Maakaapeli lämpötolpalle ja valolle

Moi
Olen pystyttämässä autokatosta, johon laitan lämmitystolpan kahdelle autolle sekä valon.

Sähkötyöt tekee tietysti ammattilainen, mutta kaapelit voisi vetää valmiiksi kytkentää varten.

Jos nämä kaikki olisivat yhtäaikaa päällä: Millainen kaapeli tulisi maahan kaivaa?

Lämmitys - auto 1:
- Lämppäri teho 1000W
- Sisälämppäri teho 1200W

Lämmitys - auto 1:
- Lämppäri teho 1500W
- Sisälämppäri teho 1400W

Valaisin - LED teho 30W

Sulakkeita tietty 2-3 kpl sulaketaulun päähän, mutta se on tosiaan sähkömiehen hommaa.

PS. Eikö niin, että kaapeleita ei jatketa, vaan vedetään aina yhtenäisenä pisteestä A pisteeseen B?

14

3375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko tämä ok: MCMK 4X2,5 2,5
      Vai tarvitseeko jopa 2 kpl?

      • sähkä

        On sopiva kaapeli. Kytkentä kahteen 16 A sulakkeeseen riittää, katoksessa kaapeli jakorasiaan, josta 3x2,5 haarat lämmityspistorasioille ja valolle. Vikavirtasuojaus on tietenkin myös laitettava.


      • Kiitti "sähkä"!


    • normisettiä

      "Eikö niin, että kaapeleita ei jatketa, vaan vedetään aina yhtenäisenä pisteestä A pisteeseen B?"

      Mitä tarkoitat, ei kaapelia jatketa tietenkään huvikseen, mutta tarvittaessa tietenkin jatketaan.

      • No, mietin vain kun siellä maassa menee joku kaapeli vanhaan siirrettävään tolppaan, mutta kaapeli on vanha, ja kaivettava joka tapauksessa, joten uusin sen - eikä jatketa.


      • normisettiä
        RipsaK kirjoitti:

        No, mietin vain kun siellä maassa menee joku kaapeli vanhaan siirrettävään tolppaan, mutta kaapeli on vanha, ja kaivettava joka tapauksessa, joten uusin sen - eikä jatketa.

        Nuo sinun tehot ovat niin suuret että tuskin se vanha kaapeli riittäisi...


      • Niinpä, sen vuoksikin jo hyvä laittaa uusi.

        Löytyypä tuota kaapelia jopa 4x6 6 ja 4x10 10 - mahtavatko ne olla jo "liian" järeää, vai voiko edes olla "liikaa"...


      • sähkis
        RipsaK kirjoitti:

        Niinpä, sen vuoksikin jo hyvä laittaa uusi.

        Löytyypä tuota kaapelia jopa 4x6 6 ja 4x10 10 - mahtavatko ne olla jo "liian" järeää, vai voiko edes olla "liikaa"...

        No jos laittaa autokatokseen pienen sähkökeskuksen voi paksummankin kaapelin laittaa. Muuten hyödytöntä ja turhan työlästä kytkeä.


      • Sit mennään tällä: MCMK 4X2,5 2,5


    • SP2

      Kaikenlainen sähkökaapelien vetäminen on myös sähkötyötä ja siten työ kuuluu sähköpätevyyden omaavalle ammattilaiselle. Työn saa toki tehdä itse maallikkokin, kunhan se tapahtuu ammattilaisen antamilla ohjeilla ja hänen valvonnassa.
      Hölmöä kysellä täältä kaapelien sopivuutta, miksei kysele siltä "asentajalta joka tulee kytkemään ne kaapelit".

      • kolmi-vaihe

        Kokonaisteho 5100W.
        16A:n sulakkeella maksimiteho on 16*230=3680W.
        Nollajohto (2.5mm) ei kestä 5100W:n kuormaa jos virtajohtimet tulevat samasta vaiheesta.
        Eli syöttö pitää tulla kahdesta vaiheesta, tarvitsee kolmivaihevikavirtasuojan.


      • vai_onko
        kolmi-vaihe kirjoitti:

        Kokonaisteho 5100W.
        16A:n sulakkeella maksimiteho on 16*230=3680W.
        Nollajohto (2.5mm) ei kestä 5100W:n kuormaa jos virtajohtimet tulevat samasta vaiheesta.
        Eli syöttö pitää tulla kahdesta vaiheesta, tarvitsee kolmivaihevikavirtasuojan.

        Se nyt on selvää kaikille että 3-v. kaapelin karvat kytketään eri vaiheiden sulakkeille.


    • sähköurakoitsija

      Eipä osaa porukka mitoittaa vieläkään kaapelia. Ensin on mitattava oikosulkuvirta
      keskuksessa ja sen jälkeen kaapelin pituus keskuksesta kulutuspaikkaan.
      Tämän jälkeen määritellään kaapelin poikkipinta. Oikosulkuvirran tulee
      olla riittävä siellä johdon loppupäässä, jotta oikosulun sattuessa oikosulkusuoja
      katkaisee jännitteen määrätyssä ajassa.
      Nämä kaapelin mitoitukset eivät ole talonmiehen hommia.

      • vai_urakoitsija

        Unohdit että nyt tulee mukaan vikavirtasuoja, silloin riittää että poikkipinta ja sulake täsmää toisiinsa. Oikosulkuvirta saman tontin puitteissa tuskin voi olla niin pieni, etteikö 5 s. laukaisuaika toteutuisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe