Vaihdatin corollaan vm.96 jäähdytinnesteet alunperin siellä oli punainen neste?!mikä on vihreän ja punaisen ero?saako niitä sekoittaa ja mitä tapahtuu jos sekoittaa? huoltomies oli vaihtanu vesipumpun ja sitä kautta nesteet pois sen mitä tulee mutta sinnehän jää vielä ainakin n.puolet nesteistä noh sitten se laittoi vihreät nesteet sinne sen mitä sinne meni n.2l ja nyt siellä on punasta ja vihreetä sekaisin?
täytyykö "huuhdella"koko jäähdytin järjestelmä ja laittaa uudet nesteet vai mikä neuvoksi?
Corollan jäähdytysneste?!
9
9549
Vastaukset
...toinen on jotain glykoolia ja toinen ???
Niitä ei saisi sekoitaa, mutta ei siitä kait katastroofia synny.
Ei toi neste kovin kallista ole. Minä ainakin vaihtaisin sinun asemassasi sinne vielä kerran uudet vihreät nesteet niin, että tyhjään sekä syylarin, että moottorin jäähdytysnesteestä ja uudet kehiin.- patrikek
verran muistan että tuo punainen on silikaattivapaata. Vihreä taas joko propyleeniglykolia tai monoetyleeniglykolia, nuita viimeisiä voi sekoittaa keskenään, mutta en osaa varmasti sanoa, että voiko tohon punaiseen. Alumiini on aika herkkää kaikelle väärälle aineelle, et suosittelen soittaa vaikka huoltoon, siellä varmaan tietää.
Nuitahan ei saa sekottaa keskenään,sakkautuvat ja tukkivat systeemin.Ei muuta kuin nesteet pihalle,huuhtelu ja yhtä plaatua tilalle ja lasku huoltomiähelle.
- katsomassa
Kirjoitettu 9.11 Aihe pakkasneste. Ei tarvitse
sataan kertaan selitellä.Terv. Virvoitusjuoma.- Kamalasti
Tojo-Kölli kirjoitti:
Turha tällainen viesti, ilman linkkiä.
Hakukonekaan ei löytänyt.Löytyy yleitä autoilusta kirjoitettu 9.11 oliko-
han otsikolla pakkasneste. Käykää myös NESTEEN
sivuilla katsomassa autotuotteet, sieltä löytyy
tietoa pakkasnesteistä.
- olio
1) Tavallinen halpa vihreä monoetyleeniglykoli: EI hyvä! Aiheuttaa alumiinirakenteille kavitaatiosyöpymistä ja on syypää esim takerteleviin ryyppykelloihin.
2) Zeron vihreä propyleeniglykoli: Moottoreihin noin ennen vuotta 2000 joissa on alumiinia, ja soveltuu myös vanhempiin. Ympäristöystävällisempi kuin tavallinen. Kavitaatiosyöpyminen paljon pienempää, mutta vanhenee yhtä nopeasti. Sekoituskelpoinen tavalliseen, mutta ominaispaino eri eli areometri ("kohomittari") ei kerro pitoisuutta. Esiintyy myös esim sinisenä saksalaismerkeillä.
3) Punainen silikaattivapaa: vaihtovälisuositus yli viisi vuotta, ei syövytä alumiinia. Ei sekoituskelpoinen vihreisiin, ja saattaa aiheuttaa tiivisteongelmia, eli ei suositeltavissa moottoreihin joihin valmistaja ei takaa sopivuutta. Toyota antaa käyttää liki kaikissa moniventtiilisissä, mm Camry-V20 (omassa nyt toiset punaiset). Sitten suuri kaupallinen salaisuus: tätä punaista valmistaa muistaakseni peräti kolme firmaa maailmassa, eli eri "laatuja" on hyvin vähän! Yleisin normitus VAG:n ja kakkonen Fordin. Kannun "nimellä" ei siis yleensä merkitystä sisältöön...- juha
Sitten vielä semmoinen juttu että jos autossa on ollut alunperin punaista nestettä, niin ei missään nimessä saa alkaa käyttämään vihreää. Sen verran maalikkona tiedän asiasta
- juha
Voi prkl että on ollut idiootti mekaanikko jos ei erota vihreän ja punaisen nesteen eroa.
Ei muuta ku hemmetin äkkiä takas korjaamolle ja nesteet pihalle. Toivon mukaan tuosta ei aiheutunut mitään ongelmia. Sinuna pitäisin ruuvinpyörittäjälle puhuttelun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 104574
- 54537
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.48503- 47437