Kiusaaminen ja yksinäisyys

Erityisherkkäkiusattu

Hei!

Minulla ole yhtään ystävää ja minua kiusataan. Ensi syksynä minulla alkaa 7-luokka ja pelkään, että sama jatkuu. Minulla on muutenkin huono maine, kun sairastin anoreksiaa ja minulla on ollut vaikeaa. Kiusaaminen on ollut henkistä ja fyysistä. Lisäksi olen erityisherkkä, joka vielä pahentaa oloa tässä tilanteessa.
Miten päästä kiusatun roolista pois ja saada ystäviä?
Minun kaksi ystävää on hylännyt minut ja toinen on jopa ruvennut kiusaamaan.
Mitään ulkoista näkyvää syytä ei ole mistä kiusattaisiin muuta, kun aikasemmin olin todella laiha anoreksian takia.
Olen miettinyt, että olisiko tässä näin perinteisesti mukana kateutta, kun minulla on vientiä.
On vähän tyhmää tulla suomi24:ään puhumaan kiusaamisesta, kun näillä sivuilla on kyperkiusaajia kerrakseen:D
Haluaisin asiallisia vastauksia ja teidän omiakian kokemuksia voisin lukea.
Olen hakenut apua kiusaamiseen ja kertonut asiasta, mutta ei tunnu auttavan.
Kiitos jos jaksoit lukea!

23

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AutanAina

      Aika hankala tilanne. Olen kuitenkin aika varma, että saat ystäviä. Ehkä ei ihan ekaksi kuitenkaan kannata alkaa puhumaan heille anoreksiasta ja kiusaamisesta. Koska sitten he voivat jatkaa sitä. Ja tosi hyvä, että olet puhunut siitä, vaikka et apua saanutkaan. Menetkö samalle luokalle kiusaajiesi kanssa? Jos et mene, niin varmasti saat ystäviä! Itsekkin olen erityisherkkä, mutta silti olen saannut ystäviä. :)

      • Erityisherkkäkiusattu

        Luokat muuttuvat aika paljon onneksi!


    • varma-keino

      Rupeet vaa vetää röökii ja muistat tarjota jämät. 🚬

    • jeesuksenrukoilija

      En tiedä ei oo mitään pomminvarmaa keinoa mihinkään. Varmaankin se ajankanssa menee ohi mutta varo ettet muutu katkeraksi kiusaajille, eivät he ole sen kummosempia ihmisiä kuin sinäkään.

      • Erityisherkkäkiusattu

        Onneks mun ei tarvii kiusaajien kavereiksi ryhtyä, mutta tuo on totta.


      • Happygirlll

        Moi
        Älä oikeest huolehdi noist asioista
        Muakin kiusattiin alakoulus mun ulkomaalaistaustan takia sekä uskonnon
        Noist seurasi masennus ja myös anoreksia.
        Olin luullut että ihmiset kiusasivat mut vaan koska mus oli jotain vikana mun monien vuosien jälkeen mä ymmärsin et niissä se vika on
        Esim. Mä oon ihan selvästi parempi menestyjä koulussa oon siis kymppi oppilas sekä myös opettajat pitävät minusta ja oppilaiden keskuudesta minua tunnetaan kilteydestäni.
        Älä anna noiden asioiden pilata sun elämän vaan anna niiden olla syitä sun vahvistamiseen. Älä koskaan menetä toivoo. Jos eläät koko ajan pelon takana ei siit oikeest tuu mitään sun pitää kohtaa sun pelkoja. Oikeest me elätään ton elämän vaan ja ainoastaan kerran ja meijän pitää nauttia joka ikisestä asiasta. Oo vahvempi kun ne
        Oot mahtava, kaunis,ihana ja ansaitset rakkautta. Jos luotat ihmisiin kannattaa avautua. Kun mua kiusattiin en luottanut kenenkään enkä puhunut asiasta ja kyllä ymmärrän jos säkin noin teet.
        MUT ÄLÄ KOSKAAN MENETÄ TOIVOO.
        ELÄÄT TÄN ELÄMÄN KOSKA SUL ON TARKOITUS.
        KOHTAA SUN PELOT JA ANNA NIIDEN OLLA SYITÖ SUN VAHVISTUMISEEN

        USKO ET SE ON MAHDOLLISTA
        SILLÄ MUAKIN KIUSATTIIN JA MÄ OLIN SILLOIN VAIKKA KUINKA HEIKKO MUT TULI SELLAINEN AIKA JOLLOIN MÄ PÄÄTIN ETTÄ SE RIITTÄÄ. PÄÄTÄ SINÄKIN

        MUISTA ETTÄ OLET MAHTAVA !!!

        Sori jos on liian dramaattinen mut mä oikeest halun auttavat koska mä tiiän miltä tuntuu :)))


      • Eriyisherkkäkiusattu

        Tosi kannustava kommenti. Kiitos viestistä!:)
        Oon kokeilla olla "kova" ja olla välittämättä, muttu murrun vaan sisältä. Miten te muutte olette selviytyneet kiusaamisesta ja/tai yksinäisyydestä?


    • 18v.tyyppi

      Ihmisiä ei kannata etsiä. Ne vaan tulee jossain vaiheessa

      • Erityisherkkäkiusattu

        Moni sanoo, että lukiosta voi saada ystäviä, mutta siihen on vielä paljon aikaa:\


    • 5kautta5

      Suosittelen että ammut kaikki sun kiusaajat! toimii!

    • Apua et saa täältä. Apua saat vanhemmilta, koulusta ja niin pois päin. Susta saa just sellasen kuvan että haet sääliä. Usko pois et tuu saamaan apua täältä. Ja et tuu saamaan sitä koska et tee kuitenkaan asialle mitään. Voit siis miettiä itse teetkö asian eteen jotain vai haetko täältä turhaan apua ja sääliä.

    • Kiusatulle

      Moikka!

      Todella kurjaa, että joudut kokemaan kiusaamista ja yksinäisyyttä :(

      Olisiko sinun mahdollista hakeutua harrastuksiin, joissa voisit saada kavereita koulun ulkopuolelta? Tietäisit, että teillä on ainakin yksi yhteinen kiinnostuksenkohde, se harrastus - siitä saisit jutunjuurta alkuun ja voisit sitten koittaa tutustua paremmin mukavalta vaikuttaviin ihmisiin :)

      Anoreksia on sairaus eikä todellakaan mikään syy kiusata toista :( Kiusaamisen taustalla voi olla monia asioita, mutta mitään oikeutusta sellaiselle käytökselle ei ole!

      Ihmettelen suuresti sitä, etteivät aikuiset monestikaan ota kiusaamista tarpeeksi vakavasti. Kehottaisin sinua kertomaan jollekin luotettavalle aikuiselle uudestaan asiasta ja painottamaan, että todella kärsit tilanteesta ja vaadit, että kiusaamiseen puututaan niin, että se todella saadaan loppumaan. Sinulla on oikeus käydä koulua jotumatta päivittäin pelkäämään, mitä siellä tapahtuu.

      Paljon tsemppiä sinulle!

      • Erityisherkkäkiusattu

        Kiitos viestistä!
        Minulla on harrastus, joka on joukkuelaji, mutta olen joutunut vaihtamaan joukkuetta kiusaamisen takia ja tuntuu vaikealta saada kavereita, kun olen niin hiljainen.
        Yritän parhaani mukaan päästä joukkueeseen porukkaan.


    • kovantaistelunkäynyt

      Hae kavereita koulun ulkopuolelta, niin oma tyttäreni teki. Häntä kiusattiin koko yläasteen ajan ja osa ala-astettakin. Opettajat ei asialle voi mitään, se on nähty. Kiusaajan vanhemmat yleensä sulkee silmänsä (ei omena kauas puusta putoa). Se on kateutta!

      • Kiusattuerityisherkkä

        Kiitos viestistä! Vanhempani ymmärtävät ja välittävät onneksi, mutta koulussa ei näy oikeen kiusaamiseen puuttumista. Yksinäisyyteen on astetta vaikeampi puuttua, koska hankala sanoa toiselle, että mene tuon kanssa.


    • KatkerastiKokenut

      Hei! Ikävää, että olet minulle tutussa tilanteessa. Minäkin sain olla yksin koulussa, työssä.
      Luulin vielä aikuisenakin, että minussa oli enemmänkin vikaa. Ei ollut.

      Äitini kertoi kaverieni äideille ompelukerhoissa, miten paljon autoin kotona.
      Kaverit alkoivat vihaamaan minua. Kutsuivat rumaksi. Olivat ryhmässä.
      Minulla oli fantasiaa ja monenlaisia kiinnostuksen kohteita koulun lisäksi.
      Koulussa kirjoittamiani aineita luettiin esimerkkinä yläluokilla.
      Luulin heidän alkavan arvostamaan minua, sillä etsin itse kykenevien seuraa.
      eivät arvostaneet, vaan alkoivat harmissaan karttamaan.

      Työpaikalla sain esimiehen tehtäviä, huomiota työnantajilta.
      Varsinkin sen jälkeen, kun torjuin johtajien lähentelyt!
      Minulla oli kuulema karakteeria ja periaatteita.
      Siitä ei tykätty työkaverien keskuudessa.

      Vasta aikuisena olen tajunnut sisarieni kateuden.
      Minua pidettiin piikana kotona. Äidin oli vaikeaa kotiäitinä.
      Mutta kaikki asiat, joista minua vähäteltiin kotona, kuten musiikin harrastus,
      piirustustukset, jotka otettiin näyttelyihin, niin nyt sisareni kerskailevat, miten
      heidän lastenlapsensa ovat hyviä siinä, missä nauroivat minua lapsena!
      Toisinaan minulle on sanottu, että olin heille kiltti lapsena. Aina kohtelias!
      Näinhän se olikin. Oliko vika minussa? Vastuuntuntoisena, ilman oikeuksia.
      Hiljaisessa työmyyrässä, joka nautti olemassaolosta? Harrasteistani.

      Kuka on heikko, kun hyeenalauman tavoin kiusaa yhtä ainokaista ryhmän ulkopuolella?!

      • Erityisherkkäkiusattu

        Ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista!
        Oletko kertonut koulu -ja työpaikkakiusaamisesta?
        Ehkä voisit löytää ystäviä luovasta ryhmästä. Harrastuksista, jossa olet kiinnostunut muiden kanssa samoista asioista.


      • KatkerastiKokenut
        Erityisherkkäkiusattu kirjoitti:

        Ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista!
        Oletko kertonut koulu -ja työpaikkakiusaamisesta?
        Ehkä voisit löytää ystäviä luovasta ryhmästä. Harrastuksista, jossa olet kiinnostunut muiden kanssa samoista asioista.

        Kiitos, Kultaseni, että et pitänyt kertomustani kerskauksena!
        Kerroin tämän, koska tiedän SINUSSA olevan saman kapasiteetin!
        Harrastukset ja kyvyt ovat elämää rikastuttavaa. On antaa toisillekin!
        On mahdollisuus rikastuttaa toisten elämää luovilla asioilla!
        Harrasteeni ovat saaneet minut pysähtymään hetkeen ja nauttimaan siitä!
        Ajattele, että otat valokuvan mielipaikastasi, jos et kykene sinne menemään.
        Samalla kun alat maalaamaan, piirtämään sitä, niin muistot tulvahtavat mieleesi.
        Tunnet olevasi kiitollinen kokemusten rikkaudesta.
        Tai, ehkä haluat kirjoittaa muistosi talteen!
        Sana on voimaa ja luo sen, sinut uudestaan!
        Tai kuten isäni - hän soittaa lurautti sen omana sävellyksenään!

        Sanopa minulle, kuka on se ystävä, joka antaa sinulle enemmän kuin ,
        mitä omasta sisimmästäsi voit ammentaa?
        Ystävien kanssa menee vain pinnalliseksi pälpätykseksi, kilpailuksi.
        Seurusteluilla on oma paikkansa, Olen kiitollinen, että se ei ole tärkein.

        Nyt on kesä. Sinulla on mahdollisuus olla ulkona enemmän.
        Käytä tilaisuus hyödyksi ja lataa itseesi voimaa liikunnalla.
        Lainaa kirjastosta kirja, joka auttaa sinua löytämään liikuntamuodon.
        Näin lyhyesti voin sanoa, että Reipas kävely, juoksupyrähdys -
        noin 30min/60min antaa vireyttä, voimaa, saa ajatuksen juoksemaan.
        Tämä urheilumuoto vie masennusta ja juoksahtelut poistavat ahdistusta.
        Eivät aivan vieraita meille, vai mitä?
        Tehoavat noeammin kuin masennusta vastaan olevat lääkkeet.
        Liikunta on ilman sivuvaikutuksia, joita saat Aina lääkkeiden kylkiäisinä.
        Kävelyt ja juoksu auttavat keskittymään koulutehtäviin ja
        lisäävät luovuutta arkipäivän askareissakin.

        Samalla pääset makeanmieliteosta; keho alkaa vaatimaan tervettä ravintoa.

        Mitä tulee kiusaamiseen, ei kukaan voi sitä estää.
        Kiusaaja on itse onneton ja hänen on löydettävä toinen,
        jonka voi tehdä onnettomaksi ja jakaa siten oman kuormansa.
        Ainoa tapa päästä kiusaajista eroon on TEHDÄ HEIDÄT ONNELLISIKSI!
        Vai tiedätkö paremman keinon?


    • Moi:) Oon ylpee susta että oot menny puhumaan kiusaamisesta jollekkin. Anoreksia ja kiusaaminen on vakava aihe. Olet tosi vahva ja rohkee tyttö kun uskollat kertoa asioista tänne. Good luck! Olen todella vahvasti sitä mieltä että kun menet seiskalle niin menet vain keskustelemaan ja jos he eivät sinua ota hyvin vastaan niin jätät heidät vain omaan arvoonsa ja jatkat elämääsi. Tiedän miltä kiusatun olo tuntuu sillä kokemusta on:) Mutta uskon siihen että löydät ystävän/ystäviä ja jos he tekevät sinulle huonosti eli hylkäävät niin tiedäthän ettei he ole silloin aitoja ystäviä. Tämä kuullostaa ilkeältä mutta heillä ei ole tunteita,Tai sitten he eivät ajattele sinun tunteitasi. Muistappas se et oot mahtava tyttö niinkuin muutkin jotka eivät kiusaa:) Oot tosi vahva kun oot edes pystynyt kertoa aiheistasi joillekkin. Saat varmasti ystävän! :) T:12v tyttö -S

      • Erityisherkkäkiusattu

        Kiitti kamnustavasta viestistä:)


    • 10vuottakoulukiusattu

      hmm..10v. koulukiusattuna.. Ois varmaan auttanu jos olis mottassu tekijää.. mut en ollu sen luontone.. vaan pikemminkin tosi arka ja ujo. Mua autto tosi paljon musiikin kuuntelu. ja netin suomi 24 chatista tuli hyvä paikka viettää aikaa ja jutella ihmisille.. ja saada jopa kavereita. Oot vaan varovainen et ketä tapaat ja mitä tietoja jaat..
      Itel ei oo kyl osunu yhtään järisyttävän huonoja kokemuksia/tapaamisia kohdalle. Ja jos ei ihan oo joko ite varma tapaamisesta tai vanhemmat ei oo.. voihan ne lähteä mukaan.. ja kun paikalle on tullut se kuka pitikin.. ei vanhemman läsnäoloa pakosti enää tarvitse.. mutta tavattavat henkilöt tuskin laittaa tällaista järjestelyä pahakseen jos on puhtaat jauhot pussissa. :) Tsemppiä! Ja lohduttavaa on kun ei se yläaste koko ikää kestä.. sit voi valita seuraavan koulun vaikka kokonaan eri paikkakunnalta.

      Mulla oikeestaan loppu yläasteel kiusaaminen siten.. et osa karsiutu pois kun käräytin opettajalle.(pahaltahan se tuntui vasikoida mutta ei oo kaduttanut vieläkään) Koska puolet karsiutui pois.. ja kiusaamisen sijaan osa jopa alkoi puolustaa. Ja tyttökiusaaja lopetti kun kaikesta vihastani huolimatta.. olinkin ystävällinen ja kysyin neuvoa mitä henkilö itse tekisi.. sit loppui kuin seinään.. jännä..

      Mutta jos omaat yhtään rohkeutta, ala harrastaan vaikka potkunyrkkeilyä, ehkä saat siellä purettua agressioita ja henkisyys paranee..ehkä eivät enää uskaltaisi tulla sinulle mitään urputtamaan.. :D

    • Bonjour!

      En tiedä luetko koskaan tätä.

      Kiusaaminen ylipäätään on syvältä ja perpulasta. Monesti yläasteelle meno muuttaa astelmia, mutta ei aina.
      Mitä voit tehdä?
      Hanki harrastuksia missä tapaat ihmisiä! Voi tuntua vaikealta ja nimenomaan nyt mutta nimenomaan nyt se auttaa!!!!!!!
      Vielä parempi jos aloitat itsepuollustuksen tai kamppailulajin (krav maga, defendo, lukkopaini, brazilian jujutsu, thai nyrkkeily etc). Ei se että osaisit tehdä jotain, vaan se että olet sinut sen kanssa ja saat uusia hemmetin hyviä ihmisiä ympärille jotka vihaavat kiusaajia


      Pään sisällä tapahtuu silti se suurin! Itse elin pelossa vuosia, paska koulu ja kovaa kiusaamista monelle ja sitä moni muu -kuten minä - pelättiin....Sitten itse tajusin että wtf ja helvetti, tämä on mun MUN elämä ja uhmasin paskiaisia. Vaikka ois tullut lättyyn niin voitto. Siihen meni monia pelon vuosia. Mutta myöhemmin elämässä on auttanut - yleensä muita- etten sieäd kusipäitä ja kiusaajia....

      Sulla on elämä edessä, mitä tahansa teet! Mä oon reissannut ympäri maapalloa, Afrikat, Karibiat, Australiat.....ja kiusajat juo edelleen kaljaa samoilla kulmilla missä laittoin aapisen reppuun ekana koulupäivänä. Maailma on niiiiiiiiiiiin helvetin paljon enemmän, siksi toisaalta kannattaa tapella vaikka häviää ja samalla tappelemisesta viis tajuta että mikään, mikään ei ole tässä. MAAILMA on tuolla ja siellä on paljon enemmän tarjolla kuin tajuaa tietää ymmärtää........Been there, seen it ja lisää lisää lisää! Nyt Intian valtamerelle lähdössä :)

    • kiusattutytteli

      Heippa! Mä oon ollu tosi pahasti koulukiusattuna, ja ei ollut yhtään ystävää ja oli tosi yksinäinen olo. Kiusaaminen jatkui toosi pitkään, ja oli pahoinpitelykin porukalla. Kerron sen jälkeen vanhemmille asiasta ja kouluun otettiin yhteyttä.PARAS neuvo mitä toivon et teet Niin ala kulkemaan niin sanotusti ylpeenä normaalisti reippaana koulun käytävillä kiusaajia huomioimatta millään tavalla se auttaa monesti. Ja suosittelen ehdottomasti alottamaan itsepuolustuksen se oli ainakin mun henkireikä ja itseluottamuksen sain kasvamaan. Tsemppii ja pää vaan pystyy, pystyt kyllä siihen!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe