Minulle on todettu huono purenta. Ylähampaani eivät mene alahampaitten päälle. Minulla on parhaillaan menossa oikomishoito eli ylä- ja alahampaissani on raudat.
Keväällä joudun leikkaukseen, jossa ainakin yläleukani luut katkaistaan. Jonnekin nenäontelun alueelle laitetaan rautalevy tukemaan yläleuan leikkausta. Koko hoito kestää 2-3 vuotta.
Loppujen lopuksi alahampaiden taakse jätetään loppuelämäksi rautalanka pitämään purentaa kasassa, joka täytyy pitää puhtaana.
Kysyisin siis että onko muille tehty samanlaista leikkausta? Miten on toipumisen laita?
Minkälainen olo on leikkauksen jälkeen? pystyykö puhumaan? Entä syömään? Kuinka paljon kipua leikkaus aiheuttaa?
Pelkään kuollakseni kyseistä leikkausta, mutta jos sitä ei kuulemma nyt tehdä, niin se joudutaan tekemään joskus vanhemmalla iällä.
Auttakaa minua ja kertokaa vähän faktoja tuosta leikkauksesta, että tiedän mihin minun oikein kannattaa varautua?
Purentavika ->leukojen leikkaus
27
13347
Vastaukset
- pööpö
minulla on synnynnäinen huuli-ja suulakihalkio ja olen joutunut tuohon leikkaukseen 9v oikomishoidon päätteeksi. leikkauksen jälkeen olin vähän aikaa suusta kipee,mut siitä selvis. minun piti syödä alkuun vain soseita ja keittoja ja yhteensä 6kk olla purematta mitään kovaa! puhe luisti heti hyvin. itsellä siis yläleukaa siirrettiin 5mm eteen ja 2mm alas. nyt leikkauksesta 9v ja hyvin on mennyt :)
ainiin ja onhan mulla alhaalla se rautalanka tukena :(
tsemppiä leikkaukseen! ei se nyt niin kamalaa ole,ja tuloksia voit ihastella lopun elämää :)- pelottaa!
Mitenkäs leikkauksen jälkeen? Valuiko jostakin verta leikkauksen jälkeen ja kuinka paljon? Minulta leikattiin viisaudenhampaat pois kahdessa leikkausessa(2 siis kerralla) ja se ei ainakaan ollut mitään kivaa touhua kun suussa maistui muutaman päivän veri ja poski paisui :(
Lääkäri varoitteli että naama turpoaa leikkauksen jälkeen.. turposiko sinulla paljonkin? Entä tuliko mustelmia?
Kuinka kauan jouduit olemaan sairaslomalla?
Leikkaus ajoittuu juuri tuohon kesän alkuun, joten kesätöihin ei varmaan ole menemistä tuona kesänä?
Kiitos kamalasti kun viitsit vastailla! :) - konna2
pelottaa! kirjoitti:
Mitenkäs leikkauksen jälkeen? Valuiko jostakin verta leikkauksen jälkeen ja kuinka paljon? Minulta leikattiin viisaudenhampaat pois kahdessa leikkausessa(2 siis kerralla) ja se ei ainakaan ollut mitään kivaa touhua kun suussa maistui muutaman päivän veri ja poski paisui :(
Lääkäri varoitteli että naama turpoaa leikkauksen jälkeen.. turposiko sinulla paljonkin? Entä tuliko mustelmia?
Leikkaus ajoittuu juuri tuohon kesän alkuun, joten kesätöihin ei varmaan ole menemistä tuona kesänä?
Kiitos kamalasti kun viitsit vastailla! :)Olin itse ko. leikkauksessa 15-vuotta sitten. Vastailen nyt näihin sun jatkokysymyksiin. Eli ei ollut mitään vuotoa mistään operaation jälkeen ,eikä kipujakaan koska puolinaamaa oli lähes tunnoton. Muutenkin paripäivää meni aika tokkurassa ,operaatio kesti muistaakseni 7,5-tuntia. Mitä tuohon turpoamiseen tulee ,niin se oli kyllä melkoista. Huulet varsinkin turposivat aikamoisiksi ,syöminen olikin sen vuoksi melkoista taiteilua. Pahin turvotus meni ohi parissa viikossa. Mustelmia en muista ,että olisi ollut. Sairaslomalla olin ainakin parikuukautta, tarkkaan en muista kun on jo aikaa vierähtänyt. Eihän se mikään miellyttävä kokemus ollut ,mutta kyllä siitä selviää.
- pööpö
pelottaa! kirjoitti:
Kiitos kamalasti kun viitsit vastailla! :)vastaan nyt minäkin...
verta ei valunut mutta turvotus oli ikävää. mulla oli koko naama pallona mut mustelmia ei muistaakseni tullut... turvotusta kesti useampi viikko. itse olin työttömänä tuohon aikaan,joten sairaslomista en tiedä.
jos mieleen tulee vielä jotain niin koitan vastailla... - pelottaa!
pööpö kirjoitti:
vastaan nyt minäkin...
verta ei valunut mutta turvotus oli ikävää. mulla oli koko naama pallona mut mustelmia ei muistaakseni tullut... turvotusta kesti useampi viikko. itse olin työttömänä tuohon aikaan,joten sairaslomista en tiedä.
jos mieleen tulee vielä jotain niin koitan vastailla...Siis se turvotus kestää pari viikkoa?!!! Ei pyhä sylvi.. juu eipä taida kesätöihin sitten olla minkäänlaista asiaa. Sen jälkeen kun tokkuraisuus oli lähtenyt niin särkikö paljonkin naamaa?
Kuinka nopeasti pääsitte kotiin? Lääkäri ainakin mulle sanoi että puhuminen ei varmaankaan onnistu leikkauksen jälkeen.. enkä ole varma siirretäänkö minulla molemmat leuat.. lääkäri ei ollut siitä vielä ihan varma. Kuinka kauan joutuu rautoja pitämään vielä leikkauksen jälkeen? Minulle sanottiin että sen jälkeen hoito kestää vielä vaikka kuinka kauan. Mitenkäs lääkäri mahtaa sopeutua siihen ajatukseen että suunnitelmissa on kesällä muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelun perässä?
Kiitos vastauksistanne! - pööpö
pelottaa! kirjoitti:
Siis se turvotus kestää pari viikkoa?!!! Ei pyhä sylvi.. juu eipä taida kesätöihin sitten olla minkäänlaista asiaa. Sen jälkeen kun tokkuraisuus oli lähtenyt niin särkikö paljonkin naamaa?
Kuinka nopeasti pääsitte kotiin? Lääkäri ainakin mulle sanoi että puhuminen ei varmaankaan onnistu leikkauksen jälkeen.. enkä ole varma siirretäänkö minulla molemmat leuat.. lääkäri ei ollut siitä vielä ihan varma. Kuinka kauan joutuu rautoja pitämään vielä leikkauksen jälkeen? Minulle sanottiin että sen jälkeen hoito kestää vielä vaikka kuinka kauan. Mitenkäs lääkäri mahtaa sopeutua siihen ajatukseen että suunnitelmissa on kesällä muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelun perässä?
Kiitos vastauksistanne!tokkuran jälkeen tuli uusi tokkura :) antoivat morfiinia pari päivää ni en paljo kipuja tuntenut. sit siirryttiin tavallisiin lääkkeisiin. pientä jomotusta tuntui mut en sanois että olin kipeä. taisin olla 2 viikkoa osastolla,mut mulle tehtiinkin samalla yksi toinenkin operaatio. minä kyllä puhuin heti leikkauksen jälkeen,vähän ehkä epäselvästi mut puhuin kuitenkin :)
mulla ei mitään tukirautoja ollut... paitsi alas laitettiin se rautalanka joka on sit aina siel takana piilossa.
musta tuntuu että ei paikkakunnan vaihdolla ole väliä.joko kuljet vanhalla lääkärillä pidemmältä matkaa tai sit saat uuden lääkärin uudesta paikasta. minäkin kuljin ensin helsingissä mut sit siirrettiin hoito koti paikkakunnalle (oulun lähelle)
nyt mietin että tehdäänkö sulle ihan sama vai vähän eri operaatio...niitä kun tehdään erilailla eri tarkoituksiin.
itsellä kaikki meni hyvin ja kivuttomasti. aina kun kipuilet ni eiku hoitsulle vaan et "lisää lääkettä"!
juttele lääkärisi kanssa ja käykää koko leikkaus läpi niin tiedät.
onnea matkaan :) - konna2
pelottaa! kirjoitti:
Siis se turvotus kestää pari viikkoa?!!! Ei pyhä sylvi.. juu eipä taida kesätöihin sitten olla minkäänlaista asiaa. Sen jälkeen kun tokkuraisuus oli lähtenyt niin särkikö paljonkin naamaa?
Kiitos vastauksistanne!Pientä jomotusta oli jokunen viikko, mutta mitään vahvempia lääkkeitä en tarvinnut koko aikana. Sairaalassa olin 6-päivää. Kyllä siellä hammasklinikalla sai käydä vuoden päivät ,vielä itse operaation jälkeenkin. Mulla oli leuat sidottu toisiinsa parikuukautta, mutta mun käsittääkseni noin ei enää nykyään tehdä. Hoito on siis tosiaan varsin pitkäkestoinen.
- pelottaa!
konna2 kirjoitti:
Pientä jomotusta oli jokunen viikko, mutta mitään vahvempia lääkkeitä en tarvinnut koko aikana. Sairaalassa olin 6-päivää. Kyllä siellä hammasklinikalla sai käydä vuoden päivät ,vielä itse operaation jälkeenkin. Mulla oli leuat sidottu toisiinsa parikuukautta, mutta mun käsittääkseni noin ei enää nykyään tehdä. Hoito on siis tosiaan varsin pitkäkestoinen.
Joo ei mulla kyllä mitään leukoja sidota. Lääkäri sanoi että jos esim. tiisttaina on leikkaus niin viikonlopuksi pääsis kotio. Taitaa meillä kuitenkin hieman eri leikkaus olla kyseessä.. ei voi mitään että pelottaa vaan niin hemmetisti :( Eniten tässä koko hommassa pelkään että sattuu! Sehän on tietenkin odotettavissa mutta kipu on pahin mitä pelkään. Mikä ruoka sitten on ns. kovaa mitä ei voi syödä? Tehtiinkö teillä tuohon korvan ja posken väliin kummallekin puolille jotkut viillot mistä se luu lyödään poikki? Onko jäänyt arpia?
- pööpö
pelottaa! kirjoitti:
Joo ei mulla kyllä mitään leukoja sidota. Lääkäri sanoi että jos esim. tiisttaina on leikkaus niin viikonlopuksi pääsis kotio. Taitaa meillä kuitenkin hieman eri leikkaus olla kyseessä.. ei voi mitään että pelottaa vaan niin hemmetisti :( Eniten tässä koko hommassa pelkään että sattuu! Sehän on tietenkin odotettavissa mutta kipu on pahin mitä pelkään. Mikä ruoka sitten on ns. kovaa mitä ei voi syödä? Tehtiinkö teillä tuohon korvan ja posken väliin kummallekin puolille jotkut viillot mistä se luu lyödään poikki? Onko jäänyt arpia?
minut operoitiin suun sisäpuolelta joten näkyviä arpia ei jäänyt.
esim leipää ei alkuun ollenkaan ja myöhemmin onnistui pehmeät leivät,ei ruisleipä :) perunan palasia voi ottaa,mut lihasta ei puhettakaan vähään aikaan. mulla meni tosiaan puol vuotta ennenku uskalsi syödä miettimättä.
edelleen,kipuja ei pitäisi eikä saisi olla niin et pahaa tekee! jos tuntuu kipuja niin lääkkeet sen mukaan... - konna2
pelottaa! kirjoitti:
Alkup. viestisi perusteella operaatio on ihan sama ,menetelmät vaan on 15-vuodessa muuttuneet. Kaikki mitä joutuu puremaan on liian kovaa. Itse ainakin söin parikuukautta pelkkiä keittoja ilman "kokkareita" ,sekä eril. pirtelöitä. Lisäksi oli apteekin ravintolisä juomia.
Mulla on vasemmalla puolella pieni n. sentin pituinen arpi, muuten ovat sisäpuolella. Siinä kohtaa tuntuu luussa kummallakin puolella pieni "klunssi".
Ei siinä nyt mistään vars. kivuista tarvinnut kärsiä, pientä jomotusta korkeintaan. Kyllähän muakin aikanaan jännitti ,ei sille mitään voi. Tietyllä tavalla unohtumaton kokemus se kyllä oli. - pelottaa!
konna2 kirjoitti:
Alkup. viestisi perusteella operaatio on ihan sama ,menetelmät vaan on 15-vuodessa muuttuneet. Kaikki mitä joutuu puremaan on liian kovaa. Itse ainakin söin parikuukautta pelkkiä keittoja ilman "kokkareita" ,sekä eril. pirtelöitä. Lisäksi oli apteekin ravintolisä juomia.
Mulla on vasemmalla puolella pieni n. sentin pituinen arpi, muuten ovat sisäpuolella. Siinä kohtaa tuntuu luussa kummallakin puolella pieni "klunssi".
Ei siinä nyt mistään vars. kivuista tarvinnut kärsiä, pientä jomotusta korkeintaan. Kyllähän muakin aikanaan jännitti ,ei sille mitään voi. Tietyllä tavalla unohtumaton kokemus se kyllä oli.Mites on sen asian laita kun olen lähdössä syyskuun 18 päivä etelään 2 viikoksi (leikkaus kesäkuun alussa) ja tarkoitus olisi ravintolassa käydä syömässä pihvejä sun muuta..
Lääkäri sanoi minulle että ei pitäisi olla ongelmaa, mutta kuinka kauan teillä kesti että uskalsitte syödä lihaa? Lihan ystävä kun olen niin en pysty kuvittelemaankaan elämää ilman lihaa ;)
Eikä sitä viitsisi joka päivä ravintolassa mitään keittoa syödä kun upeita pippuripihvejäkin tarjolla olisi. Tämä leikkaus kyllä sekoittaa elämää kyllä aika tavalla.. pitäisi uuteen kouluun mennä, muuttaa, lähteä lomalle jne. Saas nähdä miten tästä nyt sit oikein selvitään.. - konna2
pelottaa! kirjoitti:
Mites on sen asian laita kun olen lähdössä syyskuun 18 päivä etelään 2 viikoksi (leikkaus kesäkuun alussa) ja tarkoitus olisi ravintolassa käydä syömässä pihvejä sun muuta..
Lääkäri sanoi minulle että ei pitäisi olla ongelmaa, mutta kuinka kauan teillä kesti että uskalsitte syödä lihaa? Lihan ystävä kun olen niin en pysty kuvittelemaankaan elämää ilman lihaa ;)
Eikä sitä viitsisi joka päivä ravintolassa mitään keittoa syödä kun upeita pippuripihvejäkin tarjolla olisi. Tämä leikkaus kyllä sekoittaa elämää kyllä aika tavalla.. pitäisi uuteen kouluun mennä, muuttaa, lähteä lomalle jne. Saas nähdä miten tästä nyt sit oikein selvitään..Kyllä siinä muistaakseni joku 4-5kk. meni. Siinä kun ei ollut pureskellut mitään pariin kuukauteen ,niin leuat oli pitkän aikaa aika jumissa. Onhan tossa sentään 3,5 kk. väliä ,joten eiköhän se onnistu. Tilaat vaan pihvis läpikypsänä. Lykkyä tykö...
- pelottaa!
konna2 kirjoitti:
Kyllä siinä muistaakseni joku 4-5kk. meni. Siinä kun ei ollut pureskellut mitään pariin kuukauteen ,niin leuat oli pitkän aikaa aika jumissa. Onhan tossa sentään 3,5 kk. väliä ,joten eiköhän se onnistu. Tilaat vaan pihvis läpikypsänä. Lykkyä tykö...
Suurkiitos teille kun viitseitte vastailla kysymyksiini. Enää ei pelota niin paljon kuin ensimmäistä viestiä kirjoittaessani.. vielä olisi sellainen kysymys, että kun turvotus on laskenut, niin näkyykö se ulkopuolelta, että on ollut tuollaisessa leikkauksessa? Arvet tietenkin näkyy mutta mitenkäs muuten? En vaan haluaisi, että kaikki alkavat kysellä koko ajan kaikkea. Muutenkin kun tuota kestettävää on.
- pööpö
pelottaa! kirjoitti:
Suurkiitos teille kun viitseitte vastailla kysymyksiini. Enää ei pelota niin paljon kuin ensimmäistä viestiä kirjoittaessani.. vielä olisi sellainen kysymys, että kun turvotus on laskenut, niin näkyykö se ulkopuolelta, että on ollut tuollaisessa leikkauksessa? Arvet tietenkin näkyy mutta mitenkäs muuten? En vaan haluaisi, että kaikki alkavat kysellä koko ajan kaikkea. Muutenkin kun tuota kestettävää on.
mulla meni se puol vuotta ennenku uskalsin syödä ihan kaikkee :(
turvotuksen jälkeen mulla ainakin ero näkyi,muuttui sivu profiili aika ratkaisevasti(mut positiivisesti)
olen joutunut selittämään ja kertomaan leikkauksesta ja muusta aika monelle tutulle,totta kai niitä kiinnostaa... - Möveli
pööpö kirjoitti:
mulla meni se puol vuotta ennenku uskalsin syödä ihan kaikkee :(
turvotuksen jälkeen mulla ainakin ero näkyi,muuttui sivu profiili aika ratkaisevasti(mut positiivisesti)
olen joutunut selittämään ja kertomaan leikkauksesta ja muusta aika monelle tutulle,totta kai niitä kiinnostaa...Juu, elikkäs, jos haluat saada kunnolla tietoa leukaleikkauksista, tässä olisi hyvä sivusto: groups.msn.com/Leukaleikkaus
Itelläni on menossa oikomishoito ja leikkaus on kesäkuussa.Jännittää myös, mutta kai sinne on pakko mennä. Oon aika nuorikin vielä, 17, entäs sä? Mulla leikataan vaan alaleuka, sitä siirretään eteenpäin, syväpurenta kun sattuu olemaan.. Sivustolla on tietoa vaikka muille jakaa..Sinne siis :) - pelottaa!
Möveli kirjoitti:
Juu, elikkäs, jos haluat saada kunnolla tietoa leukaleikkauksista, tässä olisi hyvä sivusto: groups.msn.com/Leukaleikkaus
Itelläni on menossa oikomishoito ja leikkaus on kesäkuussa.Jännittää myös, mutta kai sinne on pakko mennä. Oon aika nuorikin vielä, 17, entäs sä? Mulla leikataan vaan alaleuka, sitä siirretään eteenpäin, syväpurenta kun sattuu olemaan.. Sivustolla on tietoa vaikka muille jakaa..Sinne siis :)Minä olen 18v. Kesäkuussa minullakin leikataan. Minulla yläleuka on ainakin suunnitelmissa leikata, mutta mahdollisesti myös alaleukakin. Pelkään vaan tuon etelänmatkani puolesta kun odotan sitä kuin kuuta nousevaa! :) Ettei vaan menisi matka sitten piloille.. :(
- Möveli
pelottaa! kirjoitti:
Minä olen 18v. Kesäkuussa minullakin leikataan. Minulla yläleuka on ainakin suunnitelmissa leikata, mutta mahdollisesti myös alaleukakin. Pelkään vaan tuon etelänmatkani puolesta kun odotan sitä kuin kuuta nousevaa! :) Ettei vaan menisi matka sitten piloille.. :(
Ei varmaan kannata pelätä.Mulla on leikkaus kesäkuun alus, ja mua ottaa päähän ku mä en varmaan pääse Provinssiin..yäääh..Mutta kyllä niitä kesiä tulee vielä monta lisää!! Ja uskon että oot jo parantunu matkaas mennes. Mutta käypä siellä sivustolla ;)
- pelottaa!
Möveli kirjoitti:
Ei varmaan kannata pelätä.Mulla on leikkaus kesäkuun alus, ja mua ottaa päähän ku mä en varmaan pääse Provinssiin..yäääh..Mutta kyllä niitä kesiä tulee vielä monta lisää!! Ja uskon että oot jo parantunu matkaas mennes. Mutta käypä siellä sivustolla ;)
Jos jostakin saa asiallista palautetta niin sieltä. Alkoi vaan pelottaa enemmän kun luin muiden kertomuksia miten on tullu kaikenlaisia hermosärkyjä sun muita vaivoja. Tunnottomuutta oli melkein kaikilla. Pitäisikö karata ulkomaille? ;)
- Möveli
pelottaa! kirjoitti:
Jos jostakin saa asiallista palautetta niin sieltä. Alkoi vaan pelottaa enemmän kun luin muiden kertomuksia miten on tullu kaikenlaisia hermosärkyjä sun muita vaivoja. Tunnottomuutta oli melkein kaikilla. Pitäisikö karata ulkomaille? ;)
...leukaleikatuista kärsii niistä hermokivuista. Eihän sie sivustolla oo edes sataa jäsentä, ja vuosittain Suomessa tehdään satoja leukaleikkauksia. Joillakin vain ei ole tarvetta saada enempää tietoa siitä tai heillä on leikkaus onnistunut täydellisesti, joten ei murehtimaan :)
Ja mitä nuorempana leikkaus tehdään, sitä paremmat mahdollisuudet selvitä siitä ilman jälkikipuja. Mutta joo, olihan mullakin tuollasia ajatuksia vielä viime vuonna, mutta ne on jotenkin katoamassa mitä lähempänä leikkaus on.. - Mies 33
pelottaa! kirjoitti:
Minulla päädyttiin loppujen lopuksi siirtämään vain alaleukaa, mutta luiden kiinnittämisessä täytyi tehdä pienet reijät poskien ihoon ruuvien ruuvaamiseksi. Nyt arpien parannuttua en usko, että useimmat ihmiset huomaavat koskaan niitä pieniä ja ihonvärisiä arpia. Minultakin menee hetki löytää ne peilin kanssa, vaikka tiedänkin aika tarkkaan mistä kohtaa etsiä. Kipuja en kyllä voi sanoa olleen. Turvotusta ja mustelmia oli, vaikka kuulemma monella on paljon pahempi turvotus. Mutta sekä turvotus, että mahdolliset kivut ovat yksilöllisiä asioita. En usko, että mahdolliset kivut olisivat kuitenkaan saaneet ketään katumaan leikkausta. Leikkauksen jälkeen meni ehkä vuosi tai kaksi (en muista enää tarkkaan) ennen kuin tunto huulissa palasi aivan normaaliksi. Sillä välin huulissa oli kyllä tuntoa, mutta se tuntui erilaiselta kuin normaalisti. Pakkasviima tuntui erilaisen tunnon aikana jossain määrin epämiellyttävältä.
- siukku77
pelottaa! kirjoitti:
Poskiin molemmille puolille tulee pienet viillot mutta ovat sen verran piiloisassa paikassa etteivät juurikaan erotu ja 1-2 tikkiä eli aivan olemattomat ovat.. Leikkaus suoritetaan sisäpuolelta ja nämä poskissa olevat viillot dreenien takia-että mahd. verihyytymät saataisiin pois..
Osastolle menin maanantaina ja tiistai aamuna oli leikkaus-kotiin pääsin perjantaina ja alkupäivät kotiutumisen jälkeen olivat kaikkeiun raskaimmat- turvotus oli tosi rajua mutta näin ei ole kaikilla.. turvotusta vieläkin jonkin verran kun leikkauksesta kulunut kuukausi..suurin turvotus poissa n 2 viikkoa leikkauksesta. Sairaslomalla olen nyt ollut kuukauden ja työnlaadustakin riippuu mihin asti toipua-itse olen hoitoalalla ja kuitenkin tuota nostelua ym fyysista pakerrusta sen verran joten katsottiin parhaaksi ettei sinne töihin pidetä kiirettä.. Kyllä jokainen itse tietää milloin on sit työkuntoinen ja lepo on TÄRKEÄÄ!!
- Rautahammas 28
Mulla leikattiin yläleuka ja samalla joutu nenääkin korjailemaan.Leikkaus oli aika iso(yli 7h) ja paraneminen kesti reilun kuukauden.Naama oli turvoksissa pitkään,mutta en muista et leuat olis särkeny yhtään...Lonkka särki,siit otettiin luuta.Nyt 12v myöhemmin meen uuteen operaatioon nokan takia,ku se on ollu tukkonen leikkauksen jälkeen ja oon kärsiny siitä jonkun verran.Kyllä sä oot jo hyväs kunnossa syyskuuhun mennessä,kun sä lähet etelään.Mä meen silloin leikattavaks,sä oot jo silloin kunnossa ja makaat rannalla:).Tsemppiä vaan,ei sun tarvi pelätä mitään,aina jännittää vähän.Se on ihan terve merkki.
- pelottaa!
Kiitos Rautahammas 28 kannustamisesta! =) Toivottavasti sinun nenäleikkauksesi sujuu hyvin ja pääset taas nauttimaan "normaalista" elämästä. :)
Toivottavasti minun leuka on siihen syyskuuhun mennessä kunnossa ja saan nauttia täysin rinnoin lomastani! ;) - leikkaus 5/03
pelottaa! kirjoitti:
Kiitos Rautahammas 28 kannustamisesta! =) Toivottavasti sinun nenäleikkauksesi sujuu hyvin ja pääset taas nauttimaan "normaalista" elämästä. :)
Toivottavasti minun leuka on siihen syyskuuhun mennessä kunnossa ja saan nauttia täysin rinnoin lomastani! ;)Hei!
itse löysin kuukausi sitten sivuston/keskusteluryhmän, jossa kyseisiä asioita pohdittu ja kokemuksia vaihdettu.
Kurkkaapas!
http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/_whatsnew.msnw
- siukku77
Minulle tehty kuukausi sitten tuo samainen leikkaus, tosin alaleukoja siirrettiin.. Kivut vielä aika kovat mutta niistä selviää-särkylääkettä kannattaa käyttää niin paljon kuin mahdollista..jottei kivut sit yllättäisi.. Tunto on poissa osittain mutta palautuu kyllä aikanaan..
Leikkaus sinänsä oli aika simppeli kun ei tarvinnut mitään tuntea eikä kokea -turvotus oli aika raju minulla mutta sekään ei kaikille tule joten yksilöllistä siis.. Kaksi ensimmäistä viikkoa tuon leikkauksen jälkeen ruokavalioon kuuluu ainoastaan nestemäinen tai hyvin juokseva ravinto(minulle erittäin tutuksi tuli jäätelö ja pinaattikeitto..) Rupeshan se toki tökkimään kun "menu" niin suppea-siitäkin selvis..
Nyt olen ollut 2 viikkoa pehmeällä ravinnolla ja kohta normalisoituu ruokavalio.. tosin kovaa purtavaa ei suositella.. Antavat kyllä hyviä ohjeita ja ovat tukena siellä omalla leukapolilla, itse olen kokenut saavani asianmukaista hoitoa ja kannustusta sillä täytyy sanoa että masennus tuli melko rajuna tämän operaation jälkeen ja kahden pienen lapsen yh:na oli vain pakko jaksaa..
Tämä on tosi yleistä nykypäivänä niin nuorille kuin vanhemmillekin ja tokihan tällaiset suuret jutut pelottaa mutta jos vaivaa joista ei muulla tavalla selviä niin kyllähän sen takia kannattaa muutama vuosi "uhrata" jotta saa sitten sen jälkeen nauttia elämän antimista aivan uudella tavalla.. Ja tokihan tällaiset kasvattaa niin luontoa kuin sitä omaa suhtautumista elämäänkin..
Itse olen todella tyytyväinen siihen että 17v jatkunut migreeni jäi pois jo tuossa oikomishoidon alkutaipaleella..
VOIMIA sinulle tulevaan ja PALJON kärsivällisyyttä matkalle mukaan sillä sitä tarvitset-Hyvin kaikki menee !! Koeta ajatella POSITIIVISESTI.. Lopussa kiitos seisoo..- Suruttaa
Itselleni tehtiin epäonnistunut leikkaus HUS:ssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
- Lars.
Suruttaa kirjoitti:
Itselleni tehtiin epäonnistunut leikkaus HUS:ssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Millä tavalla epäonnistunut? Eli kuinka voit todeta sen pari päivää leikkauksen jälkeen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733