Kulujen vähennys vuokrasta?

YDDR

Olemme sopineet, että vuokralainen huolehtii itsenäisesti mm. Nuohoojan kutsumisesta ja muutamasta muustakin perusparannustyöstä. Maksan kulut kuittia vastaan.

Sovimme, että hän voi vähentää kulut maksamastaan vuokrasta suoraan, toimittaa kuitit minulle myöhemmin.

Mietin vaan... meneekö se verottajan kannalta oikein? Onko se kuitenkin niin, että hänen tulee maksaa vuokra kokonaisuudessaan, ja minä taas hyvitän erikseen kulut kuitteja vastaan?

4

333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alvonpakollinen

Alvia vuokralainen ei voi vähentää. Se pitää tilittää verottajalle, kuittikopion mukaisesti.

• alvia_vai_olvia

Eikös tässä tapauksessa alv ole läpikulkuerä. Vuokranantaja maksaa laskun alveineen vuokralaiselle?

• NickNailer

Verotuksessa vähennät juoksevatkulut kuittien mukaan. PERUSPARANNUS on eri ooppera, perusparannuskuitteja ei suoraan vähennetä, vaan ne menevät 4 % vuosipoistoina.

HUM! Vuosiparannuksen voi vähentää heti PERUSPARANNUSTA EI.

ALV on eri asia ja koskee niitä, jotlka ovat ALV-velvollisia. Jos olet kuluttaja, unohda ALV ja toimi kuiteissa olevien loppusummien mukaan.

Kuittien mukaisten summien lisäksi voit tehdä verotuksesta 4 % vuotuisen poiston hankintamenosta (hankintameno on hankintahinta mahdolliset perusparannusremontit).

Jos kiinteistö on ostettu 80.000 rahalla viime vuonna ja vuokralainen perusparantaa sitä 20.000 rahalla, niin vuoden 2017 poisto on 4000 rahaa, 2018 poisto 3840, vuodcen 2019 poisto 3686,40 rahaa, jne jne.

• Lyhytneuvo

Alv tilitetään verottajalle näin lyhyesti sanottuna, ilman korulauseita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      893
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      768
    3. 54
      713
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      41
      684
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      644
    6. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      44
      640
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      629
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      577
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      570
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38