On luuseri olo. Yhdessä varasija ja kaksi seuraavaa hylätty. Sama pääsykoe, pisteet alle hyväksytyn..
Eka haku lukion jälkeen. Tuntuu että olen ainut koko suomessa..
Ilman amk paikkaa jäänyt
27
3167
Vastaukset
- wdbkof
Koita olla masentumatta! Itsellänikin jäi viimevuonna KAHDESTA pisteestä kiinni kouluunpääsy, harmitti se kyllä ihan tolkuttomasti. Tänä vuonna kuitenkin tärppäsi, ja onhan tässä koko elämä aikaa opiskella! :-)
- Sarkastisakke
En masentuisi, elämä masentaa jatkossa enemmän. Sitä on vain pakko yrittää.
- Tulokseensapettynyt
Mulla taas kaikki hylättyjä, et ole ainoa!
Tuntui, että valintakoe ja sen alueet meni todella hyvin.
Ainoa asia mikä jäi mietityttämään oli psykologin kanssa haastattelu, jossa kerroin,että mulla on krooninen sairaus, mutta joka ei tee itsestäni työkyvytöntä. Olin ollut huoneessa suunnilleen 3 minuuttia ja heti sen jälkeen hän sanoi että voin lähteä koska hänen ei tarvitse tietää muuta . Jää kyllä kumma ja pettynyt olo tuosta koko jutusta.
No, elämä jatkuu, ens vuonna uudestaan! - Justiisajjuu
Minullakin kaikki hylättyjä. Valintakokeesta jäi muuten hyvä maku, mutta psykologin haastattelu oli jotenkin kummallinen tilanne. Kävin katsomassa palautteen kokeesta, eivätkä ne näyttäneet edes minun tuloksiltani. Jotkut piirteet eivät täsmänneet minuun lainkaan. Myös kaverini sanoivat, etteivät tunnista minua palautteesta ja epäilivät, onko tapahtunut jokin sekaannus. Valintakoepäivänä sanottiin, että virheet ovat hyvin epätodennäköisiä. Mutta mm. motivaationi olisi sen mukaan vain 10/30, vaikka ilmaisin hyvin selkeästi, kuinka motivoitunut olen (1. valintana ollutta) alaa kohtaan ja ollut harjoittelussakin alaan liittyvissä tehtävissä. En ole myöskään koskaan jättänyt opintojani kesken.
Mutta ei auta itku markkinoilla, ensi vuonna sitten uudestaan.- Valehtelukunniaan
Sen olen oppinut, että ei kannata olla rehellinen, vaan suoltaa ulos sitä samaa itsensä kehumista mitä nykyään kaikkialla täytyy suoltaa, riippumatta siitä onko se totta vai ei. Vaikka kyseessä ois psykologi, joka haastattelee ja jolla vois olettaa olevan ymmärrystä ym., se valikoi oppilaitoksen näkökulmaa aatellen, eli parasta laatua. Eli eiku valehdellen kohti uusia hakuja!
- epärehellisyysmaanperii
tää on tullut huomattua. nykyisen valitsemismenetelmän mukaan valitsevat mieluummin itsensä täydelliseksi sepittävän sekopään kuin rehellisen perustallaajan. onneksi itse osasin feikata sopivassa määrin niin opiskelupaikka tiedossa näin toisella yrityksellä, harmittaa vaan niiden puolesta jotka eivät tätä tienneet ja yrittivät rehellisin keinoin päästä kouluttautumaan. (tää "paras laatu" on tullu nähtyä: tiedän hoitoalalla opiskelevia narkkareita ja yhden hermoheikon pahoinpitelijänkin. luottamus nykyiseen järjestelmään on suuri.)
- Eiensikertalainen
Mainitsit että kävit katsomassa pisteet osioittain, missä sen voi tehdä? Itseänikin kiinnostaisi. En edes tiedä noita osioita, ovatko kaikissa sotealoilla samat, mistä ne näkee? Kiitos etukäteen jos joku vastaa!!
- cjkk
Valehtelukunniaan kirjoitti:
Sen olen oppinut, että ei kannata olla rehellinen, vaan suoltaa ulos sitä samaa itsensä kehumista mitä nykyään kaikkialla täytyy suoltaa, riippumatta siitä onko se totta vai ei. Vaikka kyseessä ois psykologi, joka haastattelee ja jolla vois olettaa olevan ymmärrystä ym., se valikoi oppilaitoksen näkökulmaa aatellen, eli parasta laatua. Eli eiku valehdellen kohti uusia hakuja!
Enpä tiedä. Itse en valehdellut ryhmähaastattelussa yhtään. Vähän ehkä kannattaa sitä värittää kuinka paljon haluaa tehdä sitä hommaa yms. Mutta omista kokemuksista ja taidoista ei kannata valehdella. Kannattaa enemmänkin miettiä että mitkä asiat tuot esille esim mikö harrastus tai mitkä asiat työpaikoista tuot esille jotta ne näkee millaien oot. Jos vaikka ei ole kokemusta alasta voit kertoa omasta työstö tai harrastuksesta mistä voisi olla apua siihen omasta mielestä. Esim kaikki asiakaspalveluhommat kannattaa mainita. Niistä kun on apua varsiniin sote aloihin ihan vaan koska olet ihmisten kanssa tekemisissä. Oot paljo uskottavampi kun puhut totta etkö heitä mitään olemattomia kursseja ja työkokemuksia mitä on tullu tehtyyn. T. Sain opiskelupaikan. En ole mikään yli-ihminen ja hain ainakin 4 kertaa. Joka kokeen jälkee tietää enemmän ja saa kokemusta mitä ens keralla kandee tehä. Ps. En ollut myöskään ensikertalainen joten älkää antako kiintiön pelottaa
- Myy9
Kuulepas, olen 36-vuotias alan vaihtaja. Nyt vasta tärppäs uudelle alalle. Koskaan ei ole liian myöhäistä! Älä masennu, ensi vuonna uusiks!
- Bettiinamaria
Itse vastasin rehellisesti. Ärsyttää kun en omaa pelisilmää jolloin osaisin vastailla itselleni hyödyllisemmällä tavalla. En omaa kykyä feikata itsestäni parempaa. Olen oikeasti motivoitunut ja halusin todella paljon amk paikkaa..mutta liian rehellinen motivaatio/ opiskeluvalmiuksia mittaavassa osiossa ilmeisesti
Olen niin pettynyt itseeni.- Psykot
Tsemppiä kaikille rannalle jääneille! Sen verran ymmärrän koulutukseni puolesta näiden soveltuvuus- ym. testausten päälle, että kyllä niiden tarjoamaan tietoon voi suhtautua vähän kriittisesti. Monia niistä pidetään ihan psykologien keskuudessakin vähintäänkin kyseenalaisina (mm. piirrostestit). Toivottavasti näistä päästään eroon.
- Kikkka
Luulisi, että rehellisyys katsottaisiin eduksi opiskelupaikkaa hakiessa. Ei näköjään enää! Itselläni on takana opiskeluja ja työkokemusta sotealalta. Hain nyt amkiin kouluttautuakseni lisää ja suuntautuakseni hieman eri tehtäviin. Ammattikoulusta valmistuin hyvällä todistuksella ja olen ollut kiitelty työntekijä. Eikö se kerro jo jotain motivaatiosta? Harmittaa ettei nykyinen valinta huomioi mitenkään aiempia kokemuksia alalta, vaikka se onkin reilua, että kaikilla on tasapuolinen lähtötilanne. En siis päässyt opiskelemaan, ja menetin samalla ensihakijan edun.