Kun ei voi asennuttaa kiinteää ilmastointia

saunassa.hikoillaan

Niin jäljelle jää siirrettävä malliset laitteet

Hyvät siirrettävät ilmastointilaitteet on melkein kaksi eri asiaa kuin ihan halppis mallit!
Mersu vs lada, vertaus ei välttämättä toimi tänä päivänä täysin mutta ymmärtänette silti,
Alla vähän lisää luettavaa.

Halvalla ei hyvää saa:
Käytettynä löytyy kyllä varmaan niin kuin itsekkin ostin argo ulissen.
Nykyään tuota myydään jollain toisella nimellä, tämä on kai ainoa kunnon siirrettävä
ilmastointi/viilennin mitä markkinoilla meillä on. Tuo malli ei tarvitse korvausilmaa, sopii koteihin missä saa laitteen lauhduttimen sijoitettu ulos, parvikkeelle tai muualle. Argo ulisse on käytännössä ihan samanlainen kuin kiinteästikin asennettavat kos tuonkin voisi asentaa kiinteästikin, yhtä tehokas kuin perusmallit kiinteästi asennettavissa joita yleensä koteihin asennellaan, erona vaan se että soveltuu paikkoihin minne ei voi tehdä kiinteitä asennuksia.

Jäykkä letku (kupariletku?) noiden kahden laitteen välillä ei paljoa tarvitse tilaa ikkunan väliin tai parvikkeen oven väliin. Viritelmä se on tuokin mutta kyllä tulee viileetä ja kunnolla,
hiton kallis laite uutena, hinnat liikkuu 1600-2000 välillä että hyvät maksaa..

Halppismalliset voi juuri ja juuri saada toiminaan kohtuullisesti:
Mutta sopii vain tee-se-itse henkisille asentajille, poistoilma laitteesta pitää saada kunnolla menee ulos asunnosta.

Paras malli tälläisissä on sellainen jossa on sekä poistoilma että tuloilma letku
laitteeseen sekä se että laite poistaa myös kondensioveden ilman mukana.

Koska halppismalleissa aika monissa on sisäinen säiliö vedelle joka ei tyhjene kuin tyhjentämällä se tai sitten nikkaroi sillekkin sopivan letkun ja joissakin on se letkuliitäntä myös, toisissa taas tyhjennettävä säiliö. Tämän säiliö kun tulee liian täyteen niin laite automaattisesti sammuttaa ilmanviilennyksen eli kompuran ja vain tuuletin jää pyörimään.

Noissa laitteissa ilmoitetaan se jäähdytysteho btu lukemana, hallismallsissa se
luke on luokkaa 10 000 ja todella tehokkaissa noin 20 000btu

Metsästäkää käytettyjä ilmastointilaitteita, niitä tuolla nytkin myynnissä.
Maksoin argo ulissesta 350 euroa, kallein mitä katselin käytettynä myynnissä olevista oli 1000 hintapyynti, joku toinen 600 euroa jne, toistaiseksi hyviä kokemuksia vain, kunnon helteitä odotellessa että miten hyvin toimii.

3

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Santtuskaaaa

      Luin että argo ulissen btu lukema ole kovinkaan kummonen mutta tehokas se silti on, ehkä se laitteen hyötysuhde on niin tehokas..

      • korvausilma_lämmittää

        Tavallisissa perseestään 100 l/s kuumaa ( 50 °C) lauhdutusilmaa hönkivissä halpiksissa on se vika, että pukattaessa ikkunanraosta 100 l/s sitä kuumaa 50 °C ilmaa pihalle, vastaava määrä ulkoilmaa tulee sisään. Jos sisään tuleva korvausilma on kovin kosteaa tai lämmintä eli ilma tulee aurinkoiselta julkisivulta, missä se on seinän pinnassa lämmennyt 25...30 asteeseen, tai pahimmillaan 35...40 asteiselta parvekkeelta, niin tämä korvausilma lämmittää jäähdytettyä tilaa sen mukana tulleen kosteuden kondensointi kuormittaa jäähdytyslaitetta -> hups, kolmannes jäähdytystehosta kuluukin korvausilman jäähdytykseen. Todellinen jäähdytysteho riippuu hyvin pitkälti siitä, saako korvausilman otettua sisään viileänä eli varjoisalta julkisivulta.

        Lisäksi jäähdytyslaitteen "pakoputki" on pinnaltaan yli 40 asteinen ja sekin toimii parin sadan watin tehoisena lämmityspatterina. Enemmänkin, jos pakoputken ulosviennissä on vuotoa, josta osa kuumasta lauhdeilmasta pääsee karkaamaan takaisin sisään / korvausilman sekaan.

        Halpiksen 2 kW nimellistehosta voi iso siivu hukkua näihin -> kiinteästi asennettava 2 kW vekotin (tai toiminnaltaan pitkälti sellaista vastaava Ulisse) on käytännössä tehokkaampi. Ero vaan kasvaa, jos kiinteää pystyy melun puolesta pyörittämään öisinkin ja ulisevaa halpista ei.


    • saunassa.hikoillaan

      Argo ulisse on aivan jäätävän hyvä laite, kyllä viilenee asunto ja oikein aikuisten oikeasti.

      Koko laitteen tehoja ei tarvitse edes käyttää ainakaan näillä keleillä kun ulkona on 22 ja asunnon saa viilennetty puolitehoilla jo alle ulkolämpötilan. Mikä tarkoittaa sitä että laitteen tehot riittää normi kesä keleillä viilentään asunto helposti 10 astetta. Sekin riittäisi jo että saa edes sen lämpötilan asuntoon mikä ulkona on, yleensä ongelma onkin se että sisällä on niin paljon kuumempi kuin ulkona kun ilmanvaihto ei vaan riitä. Nytkin laitoin laitteeseen 21 asetuksen koska viileetä tulee jo liikaakin, ulkona on noin 20. Yksiössä on tietokone, tv sun muuta laitetta ja jos vielä kokkaat liedellä, uunilla niin on siinä asunnossa aika hyvät lämmöt josta ei enää voi nauttia, kyllä sitä sietää mutta kärsii.. varsinkin yöllä kun sitten tulee se että hikoilet koko yön ihan märkänä. Asunto viilenee vasta aamuksi.

      Testasin laitetta melkein täys tehoilla jo asunto viileni päivän aikana 14, ulkona 20 jotain..
      En tiedä montako tuntia tuon saavuttamiseen meni, kone siis oli aamusta iltapäivään päällä kun
      en ollut kotona.

      Ei voi kuin suositella, jos ei voi hankkia kiinteästi asennettavaa ilmastointia niin
      seuraava oikea vaihtoehto on argo ulisse (nykyään tecnobel) tai vastaava. kai noita muitakin on olemassa..

      Jotkut on moittinut argo ulissea kova ääniseksi, ei ainakaan tämä laite pidä ääntä juuri mitään.
      Ulkoyksikkö kyllä humisee melkoisen kovaa, toivottavasti ei kantaudu liikaa naapurin parvikkeelle se ääni. Mutta kuten jo tehoista hehkutin niin laitteessa riittää potkua, eli nytkin vaikka laite tuossa viilentää koko ajan asuntoa puolitehoilla niin ulkoyksikkö ei enää paljoa käy/pyöri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe