Voiko oppisopimus palkalla maksaa...

En tiedä yhtään mitään!

Voiko oppisopimus palkalla maksaa esim. pienen vuokran, tai toisinsanoen; voiko sillä oppisopimus palkalla ylipäänsä jotenkin elää? Tiedän kuitenkin sen, että palkka on kaikista pienin, mutta miten paljon noin suunnilleen tienaa, jos on esim. vaikka lavastajana oppisopimuksessa tai jossain? Onko 17- vuotiaan pelkän peruskoulun käyneen vaikea saada oppisopimus paikkaa pääkaupunki seudulta?

Ja vielä, jos saisin oppisopimus paikan jostain ihan muualta, esim. Oulusta, niin saisinko jotain asuntotukea ja mitä muita korvauksia saisin jos asuisin yksin ja ei ole muita työpaikkoja ja opiskelupaikkoja kuin vaan se oppisopimus?

Mihin kaikkiin ammatteihin voi oppisopimuksella kouluttautua? Ja onko tosiaankin totta, että kun on käynyt oppisopimuksen, on silloin mahdollisuudet päästä yliopistoon ja ammattikorkea kouluihin?

Olisin todella iloinen, jos joku jaksaisi vastata, edes JOHONKIN näistä mieltäni askarruttaviin kysymyksiin!

39

49014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen

      Siis ei "korvauksia", vaan tukea. En osaa näköjään enää edes kirjoittaa.

    • vielä muistissa

      Minä ainakin tein sen virheen, että hyväksyin oppisopimuspalkan, olen kuullut, että kyllä siinä pieni neuvotteluvarakin on paikasta riippuen! Puualalta voin sanoa (mahtaako olla peräti huonoimmasta päästä palkat, siksi opiskelenkin jo uutta ammattia) Pohjapalkka on jotain 7€/tunti oppisopimuspalkka oli6.78€. Että ei se nyt NIIN paljon huonompi ole! Kaikkien toisen asteen tutkintojen jälkeen voi mennä yliopistoon, ei enää pelkästää lukion jälkeen. Muita työ tai opiskelupaikkoja? Oppisopimus on TYÖSUHDE jossa koulutus saadaan sivutuotteena. Itse lohduttauduin sillä kun kirosin huonoa palkkaani. Mutta kannatan kyllä edelleen oppisopimusta, ihan mukava tapa saada ammatti. Mutta ehkä jos oikeasti tähtäät yliopisoon, niin mahtaisiko se lukio sittenkin...

      • Nimetön

        Kyllä se vaan on niin, että 7€on hyvä palkka oppisopimuskoulutuksessa..kun kyseessä kerran on työ, jonka opiskeluun ei ole kulutettu 5 vuotta, vaan palkka alkaa juosta heti..otetaan huomioon se, että moni tekee vakituista työtä tolla 7 € palkalla..pientä realismia..


      • tarkistamaan
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä se vaan on niin, että 7€on hyvä palkka oppisopimuskoulutuksessa..kun kyseessä kerran on työ, jonka opiskeluun ei ole kulutettu 5 vuotta, vaan palkka alkaa juosta heti..otetaan huomioon se, että moni tekee vakituista työtä tolla 7 € palkalla..pientä realismia..

        Suomen palkkataso, ennen kuin väität, että 7€ tunti on hyvä palkka! Kyllä sillä elää mutta huomattavasti keskitason alapuolella. Vai oletko itse työnantaja? Valmistuin oppisopimuksella juuri tuolla 7€. Työnantaja ei valmistumisesta huolimatta myöntänyt korotusta ja otin loparit. Nyt saa 9,5€ (aivan eri ala, johon minulla ei ole koulutusta) Ja korotukset on sovittu ja paperille merkitty. Se siitä realismista.


      • ............
        tarkistamaan kirjoitti:

        Suomen palkkataso, ennen kuin väität, että 7€ tunti on hyvä palkka! Kyllä sillä elää mutta huomattavasti keskitason alapuolella. Vai oletko itse työnantaja? Valmistuin oppisopimuksella juuri tuolla 7€. Työnantaja ei valmistumisesta huolimatta myöntänyt korotusta ja otin loparit. Nyt saa 9,5€ (aivan eri ala, johon minulla ei ole koulutusta) Ja korotukset on sovittu ja paperille merkitty. Se siitä realismista.

        Olin itse oppisopimuskoulutuksessa 3vuotta ja sain koko ajalta TES palkkaa.


    • En tiedä yhtään mitään!

      Kun en ole vielä tuossa työ elämässä ollut, niin kaipailisin ihan suoria vastauksia, että jos saa esim. 7€ tunti palkkaa, niin onko niitä tunteja sitten kuukaudessa (jos siis kuukauden välein palkka maksetaa) tarpeeksi paljon, että sillä pystyy elämään, maksamaan vuokrat jne...? ja ettei tarvitsisi olla enää muissa töissä että pystyy elämään suht laadukasta elämään, eli jos se pelkkä oppisopimus olisi pelkkä "rahasampo". Ymmärrän tietenkin, että mitään luksusta tuskin sillä palkalla ei läheskään pysty elämään, mutta...

      • elämä-

        riippuu tietysti ihmisestä että mitä pitää laadukkaana! 7€/tunti saat jotain 900 käteesi. Eli 8h päivässä, 40 viikossa, 4viikkoa/kk ja pari koulupäivää. Veroja maksat tod.näköisesti 10-15%. Ja jos vuokrasi on jättimäinen niin Suomen laissa on kyllä sanottu paljonko pitää ihmiselle jäädä kuukaudessa rahaa elämiseen eli jos kulusi (siis pakolliset vuokra, vesi, sähkö) vievät liian paljon palkastasi niin toki saat avustusta sosiaalitoimistosta. Mutta kyllä ihmiset Suomessa tuolla palkalla ihan vakituistakin työtä tekee, ei se nyt niin huono ole! Käy kyselemässä Kelassa, sosiaalitoimistossa ja työvoimatoimistossa, siellä ihmiset ovat ihan auttamista varten ja vastaavat kyllä kysymyksiin ja tietävät tarkat summat. Rohkeasti vaan kyselemään!


      • ....

        Voi näitä nykyajan nuoria, rahan arvosta ei mitään käsitystä... Ehkä sittenkin on parempi että asut vielä kotona muutaman vuoden vanhempien siivellä, tuskinpa yksin asuessasi selviäisit oman talouden pyörittämisestä...

        Mutta juuh, avomieheni opiskeli aikoinaan opparilla ja ihan hyvin tuli toimeen. Nyt samassa paikassa vakityöntekijänä ja tilipussi tuplaantunut, eli ihan hyvin menee edelleen. Ja usko tai älä, niin tuo 7€/tunti on ihan normaalipalkka esim. siivoojille, ja eivätköhän hekin hengissä sillä pysy.


      • lähdetä
        .... kirjoitti:

        Voi näitä nykyajan nuoria, rahan arvosta ei mitään käsitystä... Ehkä sittenkin on parempi että asut vielä kotona muutaman vuoden vanhempien siivellä, tuskinpa yksin asuessasi selviäisit oman talouden pyörittämisestä...

        Mutta juuh, avomieheni opiskeli aikoinaan opparilla ja ihan hyvin tuli toimeen. Nyt samassa paikassa vakityöntekijänä ja tilipussi tuplaantunut, eli ihan hyvin menee edelleen. Ja usko tai älä, niin tuo 7€/tunti on ihan normaalipalkka esim. siivoojille, ja eivätköhän hekin hengissä sillä pysy.

        syyttelemään nuoria. En minäkään 17-vuotiaana ymmärtänyt mitä rahalla saa ja mihin se riittää. Kyllä se tieto ja kokemus siitä kasvaa ajan myötä. Mutta kun se kantapäänkautta oppiminen on niin kovin vaivalloista, niin eiköhän sitä voisi jotain pieniä neuvoja antaa jos toinen kysyy!


    • adaf

      Itse hain oppisopimuspaikkaan rakennusalalle ja perustuntipalkka tessin mukaan on oppisopimusopiskelijalle n 5,5e/h joten toimeen ei tule. Olin koeajan 2kk töissä 8,9e tuntipalkalla jonka jälkeen palkka nousi 11,5e/h

      Periaatteessa kannattaa yrittää pitää kiinni alan vähimmäispalkasta ei siis oppisopimuspalkasta jotka ovat naurettavia. Kaikilla aloilla tuota oppisopimuspalkkaa ei ole työehtosopimuksiin kyllä edes kirjattu.

    • En tiedä yhtään mitään!

      ..on kyllä asua vielä vähän aikaa vanhempien luona, niin sehän olisi ihan unelmapaikka, jos pääsisin oppisopimukseen; kun olen kotona ei tarvise maksaa laskuja eikä ruokaa vaan voin vaan nauttia rahoistani ja ostaa kaikki puuttuvat cd-levyt jne...! Eli maksetaanhan 17-vuotiaalle vanhempien luona asuvalle ihan yhtä paljon kuin esim. täysi ikäiselle yksinasuvalle?!

      Kun en kotona paljon paskaakaan saa rahaa, niin oppisopimus paikka olisi unelma!

      Kiitos kaikille vastanneille ja vastaajille!

      • lähdet vaikka ouluun?

        Miten se Oulu tähän sitten liittyi? Älä pelkän rahan takia ryhdy oppisopimukseen vaan mieti onko se parempi vaihtoehto koulutuksesi kannalta. Olen käynyt lukion sekä suorittanut perusammattitutkinnon. Yliopistoa ajatellen lukio on monin verroin parempi vaihtoehto (olen suorittanut myös apron) Jos tähtäät korkealle niin mene lukioon. Jos olet vähän vaatimattomampi niin ala sitten vaikka oppisopimukseen! Jos asut kotona niin saathan sinä opintotukea, kyllä sillä cd-levyjä ostaa!


      • En tiedä yhtään mitään!
        lähdet vaikka ouluun? kirjoitti:

        Miten se Oulu tähän sitten liittyi? Älä pelkän rahan takia ryhdy oppisopimukseen vaan mieti onko se parempi vaihtoehto koulutuksesi kannalta. Olen käynyt lukion sekä suorittanut perusammattitutkinnon. Yliopistoa ajatellen lukio on monin verroin parempi vaihtoehto (olen suorittanut myös apron) Jos tähtäät korkealle niin mene lukioon. Jos olet vähän vaatimattomampi niin ala sitten vaikka oppisopimukseen! Jos asut kotona niin saathan sinä opintotukea, kyllä sillä cd-levyjä ostaa!

        Tarkoitin Oululla sitä, että jos pääsisin opiskelemaan vaikka vain nyt sitten esim. Ouluun.
        Ja kyllähän sen oppisopimuksen jälkeen voi pyrkiä vaikka yliopistoon tai ammattikorkea kouluun! Kyllä se oppisopimus on paras vaihtoehto, ja minun todistuksellani, 5 tai 6 keskiarvolla ei paljon juhlita, eli ei päästä minnekään lukioon, ja vaikka pääsisinkin, niin en menisi koska tuollainen opiskelu ei vain ole minua varten, ja haluan mahdollisen nopeasti saada ammatin ja hyvää palkkaa tai ainakin suht hyvää palkkaa, ja opintotuella ei nyt hirveästi levyjä ostella, kun oliko se 30€ kuukausi. Olen miettinyt kaikkia vaihtoehtoja pääni puhki ja aina päätynyt tuohon oppisopimuksen, toivottavasti löydän mielenkiintoisen ammatin, jota lähdet oppisopimuksessa kouluttautumaan ja toivottavasti löydän oppisopimus paikan!


      • En tiedä yhtään mitään!
        En tiedä yhtään mitään! kirjoitti:

        Tarkoitin Oululla sitä, että jos pääsisin opiskelemaan vaikka vain nyt sitten esim. Ouluun.
        Ja kyllähän sen oppisopimuksen jälkeen voi pyrkiä vaikka yliopistoon tai ammattikorkea kouluun! Kyllä se oppisopimus on paras vaihtoehto, ja minun todistuksellani, 5 tai 6 keskiarvolla ei paljon juhlita, eli ei päästä minnekään lukioon, ja vaikka pääsisinkin, niin en menisi koska tuollainen opiskelu ei vain ole minua varten, ja haluan mahdollisen nopeasti saada ammatin ja hyvää palkkaa tai ainakin suht hyvää palkkaa, ja opintotuella ei nyt hirveästi levyjä ostella, kun oliko se 30€ kuukausi. Olen miettinyt kaikkia vaihtoehtoja pääni puhki ja aina päätynyt tuohon oppisopimuksen, toivottavasti löydän mielenkiintoisen ammatin, jota lähdet oppisopimuksessa kouluttautumaan ja toivottavasti löydän oppisopimus paikan!

        Ei "lähdet" vaan lähden. Taas kirjoitusvirheitä, pahoittelen.


      • on kyllä
        En tiedä yhtään mitään! kirjoitti:

        Tarkoitin Oululla sitä, että jos pääsisin opiskelemaan vaikka vain nyt sitten esim. Ouluun.
        Ja kyllähän sen oppisopimuksen jälkeen voi pyrkiä vaikka yliopistoon tai ammattikorkea kouluun! Kyllä se oppisopimus on paras vaihtoehto, ja minun todistuksellani, 5 tai 6 keskiarvolla ei paljon juhlita, eli ei päästä minnekään lukioon, ja vaikka pääsisinkin, niin en menisi koska tuollainen opiskelu ei vain ole minua varten, ja haluan mahdollisen nopeasti saada ammatin ja hyvää palkkaa tai ainakin suht hyvää palkkaa, ja opintotuella ei nyt hirveästi levyjä ostella, kun oliko se 30€ kuukausi. Olen miettinyt kaikkia vaihtoehtoja pääni puhki ja aina päätynyt tuohon oppisopimuksen, toivottavasti löydän mielenkiintoisen ammatin, jota lähdet oppisopimuksessa kouluttautumaan ja toivottavasti löydän oppisopimus paikan!

        vähän enemmän! yli 210€ napsahtaa tilille joka kuukausi tai siis verot pois. Ai vai onko siinä joku ikärajajuttu en olekaan varma! Oppisopimuspalkka on kuitenkin kaikille sama, et joudu huonommalle palkalle ikäsi vuoksi. Kyllä se sitten varmaan sopii sinulle ihan hyvin! Onnea paikan etsinnöille!


      • .....

        oppisopimus palkka ei riipu asumismuodosta vaan ihan alan palkasta joka on monella alalla 75%:ia minimipalkasta tai TES minimi palkka. Yksin asuvalla opiskelijalla on mahdollisuus asunto ja toimeen tulo tukeen


    • kokemuksella hankittua..

      Moi vaan!

      Oppisopimuksesta saat tietoa soittamalla oppisopimustoimistoon tai netistä hakusanalla oppisopimus. Jos soitat, mieti kysymyksesi jo ennakkoon ja laita ne paperille. Helpottaa huomattavasti asian kulkua. Mutta kuitenkin a) oppisopimustyöpaikka= työpaikka, jossa tehdään ihan normaalia työtä, josta saadaan vastikkeeksi palkkaa.
      b)Voit työntekijänä liittyä ammattiliittoon ja kerryttää samalla myös liiton päivärahaoikeuttasi. Tämä olisi tärkeää siksi, että Kelasta ei ehkä saakkaan alle 25 v. työmarkkinatukea. Kun on ollut liitossa tarpeeksi pitkään eli 43 vkoa/28kk: aikana/18 tuntia vkossa/maksanut jäsenmaksut säännöllisesti ja palkka alalla olevan työehtosopimuksen mukainen eli oppiksessa se yleensä on. Tämä on yleisin ehto, tarkemmin voit kysellä ammattiliitoilta.
      c) Liiton jäsenenä, jos et oppisopimuskoulutuksen jälkeen saa töitä, on sinulla mahdollisuus saada päivärahaa liitolta. Jos et halua olla liitossa, työssäolojakso kertyy myös Kelan päivärahaan ihan samalla lailla kuin liitossa, päiväraha vaan jää pienemmäksi ilman ansio-osaa.
      d) oppiksessa saat ammatin, josta on hyvä lähteä jatkamaan opintoja mm. amk tai minne vaan
      e) Kelan opintotuki saattaa olla kotona asuvalla jopa 0 €, jos vanhempien/vanhemman tulot ovat tarpeeksi isot, joten ei herkkua rahan suhteen.
      f) oppisopimuspalkalla kyllä voi maksella normaaleja juttuja, mutta liialliseen juhlintaan ei taida olla aihetta sillä palkalla
      g) oppissopimus on määräaikainen työsopimus, mutta usein hyvin tehdyllä oppisopimus työllä sinulla voi olla mahdollisuus jäädä taloon ja päästä etenemään talosta riippuen parempiin ammatteihin ns. uraputkeen.
      h) jos asut kotona ja käyt työssä, niin olisi se fiksua vanhempia kohtaan antaa heille jonkin verran ns. asumis-ruokarahaa. Saattaahan heilläkin olla tosi tiukkaa rahan suhteen. Eikä missään nimessä enää rahan ruinaamisia vanhemmilta
      i) oppisopimuspaikka saattaa löytyä ihan helpostikin, kunhan muistat pitää itsesi haastattelutilanteessa "siistinä" ja käytös fiksuna.
      j) jos muutat asumaan erilleen vanhemmista omaan vuokra-asuntoon, on sinulla mahdollisuus hakea Kelasta asumistukea. Kun saat tiedon mahdollisesta asunnosta, ota silloin heti yhteys Kelaan tai käy netissä laskemassa itse www.kela.fi sivuilla asumislisän suuruus. Siis olet yleisen asumistuen piirissä, kun olet oppisopimustyössä. Asumistuet, myös palkat, voi vaihdella paikkakunnittain, koska ne on luokiteltu ns. paikkakunnan kalleusluokittain. Tarkoittaa, että Hesassa on kalliimpaa kuin Kajaanissa.
      k) Oppisopimukseen voit hakea ihan mihin aikaan vuodesta tahansa, kun vain löytyy paikka ja sitten vain yhteyttä oppisopimustarkastajaan oppisopimustoimistoon omalla paikkakunnalla.
      l) Mitä ammattejako? Kaikkiin toisen asteen opintoihin/ammatteihin, jopa tosi erikoisiinkin. Ne kannattaa selvittää oppiststosta.

      Toivon sinulle, että näistä antamistani tiedoista olisi sinulle ja teille muillekin apuja. Todellakin joku kertoi, että ota yhteyttä työvoimatoimistoon, Kelaan jne. Kysyvä ei tieltä eksy ja hänelle aukeaa tiedon ovet.

    • En tiedä yhtään mitään!

      Vastauksistanne oli paljon apua!

      • CD79

        Jos olet suorittanut peruskoulun keskiarvolla 5-6, ja käyt "vain" oppisopimuskoulutuksen, niin anteeksi vaan, mahdollisuutesi edes päästä saatika sitten pärjätä amk/yliopistokoulutuksessa ovat mikroskooppisen pienet.

        Ensimmäisenä tulee mieleen vieraat kielet - korkea-asteella vaaditaan aina "virkamiesruotsin" suorittaminen, jota ei tasan tarkkaan huonoilla peruskouluarvosanoilla suoriteta.

        Väittäisin myös että alan kuin alan opinnoissa materiaalia on paljon englanniksi, ja yo-tason kirjallisuutta ei huonolla englannilla lueta eikä ymmärretä. Puhumattakaan matematiikasta (tarvitaan yllättävän monella alalla) tai esimerkiksi kirjallisesta ilmaisutaidosta.

        Eli jos tavoitteenasi todella on joskus korkea-asteen koulutus, suosittelen arvosanojen korottamista esim. 10-luokalla, ja sitten lukion käymistä. Jos hinkusi työelämään on aivan hirveä, käy lukio vaikka iltalukiona ja käy samalla töissä.


      • Mira
        CD79 kirjoitti:

        Jos olet suorittanut peruskoulun keskiarvolla 5-6, ja käyt "vain" oppisopimuskoulutuksen, niin anteeksi vaan, mahdollisuutesi edes päästä saatika sitten pärjätä amk/yliopistokoulutuksessa ovat mikroskooppisen pienet.

        Ensimmäisenä tulee mieleen vieraat kielet - korkea-asteella vaaditaan aina "virkamiesruotsin" suorittaminen, jota ei tasan tarkkaan huonoilla peruskouluarvosanoilla suoriteta.

        Väittäisin myös että alan kuin alan opinnoissa materiaalia on paljon englanniksi, ja yo-tason kirjallisuutta ei huonolla englannilla lueta eikä ymmärretä. Puhumattakaan matematiikasta (tarvitaan yllättävän monella alalla) tai esimerkiksi kirjallisesta ilmaisutaidosta.

        Eli jos tavoitteenasi todella on joskus korkea-asteen koulutus, suosittelen arvosanojen korottamista esim. 10-luokalla, ja sitten lukion käymistä. Jos hinkusi työelämään on aivan hirveä, käy lukio vaikka iltalukiona ja käy samalla töissä.

        Suosittelen lämpimästi oppisopimuskoulutusta.
        Itsekin olen enemmän työteliäs kuin lukuihminen.
        Peruskoulutodistuksessa mulla keskiarvo vajaa 7, oppisopimuksessa sain kaikista harjoitteluista numeron 4 tai 5.
        Myös työnantajat arvostavat oppisopimuskoulutusta, koska sinulla on tutkinnon lisäksi työkokemusta.
        Itse sain vakituisen paikan n. puoli vuotta opiskelujen päättymisen jälkeen, ja työnantaja oli erityisen kiinnostunut työssäosaamisestani.

        Opiskeluajan palkka on normaalisti peruspalkka, josta vähennetty 10%.


    • Opparille?

      Itsekkin koitan hankkiutua oppari paikkaan.

      Jos saan kuukaudessa opparilla enempi kuin 380 euroa niin todellakin menen. Tällä hetkellä saan todellakin tuon 380 kuussa josta vuokraan menee 320, loppusummalla ei paljoa rehvastella, eletään makaroonilla ilman tonnikalaa tai jauhelihaa.

      Eikös opparissa ole sekin että saako sitä kesälläkin sitten opiskella? Itse en tiedä miten selviän ensikesän, töitä olen hakenut tuloksetta, edes asumistukea ei opiskelija saa kesäkuukausina. Joudun varmaan kuusen alle asumaan.

      • iiroot

        Miten paljoon eri ammateissa saadaan oppisopimuksesta palkkaa tai kuinka paljon on oppitunteja 2 vuoden koulutuksessa. Itse olen ollut raksalla hetken 11€/h palkalla ja koulussa käyn noin 2.5/kk. Kertokaa kokemuksia.


    • a.c.a.b

      itse pääsen vasta peruskoulusta pois ja oppisopimuksella kouluttaudun levy-seppä hitsaajaksi omasta mielestä oppisopimus on tosi hyvä vaihtoehto esim. ammatti koululle tulen saamaan n.8e tunti ja muutenkaan ei ole oikein noita oppiaineita joiden takia amis kusisi kumminkin ja minusta tulisi semmoinen pulsu että en jaksaisi opiskella yla-astekin on jo niin helvettiä että ihme jos sootä selviän puhtai paperin:D

      • justI0

        vai nii että 7€ / tunti on jonkun mielestä hyvä oppisopimusajan palkka.
        Ei sitten tosiaakaan ole.
        minä tienaan 8,4 € /tunti oppisopimuksella, olen ollut vasta muutaman kuukauden töissä.
        en ole tyytyväinen kyseiseen palkkaan


      • h
        justI0 kirjoitti:

        vai nii että 7€ / tunti on jonkun mielestä hyvä oppisopimusajan palkka.
        Ei sitten tosiaakaan ole.
        minä tienaan 8,4 € /tunti oppisopimuksella, olen ollut vasta muutaman kuukauden töissä.
        en ole tyytyväinen kyseiseen palkkaan

        Onko tämä sitten pelkkä neuvottelutaidon-näyte mutta oppari alkoi eilen ja palkaksi laitettiin 1750€ , sillä koen pärjääväni. vuokra eläminen. Oppisopimus on TYÖSUHDE jossa työnantaja sitoutuu kouluttamaan työntekijää sekä suvaitsee lähiopetuksien takia vähän extra poissaoloja.

        vastaavasti työntekijä sitoutuu työskentelemään ja oppimaan. eli vähintäänkin sen 2 vuotta olet EDULLINEN työntekijä joka harjoittelee ja erikoistuu juuri niihin juttuihin mitä työpaikka tarvitsee. Opparin jälkeen sitten uusi neuvottelu että jatketaanko työsuhdetta vai mitä tehdään. jos koulutus suoritettu hyvin, on kummaa jos ei työpaikkaa irtoa.

        lähiopetuspäivistä ei tietenkään TARVITSE maksaa( kela maksaa niistä noin 25e/vrk) . työnantaja voi hakea PALKKATUKEA kelalta( noin 500e/kk), joten ÄLKÄÄ NYT JUMALAUTA SUOSTUKO MIHINKÄÄN 700e/kk palkkaan. Itsellä sovittiin että jos palkkatukea EI saa niin sitten minimi TES jos saadaan niin sitten nostetaan.


      • "opetusneuvos"
        h kirjoitti:

        Onko tämä sitten pelkkä neuvottelutaidon-näyte mutta oppari alkoi eilen ja palkaksi laitettiin 1750€ , sillä koen pärjääväni. vuokra eläminen. Oppisopimus on TYÖSUHDE jossa työnantaja sitoutuu kouluttamaan työntekijää sekä suvaitsee lähiopetuksien takia vähän extra poissaoloja.

        vastaavasti työntekijä sitoutuu työskentelemään ja oppimaan. eli vähintäänkin sen 2 vuotta olet EDULLINEN työntekijä joka harjoittelee ja erikoistuu juuri niihin juttuihin mitä työpaikka tarvitsee. Opparin jälkeen sitten uusi neuvottelu että jatketaanko työsuhdetta vai mitä tehdään. jos koulutus suoritettu hyvin, on kummaa jos ei työpaikkaa irtoa.

        lähiopetuspäivistä ei tietenkään TARVITSE maksaa( kela maksaa niistä noin 25e/vrk) . työnantaja voi hakea PALKKATUKEA kelalta( noin 500e/kk), joten ÄLKÄÄ NYT JUMALAUTA SUOSTUKO MIHINKÄÄN 700e/kk palkkaan. Itsellä sovittiin että jos palkkatukea EI saa niin sitten minimi TES jos saadaan niin sitten nostetaan.

        Työntekijä alipalkattuun työhön. En pidä sitä minkäänarvoisena "koulutuksena".
        Byrokratia ja järjestelmä pyörii napansa ympärillä. Oppisopimusoppija on suurin häviäjä muuta nauttii hyvikin korvauksia.
        Ammatillisissa koulutusammateissa ihminen vai olla normaali työsuhteessa ja antaa näyttönä osaamisensa. Siloin ei työntekijän panoksesta OPPISOPIMUSkoulutus tekee.


        Suomessa ei ole montaa yritystä jotka antavat oikeaa ja kunnollista ammattitutkintio tatasoista koulutusta.

        Suomalainen yrittäjä on aina saanut "valmiiksi" veroa masaneiden työläisten vero€uroinlla yhteikunnan koulutetut halppalkkaiset duunarit.


    • 8e0r7
      • nipo17

        kome = kolme


      • A

        Ja höpönlöpön. Vanhentunutta tietoa.


      • kristian möyrman

        mikä h*lvetin kome se hissirakentaja on kone.


      • neuvoa-antavia

        Ja usein ne onkin tutkintoja.

        Ja toeiseksi, ei tarvita aina jatko-opiskelevia. VAAN HYVIÄ DUUNAREITA PERUSAMMATTEIHIN.'
        Sory isot.

        Herroja ja AMK tason pikkuherroja ym. on ehkä jo tarpeeksi mutta missä hyvät:

        - sähkö- ja muut asentajat
        - putkimiehet
        - rakentajat muurarit, kirvesmiehet
        - autonkuljettajat
        - metallimiehet- hitsaajat
        - siivoojat


      • lluilo
        neuvoa-antavia kirjoitti:

        Ja usein ne onkin tutkintoja.

        Ja toeiseksi, ei tarvita aina jatko-opiskelevia. VAAN HYVIÄ DUUNAREITA PERUSAMMATTEIHIN.'
        Sory isot.

        Herroja ja AMK tason pikkuherroja ym. on ehkä jo tarpeeksi mutta missä hyvät:

        - sähkö- ja muut asentajat
        - putkimiehet
        - rakentajat muurarit, kirvesmiehet
        - autonkuljettajat
        - metallimiehet- hitsaajat
        - siivoojat

        mullll.. 10.30eur tunti kiinteistö hoitajaksi opiskelen oulussa.palkka on huono kun ei meinaa housut pysyä jalassa ku e oo vara syödä!!


      • keppiker
        lluilo kirjoitti:

        mullll.. 10.30eur tunti kiinteistö hoitajaksi opiskelen oulussa.palkka on huono kun ei meinaa housut pysyä jalassa ku e oo vara syödä!!

        mul meni työ halut ,kun näin manneja kaupassa oli ostos kärryt täynnä kaikenlaista herkkua.ja ajelivat uudella mersulla!! mie kattelin että olisiko punalappu tuotteita jääny hyllyyn ja hyppäsin vanhaan nissaniin josta pian pellit loppuu!!


    • nano65645

      Itse saan n. 1500€ kuussa palkkaa (miinus verot tietysti), kaippa se ihan jees. Tuosta se ei enää paljoa parempi voi kyllä olla, ainakin useimmissa tapauksissa.

    • juupajoopajuu1

      Jaa.. Itse saan oppisopimuskoulutuksessa n. 2200€ kuussa miinus verot. Ihan jees.

    • oppisopimusOpiskelij

      Itse saan ainakin 11e/h mitä laskeskelin että ihan kivasti jää rahaa vuokran maksuun jne :)
      jos haluat tarkemmin tietää niin kannattaa katsoa http://oppisopimus.org/ tuolta sivustolta löytää aika hyvin noista taloudellisista etuuksista, sekä myös toi mol:in sivusto on hyvä katsoa läpi http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/04_oppisopimuskoulutus/index.jsp
      :)

    • TTT33

      Palkka on neuvoteltavissa, mikään ei määrää että saisit huonompaa palkkaa oppisopimuksessa, mutta jos kaikki opetetaan kädestä pitäen niin ei kovin korkeaa palkkaa voi maksaa. Itse opiskelen oppisopimuksella ja saan piirun yli 2ke bruttona, mutta osaankin kyllä hommani.

    • dumass

      Neuvokaas nyt vielä tyhmää.... eli ollaanko koko opiskelun ajan samassa työpaikassa?

      • EGW

        Kyllä, samassa paikassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe