Kahvista paha olo

Saludo

Mikähän mulla on kun mulla tulee kolmen kahvikupin jälkeen tosi paha olo? Maha koskee ihan sikana kolmen kahvikupin jälkeen. Onko muilla samaa ongelmaa? Vaikka tiedän että mulle tulee kahvista paha olo niin juon sitä silti.

32

12866

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nööses

      en tiedä syytä, mutta mullakin menee jo yhdestä kupista maha hieman sekaisi...

      • diipa

        jos mä juon kahvia, niin mulla tulee kamalia rytmihäiriöitä ja alkaa huimaamaan. Olen kysynyt sitä lääkäriltä ja se sano, että oon kofeiinille "allerginen"! heh..


      • kulta

        oon juonnut kolmekymmentävuotta 20 kupillista /vrk parantaa vc käyntiä ei muuta haittaa olen koffinisti mut sehän ei oo laitonta huume kylläkin ja aika voimakas sinänsä ,ei irti pääse kuin tuonpioleisessa jos sittenkään ,,mistä sen tietää joku entinen kavilayrittäjä varmaankin....


      • Anonyymi
        diipa kirjoitti:

        jos mä juon kahvia, niin mulla tulee kamalia rytmihäiriöitä ja alkaa huimaamaan. Olen kysynyt sitä lääkäriltä ja se sano, että oon kofeiinille "allerginen"! heh..

        Se on kofeiini yliherkkyys, itselläni sama juttu yleinsä se liittyy mielenterveyden epävakauteen ja saattaa jopa mennä ohi kun saa tasapainotettua elämän :)


    • vähempikin riittää

      kolmen kahvikupin jälkeen tulee paha olo kenelle vaan!!!!
      onkos päässäsi käynyt ajatus, että joisit vaan sen YHDEN kupillisen?!

      • nööses

        ..mulle saattaa tulla huono olo jo yhdestä kupista..


      • Iso A
        nööses kirjoitti:

        ..mulle saattaa tulla huono olo jo yhdestä kupista..

        Ainakaan tyhjään mahaan ei sais heti aamusta kahvia litkiä. Varmasti tulee huono olo.


      • Jjlkcjnvhjk

        Ei mulle tuu paha olo, kahvi aiheuttaa heijasteita ja tietynlaisia reflekseitä, käyttäisin sanaa, vale-pahaolo, ei kahvista paha-olo tuu varsinaisesti, olevinaan pahaolo tai huono olo, sitä kutsutaan närästykseksi, aito pahaolo on oksennus-taudissa.


      • Närästys ("kylläpä korventaa", sanottiin ennen vanhaan) on hiukan eri asia kuin se lievä kuvotuksen tunne, jota kofeiini aiheuttaa varsinkin tottumattomalle.


      • henriikka.hopo kirjoitti:

        Närästys ("kylläpä korventaa", sanottiin ennen vanhaan) on hiukan eri asia kuin se lievä kuvotuksen tunne, jota kofeiini aiheuttaa varsinkin tottumattomalle.

        Joo, ja jotkut on erikoisen herkkiä kofeiinille. Meillä äiti ei pysty juomaan kahvia eikä kokista ollenkaan kun sitä alkaa oksettaa ja pikkusiskolle (9) ei anneta kuin pikkupullo kokista päivässä vaikka se kuinka ruinaisi. Se tietää kyllä itsekin että jos juo enemmän niin alkaa kuvottaa, mut mieli tekee silti.


      • limisaumasukkahousu
        henriikka.hopo kirjoitti:

        Närästys ("kylläpä korventaa", sanottiin ennen vanhaan) on hiukan eri asia kuin se lievä kuvotuksen tunne, jota kofeiini aiheuttaa varsinkin tottumattomalle.

        Mä oon taipuvainen olemaan samaa mieltä. Mun kuuskymppisellä tädillä on ollu paha migreeni nuoresta asti ja elämä oli yhtä lehvettiä ennen kuin täsmälääkkeet tuli 1980-luvulla. Sitä ennen migreeniä hoidettiin yhdistelmätabuilla joissa oli aina kofeiinia ja mun täti sanoo että jos ei migreeni oksettanu niin kofeiini kyllä "korjas" tilanteen. Se ei oo koskaan pystyny juomaan kahviakaan.


    • -R-

      Ette vaan osaa.
      Pitääkö kahviinkin kohta laittaa k-18 -merkintä. =D

    • Yäk!

      Miten jotkut voi juoda kahvia? Se on ihan hirveen makusta! Juo säkin vaikka mansikan makusta teetä se on hyvää.

      • Jjlkcjnvhjk

        Join itseasiassa joskus paljon aikaa si keitettyä vettä teetä kun olin kahvi lakossa mut loppujen lopuks, kahvi vei voiton, tee oli enemmän pahaa kun kahvi taasen helvetin hyvää, kahvi-lakko jäi lopullisesti ja kahvilla mennään loppu ikä. Ei enää teetä, aika mitäänsanomatonta tee, ei se piristä eikä tuo mielihyvää kuten kahvi, kahvi on mm maku elämys/elämyksiä! Kahvi rulaa, närästi tai ei?


    • Kahvi kakara

      Se on välillä ihan normaalia. kahvista tulee paha olo jos sitä kittaa liikaa. kokemusta on :)
      oon nyt 14 ja oon juonnut noin 11 vuotta kahvia et alan olla immuuni sille

      • Jjlkcjnvhjk

        Ei tuu pahaolo, se on vaan närästystä heijasteita, kokemusta pitkästä kahvia tieltä. Luulin ite että se on pahaolo mut ei olekka, se on vaan valetta teoriassa, kahvi pahaoloo ei ole olemassaka, se on närästystä, mitä kai luullaan pahaoloks, vain heijasteita.


    • kakka

      juot kahvia ni sulle tulee ilmaa mahaan maha on vähä aikaa kipee ja sit pieret ilmat pois ja on hyvä olo

    • ------

      Sama juttu mullakin oli kun alottelin. Kahvi maistu sitäpaitsi sillon tosi pahalta ja mun oli pakko laittaa aina kauheet sokerit ja maidot siihen, että sain sen alas. Mahakin tuli helposti kipeeksi. Mutta nykyään oon jo tottunut siihen ja kahvi maistuu mustanakin. Juon päivässä noin 1-5 kuppia. Aamulla 1-2.. tyhjäänkin mahaan. Sekään ei enää veivaa mahaa, tai no välillä vähän. Ja juon aina sellasesta isosta kupista.

    • Rowen82

      Kahvin sisältämä kofeiini (jota on myös kolajuomissa, teessä ja kaakaossa, ja näin myös suklaassa, mutta niissä sitä on murto-osa siitä mitä kahvissa, kaakaossa vähiten, mutta vihreässä teessä sitä on parhaimmillaan jopa enemmän kuin kahvissa) nostaa vatsan happotasoa, ja ärsyttää näin vatsaa. Vatsan herkkyydessä on eroja, minkä takia vatsa ei ärsyynny kaikilla yhtä helposti. Lisäksi kofeiinille syntyy sietokykyä ja jotkut ovat sen vaikutuksille luonnostaan herkempiä kuin toiset. Tästä johtuen se ei vaikuta kaikilla yhtä voimakkaasti.

      Kofeiinin muita vaikutuksia ovat mm. stimuloiva vaikutus aivoihin (samantyyppisesti vaikuttavat myös laittomat piristeet kuten amfetamiini ja kokaiini, mutta paljon kofeiinia voimakkaammin, ja muutenkin kyllä hiukan eri tavalla), sydämen sykkeen kiihtyminen ja verisuonten supistuminen, mikä kohottaa hieman verenpainetta, suoliston toiminnan kiihtyminen ja virtsanerityksen lisääntyminen.

      Aivoihin kohdistuva vaikutus aiheuttaa piristymistä, energisyyden lisääntymistä, valppautta, reaktioajan lyhentymistä, keskittymiskyvyn paranemista (tosin suuret kofeiiniannokset heikentävät sitä) ja myös lievää hyvänolon tunnetta. Iso kofeiiniannos aiheuttaa myös hermostuneisuutta, levottomuutta ja ylivilkkautta. Hyvin iso kofeiiniannos ei piristä enää sen paremmin, vaan aiheuttaa rasittuneisuuden tunnetta ja vahvempaa levottomuutta, ja voi aiheuttaa myös ahdistunutta oloa.

      Kofeiinin yliannostus aiheuttaa levottomuuden, ahdistuneisuuden ja rasittuneisuuden tunteen lisäksi vapinaa, kylmää hikoilua, pahoinvointia, ripulia, huimausta, kramppeja, sydämen lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä (näiden riskiä lisää pienempikin kofeiiniannos). Sydäninfarktin ja -pysähdyksen riskiä se myös kohottaa.

      Kofeiini voi aiheuttaa paljon käytettynä fyysistä riippuvuutta. Sen vieroitusoireita ovat päänsärky, migreenistä kärsivillä migreenikohtaukset, keskittymiskyvyn puute, ummetus, väsähtäneisyys sekä tokkurainen, hieman lamaantunut olo.

      Kofeiini pienentää riskiä sairastua aikuisiän diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin, mutta toisaalta se kohottaa lievästi vaikutuksensa ajaksi verenpainetta, ja lisää huomattavasti mm. vatsahaavan ja paniikkihäiriön riskiä (sekä yksittäisen paniikkihäiriökohtauksen saamisen riskiä). Kahvista on lisäksi löydetty yhdisteitä, jotka lisäävät syöpäriskiä. Toisaalta siinä on myös antioksidantteja, jotka ehkäisevät syöpää.

    • Joona

      onko pakko juodA se kolme kuppia jos tulee paha olo!? ei oo käyny mielessä et voisit jouda vaan yhen kupin sen kolmen sijasta?!

    • Saat

      Sitä oliko se "kofeinia" liikaa!!! mulle tuli sama juttu ku join paljo kahvia... sen koommi en oo paljoo juonnu..

      • kofeiini on

        psykoaktiivinen nautinto aine kuten myös kannabis, kahvi myös aiheuttaa voimakkaampaa riippuvuutta kuin kannabis, itse juon aamulla 4dl kupin kahvia, päivällä muutaman kupin ja ehkä tölkin batterya, maha on välillä kipee ja ilmavaivoja esiintyy samassa yhteydessä.
        Pakohan se on tunnustaa että olen kofeiinista riippuvainen pakko sitä on saada joka päivä muuten olen äksy ja tuntuu että kaikki menee perseelleen.
        1,25dl suodatin kahvia sisältää 100mg kofeiinia, 0,5l kokista siältää 60mg, 100g tummaa suklaata 100mg kofeiinia ja 600mg kofeiinia vaikuttaa samalla tavalla kuin 20mg amfetamiinia!


    • Paha olo

      Tänne ei olekkaan kukaan kirjoitellut melkein kymmeneen vuoteen! :D mutta olen 19 vuotias nuori nainen ja olen ollut nyt noin vuoden ilman kahvia. Tietysti lukuunottamatta n. viittä kupillista kahvia vuoden sisällä. Nyt tänään tuli juotua iso kupillinen kahvia ja se tuntui heti vatsass. Vatsa meni hieman sekaisin ja vessaan oli juostava. Olo oli todella huono ja myös huimasi hieman. Huimaus on nyt mennyt suurimmaksi osaksi ohi, mutta paha olo on edelleen. Kahvin juonnista on nyt n. 6-7 tuntia.. Kurkussa tuntuu pahalta ja puren hampaita yhteen lähes koko ajan. Jännitän vatsaa paljon ja yritän rentouttaa sen aina kun huomaan jännittäväni.
      Olisko kellään neuvoja kuinka sais tän pahan olon pois :-( kun kohta pitäs nukkumaankin mennä.. Olen yrittänyt maitohappobakteeria, mustikkaa ja mysliä, banaania mutta ei ainakaan vielä auta.. Voi myös johtua psyykkisestä puolesta, stressaan tästä olosta paljon.

    • Ton

      Älä juo kahvia, pahvi!

    • Anonyymi

      Join ennen 3 litraa päivässä kahvia ja myös tupakoin ketjussa. Tupakoinnin olen lopettanut kymmemen vuotta sitten ja enimmäkseen juon teetä, mutta myös nelisen kuppia päivässä kahvia. Päätä alkaa särkemään, jos kahvia ei ole tullut iltapäivään mennessä juotua. Jossain vaiheessa kahvi alkoi saamaan aamuisin pahan olon ja olenkin vaihtanut aamukahvin teeksi. Seuraavaksi kahvi alkoi maistumaan pahalle, ja vaikka mieli kahvia tekee, tulee kaadettua puolet kupillisesta viemäriin. Olen aina juonut kahvin mustana, ilman sokeria.
      Ihmettelen pahaa oloa ja pienoista vastenmielisyyttä kahvia kohtaan,

      • Anonyymi

        Sama homma, kahvia meni aamulla helposti pari kuppia, töissä sitten pitkin päivää lipitin niin että en edes laskenut. Parin kuukauden ajan mennyt nyt silleen että tekee mieli kahvia ja kuitenkin joudun kaatamaan puoli kupillista viemäriin, kun tulee hieman huono ja lievästi korventava tunne. Tämä heti aamusta alkaen, en ymmärrä mikä "vaivaa".


    • Anonyymi

      Nyt on pakko lopettaa kahvin juominen, niin yrjöttävä olo joka aamu ja nyt myös lounaan jälkeen kupillisesta kahvia sama pahaolo.

    • Anonyymi

      Vanha ketju ,mutta vastaan silti itselläni tulee oksettava olo jos en saa kahvia .Alan oksentamaan ,ja olen todella heikossa kunnossa. Siis todella kipeä .En koskaan voisi kuvitella luopuvani kahvista ,se varmaan tappaisi mut .hirveä päänsärky ja oksettava olo olisi koko ajan.

    • Anonyymi

      Kait se huono olo tulee, kun juodaan jotain kunnnon kurakahvia, eli Costa Rica, Kulta Katriina jne. Hankkikaa kahvimylly ja alkakaa jauhaa itse pavuista kahvi. Paluuta valmiiksi jauhettuun kahviin ei enää tule.

      • Anonyymi

        Huonon olon aiheuttaja on kofeiini, mitä on esim. kokiksessa ja energiajuomissa, teessäkin. Juoman merkki ja laatu ei ole se ongelma.


    • Anonyymi

      Jos juon vahvaa kahvia vaikka kupillisen, alkaa kasvoni punoittaa, tulee huimausta oksettava olo ja sydämensyke nopeutuu. Siispä aion jättää kahvin pois kokonaan. Ilmeisesti on kyse kofeiiniyliherkkyydestä ellei ihan allergiastakin.

    • Anonyymi

      Jotkut ovat herkempiä vatsastaan ärsykkeille, kuten kahvi, kuin toiset.
      Kahvihan on muistaakseni aika emäksinen juoma.
      Niin ehkä sinä olet tuollainen kahville herkempi henkiö..?
      Joku kestää juoda vain 1-2 kuppia kahvia päivässä ja joku kestää juoda pannullisenkin ilman mitään oireilua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe