina ties mistä. Kentällä näkyy maanisia ja hermostuneita koiria. Mutta, kun se piti saada kerta kaikilla huipuillakin on sellainen <3
      Suosittelisin mieluiten ensi roduksi ennen bortsuun siirtymistä pk collieta tai schapendoesia. Molemmissa riittää noviisillekin moottoria ja osaavat kuitenkin rauhoittua vapailla. Sitten kun taitoa tulee lisää ja kentällä olleita tunteja niin ottaisin bortsun :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe