Kelan virhe asumistukipäätöksessä

ApuaKaipaisin

Muutin 2 vuotta sitten Rovaniemeltä Kangasalle, kesäkuussa 2015. Yleistä asumistukea olen saanut koko tämän ajan mitä olen täällä asunut. Toukokuussa tuli taas vuositarkastus jonka täytin ja laitoin kaikki liitteet siihen mukaan. Päätös asumistuesta tulikin hyvissä ajoin, aloin tarkastamaan päätöstä koska mielestäni tuloni olivat ilmoitettu liian suureksi kunnes huomasin että kunnaksi päätökseen oli merkitty Rovaniemi. Soitin kelalle samantien ja asiakaspalvelija lupasi että päätös tehdään uudestaan, Rovaniemellä asuessani olisin nimittäin saanut enemmän asumistukea kun Kangasalla.

Tämän kuun alussa kelan sivuille oli tullut viestiä, he aikovat oikaista päätöksen yleisestä asumistuesta koko ajalta koska siellä on kokoajan ollut kuntana Rovaniemi, ei Kangasala!! Kysyivät suostumusta minulta jotta asia voitaisiin oikaista, en ole huomannut viestiä ajoissa kun siitä ei ole tullut sähköpostiin tai puhelimeen mitään ilmoitusta joten nyt asumistuki on katkaistu kokonaan vaikka sen asiakaspalvelijan kanssa sovittiin puhelimitse että sen uuden päätöksen voi tehdä niin pian kuin mahdollista.

Laitoin viestiä että sen uusimman asumistuen päätöksen oikaisuun suostun mutta niiden vanhojen oikaisuun en ennenkuin ne ovat käyneet muutoksenhakulautakunnassa.

Mitenköhän tässä lopulta käy? Pelottaa jos joudun maksamaan 2 vuoden liikamaksut takaisin vaikkei vika olekaan minun, vai onko? Tarkistaako kaikki että se kunta on siellä päätöksessä oikein? Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia ja miten siinä on lopulta käynyt?

13

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lawetorder

      Tuo onkin hankala kysymys siinä mielessä kun ei ole koskaan ainakaan itsellä ollut noin, mutta ensiksi, onko sinulla ensimmäinen päätös kangasalan asunnon asumistuesta, jos on, niin tarkista siitä asuinpaikkakunta.

      Siksihän ne sen suostumuksen olisivat tarvinneet koska päätöstä ei voi hakijan vahingoksi tehdä ilman suostumusta ja jos noin on ollut kuin he sanovat, niin kyllä se on, että liikaa maksetun joutuu maksaan takaisin, riippuen elämän tilanteestasi.

      Minulla on kuitenkin asuinpaikkakunnan vaihtumisen johdosta aina mennyt tieto kelaan maistraatista, ainoastaan asumistuen tarkistus on ollut tai olen heti hakenut suoraan uutta asumistukea jolloin ei ole noita epäselvyyksiä eli paljon itsestä kiinni tuleeko tuollaisia.

      Viestien suhteen kannattaa olla tarkkana kuin porkkana.

      Tässä tapauksessa kehotan hakemaan UUTTA asumistukea uuteen osoitteeseesi.

      Sen perinnän saa purkautumaan, jos määrä on pieni taikka maksukykysi huono.

      • ApuaKaipaisin

        Ensimmäisessä asumistukipäätöksessä on kuntana Rovaniemi kuten seuraavassakin päätöksessä. Miten tuo voi olla edes mahdollista, kun vuositarkastusta tekee niin siihen tulee automaattisesti Kangasala eikä sitä voi muuttaa joten ainoa mistä minua voi syyttää on etten aikaisemmin ole tuota tarkastanut ja tämä on ihan täysin kelan vika.

        Tuo ens kuun asumistuki ihmetyttää, onneksi nauhottavat puhelut jossa asiakaspalvelijan kanssa sovitaan, eli annan suostumukseni jo silloin että asumistukeen voidaan tehdä uusi päätös ja olen ollut itse aktiivinen tämän asian kanssa enkä missään vaiheessa toiminut vilpillisesti.


      • ApuaKaipaisin

        Ja voiko kela nyt jättää sen uuden asumistuen oikaisematta kun en suostunut siihen oikaisuun muiden kohdalla?


      • 167-176
        ApuaKaipaisin kirjoitti:

        Ja voiko kela nyt jättää sen uuden asumistuen oikaisematta kun en suostunut siihen oikaisuun muiden kohdalla?

        Miksi sinun kannalta päätös pitäis oikaista jos olet saanut liikaa? Jos olet saanut taas liikaa niin valitusta ei kannata tehdä ja ei sitäkään voi oikaista vahingoksesi edes itse sarvipäinen hiilihankomies ilman suostumistasi. En nyt ihan tarkkaan muista mutta Kelankin pitää hakea päätöksen muuttamista muutoksenhakulautakunnalta ja tarvittaessa vakuutusoikeudesta.

        Eivätkä voi oikaista vanhoja päätöksiä vahingoksesi kun et siihen suostu joten eipä taida olla mitään lain voimaiseen päätökseen perustuvaa takaisinperintävaadettakaan. Jos kuitenkin tekevät päätöksen takaisinperinnästä niin sinulla on siihen valitusokieus, ensin muutoksenhakulautakunnassa ja sitten vielä vakuutusokieudessa. Noin 10 vuotta sitten prosessi kesti omalla kohdalla n. 3 vuotta ja takaisin perintää ei voi aloittaa ennen lain voimaista päätöstä, valitus kannattaa vaikka sitä ei hyväksyttäisikään, korkoa ei tuolta ajalta mene.


      • ApuaKaipaisin

        Entäs tämän uuden asumistukipäätöksen suhteen? Kun soitin kelalle 22.5. Niin tien suullisen oikaisemispyynnön, vai teinkö? Asiakaspalvelija sanoi että uusi päätös tehdään joten on suostunut minun oikaisemispyyntöön? Joten lain mukaan kela ei olisi saanut katkaista mun asumistukea vaan tehdä siihen uusi päätös? Jos asumistuki ei tule 1.7. Uudella päätöksellä niin voinko tehdä valituksen siitä vedoten että siitä tulee taloudellista haittaa koska vuokranmaksun eräpäivä on joka kuun 1. Päivä?


      • 167-176
        ApuaKaipaisin kirjoitti:

        Entäs tämän uuden asumistukipäätöksen suhteen? Kun soitin kelalle 22.5. Niin tien suullisen oikaisemispyynnön, vai teinkö? Asiakaspalvelija sanoi että uusi päätös tehdään joten on suostunut minun oikaisemispyyntöön? Joten lain mukaan kela ei olisi saanut katkaista mun asumistukea vaan tehdä siihen uusi päätös? Jos asumistuki ei tule 1.7. Uudella päätöksellä niin voinko tehdä valituksen siitä vedoten että siitä tulee taloudellista haittaa koska vuokranmaksun eräpäivä on joka kuun 1. Päivä?

        Eivät voi katakaista asumistukea millään perusteella ilman erillistä katkaisupäätöstä ja sitä eivät voi tehdä koska perusteita katkaisulle ei ole, vaikka tuo tehty päätös on virheellinen niin se on pantava myös täytäntöön, sen korjaaminen on sitten erikseen. Tuo oikaisuun suostuminen asiakkaan vahingoksi on saatava kirjallisena, kiistä suostuneesi. Kaikiin tehtyihin päätöksiin voi hakea muutosta valitusaikana. Tilanne muuttuu ainakin minun kohdalla hankalaksi silloin jos virkanilkki sooloilee eikä toimi lain mukaan, asiat vaan sitten mutkistuu ja se on siinä kai tarkoituskin.


      • ApuaKaipaisin

        Seuraavaa maksua ei näy, lukee vain että ota yhteyttä kelaan, päätös jossa on väärä kunta on viimeisin päätös mikä sinne on tehty. Eilen soitin sinne ja sanoivat että tarvitsivat mun suostumuksen että se voidaan oikaista, en ollut huomannut määräaikaan mennessä että tuollainen täytyy tehdä koska viesti siitä oli ainoastaan asiointipalvelussa joten asumistuki on katkaistu siihen saakka kunnes saavat asian oikaistua. Luulin asian olevan kunnossa koska 22.5. Annoin siihen luvan että siihen voidaan uusi päätös tehdä ja se asiakaspalvelija sanoi että siihen tehdään uusi päätös. Jos asiakkaalle jotain lupaa, se täytyy myöskin pitää, siksi ne puhelutkin nauhoitetaan ettei ole epäselvyyksiä puolin eikä toisin. Eli jos päätöstä ei tule perjantaihin mennessä niin voin hakea korvauksia että päätöstä asumistuesta ei ole tehty luvatun 3 viikon sisällä?


      • gfgsgfsg
        ApuaKaipaisin kirjoitti:

        Seuraavaa maksua ei näy, lukee vain että ota yhteyttä kelaan, päätös jossa on väärä kunta on viimeisin päätös mikä sinne on tehty. Eilen soitin sinne ja sanoivat että tarvitsivat mun suostumuksen että se voidaan oikaista, en ollut huomannut määräaikaan mennessä että tuollainen täytyy tehdä koska viesti siitä oli ainoastaan asiointipalvelussa joten asumistuki on katkaistu siihen saakka kunnes saavat asian oikaistua. Luulin asian olevan kunnossa koska 22.5. Annoin siihen luvan että siihen voidaan uusi päätös tehdä ja se asiakaspalvelija sanoi että siihen tehdään uusi päätös. Jos asiakkaalle jotain lupaa, se täytyy myöskin pitää, siksi ne puhelutkin nauhoitetaan ettei ole epäselvyyksiä puolin eikä toisin. Eli jos päätöstä ei tule perjantaihin mennessä niin voin hakea korvauksia että päätöstä asumistuesta ei ole tehty luvatun 3 viikon sisällä?

        "Eli jos päätöstä ei tule perjantaihin mennessä niin voin hakea korvauksia että päätöstä asumistuesta ei ole tehty luvatun 3 viikon sisällä? "

        Ei Kela korvauksia hitaista päätöksistä maksa kuin toimeentulotuen osalta, jonka kohdalla on lakiin säädetty erikseen käsittelyajat.


      • Lawetorder
        167-176 kirjoitti:

        Eivät voi katakaista asumistukea millään perusteella ilman erillistä katkaisupäätöstä ja sitä eivät voi tehdä koska perusteita katkaisulle ei ole, vaikka tuo tehty päätös on virheellinen niin se on pantava myös täytäntöön, sen korjaaminen on sitten erikseen. Tuo oikaisuun suostuminen asiakkaan vahingoksi on saatava kirjallisena, kiistä suostuneesi. Kaikiin tehtyihin päätöksiin voi hakea muutosta valitusaikana. Tilanne muuttuu ainakin minun kohdalla hankalaksi silloin jos virkanilkki sooloilee eikä toimi lain mukaan, asiat vaan sitten mutkistuu ja se on siinä kai tarkoituskin.

        Arvoisa 167, kyllä ne voi, ei siihen tarvita mitään katkaisupäätöstä.

        Esim. asumistuentarkastusilmoituksessa lukee selkeästi, että jollei he saa tarkistushakemusta, voidaan asumistuki lakkauttaa eli katkaista, samoin se katkaistaan jos ei ilmoita muutoksista jotka oleellisesti vaikuttaa asumistuen saamiseen eli asumistuen saamiseen on ehtoja ja ilmoittamisvelvollisuus muuttuneista asioista ja joka päätöksen liitteenä ilmoitetaan milloin kyseinen ilmoitus pitää tehdä ja syy ja lisäksi ne syyt löytyy kyllä kelan sivuiltakin jotka ystävällisesti liitin tähän aikaisempaan kirjoittamaani ja sivun osoitteen.


      • 167-176
        Lawetorder kirjoitti:

        Arvoisa 167, kyllä ne voi, ei siihen tarvita mitään katkaisupäätöstä.

        Esim. asumistuentarkastusilmoituksessa lukee selkeästi, että jollei he saa tarkistushakemusta, voidaan asumistuki lakkauttaa eli katkaista, samoin se katkaistaan jos ei ilmoita muutoksista jotka oleellisesti vaikuttaa asumistuen saamiseen eli asumistuen saamiseen on ehtoja ja ilmoittamisvelvollisuus muuttuneista asioista ja joka päätöksen liitteenä ilmoitetaan milloin kyseinen ilmoitus pitää tehdä ja syy ja lisäksi ne syyt löytyy kyllä kelan sivuiltakin jotka ystävällisesti liitin tähän aikaisempaan kirjoittamaani ja sivun osoitteen.

        Joutuvat tekemään tuosta katkaisusta valituskelpoisen päätöksen vaikka asiakas itse hakisi katkaisua, tuosta on ihan perskohtaista kokemusta. On muuten nopeimmin tulleita päätöksiä.


    • Lawetorder

      Ensiksi, teitkö ikmoituksen kelaan, että asuinpaikkasi vaihtuu ja asunto-osoite myös ja jos et tehnyt, niin se on sinun oma virheesi, KOSKA TUOLLOIN TEHDÄÄN ASUMISTUENTARKISTUS ja selostuksestasi päätellen et ole noin tehnyt.

      Kela antaa selkeät ohjeet asumistuen saajalle, että jos osoitteesi vaihtuu, niin siitä pitää ilmoittaa kelaan taikka tehdään uusi asumistukihakemus uuteen osoitteeseen, kun on ensin aikaisempi asumistuki katkaistu eli ymmärtäen ROVANIEMI asumistuki poikki -> KANGASALA uusi asumistukihakemus.

      Tässä suoraan kelan sivulta MILLOIN ILMOITETAAN MUUTOKSISTA "Ilmoita muutoksista

      Sinun on pikaisesti ilmoitettava Kelaan seuraavista olosuhteidesi muutoksista:

      Ruokakuntasi bruttokuukausitulot nousevat vähintään 400 euroa verrattuna edellisen päätöksen tuloihin.
      Ruokakuntasi hyväksyttävät asumismenot pienenevät vähintään 50 euroa.


      Vaihdat asuntoa tai muutat pois asunnosta, johon asumistuki on myönnetty.


      Sinulle tai ruokakuntaasi kuuluvalle syntyy oikeus opintotuen asumislisään tai kanssasi samassa asunnossa asuvan oikeus opintotuen asumislisään päättyy.
      Sinulle tai ruokakuntaasi kuuluvalle syntyy oikeus eläkkeensaajan asumistukeen.
      Ruokakuntaasi kuuluvien henkilöiden määrä muuttuu pysyvästi.
      Ruokakuntaasi kuuluva henkilö muuttaa ulkomaille tai oleskelee ulkomailla.
      Ruokakuntasi ottaa alivuokralaisen tai luopuu alivuokralaisen pitämisestä.
      Ruokakuntasi käytössä olevan asunnon hallintamuoto muuttuu.
      Solmit avioliiton tai avioliitto purkautuu.
      Menet avoliittoon tai avoliitto päättyy.

      Jos et ilmoita muutoksista, sinulle voidaan maksaa tukea aiheettomasti tai väärän suuruisena. Tällöin sitä joudutaan perimään myöhemmin takaisin.

      Tarkista lisäksi, miten muuttunut tilanteesi vaikuttaa muihin Kelan maksamiin tukiin.
      Tavallisia kysymyksiä:

      Usein kysyttyä uudesta asumistuesta
      Mihin ilmoitan uuden tilinumeron?
      Osoitteenmuutos?
      Henkilötietojen muutos
      Tietoa etuuksien takaisinperinnästä" ja koko litania löytyy täältä: http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_ilmoita-muutoksista

      Kysynkin nyt, kenen virhe onkaan??

      Turha sanoa ettet tienny, koska tuo sama on myöskin asumistukipäätöksen liitteissä sanottu selkeästi.

      • ApuaKaipaisin

        Olen tehnyt asumistukihakemuksen muuton yhteydessä, katkaissut vanhan ja tehnyt uuden uuteen asuntoon. Muuten kaikki siinä päätöksessä on oikein paitsi paikkakunta jota en ole hoksannut tarkistaa. Kelasta sanottiin että saisin enemmän asumistukea Rovaniemellä kun Kangasalla samankokoisesta/ hintaisesta asunnosta joten oikaisussa minulta perittäisiin liikaa maksettu asumistuki takaisin koska asumistuki on laskettu että asunto sijaitsee Rovaniemellä, ei Kangasalla ja vaikkei syy olekaan minun vaan kelan.


      • Lawetorder
        ApuaKaipaisin kirjoitti:

        Olen tehnyt asumistukihakemuksen muuton yhteydessä, katkaissut vanhan ja tehnyt uuden uuteen asuntoon. Muuten kaikki siinä päätöksessä on oikein paitsi paikkakunta jota en ole hoksannut tarkistaa. Kelasta sanottiin että saisin enemmän asumistukea Rovaniemellä kun Kangasalla samankokoisesta/ hintaisesta asunnosta joten oikaisussa minulta perittäisiin liikaa maksettu asumistuki takaisin koska asumistuki on laskettu että asunto sijaitsee Rovaniemellä, ei Kangasalla ja vaikkei syy olekaan minun vaan kelan.

        Ymmärsin väärin, koska missään vaiheessa et ole tuota maininnut, joten pahoitteluni väärin ymmärrystäni.

        Nyt tuo on minulle selvä ja selkeästi tuo on kelan täysin oma moka ja jos tulee takaisinperintäpäätös, niin esität tuon asian, että olet katkaissut muuttaessa asumistukesi ja selkeästi olet uudessa hakemuksessa uuden osoitteesi ilmaissut ja hakenut siihen asumistukea joten kela ei voi perintää suorittaa ja jos suorittavat perintää asumistuesta, vie asia hallinto-oikeuteen tai kirjelmöit oikeusasiamiehelle.

        Pahoitteluni vielä kerran väärin ymmärykseni johdosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      142
      983
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      21
      964
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      830
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      825
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      798
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      732
    Aihe