Asuinalueet Vaasassa

Tulevavaasalainen

Kuukauden sisään olisi edessä muutto Vaasaan eikä kaupunki ole ennestään tuttu. Osaisko joku suositella rauhallisia asuinalueita. Saa mainita myös niitä alueita joihin ei kannattaisi muuttaa. Kiitos :)

34

8408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenutolen

      Ristinummi ei missään tapauksessa...

      • Olenkokenut

        Erittäin kokenut....


    • MuuttoVinkki

      Kannattaa muuttaa fanipäätyyn. Suomen hiljaisin paikka ja kaikki ovat siellä omilla säännöillä.

    • ite en ole syntyperäinen. asunut 15v mm..ristinummella,suvilahdessa,keskustassa ja melaniemellä ehkä suvilahti on rauhallisin ja suomalaisin paikka,keskusta tietenkin palveluiden takia paras.nuo kaksi muuta rankkaisin heti pois. mutta kriteerit ei oo tiedossa.

      • KiitollinenVastauksesta

        Mikä Ristinumessa ja Melaniemellä "hiertää"ts.on negatiivista? Onko rauhatonta,väkivaltaa tms? Itse olen kuullut että Palosaaresta ei kananta ottaa asuntoa vaikka kuinka edullisesti tarjoittais.


    • Tulevavaasalainen

      Kiitos vinkeistä! Onko Korkeamäki rauhallista aluetta?

    • Satanan_perSujuoppo

      Joku vitun juoppo haluaa rauhalliselle alueelle häiriköimään. Ei saatana. Pysy poissa!

      • Tulevavaasalainen

        Huoh. En ole juoppo enkä häiriköi. Toivottavasti en koskaan törmää sinuun kun muutan!


    • vaasavasa

      Tuleva vaasalainen. Joka paikassa on hyvät ja vähemmän hyvät puolet, eikä kannata tietenkään ottaa tosissaan niitä, jotka yleistävät jonkun alueen esim. Ristinummen, Palosaaren tai Suvilahden jne. huonoksi yksittäisen tapauksen tai kokemuksen takia. Joka kaup.osassa voi tosi huonolla tuurilla saada seinänaapuriksi häirikön, ei sen perusteella voi tuomita koko paikkaa.
      Kysy Pikipruukilta, niillä on kämppiä ja hommat toimii.

    • totuusonrasismia

      Asun Rantakadulla. On hyvä paikka. Suosittelen.

      • Einiintotta

        Punaisessa tiilitalossa?


      • oven-rivat
        Einiintotta kirjoitti:

        Punaisessa tiilitalossa?

        Oven rivat on vain ulkopuolella eikö kukaan ole huomauttanut isännöitsijälle asiasta


    • Gerby, ehdottomasti.

    • xcg

      riippuu siitäkin millä kulkee missä kulkee? lapsia ym..joo onhan gerbyy hyvä mutta aamu ruuhka nakertaa? nummella ei oikeasti taso niin huono enään vaikka en nyt sinne vuokralle muuttaisikaan. itse kysyjän pitää punnita omia tarpeitaan. onko kyseessä työt,opiskelu..juuri se onko lapsia..ym

      • Tulevavaasalainen

        Opiskelija, ei lapsia


      • SorvinÄäreenNyt

        Epäilen vahvasti, että muuttaja on sama vuodesta toiseen.


    • yyuu

      Vaikka nämä eri paikkakuntien palstoilla esiintyvät muuttajat ovatkin usein vedätystä niin saadaan kuitenkin aikaan mukavaa keskustelua kaupunginosien välillä ja niiden stereotypioista.

      Siltä varalta jos tämän ketjun kysyjä on ihan aidosti asialla niin ainoa neuvoni on että jos bättre folketin kieltä et voi sietää korvissasi saatikka että osaisit sitä niin silloin en suosittele Vaasaa.

    • entinenvaaasalainen

      En suosittele Vaasaan muuttoa, mutta jos siihen päädyt niin tässä jotain ajatuksia alueista. Lista on parhaimmasta huonoimpaan.
      1. Keskusta - parasta Rantakatu ja Koulukatu
      2. Hietalahti
      3. Vikinga - erityisesti Viikintie hienoa aluetta
      4. Asevelikylä
      5. Purola
      6. Palosaari - parasta ranta, huonointa opiskelija-asuntoloiden lähialueet
      7. Vetokannas
      8. Vaskiluoto
      9. Sundom
      10. Kotiranta
      11. Vöyrinkaupunki - vältä Olympiakorttelia
      12. Isolahti - parasta ranta, kerrostalot ankeahkoja
      14. Melaniemi
      14. Huutoniemi
      15. Korkamäki
      16. Teeriniemi - hyvää omakotialueet, karmeaa kerrostalot
      17. Västervik
      18. Gerby - vältä kerrostaloja
      19. Vanha Vaasa
      20. Suvilahti -kerrostalot karmeita
      21. Ristinummi - kerrostalot karmeita

      Erot alueiden sisällä ovat toki valtavan suuret. esim. Ristinummen omakotialue on paljon miellyttävämpi kuin vaikkapa Olympiakortteli Vörkkärillä.

      Omakotialueet ovat ympäri kaupunkia varsin rauhallisia ja erot tulevat lähinnä etäisyyksistä keskustaan ja palveluihin. Rannoilla on hienompia taloja.

      Kerrostaloalueista hyviä ovat ainoastaan Keskusta, Hietalahti ja Palosaari. Muualla on paljon vuokra-asujia ja yhteiskunnan tuella eläjiä. Rantakatu on ehdottomasti Vaasan arvotetuin asuinkatu ja varsinkin Hovioikeuden ja Rantamyllyn seuro ovat oikein viehättäviä.

      Minä muutin Vaasasta pois jo yli 20 vuotta sitten. paljon siellä on muuttunut, mutta alueiden yleisimago on säilynyt samana. Jos pitäisi Vaasaan vielä joskus palata, niin en edes katsoisi asuntoja Keskustan ulkopuolelta, vaan koettaisin löytää mieleisen asunnon Rantakadulta tai Koulukadulta. Asuntojen hinnat ovat varsinkin tänne pk-seutuun verrattuna todella edullisia jopa parhailta paikoilta.

      • Tulevavaasalainen

        Kiitos tästä listasta! Hietalahteen muutin ja hyvin näköjään valitsin. On kyllä rauhallista.


      • Vai-Oikein-Lista

    • 43634656

      Olympia Vaasan slummialueta, suurin osa maahanmuuttajia. Pyöriä varastetaan jatkuvasti ja ahdistellaan yksin kulkevia naisia. Lisäksi kaupitellaan huumeita ja huumehörhöt josksu tunkeutuneet kaverin asuuntoonkin siellä.

      Nämä sis ihan oikeita kokemuksia.

      Ja tämä viesti ei ole sääntöjen vastainen, joku Olympiaan sijoittanut asuntosijoittaja tällä ilmiantaa kaikki Olymipiaa arvostelevat viestit, kuten näkyy aika monet arvostelevat Olympiaa.

      • sltubn

        Nämä kaksi, 43634656 ja entinenvaasalainen, ovat tyypillisiä huhuihin ja kuulemma juttuihin uskovia ja levittelevät niitä edelleen. Todellisuus on tietysti aivan jotain muuta, kuin parin tyypin yleistykset, eivät ole ikinä asuneet paikoissa, joista nyt "tietävät" kaiken.
        Varsinkin Ristinummen ja Olympian haukkuminen on vain lapsellista typeryyttä hiekkalaatikolla.


      • slutbh
        sltubn kirjoitti:

        Nämä kaksi, 43634656 ja entinenvaasalainen, ovat tyypillisiä huhuihin ja kuulemma juttuihin uskovia ja levittelevät niitä edelleen. Todellisuus on tietysti aivan jotain muuta, kuin parin tyypin yleistykset, eivät ole ikinä asuneet paikoissa, joista nyt "tietävät" kaiken.
        Varsinkin Ristinummen ja Olympian haukkuminen on vain lapsellista typeryyttä hiekkalaatikolla.

        Oletko sinä sitten asunut ko.paikoissa ?


      • sltubn
        slutbh kirjoitti:

        Oletko sinä sitten asunut ko.paikoissa ?

        Olen aika monessa eri kaup.osassa asunut, mm. Ristinummella ja Olympiassa, en tietenkään kaikissa, eikä ole "entinenvaasalainen" myöskään asunut, silti "tietää" niistä kaiken. Huhujen ja kuulemma juttujen perusteella esitetään asioita, se on vain lapsellista ja typerää. Kaikissa osissa tapahtuu kaikenlaista, vain tollo yleistää ja leimaa koko alueen ja paikan.


    • Entinenvaasalainen

      Olympiakortteli oli jo alun alkujaan yksi Vaasan epäonnistuneimmista hankkeista. Arkkitehtuuri on aivan karmeaa. Muutenkin koko se seutu on jotenkin taantunut.

      Ristinummelle asutettiin aikoinaan paljon sosiaalitapauksia. Aluetta leimasi erityisesti päihdeongelmat ja nuorisorikollisuus. Tuskin se on siitä ainakaan hyvään suuntaan muuttunut.

      Asuin Vaasassa lapsuuteni ja nuoruuteni. Se on ehdottomasti ankein paikkakunta missä minä olen asunut.

      En asunut eliittialueilla vaan tunnen paremmin sen nurjan puolen.

    • ooppääååå

      Jos minä muuttaisin Vaasaan niin valitsisin paikaksi meren.

    • entinenvaasalainen

      Jaoin aikoinaan sanomalehtiä Vaasassa ja pääsin käymään hyvin monessa talossa ja kaupunginosassa öiseen aikaan. Siitä on toki jo aikaa noin 25-vuotta. Eniten tykkäsin Rantakadusta. Vanhoilla omakotialueilla joskus koirat olivat haasteena. Pahimmat öykkärit tapasin Teeriniemen kerrostaloissa. Olen itse asunut Vetokannaksella ja Teeriniemellä. Tunnen Vaasan edelleen melko hyvin ja käyn siellä noin 2 kertaa vuodessa. Vaasa on muuttunut mielestäni huonoon suuntaan.

      En oikein ymmärrä niitä jotka puolustavat Ristinummea ja Olympiakorttelia. Ne ovat levotonta seutua ja paljon parempia löytyy muualta. Miksi valita kaupungin huonoimmista, kun on vaihtoehtoja? Olen käynyt aikoinaan paljon molemmissa ja levottomia olivat jo silloin.

      • ghjby

        Sun mielipide huonommista alueista on oma subjektiivinen näkemys, ei mikään tosiasiallinen fakta. Levottomuutta löytyy joka alueelta, mikä saa näkemään vain parin alueen? Kuinka voit tietää, jos et ole asunut Ristinummella tai Olympiakorttelissa? Olen asunut molemmissa, ja muuallakin, enkä oleellista eroa ole huomannut.
        Näyttääkin siltä, et uskot huhuja ja kuulemma juttuja, ennemmin kuin miettisit kunnolla.


      • entinenvaasalainen
        ghjby kirjoitti:

        Sun mielipide huonommista alueista on oma subjektiivinen näkemys, ei mikään tosiasiallinen fakta. Levottomuutta löytyy joka alueelta, mikä saa näkemään vain parin alueen? Kuinka voit tietää, jos et ole asunut Ristinummella tai Olympiakorttelissa? Olen asunut molemmissa, ja muuallakin, enkä oleellista eroa ole huomannut.
        Näyttääkin siltä, et uskot huhuja ja kuulemma juttuja, ennemmin kuin miettisit kunnolla.

        Sulla taas on tarve puolustaa näitä huonomaineisia alueita. Kun joku kysyy mielipidettä missä Vaasassa kannattaa alua ja mitä alueita välttää, niin en kyllä suosittelisi Olympiaa tai Ristinummea. En suosittelisi myöskään monia muita alueita vaan Rantakatua, Koulukatua ja ehkä Palosaaren tiettyjä kortteleita.

        Jos vaikka sukulaiseni olisi muuttamassa Vaasaan ja kysyisi neuvoa, niin en missään tapauksessa suosittelisi mitään näistä kerrostalolähiöistä. Vaasa on osittain viehättävä kaupunki, mutta kyllä se viehättävyys aikalailla meren läheisyyteen rajoittuu. Sisämaan asuinalueet ovat varsin ankeita ja tylsiä Asevelikylää lukuunottamatta. Lapsiperheille Asevelikylä on hyvinkin harkitsemisenarvoinen alue. Vetokannas on myös parantunut, kun teollisuus ja sitä kautta rekkaliikenne on sieltä viime vuosina vähentynyt.

        Minun lapsuuteni Vetokannaksella oli varsin mukava ja ihmiset olivat kivoja. Seutu oli mukavan kaksikielistä ja suomenkieliset ja ruotsinkieliset leikkivät sekaisin keskenään. Sen sijaan Teeriniemestä en tykännyt ollenkaan. Siellä jostain syystä oli paljon levottumuutta ja aina sai varautua tappelemaan. Missään en ole niin paljoa väkivaltaa elämässäni kohdannut kuin Vaasassa nuorena. Etelä-Suomen pahamaiset lähiötkin ovat lintukotoja Vaasaan verrattuna. Tappelemaan opin Vaasassa aika hyvin, mutta sitä harvemmin nyky-yhteiskunnassa varsinaisena meriittinä pidetään.


      • fgtynbsp
        entinenvaasalainen kirjoitti:

        Sulla taas on tarve puolustaa näitä huonomaineisia alueita. Kun joku kysyy mielipidettä missä Vaasassa kannattaa alua ja mitä alueita välttää, niin en kyllä suosittelisi Olympiaa tai Ristinummea. En suosittelisi myöskään monia muita alueita vaan Rantakatua, Koulukatua ja ehkä Palosaaren tiettyjä kortteleita.

        Jos vaikka sukulaiseni olisi muuttamassa Vaasaan ja kysyisi neuvoa, niin en missään tapauksessa suosittelisi mitään näistä kerrostalolähiöistä. Vaasa on osittain viehättävä kaupunki, mutta kyllä se viehättävyys aikalailla meren läheisyyteen rajoittuu. Sisämaan asuinalueet ovat varsin ankeita ja tylsiä Asevelikylää lukuunottamatta. Lapsiperheille Asevelikylä on hyvinkin harkitsemisenarvoinen alue. Vetokannas on myös parantunut, kun teollisuus ja sitä kautta rekkaliikenne on sieltä viime vuosina vähentynyt.

        Minun lapsuuteni Vetokannaksella oli varsin mukava ja ihmiset olivat kivoja. Seutu oli mukavan kaksikielistä ja suomenkieliset ja ruotsinkieliset leikkivät sekaisin keskenään. Sen sijaan Teeriniemestä en tykännyt ollenkaan. Siellä jostain syystä oli paljon levottumuutta ja aina sai varautua tappelemaan. Missään en ole niin paljoa väkivaltaa elämässäni kohdannut kuin Vaasassa nuorena. Etelä-Suomen pahamaiset lähiötkin ovat lintukotoja Vaasaan verrattuna. Tappelemaan opin Vaasassa aika hyvin, mutta sitä harvemmin nyky-yhteiskunnassa varsinaisena meriittinä pidetään.

        Kummallista haukkua paikkoja, joissa ei ole kuin käynyt kääntymässä.
        Katkera olet jostain syystä, ja pahaa oloasi purat haukkumalla väärää puuta.
        Suosittelen peiliin katsomista.


      • entinenvaasalainen
        fgtynbsp kirjoitti:

        Kummallista haukkua paikkoja, joissa ei ole kuin käynyt kääntymässä.
        Katkera olet jostain syystä, ja pahaa oloasi purat haukkumalla väärää puuta.
        Suosittelen peiliin katsomista.

        Osoitteeni ei ole koskaan ollut Ristinummella tai Olympiakorttelissa, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että olisin vain käynyt kääntymässä. Tunsin molemmat erittäin hyvin, mutta sitä minun ei tarvitse enempää avata. Peiliin olen katsonut usein ja on kieltämättä totta, että nuoruuteni Teeriniemellä oli elämäni paskinta aikaa. Sen jälkeen en ole yhtä huonolla alueella asunutkaan.

        Mitä tulee haukkumiseen, niin voitko kiistää että käyttämäni kuvaukset paikoista eivät pitäisi paikkaansa? (vältä kerrostaloja, sosoaalitapauksia, päihdeongelmat, nuorisorikollisuus, levotonta seutua...) Ei todellakaan positiivisia ilmaisuja, mutta sitä se todellisuus on.

        Ristinummen omakotialuetta en moittinut, mutta kerrostaloalueita kyllä. Kaverini asui kerrostalossa Ristinummenraitin kupeessa ja meno varsinkin viikonloppuisin oli kuin Klamydian biisissä konsanaan. Pihalla ollessa välillä joku kävi avautumassa miten karmeaa elämä siellä kerrostaloissa on. Joku heitti kirveen romaniperheen ikkunaan, pesulan kuivaushuoneessa vastapestyihin lakanoihin oli syljetty, useita aikuisia oli jo lauantaina iltapäivällä aivan päissään... Teeriniemellä asuessamme kun joku perhe naapurustossamme erosi tai joutui taloudellisiin vaikeuksiin, niin tyypillisesti muuttivat silloin aina Ristinummelle kaupungin vuokrataloihin. Elämään sävytti tyypillisesti runsas päihteiden käyttö ja perheväkivalta.

        Olympiakorttelin ensimmäiset VOASin talot nousivat 90-luvun alkupuolella. Sijainti oli hyvä, mutta arkkitehtuuri karmea. En pidä muutenkaan VOASin käyttämän arkkitehdin luomuksista. Minulla oli paljon tuttuja opiskelijoita asumassa noissa VOASin taloissa ja vierailin siellä usein. Opiskelijaelämään tietysti kuuluu välillä railakaskin juhliminen ja sitä totisesti näki siellä paljon. Ehkä meno on rauhoittunut, mutta jotenkaan en jatka siihen uskoa.

        Lopetan kommentoinnin tältä erää tähän. Alkuperäiselle kysyjälle lienee jo joku käsitys eri aluista muodustunut. Muut voivat halutessaan täydentää. Omat kokemukseni ovat kuitenkin aika vanhoja. Onnellista loppuelämää kaikille vaasalaisille! Minä käyn siellä joskus mökillä.


      • vaasavasa
        entinenvaasalainen kirjoitti:

        Osoitteeni ei ole koskaan ollut Ristinummella tai Olympiakorttelissa, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että olisin vain käynyt kääntymässä. Tunsin molemmat erittäin hyvin, mutta sitä minun ei tarvitse enempää avata. Peiliin olen katsonut usein ja on kieltämättä totta, että nuoruuteni Teeriniemellä oli elämäni paskinta aikaa. Sen jälkeen en ole yhtä huonolla alueella asunutkaan.

        Mitä tulee haukkumiseen, niin voitko kiistää että käyttämäni kuvaukset paikoista eivät pitäisi paikkaansa? (vältä kerrostaloja, sosoaalitapauksia, päihdeongelmat, nuorisorikollisuus, levotonta seutua...) Ei todellakaan positiivisia ilmaisuja, mutta sitä se todellisuus on.

        Ristinummen omakotialuetta en moittinut, mutta kerrostaloalueita kyllä. Kaverini asui kerrostalossa Ristinummenraitin kupeessa ja meno varsinkin viikonloppuisin oli kuin Klamydian biisissä konsanaan. Pihalla ollessa välillä joku kävi avautumassa miten karmeaa elämä siellä kerrostaloissa on. Joku heitti kirveen romaniperheen ikkunaan, pesulan kuivaushuoneessa vastapestyihin lakanoihin oli syljetty, useita aikuisia oli jo lauantaina iltapäivällä aivan päissään... Teeriniemellä asuessamme kun joku perhe naapurustossamme erosi tai joutui taloudellisiin vaikeuksiin, niin tyypillisesti muuttivat silloin aina Ristinummelle kaupungin vuokrataloihin. Elämään sävytti tyypillisesti runsas päihteiden käyttö ja perheväkivalta.

        Olympiakorttelin ensimmäiset VOASin talot nousivat 90-luvun alkupuolella. Sijainti oli hyvä, mutta arkkitehtuuri karmea. En pidä muutenkaan VOASin käyttämän arkkitehdin luomuksista. Minulla oli paljon tuttuja opiskelijoita asumassa noissa VOASin taloissa ja vierailin siellä usein. Opiskelijaelämään tietysti kuuluu välillä railakaskin juhliminen ja sitä totisesti näki siellä paljon. Ehkä meno on rauhoittunut, mutta jotenkaan en jatka siihen uskoa.

        Lopetan kommentoinnin tältä erää tähän. Alkuperäiselle kysyjälle lienee jo joku käsitys eri aluista muodustunut. Muut voivat halutessaan täydentää. Omat kokemukseni ovat kuitenkin aika vanhoja. Onnellista loppuelämää kaikille vaasalaisille! Minä käyn siellä joskus mökillä.

        Jokainen ymmärtää, et missä asuu paljon opiskelijoita, siellä saattaa olla myös häiriöitä, ja opiskelijoita asuu todellakin monissa paikoissa Vaasassa, samoja määriä, kuin Olympiassa, silti haukut vain Olympiaa, ja se on typerää. Suvilahdessa, Isolahdessa, Vanhassa Vaasassa jne. on aivan samanlaisia kerrostaloja kuin Ristinummellakin, ja myös niissä on joitakin asukkeja, jotka eivät osaa aina käyttäytyä. Silti haukut vain Ristinummea. Aikuisen pitäisi ymmärtää asioita hieman paremmin, eikä leimata noin asenteellisen yksipuolisesti.
        Ja nuo "kaveri oli kuullut" jutut ovat juuri niitä kuulemma, ja huhujuttuja, jotka ovat pelkkää vääristelyä ja pahantahtoista mustatuntuu-roskaa.
        Joo, onnellisempaa loppuelämää, ettei tartte kotikontuja halveksia enempää!


    • Tuppisuupaskaa

      Minä muuttaisin jäähallin fanikatsomoon. Vaasan hiljaisin paikka asua, tämä tuli todistettua lauantaina sport lukko ottelussa. 800 ihmistä oli siellä ja 30 kannusti.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe