Kertokaapa miten/millä

Puhdistatte läppärin/tietokoneen näytön pölystä/sormenjäljistä ja onko puhdistus mielestänne onnistunut. Voisi saada hyödyllistä tietoa vastauksista?

26

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imesudo

      Pöytäliinan puhdistukseen tarkoiterttu pieni rikkaimuri on paras tuohon tarkotukseen.

      • monitööri-pilalle

        Naarmu! Naarmu! Naarmu!


    • Ei-vaadi-puhistusta

      Joskus kokeilin jotain maalinpoisto ainetta, hetkessä meni läppärin kansi niin pehmeäksi, että olisi sormen voinut työntää läpi. Olisi ollut paremman näköinen kansi kaikkine töherryksineen. Liekö ollut samaa kuin muutama vuosi aiemmin puhdistin vinyylilevysoittimen kirkasta kantta, kerta pyyhkäisy teki kannesta läpinäkymättömän harmaan ja rosoisen pinnan. Nyt en sitten enää käytä mitään puhdistusaineita. Pysyy paljon paremman näköisenä näin, vähän pölyisenä, ja sormenjälkiä täynnä.

      • ei_asetonille

        Asetoni on muoville myrkkyä.
        Jotkut mukamas sanoo käyttävänsä sitä tahnojen poistoon prosessoreista.
        Täyttä hullutusta.
        Sitä ei saa joutua pisaraakaan tietooneen muoviosiin.


    • Itse käytän mikrokuituliinaa, jonka kostutan suihkepulloon valmiiksi itse tekemälläni _hyvin_ laihalla käsintiskiaine–vesisekoituksella.

      Itse en tavallisiin littunäyttöihin koske, mutta jos siitä huolimatta näytössä on rasvaisia sormenjälkiä, niin ne eivät välttämättä lähde em. aineella, vaan on käytettävä suihkausta isopropanolia mikrokuituliinaan ja pyyhittävä sillä. Tämä kama tehoaa myös kosketusnäyttöihin.

      P.S. Lapsille ja lapsenmielisille pitäisi opettaa, ettei tavallisiin (ei kosketus-) näyttöihin saa koskea.

      • tiedonpuute

        Neuvo samalla kuinka itse tehdään tiskiainetta.En ole noita puistokemistin hommia harrastellut.


      • tiedonpuute kirjoitti:

        Neuvo samalla kuinka itse tehdään tiskiainetta.En ole noita puistokemistin hommia harrastellut.

        Se käsintiskiaine–vesisekoitus on itse tehtyä, niinkuin tekstistä selvästi käy ilmi. Maahanmuuttajien kielikursseja voit kysellä vaikka sieltä sosiaalitoimistosta.


      • tiedonpuutetodellakin
        tiedonpuute kirjoitti:

        Neuvo samalla kuinka itse tehdään tiskiainetta.En ole noita puistokemistin hommia harrastellut.

        Puistokemisti on alkoholisti. Eli ei liity tiskiaineeseen mitenkään.


      • Puistokemistille
        tiedonpuute kirjoitti:

        Neuvo samalla kuinka itse tehdään tiskiainetta.En ole noita puistokemistin hommia harrastellut.

        Miksi se pitäisi itse tehdä, kaupasta saa esim. Fairya senverran halvalla että turha alkaa pelleilemään. Ajatustoiminnastasi (tai sen puutteesta) päätellen olet jo tutustunut puistokemistien kokkailuihin eli sen pimeän viinan mukana on ollut metanolia tai muuta myrkyllistä.....


      • sprayandwipe

        Suihkupulloon olen tehnyt seoksen Swipe Somthin'Else yleispesuainetta ja vettä.
        Sitä suihkauttaa mikrokuituliinalle ja pyyhkäisee näytön puhtaaksi.


    • Puhdistan näyttöjä (3kpl) noilla välineillä http://aijaa.com/TbcmoS Ensin pölyt pois kevyesti ja sitten suihkautan puhdistusainetta tuohon liinaan pienelle alueelle että vain kostuu ja sillä sitten kevyesti pystysuunnassa muutaman kerran pyyhkäisen

      Liinasta uusi kuiva kohta ja sillä kevyesti pyyhin pystysuunnassa jos on jäänyt kosteutta niin lähtee liinaan eikä jää näytän pintaan

      Pystysuunnassa siksi että jos kuitenkin jää jotain laikkua mikä on kyllä epätodennäköistä niin pystysuunnassa pyyhkien se ei enää näy normaalisti katsoen

      Siis mahdollinen lika on saatava siirtymään liinaan eikä levitetä sitä näytän pinnalle ja mahdollisimman pienellä puhdistusneste määrällä eikä puhdistusnestettä suhkuteta missään nimessä suoraan näytön pinnalle ja kevyesti pyyhitään liinalla ei paineta yhtään

      Puhdistusliinaa voi joutua pesemään tai vaihtamaan uuteen tarpeen mukaan

      Yleensä 1...2 puhdistus yritystä riittää saamaan näytön itselle kelpaavaksi

      Tuossa puhdistusnesteessä on vähän alkoholia mikä saa sen toimimaan mutta ei yhtään liikaa kuitenkaan

      Vedellä puhdistaminen on tuomittavaa

      • Parasta.mitä.löytyy

      • toni kirjoitti:

        Lisää aiheesta https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/nain-helposti-pilaat-television-nayton/3379242

        Mulla 2 tuollaista näyttöä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62480/ggsbf/HP-Z27s-27-IPS-LED-naytto

        Ja 1 tuollainen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46278/grgbg/Acer-B246-24-naytto

        Ei noita viitsi pilata turhan takia

        Sanottakoon vielä. Nuo 3 näyttöä ovat olleet käytössä noin 1,5 vuotta ja vain yhtä HP näyttöä olen puhdistanut tuolla viestissäni mainitulla puhdistusnesteellä pari kertaa kun sormi on osunut kevyesti ruudun alareunaan vahingossa kun olen jotain säätönappia hakenut näytön alareunasta

        Yleensä kevyesti pyyhin tuolla lampaanvilla huiskalla ehkä muutaman kerran vuodessa ja sen pitäisi riittää normaalisti ja mitä vähempi joutuu puhdistusnesteellä puhdistamaan sitä parempi

        Tuo puhdistusneste tuossa aikaisemmassa viestissäni on todella tehokasta ja toimii eikä jätä mitään kalvoa jälkeensä kun suihkauttaa vain sen verran liinaan pienelle alueelle että näkee että se on kostunut. Ja sillä ylös alas liikkeellä puhdistaa näytön mahdollista tahra kohtaa ja sitten kuivalla kohdalla ylös alas liikkeellä kevyesti jos jotain vielä näkyy ylimääräistä näytön pinnalla. Tuo puhdistusneste se vähäinen määrä haihtuukin melko nopeasti siitä näytön pinnalta joten mitään kuivaamista ei ehkä edes tarvita

        Tuossa puhdistusnesteessä oleva pieni alkoholimäärä ei vahingoita näytön herkkää pintaa mutta ilman pientäkään määrää alkoholia puhdistaminen on vain tuhraamista

        Jos oikein tarkasti haluaa nähdä puhdistamisen onnistumisen niin taskulampulla suuntailee valoa vähän eri kulmista sammutetulle näytölle niin alkaa näkymään kaikki virheet liat/naarmut ynnä muut

        Siis mitä vähemmän joutuu näyttöä puhdistamaan sitä parempi mutta jos joutuu niin kannattaa katsoa mitä tekee ettei harmita jälkeen päin


    • pitäätajuta

      Jossei kyseessä ole kosketusnäyttö niin sormenjälkiä siinä ei pitäisi olla.

      Pölyt lähtevät millä tahansa puhtaalla liinalla hieman huiskaisemalla. Melkeinpä puhaltamalla.

    • gfdgfddgfggfgfgfdgf

      Jos on tarvetta näytön puhdistukseen, pyyhkäisen ensin enimmät pölyt pois nukkaisella pehmeällä mikrolkuituliinalla.
      Sitten toisella tiivispintaisella vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla, jos näytöllä jotain likaa.

      Mitä vähemmän näyttöä hinkkailee sen parempana se pysyy.
      Ei sotke niin ei tarvi siivotakaan.

      Vähemmän ne muutamat pölyhiput haittaa kuin naarmuille kuurattu näyttö.

    • Justeriina

      Tämmönen viuhka on toiminut tosi hyvin läppärien ja pöytäkoneiden puhdistamiseen. Sillä lähtee pöly ja karvat. Toimii melkein kaikessa paremmin kuin kostea rätti, mutta ei sillä tietty pintaan kuivunut lika irtoa http://www.sinituote.fi/polyhuiska

      • äläkäytä

        Huono ja haitallinen. Terävät nailonharjakset aiheuttavat naamuja herkille pinnoille. Ei voi suositella ainakaan näytön pintaa harjaamaan.
        Joten sinipiian piilomainos toi esille vain haittoja.


      • Sopertelijalle_faktaa
        äläkäytä kirjoitti:

        Huono ja haitallinen. Terävät nailonharjakset aiheuttavat naamuja herkille pinnoille. Ei voi suositella ainakaan näytön pintaa harjaamaan.
        Joten sinipiian piilomainos toi esille vain haittoja.

        Näyttöjen pinnat eivät todellakaan ole niin herkkiä että naarmuntuisivat tuollaisesta. Tosin tuo huiska ei poista kuin täysin irtonaisen pölyn, ei poista sormenjälkiä eikä muutakaan vastaavaa.

        Mikrokuituliina tai vastaava pehmeä liina, kuivana poistaa suurimman osan liasta ja tarvittaessa hieman puhdistusainetta liinaan. Puhdistusaineeksi sopii esim. ikkunanpesuspray tai vastaava, mielellään hieman alkoholia sisältävä (esim. isopropyylialkoholi). Mitään vahvoja liuottimia (esim. asetoni) ei seoksessa saa olla koska ne sulattavat muoveja.


    • seliselijne

      Hehhohhooh! sinipiikailija närkästyi kun joku moitti heidän mainostustaan ja äityy jakelemaan lisää ohjeitaan!!! Alkoholia ja asetonia sekaan vaan niin hyvä tulee: Ja katinkontit!
      Siinähän selittelee mikä on niin hyvää että.

      • Sopertelijalle_faktaa

        Taidat olla hieman hidasälyinen tai sitten et ymmärrä lukemaasi.

        Alkoholipohjaiset sopivat näytön puhdistukseen koska ne eivät liuota muoveja ja muita vastaavia materiaaleja mutta poistavat sitkeämmänkin lian hyvin. Asetonipohjaisia EI missään tapauksessa pidä käyttää näytön puhdistamiseen koska asetoni on voimakas liuotin joka sulattaa useimpia muovilaatuja. Jos ei ymmärrä mitään noista puhdistusaineista niin kannattaisi jättää kommentointi vähemmälle ja koittaa oppia edes ne perusasiat.


      • nekin_laimennettava
        Sopertelijalle_faktaa kirjoitti:

        Taidat olla hieman hidasälyinen tai sitten et ymmärrä lukemaasi.

        Alkoholipohjaiset sopivat näytön puhdistukseen koska ne eivät liuota muoveja ja muita vastaavia materiaaleja mutta poistavat sitkeämmänkin lian hyvin. Asetonipohjaisia EI missään tapauksessa pidä käyttää näytön puhdistamiseen koska asetoni on voimakas liuotin joka sulattaa useimpia muovilaatuja. Jos ei ymmärrä mitään noista puhdistusaineista niin kannattaisi jättää kommentointi vähemmälle ja koittaa oppia edes ne perusasiat.

        Alkoholit voi vahingoittaa näytön heijastuksia estäviä pinnoitteita. Pitää laimentaa rutkasti.


      • Osta_valmiina
        nekin_laimennettava kirjoitti:

        Alkoholit voi vahingoittaa näytön heijastuksia estäviä pinnoitteita. Pitää laimentaa rutkasti.

        Miksi vaivautua itse lutraamaan kun kaupasta saa valmiita seoksia, esim. ikkunanpesuspray joka sisältää pesuainetta ja pienen määrän isopropyylialkoholia. Tehokasta eikä aiheuta mitään vaurioita (ja paljon helpompaa kun niitä löytyy lähikaupasta).

        Niin ja ne "heijastuksenestopinnoitteet" ovat pelleilyä, oikeasti toimiva heijastuksenesto tehdään näytön materiaalivalinnoilla eikä millään erillisellä pinnoitteella.


      • Justeriina

        Ihme vainoharhaista porukkaa täällä. Heti syytetään jostain mainostamisesta. Tuollaisella olen itse laitteeni puhdistanut, eikä niistä ole koskaan naarmuja tullut.


    • terveisiä.pers...tä

      Palstan paskanjauhajat eivät saa näyttöjänsä millään puhtaaksi, ei ainakaan ilman talttaa ja vasaraa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      35
      3013
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      96
      2138
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      110
      1527
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1429
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      100
      1292
    6. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1259
    7. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      79
      1226
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      12
      1099
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      42
      1034
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      222
      862
    Aihe